snoepje aanbieden aan medepassagiers in trein/bus?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

geven jullie een snoepje

ja
45 (16%)
nee
197 (70%)
ligt eraan of diegene er aardig uitziet.
39 (13%)

Totaal aantal stemmen: 281

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:43

Nee, onbekenden bied ik niks aan.
Omgekeerd neem ik ook geen eten van anderen aan, je weet nooit wat er mee gebeurt is..
Ik heb wel eens aan een kindje een snoepje gegeven, maar wel eerst aan haar moeder gevraagd of het mocht :)

Yesterday

Re: snoepje aanbieden aan medepassagiers in trein/bus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:10

Ik zou niet snel uit mijzelf een snoepje aanbieden aan iemand in de trein.
Ooit een keer mn flesje water aangeboden aan iemand die helemaal zwart werd voor de ogen in de trein...

Ik zat een paar jaar geleden in de trein in Florence, vroeg een man tegenover mij om een snoepje. Mijn oren klapperden, haha.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:12

Ik doe het welleens, maar het ligt aan de situatie. Ik heb op kostschool gezeten, en daar deel je sowieso als jij wat snoep krijgt opgestuurt en de rest niet :p in een overvolle underground (woonde in London) zou ik het niet doen omdat ik weet dat veel mensen het dan niet waarderen, in de bus Dan vaak weer wel Maar in t dorp (vlakbij London) waar ik nu woon bied ik regelmatig degene naast mij een snoepje aan, als ik iets heb, en dat word tot nu toe altijd gewaardeerd :) :j

jane_bergink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:17

Ligt eraan, als die gene de hele tijd naar die zak snoep kijkt dan wel :')

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:21

Eigenlijk wel schokkende reacties "Delen met een wildvreemde, raar/zou ik nooit doen"enz. Misschien ben ik dan te naiëf, maar een betere wereld begint bij jezelf. En als je al niks meer zou kunnen/willen delen? En als je iets niet zou aannemen, is dat niet erg, maar je hebt wel een kans op een gesprek geopend, of in ieder geval stof tot nadenken gegeven. En mocht je mij tegenkomen in de trein: ik ben gek op chocola ;-)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:39

Maar waarom zou je een kans op gesprek willen openen? Veel mensen (waaronder ik) willen gewoon door vreemden met rust gelaten worden en hebben helemaal geen zin in gesprekken.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:44

Dat heb ik dus een keer gehad. Iemand die dacht een gezellig gesprek te beginnen in de trein.. Nee sorry daar heb ik gewoon geen zin in :+

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:04

Eigenlijk mag ik hier niet op reageren want ik reis nooit met het OV, maar het is zo'n interessante vraag. De genetische afkeer lijkt mij onzin. We hébben wel een genetische afkeer, of eerder achterdocht, jegens onbekende mensen maar dat heeft niets te maken met snoepjes. In de tijd dat we in grotten wat keelklanken zaten uit te wisselen, betekende een confrontatie met onbekende soortgenoten vaak dat de ene groep de andere opat of tot slaaf maakte. Dat vinden de meeste mensen niet zo leuk en daarom geeft ons primaire brein waarschuwingssignalen af als we met onbekenden worden geconfronteerd.

Maar wat nu zo leuk is: dat primaire brein heeft het in de huidige samenleving fout. Wie het negeert en steeds gewoon over dat genetisch vastgelegde drempeltje heen stapt en wél contact maakt met vreemden in het OV, heeft een leukere reis. Terwijl iedereen vantevoren juist verwacht een prettiger reis te hebben als hij/zij zich fijn alleen met zichzelf bemoeit. Is allemaal recent onderzocht, zie bijvoorbeeld: http://www.chicagobooth.edu/about/newsr ... 14-07-17-2

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:15

maura schreef:
We hébben wel een genetische afkeer, of eerder achterdocht, jegens onbekende mensen maar dat heeft niets te maken met snoepjes.
Leuk die mensen die alles zo letterlijk mogelijk gaan nemen :')

xEmilieLx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:17

Best wel leuk onderwerp eigenlijk.

Ik reis bijna elke dag met de trein naar Groningen heen en weer. Ik begin eigenlijk nooit zomaar gesprekken en heb nog nooit iets aangeboden gekregen ofzo, meer omdat ik altijd muziek luister. Ik had laatst wel dat ik een zak pepernoten had voor mezelf, en er een oudere dame naast me kwam zitten een station later. Deze heb ik wel pepernoten aangeboden en deze nam ze ook aan. Toen heb ik nog een heel gesprek gehad over van alles en nog wat hahaha. Daar heb ik achteraf nog best lang over na gedacht.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:21

maura schreef:
Eigenlijk mag ik hier niet op reageren want ik reis nooit met het OV, maar het is zo'n interessante vraag. De genetische afkeer lijkt mij onzin. We hébben wel een genetische afkeer, of eerder achterdocht, jegens onbekende mensen maar dat heeft niets te maken met snoepjes. In de tijd dat we in grotten wat keelklanken zaten uit te wisselen, betekende een confrontatie met onbekende soortgenoten vaak dat de ene groep de andere opat of tot slaaf maakte. Dat vinden de meeste mensen niet zo leuk en daarom geeft ons primaire brein waarschuwingssignalen af als we met onbekenden worden geconfronteerd.

Maar wat nu zo leuk is: dat primaire brein heeft het in de huidige samenleving fout. Wie het negeert en steeds gewoon over dat genetisch vastgelegde drempeltje heen stapt en wél contact maakt met vreemden in het OV, heeft een leukere reis. Terwijl iedereen vantevoren juist verwacht een prettiger reis te hebben als hij/zij zich fijn alleen met zichzelf bemoeit. Is allemaal recent onderzocht, zie bijvoorbeeld: http://www.chicagobooth.edu/about/newsr ... 14-07-17-2

Kan dan wel onderzocht zijn, maar dat zegt niks over mij persoonlijk. Als ik na een lange dag op het lab (waar veel herrie is door branders, afzuigers etc.) heb ik gewoon even zin in mentale rust. Soms is dat met muziekje aan, en soms alleen met mijn dopjes in en soms met een boek. En als het kon ging ik vaak in de stilte coupe zitten.
Soms gebeurt het dus ook dat mensen wel tegen mij gaan aanlullen, ik negeer gewoon en als t echt vervelend word zeg ik ook gewoon dat ik rust wil. En mijn gezichtsuitdrukking is dan vaak genoeg om mensen te laten zwijgen.
OV is vooral een schakel dat regelmatig nodig is tussen huis en werk/school/etc.
Ik heb gewoon geen zin in "gezelligheid" met vreemden. Als ik van school naar huis kon transporteren zoals verschijnselen in Harry Potter had heeft dat absolute voorkeur. Reizen is voor mij vaak een deels nutteloze tijd die ik dan tenminste wel kan invullen hoe ik wil (muziek, boek, ff ontspannen) en daar is geen ruimte voor nonsense praat met wild vreemde.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:22

Ik maakte regelmatig een kletspraatje met mijn medepassagiers. En ik heb ook wel eens een dropje aangeboden. De mensen bedankte of namen het wel aan, prima hoor. :)

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:24

_Aniek schreef:
Oliver schreef:
ik vind het heerlijk om in mn eentje laat 's avonds de hond uit te laten in het park waar allemaal junks en dealers zitten .

Mm, apart... :P

Ik heb ook nee aangevinkt. Heb eigenlijk nooit snoep bij me in de trein. Als ik iets koop wil ik het best wel delen hoor, maar het zou gewoon niet zo snel in me opkomen om een snoepje aan te bieden aan een wildvreemde :+ Vind dat een beetje raar.. :P

Haha. Ik vind het niet leuk omdat daar dealers zitten. Maar ik vind het heerlijk om savonds in mn eentje door het park te lopen en het maakt me dan niet uit dat daar ‘enge’ mensen zitten. Maak gerust een praatje met ze als ze me aanspreken.

Sammie

^^Lijkt mij ook niks mee :) Evenals mensen die het niet willen aanbieden of die het niet willen ontvangen.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 16-10-14 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Ik reis vrij veel met het openbaar vervoer en bied wel eens iemand iets te eten aan. Ik heb zelf vaak geen snoep bij, maar zit wel eens een paar stukjes appel te eten en soms wil ik dan nog wel eens iets aanbieden. Het ligt er wel heel erg aan met wie ik zit. Doe het eigenlijk vooral bij oudere mensen die met z'n tweeën op stap zijn of bij kinderen, leeftijdsgenoten waarmee ik niet in gesprek ben niet zo. Het is bij mij overigens nog nooit andersom gebeurd, ik heb nog nooit iets aangeboden gekregen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:25

Ik heb er gewoon nog nooit aan gedacht, maar ik eet ook hooguit een broodje. En dat heeft dan vaak al lang in mijn boterhamzakje gezeten en oogt niet erg smakelijk meer, ik zou dat ook nooit van iemand anders willen aannemen. :+

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:33

Snoep van anderen zou ik wel aannemen, maar geen ander eten.

Als ik zelf een grote zak snoep zou hebben, en iemand die tegenover mij zit kijkt ernaar zou ik wel vragen wil je ook een snoepje, maar merkt hij/zij het niet dan vraag ik het ook niet.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:39

Sammie schreef:
maura schreef:
We hébben wel een genetische afkeer, of eerder achterdocht, jegens onbekende mensen maar dat heeft niets te maken met snoepjes.
Leuk die mensen die alles zo letterlijk mogelijk gaan nemen :')

Ehm :o? doe mij eens een figuurlijke uitleg van genetisch dan?

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:42

twijfel
als iemand bijvoorbeeld helemaal de weg kwijt is in zijn eigen wereldje dan niet.
maar als iemand nou belangstelen of zo zou kijken dan wel

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:48

Nee. Ik heb smetvrees dus ik laat niemand met z'n potentieel vieze handen aan iets wat ik nog moet eten.
En sowieso geen vreemden. En wie weet wat iemand met dat snoep gedaan heeft als hij/zij het aanbiedt, nee mijn fobie houdt me hard tegen :+

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:59

Ik heb het 1x gedaan. Iemand in de bus zat de he-le tijd te kijken naar mijn zak chips :') Ik zit zeer weinig tot nooit in de bus, echt oordelen kan ik niet dus :')

In het vliegtuig doe ik het wel, eerst even slijmen met een snoepje want dan kan ik later mijn hele rij laten opstaan omdat ik naar de wc moet/rondje lopen :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:02

Omg, ben ik nu zo ouderwets of wat?

Je gaat toch niet voor de neus van ander lekker zitten te snoepen en laat die ander toekijken :?

Natuurlijk, als diegene duidelijk aangeeft geen contact te willen, kijkt uit het raam/heeft oortjes in enz, dan is het wat anders maar anders .

Ik snoep graag en heb vaak wat bij en zeker als ik weet dat ik tussen andere kom te zitten, dus bijvoorbeeld op wedstrijden op de tribune, dan zorg ik dat ik verpakte snoepjes bij me heb.
Uitdelen vind ik heel normaal en ook wel zo gezellig :j

Nu reis ik tegenwoordig zelden meer met bus of trein maar mijn kinderen des te meer en hun heb ik ook altijd van jongs af aan geleerd dat als ze wat bij zich hebben het wel zo netjes is om wat te delen.
Op schoolreisjes(vaak meerdere klassen bij elkaar die elkaar nauwlijks kennen) zorgde ik ook dat ze wat te delen hadden.

Verbeter de wereld -begin bij jezelf en deel vrolijkheid.

Gelukkig zat ik vroeger niet in de trein met zoveel zeurneusen als hier in het topic.
Heb hele leuke herinneringen aan het treinreizen, mede door mijn medereizigers.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:55

spatter schreef:
Omg, ben ik nu zo ouderwets of wat?

Je gaat toch niet voor de neus van ander lekker zitten te snoepen en laat die ander toekijken :?

Waarom niet? Zeker als die mensen zelf tegenover je gaan zitten en mij *cq wat ik eet* gaan zitten aanstaren.
Je gaat toch ook niet iedereen eten aan bieden die bij de McDonalds binnen kijkt en jij daar zit te eten? Ik snap juist al dat delen niet zo, en al helemaal niet met vreemden.
Schoolreisjes vond ik trouwens een ander verhaal, daar ken je de meeste ook wel. En het word wel sneu als je 1 iemand wel een snoepje aanbied en de ander niet.
Ik deel echt alleen mijn eten/snoep/whatever met de mensen die ik ken.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 19:02

tones schreef:
Mijn man -Buschauffeur- vind het altijd bijzonder leuk om s avonds op te sommen wat voor lekkers hij allemaal van zijn passagiers heeft gekregen.
Vooral op marktdagen heeft ie een hoge score. :D

Haha herkenbaar, zo vertelde mijn vader (ook buschauffeur) dat hij eens een hamburger van de mac kreeg van een passagier.

Ik zou wel een snoepje uitdelen alleen als het per stuk verpakte snoepjes zijn want ik zou zelf ook alleen maar snoepjes aannemen die per stuk verpakt zijn

zivazoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 19:12

is per persoon verschillend. Maar ik deel mijn snoep niet graag :o
Wel ooit iemand een kauwgom aangeboden. Maar dat was vooral omdat hij gruwelijk uit zijn bek stonk en ik nog een uur in die bus moest zitten