Bij ons is er eigenlijk van geen enkele kant een gedwongen sfeer zoals bij zovelen.
Bij ons is het eten altijd heerlijk, vroeger veel cadeaus ivm ons kinderen maar tegenwoordig eventueel een kleinigheidje indien je toevallig wat tegen komt.
Wat betreft kerstinkopen maken ik en mn moeder het heel gezellig. Ik vind het enorm leuk iets leuks voor iemand te kopen waarvan ik weet dat ze het leuk vinden (vreemden vind ik niet zo, maar kleine familie die ik door en door ken)
We eten wat lekkers, gaan inkopen doen voor een tijdje niet naar de winkel te hoeven, gaan ergens lekker wat drinken en kletsen met zn 2. Echt super dag ondanks de gure wind. Moet zeggen dat wij wel ook geen types zijn die 1 uur per winkel moeten doorbrengen.
lopen er ff doorheen, kopen al voor andere gezamenlijk en voor elkaar gaan we erna even snel snel.
Ik ben heilige avond bij mn opa en zn vriendin, 1ste kerstdag ook en 2de kerstdag heerlijk met mn moeder in de pyjama. Eigenlijk hoef ik ook niet meer netjes gekleed op heilige avond nu dat mn oma er niet meer is en we niet met de hele fam samen komen.
En omdat mijn neefjes het erg druk hebben met schoonfamilie vieren wij onderling met gezellig eten, cadeautjes en drinken het nog eens na kerst en laatst zelfs het laatste weekend van januari.
Wellicht heb ik geluk dat ik eigenlijk altijd het ideaal beeld daadwerkelijk had zonder mensen die opeens leuk tegen elkaar moeten doen of met tegenzin erbij waren.
Ik weet dat heel veel vrienden en vriendinnen van mij hetzelfde denken als jij evenals mn vriendjes en ik heb wel eens wat mensen mee genomen die nooit verwacht hadden dat het zo super gezellig zou zijn.
kortom ik ben blij dat bij ons geen gedwongen en neppe sfeer hangt en het daadwerkelijk gewoon super gezellig is.
Ben wel ook niet zo fan van de kerstmannen poppetjes en de kerstmuziek in huis. In een winkel vind ik dit wel leuk. Maar goed ik zit ook niet dag in dag uit in de winkel voor mijn werk
zou het niet weken elke dag willen/kunnen horen hihi 
én bij mijn moeders kant én thuis met allebei de kanten én bij m'n vriend thuis aanwezig zijn. Dus dan was het niet 5 december leuk sinterklaas, maar 3, 4, 5 december verplicht sinterklaas en daarna niet 24 en 25 december gezellig kerst, maar 23, 24, 25, 26 december verplicht overal kerst.