Hoe doen jullie het? Werk en huishouden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 13:59

Wahaha hoe ik het doe?? uuuh niet? Tword een paasei zooi en dan ineens krijg ik een woede aanval en is alles weer schoon en opgeruimd!

Heb alle taktieken al geprobeerd, maar eigen hobby site, 40 uur werken en eigen paard :p
Dan heb ik niet altijd trek om ook nog alles netjes op te ruimen.

Udo2001

Re: Hoe doen jullie het? Werk en huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:19

Maar hoe handig is het dat je alles wat je gebruikt na afloop gewoon op te bergen? Dat scheelt al 75%! De was in de mand, de afwas wegwerken na gebruik enz... Daarnaast is het gewoon kwestie van doekje erdoor... Hoeft niet moeilijk te zijn! Gewoon bijhouden. Dan ben ik met 3 uurtjes door mijn 3 kamerappartement heen. En zo lekker, als alles fris is :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:20

Ik krijg gewoon zin om te gaan poetsen door dit topic.

gelukkig zit ik op mn werk en tegen de tijd dat ik thuis ben is het hopelijk over :')

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:21

En anders bestaat er altijd nog de huishoudelijke hulp! Als je maar betaald ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 14:28

jaa. daar heb ik wel eens aan gedacht maar dat is ook best weer zo'n stap

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 15:14

Amaris schreef:

gelukkig zit ik op mn werk en tegen de tijd dat ik thuis ben is het hopelijk over :')

hahahah herkenbaar :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:08

Amaris schreef:

haha nou het was sowieso al mijn poetsmiddag dus ik had de hele keuken uitgesopt, incl kasten, prullenbak schoongemaakt, tegels, verwarmingen open gemaakt en gezogen ect ect

ik denk dat het ook wel te maken hebt met je leefsituatie, wij hebben een te klein hok voor 3 personen, en mogen hier weinig mee (huur)
dus tja inbouw ect zit er helaas niet in :n

en als ik alleen zou leven zou het heel anders zijn met een kleuter en een man die zich zo gedraagt :')

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 22:45

Ligt eraan! Ik werk fulltime! Door de week van half 9 tot half 6 en op zaterdag tot 1! Mijn vriend werkt ook fulltime en is voor 6 u weg en rond 6u Savonds thuis, ik kook meestal en na het eten gaat mijn vriend naar de loods!

Ik doe zelf het huishouden! Eigenlijk veeg ik elke dag ( 2 honden waarvan 1 kwijlgevoelige :') ). Meestal 1 a 2x per week echt stofzuigen en dweilen. En afstoffen ook. Zou eigenlijk 1 x vaker mogen! Maar heb geleerd er ondertussen doorheen te kijken! :D

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 22:50

Ik was vanmiddag lekker optijd thuis, ik moest eigenlijk nog studeren, maar ik had geen zin, en dan ga ik schoonmaken :') dus ik hoef nu zondag bijna niks meer _O-

Maar serieus, gewoon echt even tijd inplannen elke week, het liefst op een vaste dag en vaste tijd, dan krijg je structuur en neem je het automatisch mee in de rest van je activiteiten in de week

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:13

Hoe doen sommige mensen dat toch zo'n druk leven? Ik ben in september begonnen met studeren, en na een middag school ben ik moe, 's avonds doe ik nog wat huiswerk en daarna ga ik slapen. Heb tot nu toe nog maar twee keer kunnen paardrijden. Zaterdags doe ik het huishouden. Dat er mensen zijn die naast de studie nog wel 15 uren per week werken, een relatie hebben, uitgaan en sporten, ik vind het knap :j

Oja en regelmatig sporten lukt mij nog wel.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:17

Ik breek even in en heb alleen berichten van TS gelezen.

Mooie regel; wie het eerste thuis is kookt. Dan zou ik vooral zorgen dat je er als laatste bent ;)
Wat moet je in het huishouden doen dat niet kan wachten tot het weekend?
Mijn dag met 40 uur werken:
6.00 opstaan; katten eten geven, douchen, ontbijten
7.30 werken
17.00 paardrijden
19.00 katten eten geven, koken en eten

Het voordeel van veel op pad zijn, is dat je huis ook niet zo vies wordt. Afstoffen, kattenbakken verschonen, bedden verschonen, stofzuigen, dweilen, wassen en sanitair schoonmaken staat gepland voor de zaterdagochtend (samen met partner) en dan hebben we daarna weekend en tijd voor de leuke dingen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 02:24

Grote klussen plan ik af en toe in, maar ik heb vouwgordijnen die niet gewassen kunnen worden dus dat is vrij simpel. Als ze vies zijn, komen er nieuwe (kwantum 10 euro). Robotstofzuiger (100 euro) past onder alle meubels. Keuken is alles inbouw. Kastdeurtjes en binnenkant kastjes moet weleens goed schoongemaakt ivm vet enzo, maar dat is 1x in de 3 maanden. Deuren enz. maak ik schoon als ze vies lijken of voelen, dat is 1x per half jaar? Deurklinken wel wat vaker maar dat is zo gedaan. Badkamer grondig schoonhouden vind ik wel echt belangrijk en maak ik tijd voor, maar in een half uur kom ik erg ver. Kwestie van goede producten gebruiken. En inderdaad, als je veel weg bent, blijft je huis ook erg schoon. Afhaaleten is niet gezond idd, maar ik heb daar vooralsnog geen problemen mee. Niet roken in huis scheelt ook schoonmaakwerk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 02:47

Anne_mieke88 schreef:
Amaris schreef:

geen probleem ik zal mijn adres even doorgeven..
dit huisje moet volgende week worden opgeleverd en mijn nieuwe woning kan ook wel een poetsbeurt gebruiken straks ;)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 02:58

Zin om te poetsen?Heb ik geen last van hoor.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 03:55

fjordjes schreef:
Ja donderdag zaterdag en zondag. Probleem is dat zondag altijd volgepland staat met verjaardagen etc. Ik woon in een rijtjeshuis met 3 slaapkamers. Partner heeft geen tijd voor het huishouden of koken want die werkt zo'n 12 u per dag.

dat word dus een hulp hahhaa

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 10:00

Dagmar80 schreef:
@ Jessix: Ik geloof dat er dan ook een uur of 8 aan slapen afgaat op een dag... Of slaap jij nooit? ;)

Maar met een goede planning kom je een heel eind lijkt me! Nou ben ik daar zelf ook geen ster in, niet mijn ding het huishouden... Ik kan heel goed plannen, maar me eraan houden... :P

Dat is ook mijn probleem: elke keer neem ik me voor om elke dag wat in het huishouden te doen (het zgn bijhouden wat de meesten als tip geven en ook gewoon klopt) maar de uitvoering laat te wensen over... -O-

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:09

Anne_mieke88 schreef:
Amaris schreef:

Hier nog 1. Dit weekend alle ramen van buiten en binnen gedaan :D

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:17

Goede tips komen er langs zeg haha :D
Eten koken en tegelijkertijd wat schoonmaken is wel handig!
Mijn probleem is alleen wel dat als ik ga schoonmaken, dat ik dan meteen alles schoon wil hebben en nooit meer ophou (neehoor, geen schoonmaakwoede/smetvrees, komt ook maar wekelijks/per 14 dagen voor :+)

Verder TS.. Als je 3 dagen vrij hebt.. Moet toch makkelijk te doen zijn? Zeeën van tijd heb je dan lijkt mij.. Ik loop drie dagen stage, heb 1 dag college en werk ook nog 2 dagen. Dus 1 dag vrij en buiten alle werkzaamheden om nog 4 paarden. Waar een wil is is een weg toch? En ook om 9 uur 's avonds kun je nog wel even een stofzuiger door je huis halen hoor :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:26

Oh ja nog even vergeten naast mn 5 dagen werken help ik ook nog een uur of 3 in de week op stal met voeren (vooral de laatste avond beurt)

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:32

Ik ben door de weeks alleen met onze meiden, man lief is int. chauffeur. Ik heb structuur maar wijk ook wel af van deze regel. Ik werk 20 uur. Rij 1 paard. Oudste dochter rijdt pony en jongste hobbelt nog overal mee naar toe. Ook hebben we een hond en een kat. Redelijk groot huis en dito tuin.
Ik maak er niet zo'n punt van als het niet netjes is in huis. Schoon is het wel maar opgeruimd niet altijd. Met hond en kat en inlopende kids is dat ook bijna niet te doen en wil ik ook niet steeds zeggen .... pas op ... schoenen uit .... niet knoeien .... ga van de bank. Nee in ons huis word geleefd en van een dag niet stofzuigen gaat niemand hier dood denk ik.
Wel ben ik gestructureerd. Ik doe meestal 1 keer per week de grote boodschappen en ga af en toe nog even naar de winkel voor als ik weer eens iets vergeten ben.
Paard staat op een prive stal en ik hoef eigenlijk niets te doen. Alleen rijden. Ik mest sowieso twee keer in de week de 6 stallen uit en soms vaker. Ik ben daar vrij in.

Maak je vooral niet druk .... even snel onder het eten koken de wc en/of de badkamer schoonmaken. Wasje draaien, droger vol gooien of een wasje opvouwen kan hier vaak tussen door.

Ik wil ook graag een leuke moeder zijn dus tijd om koekjes te bakken of te knutselen is er ook vaak nog wel. Voor een filmpje op de bank op een regenachtige middag maken we ook heel graag tijd. Kortom er is hier veel mogelijk.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:46

Ik werk 38h per week van maandag tot vrijdag.
Ik ben 's ochtends 3 kwartier bij de paarden bezig en 's avonds ook nog anderhalf tot 2h (en ik rij dan nog niet eens :') ).

In de zomer train ik dagelijks met mijn paard, maar nu in de winter is het zo vroeg donker dat ik enkel op vrijdag, zaterdag en zondag train, voor de rest staat ze op de wei.
In de zomer doe ik enkel het 'grote' huishouden op zaterdag en zondag.
In de winter heb ik voldoende tijd om het 's avonds te doen.

Op zich is dat zeker en vast goed te doen, alleen is sofa-tijd er niet meer bij dan :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:13

Udo2001 schreef:
Maar hoe handig is het dat je alles wat je gebruikt na afloop gewoon op te bergen? Dat scheelt al 75%! De was in de mand, de afwas wegwerken na gebruik enz... Daarnaast is het gewoon kwestie van doekje erdoor... Hoeft niet moeilijk te zijn! Gewoon bijhouden. Dan ben ik met 3 uurtjes door mijn 3 kamerappartement heen. En zo lekker, als alles fris is :)

Dit inderdaad.

En de wasmachine alvast aanzetten op timerfunctie. De was is gedraaid als ik thuiskom van werk of de was heeft gedraaid als ik wakker ben geworden :Y) Was ophangen en met wat geluk is het binnen de kortste keren ook nog eens droog.

Nu moet ik wel toegeven dat ik afgelopen weekend grote schoonmaak heb gehouden (inclusief de voorraadkast even doorspitten) en dat ik er nu weer even tegenaan kan. Haal nog wel eens tijdens het koken de stofzuiger door het huis etc. Beetje suf naar het pannetje staren heeft ook niet altijd zin.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:38

Gucci_ schreef:
Hoe doen sommige mensen dat toch zo'n druk leven? Ik ben in september begonnen met studeren, en na een middag school ben ik moe, 's avonds doe ik nog wat huiswerk en daarna ga ik slapen. Heb tot nu toe nog maar twee keer kunnen paardrijden. Zaterdags doe ik het huishouden. Dat er mensen zijn die naast de studie nog wel 15 uren per week werken, een relatie hebben, uitgaan en sporten, ik vind het knap :j

Oja en regelmatig sporten lukt mij nog wel.

Moe is ook maar wat je jezelf aanwent.. Ik ben ook wel eens moe, maarja jammer dan. Dingen moeten toch gedaan worden. En hoe eerder je toegeeft aan moe-zijn, hoe minder je uiteindelijk voor elkaar krijgt.

Ken mensen die de hele dag bijna niets te doen hebben, die zijn al moe als ze even boodschappen moeten doen en stofzuigen. Dat is voor hun bijna een dagtaak. Als je een druk leven hebt, raak je daar vanzelf aan gewent. En zijn bv. boodschappen doen en stofzuigen kleine dingetjes die je er even snel naast doet.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:58

Ik woon nu sinds kort samen op de boerderij.. We hebben echt een heel klein hokje, dus gelukkig niet super veel schoonmaak werk. Voordat ik ga werken zijn we met de koeien bezig. En als ik thuis kom meestal rond half 6, dat ligt eraan hoe druk het is, ben ik weer tussen de koeien te vinden om te helpen met het melken. Rond 7 uur ga ik douchen afwassen, schoonmaken en koken. Het heeft geen zin om het sochtends te doen omdat dan de hele dag mensen in en uit lopen en dus alles weer vies is! Als ik geluk heb ben ik om 9 uur klaar met alles en kan ik tv kijken of bier drinken. En als ik vrij ben dan gaat het hetzelfde, omdat ik dan ook de hele dag bezig ben op de boerderij en aan het paardrijden ben!

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 22:33

Ik studeer fulltime, werk soms wel 14 uur in het weekend, probeer mijn sociale leven op orde te houden en ben redelijk actief met sport en doe daarnaast de hand en span diensten zoals stofzuigen, keuken,woonkamer, slaapkamer en de was in het huishouden. Mijn vriend heeft een eigen zaak, en die komt makkelijk aan de 50 uur. Voor de grote werkzaamheden hebben we een huishoudster.

De momenten dat het even kan, ik het niet zo druk heb, wat tijd kan vrij maken, doe ik het. Anders laat ik het liggen. Maar ik zorg zeker dat het schoon is.. Het is soms lastig, heelveel, maar het moet toch gebeuren.