Moeilijke verkeerssituatie- hulp nodig!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 13:50

Thesserd schreef:
Gruis schreef:
Ik heb het over deze rotonde:
https://www.google.nl/maps/@53.2266187, ... qd8-BQ!2e0

Oplossing is moeilijk, maar een indeling zoals bij deze maakt het al een stuk duidelijker. De stoepen hier maken het gewoon net iets overzichtelijker en duidelijker!
https://www.google.nl/maps/@53.2251732, ... jY-Yvw!2e0

Hoop dat de linkjes het doen :=

Die onderste link, dat is in principe dezelfde rotonde als de rotonde in de openingspost toch? Maar hier hoef je toch ook niet op een auto te wachten voordat je het fietspad op mag gaan, de rotonde op? :+

Als er haaientanden staan betekent dat naar mijn weten dat je moet stoppen voor het verkeer wat op jouw rijbaan voorbij komt, toch niet wat op de rijbaan er naast (voor de auto's) voorbij komt? Want daar heb je niks mee te maken op dat moment. Pas als jij eenmaal op het fietspad bent, en de auto af wil slaan, over het fietspad heen, dan heb je wat met elkaar te maken.

Je eerste zin is correct en daaruit volgt voor mij dus ook inderdaad dat de situatie in beide gevallen gelijk is.
smurfje: Klopt, ze hebben de eerste situatie ook zo willen maken als de tweede (zie linkjes) maar daar was geen ruimte voor.
Die bij de Korreweg is inderdaad zo mogelijk nóg erger.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:54

Ohja, die in vinkhuizen ken ik ook wel inderdaad. Die is net iets overzichtelijker imo, maar niet echt beter ofzo.

En de duidelijke rotonde in vinkhuizen, zoiets zou de enige mogelijke verbetering zijn denk ik. Alleen krijg je op die manier het probleem dat er geen auto meer door komt, ben ik bang. Dan zou ik ook sowieso zorgen dat er nog een auto tussen de rotonde en het fietspad kan staan, dan is het misschien nog te doen.

Maar dan wordt het net zoals bij de ringweg op en afrit bij zernike, dat is gewoon één lange stroom fietsers waar amper gaatjes tussen zitten. Het beste zou nog een soort van fietsviaduct oid zijn, volledig scheiden van verkeer, maar dat gaat daar nooit passen..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:54

Als ik het zo zie heeft die eerste rotonde vooral het probleem dat het allemaal zo krap is aangelegd dat bv fietsers de bocht de rotonde op nauwelijks kunnen maken zonder uit te zwenken. Ik denk dat als je daar de hoeken zou afvlakken (en daar is ruimte genoeg voor), een heel deel van het probleem al opgelost is.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:04

Gruis schreef:
En wat als de auto je al voorbij is? Stel: de auto is mij net voorbij, en ik ga dus de rotonde op. Dan hinder ik hem alsnog als hij dan de eerstvolgende afslag af wil maar heb ik hem in principe wel voorrang verleend?

Daar zit het verschil in of je op de rotonde bént of er nog op móet.
Als je er eenmaal op bent en je blijft op de rotonde rijden, dan ben je voor de auto's die af willen slaan rechtdoorgaand verkeer. En dat heeft nu eenmaal altijd voorrang (er vanuit gaande dan dat de hele rotonde een voorrangsrotonde is. Soms is ook aangegeven op een rotonde dat fietsers geen voorrang hebben, in dat geval moet je dus als fietser stoppen. Er staan dan op het fietspad haaientanden. De rotonde die jij getekend hebt, heeft dat niet.

Hier staat het ook wel duidelijk (zie bij 'op de fiets', daar staat het):
http://www.rovg.nl/upload/rovg/file/pub ... folder.pdf

Celiien

Re: Moeilijke verkeerssituatie- hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:06

En dan de volgende vraag: Een rotonde waarbij je als fietser twee kanten op kan (ondingen die rotondes). Dan moet je toch als fietser(ookal zit je technisch eerder op de rotonde dan de auto), terwijl je links af gaat, alsnog voorrang geven lijkt mij?

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:08

Als je een rotonde hebt met fietsers in 2 richtingen, is er altijd een berm of iets tussen. Dus echt gescheiden van de rotonde. Dus die heeft vaak zijn eigen regels. En wisselt per situatie wie er voorrang heeft

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:11

Klopt. Daar zijn ze al eens mee bezig geweest om daar meer uniformiteit in te krijgen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:11

Dat is niet waar; bij ons zit er een rotonde met twee kanten, en inderdaad zonder berm.. zal het even zoeken op maps :j

Hmm: jammer de googlemaps op dit punt is nog niet bijgewerkt!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:37

Of je nou links- of rechtsaf slaat een rotonde op, als het een voorrangsrotonde is, dan blijft die voorrang hebben. Dat maakt toch geen verschil? Ik zie regelmatig fietsers trouwens die tegen het verkeer in de rotonde rondrijden. Als ik dan af wil slaan dan moet ik ze tóch voorrang geven (als ze al op de rotonde fietsen dan) omdat ze nog steeds rechtdoor gaan en ik afsla (maar gevaarlijk is dat dus wel).

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:50

Nee HannahFrouk dat bedoel ik niet. Stel ik wil de rotonde op naar links. Links(achter) van mij rijd een auto, achter mij. Dan geldt toch weer het principe van rechtdoor zelfde weg gaat voor? ook al zit ik inprincipe eerder op de rotonde dan de auto :j

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 18:13

Wat dacht je van deze dan: stel op de afslag links staat de brug open. Vanaf waar ik de rotonde op wil staat file, de hele rotonde rond tot aan die brug. Ik wil gewoon rechtdoor en zou er in principe gewoon langs passen. Zou ik dan moeten wachten tot de hele file is opgelost :') ?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:32

Celiien schreef:
Nee HannahFrouk dat bedoel ik niet. Stel ik wil de rotonde op naar links. Links(achter) van mij rijd een auto, achter mij. Dan geldt toch weer het principe van rechtdoor zelfde weg gaat voor? ook al zit ik inprincipe eerder op de rotonde dan de auto :j

Dus je bent nog niet op de rotonde en de auto (achter jou) ook niet? Dan gelden toch de normale voorrangsregels? Als jij dan linksaf wilt, zul je naar links richting moeten aangeven, voorsorteren en dan kan de auto rechts naast je naar rechts.

(voorsorteren en richting aangeven doen fietsers helaas niet meer, de meeste zwabberend al facebookend en whats append voor je auto langs alle kanten op, maar dat even terzijde ...)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:34

Gruis schreef:
Wat dacht je van deze dan: stel op de afslag links staat de brug open. Vanaf waar ik de rotonde op wil staat file, de hele rotonde rond tot aan die brug. Ik wil gewoon rechtdoor en zou er in principe gewoon langs passen. Zou ik dan moeten wachten tot de hele file is opgelost :') ?

Je bedoelt de hele rotonde staat klem maar fietsers kunnen er nog door? Dan zouden - denk ik - de auto's sowieso het fietspad vrij moeten laten terwijl ze stil staan. Jij zou er dan gewoon door moeten kunnen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:54

Ik denk dat ik toch maar eens ga nadenken over een 'theoriecursus voor bokkers' zijn er best een aantal bij die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt..

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:58

HannahFrouk schreef:
Celiien schreef:

Dus je bent nog niet op de rotonde en de auto (achter jou) ook niet? Dan gelden toch de normale voorrangsregels? Als jij dan linksaf wilt, zul je naar links richting moeten aangeven, voorsorteren en dan kan de auto rechts naast je naar rechts.

(voorsorteren en richting aangeven doen fietsers helaas niet meer, de meeste zwabberend al facebookend en whats append voor je auto langs alle kanten op, maar dat even terzijde ...)

Tjah, het ging hierbij om een rotonde met een gescheiden fietspad, dus waar je niet op kan voorsorteren voor de auto :+

Maar het was even bevestiging voor mezelf, je slaat de auto af dus je geeft de auto voorrang :j