Jaja. Het kerstdiner!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: Jaja. Het kerstdiner!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:38

Pff dat kan ik me voorstellen! Als ik al zie wat ik hier met de kerst de afgelopen jaren heen uitgegeven. ... En dan komen er niet eens mensen eten of eten we bijzonder spectaculair.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:53

Oh ik volg, ik kook inmiddels al weer wat jaartjes op sinterklaas avond, dus kan wel wat ideeën gebruiken..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 21:52

Wij zijn 'maar' met 7 en dat vind ik al pittig aan de prijs, haha. Wij verdelen het tussen mijn ouders en ons, grootouders houden we wel vrij uiteraard :) vorige jaren vierden we het bij mijn ouders en zorgde mijn moeder voor boodschappen en ik maakte het klaar.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 23:25

Dank voor jullie hulp allemaal we gaan verder tobben we dachten zelf ook aan een BBQ is wel super gezellig opzich,maar alles staat nog open.
Kaasfonduen valt wel af want ik heb zelf een melk allergie en we moeten rekening houden met meerdere allergieën in de familie.

hebben jullie trouwens mooi wegwerpservies voor de kerst? Niet die simpele witte bordjes maar wel Fries wat netter aangekleed,

Is er zo iets in de markt?

Wij hebben een klein huis en er komen 9 man eten.. Ook geen vaatwasser enzo..

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 00:20

joyce_eddy: Ik heb vorig jaar wel gekeken voor plastic wegwerpservies (heb uiteindelijk gewoon een goedkoop 'echt' servies als wegwerpservies gebruikt) en bij de Sligro hadden zo nog wel iets wat er best leuk uitzag: wit met een goud of zilver randje. Het was echt stevig materiaal wat er niet 'plastiekerig' uitzag/voelde.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 09:22

3 jaar terug merkte wij als kinderen dat het koken van het kerstdiner teveel werd voor onze moeder.Ze is nu 74 en was net een kip zonder kop die dag.Dus in overleg en ieder maakt nu iets.Mijn ouders het vlees en soep(mijn vader maakt heerlijke soep) en een klotsende pan in de auto is niet handig.De rollade doet mijn moeder liever zelf.En de rest word verdeeld,zelfs de kleinkinderen maken iets.Het eerste jaar had mijn moeder er wel moeite mee,omdat ze het natuurlijk al jaren zelf heeft gedaan.Maar nu vind ze het heel fijn.

lovis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 18:47

Haal wegwerp servies vaak bij de makro, daar hebben ze best stevig servies wat er ook nog goed uiziet. Even als wegwerp bestek

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 20:45

Yonker schreef:
Hmmm nou ja ik zat dan weer aan andere dingen te denken :')

Chocolademouse, bastogneparfait (omdat die zo lekker is) maar dan verder....... ja cheesecake met aarbei/frambosesaus vind ik ook wel leuk. Creme brulee ind ik zelf niet lekker....

Heb je misschien een recept van die bastogneparfait??

Wij vinden het ook leuk familie te hebben met de kerst en dan lekker te koken. (op kerstavond is het standaard fonduen bij mijn familie, en 1 van de andere dagen steengrillen bij mijn schoonfamilie)

Het eerste jaar dat we samenwoonden hebben we voor mijn vader en moeder een 5 gangen diner gemaakt (laatste kerst van mijn moeder)

2 jaar later hebben we dit nogmaals gedaan voor mijn vader, schoonmoeder (schoonvader moest werken) mijn zus, zwager en nichtje, ook weer 5 gangen waarvan de eerste gang amuses waren.

Vorig jaar heb ik een Noors 3 gangen diner gemaakt in oktober voor dezelfde als hierboven, maar dan compleet met schoonvader. Was een bedankje voor al het klussen.

Ondertussen zijn vriendje en ik verloofd en gaan we volgend jaar trouwen in Noorwegen. Om deze reden hebben we onze families uitgenodigd voor een pre kerst diner op 21 december. Het gaat om mijn schoonfamilie 4 of 6 volwassenen en mijn familie, 4 volwassenen en 2 kids en uiteraard vriendje en ik dus. Het gaat dus om in ieder geval 10 volwassenen en 2 kinderen (4 en 9). Ik ga er vanuit dat de 2 andere volwassenen niet komen, maar kan de dag ervoor opeens veranderen...

Ik wil/wij willen zoveel mogelijk de dag ervoor/ochtend en begin middag klaarmaken, zodat we een gezellige tijd met elkaar hebben, ookal hebben we een open keuken en zijn we niet afgezonderd in de keuken haha

Voorgerecht zit ik te denken aan een soepje. Paprika, pompoen, tomaten. Op een site kwam ik een lekkere pommodorie soep tegen met mascarpone schuim erbovenop, geserveerd in een champagneglas. Leuk detail en scheelt weer soepkommen, anders staan er nl 3 of 4 soorten kommen op tafel.

Nagerecht wil ik iets zelf maken, evt aangevuld met zelfgemaakt/gekocht ijs. Dit kan bijvoorbeeld een noorse chocoladetaart/cake zijn (maar die serveer ik altijd al met verjaardagen en komt ook op onze bruiloft...) chocolademousse oid. Ben ook wel benieuwd naar die bastogneparfait, misschien een goede combi met chocomousse...

Waar ik mee zit is het hoofdgerecht. Voor zoveel man eendenborst bakken oid vind ik geen optie. Heb 1 ding in mijn hoofd zitten, dat heb ik gelukkig al wel eerder gemaakt. Dat is Ribbe, een Noors kerstgerecht. Dat is buikspek, met het zwoerd eraan en de ribbetjes er nog onder. Paar dagen laten marineren in zout en peper. Dan in de oven het zwoerd laten knappen en nog een uur of wat garen in de oven. Dus "makkelijk" op de dag zelf.

Maar voor erbij.... Lekker erbij zijn gegratineerde aardappelen en gegrilde groenten (met onze eigen gemaakte paprika olie) eventueel stoofperen. Alleen het vlees gaat in de oven, dus die is verder bezet.
Ik had zitten denken om die aardappeltjes (gewoon van de supermarkt) van te voren te garen en dan op de bbq (zo'n grote gas) op te warmen, net als de groenten.

Heeft iemand dat weleens gedaan?
Heeft iemand nog tips wat erbij zou kunnen dat niet in de oven hoeft of inderdaad op een bbq opgewarmd kan worden?
Nog andere tips en ideeën??

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:35

Michelle77 schreef:
Yonker schreef:
Hmmm nou ja ik zat dan weer aan andere dingen te denken :')

Chocolademouse, bastogneparfait (omdat die zo lekker is) maar dan verder....... ja cheesecake met aarbei/frambosesaus vind ik ook wel leuk. Creme brulee ind ik zelf niet lekker....

Heb je misschien een recept van die bastogneparfait??

Wij vinden het ook leuk familie te hebben met de kerst en dan lekker te koken. (op kerstavond is het standaard fonduen bij mijn familie, en 1 van de andere dagen steengrillen bij mijn schoonfamilie)

Het eerste jaar dat we samenwoonden hebben we voor mijn vader en moeder een 5 gangen diner gemaakt (laatste kerst van mijn moeder)

2 jaar later hebben we dit nogmaals gedaan voor mijn vader, schoonmoeder (schoonvader moest werken) mijn zus, zwager en nichtje, ook weer 5 gangen waarvan de eerste gang amuses waren.

Vorig jaar heb ik een Noors 3 gangen diner gemaakt in oktober voor dezelfde als hierboven, maar dan compleet met schoonvader. Was een bedankje voor al het klussen.

Ondertussen zijn vriendje en ik verloofd en gaan we volgend jaar trouwen in Noorwegen. Om deze reden hebben we onze families uitgenodigd voor een pre kerst diner op 21 december. Het gaat om mijn schoonfamilie 4 of 6 volwassenen en mijn familie, 4 volwassenen en 2 kids en uiteraard vriendje en ik dus. Het gaat dus om in ieder geval 10 volwassenen en 2 kinderen (4 en 9). Ik ga er vanuit dat de 2 andere volwassenen niet komen, maar kan de dag ervoor opeens veranderen...

Ik wil/wij willen zoveel mogelijk de dag ervoor/ochtend en begin middag klaarmaken, zodat we een gezellige tijd met elkaar hebben, ookal hebben we een open keuken en zijn we niet afgezonderd in de keuken haha

Voorgerecht zit ik te denken aan een soepje. Paprika, pompoen, tomaten. Op een site kwam ik een lekkere pommodorie soep tegen met mascarpone schuim erbovenop, geserveerd in een champagneglas. Leuk detail en scheelt weer soepkommen, anders staan er nl 3 of 4 soorten kommen op tafel.

Nagerecht wil ik iets zelf maken, evt aangevuld met zelfgemaakt/gekocht ijs. Dit kan bijvoorbeeld een noorse chocoladetaart/cake zijn (maar die serveer ik altijd al met verjaardagen en komt ook op onze bruiloft...) chocolademousse oid. Ben ook wel benieuwd naar die bastogneparfait, misschien een goede combi met chocomousse...

Waar ik mee zit is het hoofdgerecht. Voor zoveel man eendenborst bakken oid vind ik geen optie. Heb 1 ding in mijn hoofd zitten, dat heb ik gelukkig al wel eerder gemaakt. Dat is Ribbe, een Noors kerstgerecht. Dat is buikspek, met het zwoerd eraan en de ribbetjes er nog onder. Paar dagen laten marineren in zout en peper. Dan in de oven het zwoerd laten knappen en nog een uur of wat garen in de oven. Dus "makkelijk" op de dag zelf.

Maar voor erbij.... Lekker erbij zijn gegratineerde aardappelen en gegrilde groenten (met onze eigen gemaakte paprika olie) eventueel stoofperen. Alleen het vlees gaat in de oven, dus die is verder bezet.
Ik had zitten denken om die aardappeltjes (gewoon van de supermarkt) van te voren te garen en dan op de bbq (zo'n grote gas) op te warmen, net als de groenten.

Heeft iemand dat weleens gedaan?
Heeft iemand nog tips wat erbij zou kunnen dat niet in de oven hoeft of inderdaad op een bbq opgewarmd kan worden?
Nog andere tips en ideeën??

Gepofte aardappel en gepofte zoete aardappel zijn ook erg lekker. Kun je een goede zelfgemaakte kruidenboter bij serveren. Is meteen wat lichter dan iets gefrituurds of met veel olie.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:15

Michelle ik ga die bastogneparfait eerst nog proberen, want heb hem via waar ik hem altijd eet in restaurant waar wel filmpje van is maar heel summier en zonder hoeveelheden dus ga het nog even proberen en kijken hoe ik uitkom. Dan zal ik je wel recept geven als ik het geprobeerd heb :)

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:20

Michelle77 schreef:

Dat klinkt leuk, heb je hier een recept van?

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:52

Kristie schreef:
Michelle77 schreef:

Dat klinkt leuk, heb je hier een recept van?

Aantal personen: 4
Bereidings tijd: 25 min
Menugang: voorgerecht

Ingrediënten

- 1 ui
- zout
- tijm
- peper
- zeezout
- 1 eidooier
- 4 dl bouillon
- kruidenboeket
- 1 dl olijfolie
- 1 teen knoflook
- verse basilicum
- 2 vel bladerdeeg
- 100 gr mascarpone
- 750 gr pommodori tomaten

Bereidingswijze:

1. Ontvel de tomaten door de aan de onderkant in te snijden, 6 seconden in kokend water te leggen en direct weer koud te spoelen.
2. Halveer de tomaten en verwijder de zaadjes.
3. Ui en knoflook fijn snijden.
4. Ui en knoflook aanfruiten in de olijfolie en de tomaat toevoegen.
5. Na 3 minuten bouillon toevoegen en aan de kook brengen.
6. Het geheel ‘blenderen’ met een staafmixer.
7. Mascarpone los roeren en mengen met de gesneden basilicum.
8. Het mengsel desgewenst op smaak brengen met zout en peper
9. Een spuitzak vullen met het mengsel.
10. Bladerdeeg bestrijken met losgeklopte eidooier.
11. Bestrooien met zeezout en tijm.
12. Bladerdeeg in 2 cm brede stroken snijden en afbakken op 180ºC.
13. Schenk de hete soep in wijnglazen en spuit er wat van de mascarpone op.
14. De mascarpone vormt een schuimlaagje op de soep
15. Serveren met een warme soepstengel.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:52

Yonker schreef:
Michelle ik ga die bastogneparfait eerst nog proberen, want heb hem via waar ik hem altijd eet in restaurant waar wel filmpje van is maar heel summier en zonder hoeveelheden dus ga het nog even proberen en kijken hoe ik uitkom. Dan zal ik je wel recept geven als ik het geprobeerd heb :)

Ok! Ga ik zelf ook zoeken en informeren :D

http://www.zusje-tapas.nl/tapas-recepte ... neparfait/

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:10

Hahahaha dat dus Mies, daar eet ik het altijd :9
Moet niet heel moeilijk zijn, heb we leens ooit vaker parfait gemaakt.
Owwwwwwww bnij die link staan wel hoeveelheden fijn :D Ga hem binnenkort eens maken.
Laatst bijgewerkt door Yonker op 11-11-14 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:12

Haha net in t andere topic gevraagd aan je. Dacht al zoiets :D

Ga t weekend proberen. Maar dan niet mer gepasteuriseerde eieren.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:15

Michelle bedankt :)

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:30

graag gedaan!

Beetje jammer dat vriendje zijn enige en eerste reactie gelijk was: Veel te weinig... (hij en zijn vader zijn grote eters)

Maar we maken genoeg, bijvullen kan.

Ik wil gewoon wat leuks serveren en op deze manier kan dat. En heb genoeg champagneglazen (wel verschillende maten) maar niet genoeg dezelfde soepkommen.

Dus opgelost!

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:30

Voor het eerst wil ik eens fazant proberen met kerst .
Heeft iemand daar een beproefd recept voor ?
Ik zie zoveel verschillende recepten op google voorbij komen dat ik het hier maar eens vraag.

Mijn voorgerecht is eenvoudig ,maar imo onovertroffen : meloen met rauwe ham.

dan eventueel fazant met waarschijnlijk eigengemaakte aardappelpuree met peterselie,
en in kruidenboter gebakken krieltjes .

peultjes met een ui en spekjes erdoor , een salade voor degenen die dat niet lusten,
en stoofpeertjes.

we eindigen standaard met ijs.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:45

Nog niet het topic doorgelezen maar dat ga ik snel doen, misschien dat ik leuke inspiratie op doe voor mijn moeder :D
Ik ben niet anders gewend dan een uitgebreid kerstdiner van huis uit, mijn vriend vindt het maar overdreven en nergens voor nodig maar man o man wat houd ik er toch van! Kan niet wachten tot ik zelf een keertje een lekker kerstdiner op tafel mag zetten :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:11

Iemand ideeën voor een lekker vegetarisch hoofdgerecht? En dan eens wat anders dan de standaard mozzerella-tomaat of gevulde paddenstoelen. Of juist een heel bijzonder recept van gevulde paddenstoelen?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:15

Mushroom Wellington:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:16

Oei dat ziet er wel heel lekker uit! :wow:
Ga daar het recept eens van opzoeken.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:22

Paddenstoel of champignon wellington levert misschien ook wel resultaten op trouwens, als je een Nederlands recept wil. :)

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:36

Goed ik heb nu voor mn dessert, chocolademouse, bastogneparfait, aardbei met cheesecake vulling maar wat nu nog meer. Zoek eigenlijk nog iets fris denk ik... iets met citroen? Iemand nog ideeen? Iets voor in zo'n leuk klein glazen bakje... Hoe je het ook noemt :')
Hoeveel dingen heeft een grand dessert eigenlijk altijd?

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:39