Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
vorige jaren vierden we het bij mijn ouders en zorgde mijn moeder voor boodschappen en ik maakte het klaar. Yonker schreef:Hmmm nou ja ik zat dan weer aan andere dingen te denken![]()
Chocolademouse, bastogneparfait (omdat die zo lekker is) maar dan verder....... ja cheesecake met aarbei/frambosesaus vind ik ook wel leuk. Creme brulee ind ik zelf niet lekker....
Michelle77 schreef:Yonker schreef:Hmmm nou ja ik zat dan weer aan andere dingen te denken![]()
Chocolademouse, bastogneparfait (omdat die zo lekker is) maar dan verder....... ja cheesecake met aarbei/frambosesaus vind ik ook wel leuk. Creme brulee ind ik zelf niet lekker....
Heb je misschien een recept van die bastogneparfait??
Wij vinden het ook leuk familie te hebben met de kerst en dan lekker te koken. (op kerstavond is het standaard fonduen bij mijn familie, en 1 van de andere dagen steengrillen bij mijn schoonfamilie)
Het eerste jaar dat we samenwoonden hebben we voor mijn vader en moeder een 5 gangen diner gemaakt (laatste kerst van mijn moeder)
2 jaar later hebben we dit nogmaals gedaan voor mijn vader, schoonmoeder (schoonvader moest werken) mijn zus, zwager en nichtje, ook weer 5 gangen waarvan de eerste gang amuses waren.
Vorig jaar heb ik een Noors 3 gangen diner gemaakt in oktober voor dezelfde als hierboven, maar dan compleet met schoonvader. Was een bedankje voor al het klussen.
Ondertussen zijn vriendje en ik verloofd en gaan we volgend jaar trouwen in Noorwegen. Om deze reden hebben we onze families uitgenodigd voor een pre kerst diner op 21 december. Het gaat om mijn schoonfamilie 4 of 6 volwassenen en mijn familie, 4 volwassenen en 2 kids en uiteraard vriendje en ik dus. Het gaat dus om in ieder geval 10 volwassenen en 2 kinderen (4 en 9). Ik ga er vanuit dat de 2 andere volwassenen niet komen, maar kan de dag ervoor opeens veranderen...
Ik wil/wij willen zoveel mogelijk de dag ervoor/ochtend en begin middag klaarmaken, zodat we een gezellige tijd met elkaar hebben, ookal hebben we een open keuken en zijn we niet afgezonderd in de keuken haha
Voorgerecht zit ik te denken aan een soepje. Paprika, pompoen, tomaten. Op een site kwam ik een lekkere pommodorie soep tegen met mascarpone schuim erbovenop, geserveerd in een champagneglas. Leuk detail en scheelt weer soepkommen, anders staan er nl 3 of 4 soorten kommen op tafel.
Nagerecht wil ik iets zelf maken, evt aangevuld met zelfgemaakt/gekocht ijs. Dit kan bijvoorbeeld een noorse chocoladetaart/cake zijn (maar die serveer ik altijd al met verjaardagen en komt ook op onze bruiloft...) chocolademousse oid. Ben ook wel benieuwd naar die bastogneparfait, misschien een goede combi met chocomousse...
Waar ik mee zit is het hoofdgerecht. Voor zoveel man eendenborst bakken oid vind ik geen optie. Heb 1 ding in mijn hoofd zitten, dat heb ik gelukkig al wel eerder gemaakt. Dat is Ribbe, een Noors kerstgerecht. Dat is buikspek, met het zwoerd eraan en de ribbetjes er nog onder. Paar dagen laten marineren in zout en peper. Dan in de oven het zwoerd laten knappen en nog een uur of wat garen in de oven. Dus "makkelijk" op de dag zelf.
Maar voor erbij.... Lekker erbij zijn gegratineerde aardappelen en gegrilde groenten (met onze eigen gemaakte paprika olie) eventueel stoofperen. Alleen het vlees gaat in de oven, dus die is verder bezet.
Ik had zitten denken om die aardappeltjes (gewoon van de supermarkt) van te voren te garen en dan op de bbq (zo'n grote gas) op te warmen, net als de groenten.
Heeft iemand dat weleens gedaan?
Heeft iemand nog tips wat erbij zou kunnen dat niet in de oven hoeft of inderdaad op een bbq opgewarmd kan worden?
Nog andere tips en ideeën??
Michelle77 schreef:Voorgerecht zit ik te denken aan een soepje. Paprika, pompoen, tomaten. Op een site kwam ik een lekkere pommodorie soep tegen met mascarpone schuim erbovenop, geserveerd in een champagneglas. Leuk detail en scheelt weer soepkommen, anders staan er nl 3 of 4 soorten kommen op tafel.
Kristie schreef:Michelle77 schreef:Voorgerecht zit ik te denken aan een soepje. Paprika, pompoen, tomaten. Op een site kwam ik een lekkere pommodorie soep tegen met mascarpone schuim erbovenop, geserveerd in een champagneglas. Leuk detail en scheelt weer soepkommen, anders staan er nl 3 of 4 soorten kommen op tafel.
Dat klinkt leuk, heb je hier een recept van?
Yonker schreef:Michelle ik ga die bastogneparfait eerst nog proberen, want heb hem via waar ik hem altijd eet in restaurant waar wel filmpje van is maar heel summier en zonder hoeveelheden dus ga het nog even proberen en kijken hoe ik uitkom. Dan zal ik je wel recept geven als ik het geprobeerd heb