Zou jij aan kinderen beginnen bij (bijna) geen geld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:53

Brainless schreef:
Grease schreef:
Geen kinderen als je het niet kan betalen. Niks rammelende eierstokken en zielige ouder gevoelens. op rotten. als je je kind geen toekomst kunt bieden krijg dan geen kinderen. daar kan ik zo boos om worden! -:(-

En dat is en blijft altijd een onzeker iets.
Je kan zo je baan kwijt raken of arbeidsongeschikt worden.
Of 1 van de partners kan komen te overlijden.

Ook als je je boeltje goed voor elkaar hebt kan er iets gebeuren waardoor je hele gezin (financieel/emotioneel) volledig op zijn kop staat.

Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat er onvoorziene dingen gebeuren. als je geen 100% zekerheid hebt dan zou niemand kinderen kunnen krijgen. Niemand kan dat voorspellen. Mijn buren zijn nu ook beide helaas werkloos maar die hebben echt nog wel wat achter de hand om voor kun kindjes te zorgen. Maar gewoon kinderen krijgen omdat je dat leuk lijkt zonder na te denken vind ik echt kortzichtig en dom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:54

Cassidy schreef:
Grease schreef:
Ja misschien kon het iets genuanceerder. :) Maar toch! Ik vind het niet ok om kinderen te krijgen als je er niet voor kunt zorgen.

En jij kunt 10 jaar in de toekomst kijken?

Nee :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:54

Grease schreef:
Nee :)

Dus?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-10-14 23:56, in het totaal 3 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:55

@Grease
Dat kan soms prima, maar vaak niet altijd als je een (duurdere) eigen woning hebt.
Dan liggen je vaste lasten veel hoger en is het inkomensverschil vaak niet voor langere tijd te overbruggen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:56

Waarom menen mensen hier op bokt toch altijd dat zij voor een ander mogen bepalen of die wel of niet zijn/haar kinderwens in vervulling mag laten gaan.

Voor een kind zorgen betekend niet alleen je financiën voor elkaar hebben dat is absoluut niet het belangrijkste, wel het best meetbare, in de opvoeding
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 14-10-14 00:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:57

Grease schreef:
Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat er onvoorziene dingen gebeuren. als je geen 100% zekerheid hebt dan zou niemand kinderen kunnen krijgen. Niemand kan dat voorspellen. Mijn buren zijn nu ook beide helaas werkloos maar die hebben echt nog wel wat achter de hand om voor kun kindjes te zorgen. Maar gewoon kinderen krijgen omdat je dat leuk lijkt zonder na te denken vind ik echt kortzichtig en dom.

En wie ben jij om te beslissen of een financiele buffer voldoende is om in jouw ogen kinderen de wereld in te schoppen en wanneer niet?

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:58

Cassidy schreef:
Finaciele situaties kunnen veranderen. Met. De. Dag. Dus een superbaan, en je staat morgen op straat. In de goot, en je hebt morgen een baan. Je leven laten dicteren door die K.U.T. centen? Dat mag iedereen gelukkig voor zichzelf beslissen.

ja precies, wij hadden een goedlopend bedrijf, heel riant inkomen en dat ging heel snel bergafwaarts, binnen 4 maanden was het voorbij, mijn man kon niet aan werk komen en daar zaten we dan, reserves weg, onder het minimuminkomen, sommige weken maar 30 euro voor de boodschappen.. Wij zijn uiteindelijk geemigreerd omdat mijn man hier wel een baan kon krijgen, weliswaar geen topbaan, maar nu krabbelen we weer op, er is naast mijn mans baan weer een bedrijf gestart en we hopen snel weer op ons oude niveau te zitten.

Cinderella

Re: Zou jij aan kinderen beginnen bij (bijna) geen geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:00

Als ik nu zwanger zou worden, zou ik het houden.
ookal zit ik nu niet om een kind te springen, ik zou het niet kunnen laten weghalen.
Dus ja, ook krap bij kas, zou ik dan het kind houden.
bewust eraan beginnen, zou ik niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:03

Cassidy schreef:
Grease schreef:

En wie ben jij om te beslissen of een financiele buffer voldoende is om in jouw ogen kinderen de wereld in te schoppen en wanneer niet?

Dit is mijn mening. Ik verbied niemand wat hoor! ;) Ik dacht dat deze discussie ging over het feit dat je als je bijna geen geld hebt het verantwoord is om kinderen te krijgen, of niet. en niet over de rest van de opvoeding. natuurlijk zijn er veel meer dingen belangrijk om een kind op te voeden tot een zelfstandig individu die kan functioneren in onze maatschappij. maar daar ging het niet over geloof ik.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:07

Grease maar wat vind jij dan de grens? Een bankrekening met 5nullen, beide een vaste baan, koophuis?
Wat is bijna geen geld?
Je kan het zo duur maken als jezelf wil. Kamertje, kleding van mp, luiers geen Pampers maar Aldi enz

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:11

Grease schreef:
Cassidy schreef:

Dit is mijn mening. Ik verbied niemand wat hoor! ;) Ik dacht dat deze discussie ging over het feit dat je als je bijna geen geld hebt het verantwoord is om kinderen te krijgen, of niet. en niet over de rest van de opvoeding. natuurlijk zijn er veel meer dingen belangrijk om een kind op te voeden tot een zelfstandig individu die kan functioneren in onze maatschappij. maar daar ging het niet over geloof ik.

Dan mijn vraag: wat is de reden dat je denkt het een los te kunnen koppelen van het ander?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:12

Gillbo schreef:
Grease maar wat vind jij dan de grens? Een bankrekening met 5nullen, beide een vaste baan, koophuis?
Wat is bijna geen geld?
Je kan het zo duur maken als jezelf wil. Kamertje, kleding van mp, luiers geen Pampers maar Aldi enz

niet helemaal mee eens

ik daag je uit om voor 150,- euro de complete uitzet bij elkaar te krijgen binnen 7 maanden....
:+

grapje,maar deels realiteit. het word ook steeds duurder lijkt wel
natuurlijk heb je weg geef dingen enz,maar kom op dat doe je niet als bewuste keuze
dat doe je uit nood

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:16

Heb even heel het topic door gezwoegd :)
Mensen met weinig geld zijn vaak juist veel creatiever.
Het is niet omdat mensen niet veel geld hebben dat ze hun kinderen niks van de wereld laten zien.
Deze kinderen leren juist al basisvaardigheden die andere kinderen misschien pas later of niet ontwikkelen.
Samen spelen, samen delen, met geld omgaan dmv op de prijzen letten, mee denken, hun creativiteit laten werken om oplossingen te zoeken, worden niet verwend, beseffen vaak veel beter waarom dingen niet kunnen en begrijpen dat en nemen daar genoegen mee. Vaak kennen die mensen nog echte liefde.
Ze leren te genieten van de kleine dingen in het leven.

Moet je je kinderen de normale dingen kunnen geven? Ja luiers, voeding, kleding, medicijnen, een huis, warmte, bad etc.
Moet je voor die dingen veel geld hebben? Nee, dat kan op veel manieren. Als je het kind maar kan voorzien in menswaardige levens behoeftes..
Is dat via de voedselbank, mee kunnen eten bij familie en 30 euro per week en je kan het goed managen en je kunt het je kindje verder naar de zin maken. Zodra ze dingen kunnen begrijpen en ze groeien er mee op of je legt het ze uit en doet je uiterste best voor hun, is dat toch prima,

Je weet nooit hoe je financieel er over een paar maanden voor staat. Maar met lieve familie, een sterke wil, goede vrienden en goed management kom je een heel eind. Gewoon prioriteiten stellen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:16

Ojajoh schreef:
Gillbo schreef:
Wat is bijna geen geld?

niet helemaal mee eens

ik daag je uit om voor 150,- euro de complete uitzet bij elkaar te krijgen binnen 7 maanden....

natuurlijk heb je weg geef dingen enz,maar kom op dat doe je niet als bewuste keuze
dat doe je uit nood

Waarom niet?
Ik heb zo 2 jaar terug een leuke fiets gescoord voor mijn dochter (moest iets gesleuteld aan worden, voor ca 10E).

Ik heb een elektrische grasmaaier er vandaan en een tas vol (merk) kinderkleding.
Schaatsen voor de kids enz
Zelf zet ik er ook regelmatig wat op (30m2 laminaat, konijnenhok, speelgoed, kleding).

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:17

MarlindeRooz schreef:
Ik wil niet denigrerend doen, maar de mensen die ongeschoold / slecht verdiend werk doen hebben vaak niet het inzicht van goh... dit is niet verstandig. :n

Vind dit een nare opmerking. Mijn ouders waren beide ongeschoold en hadden beide slecht verdiend werk, en toch heel bewust voor mij gekozen. Ik ben NOOIT maar dan ook nooit iets te kort gekomen, ze hebben mij geleerd om goed voor mezelf te kunnen kiezen en ik heb altijd alle liefde gekregen die ze mij maar konden geven. Daarnaast had ik 2e hands kleding tot mijn 6e jaar en had ik nooit 20 cadeaus met verjaardagen kerst of sinterklaas maar ik had alles wat ik nodig had!!

In die 22 jaar tijd is mijn moeder van ongeschoold naar basis arts gegaan, dus ongeschoolde mensen zijn niet altijd domme mensen hoor!! Mijn vader is van ongeschoold en werkloos naar directeur van zijn eigen schoonmaak bedrijf gegaan.

Vandaar dat ik jou reactie niet heel erg kan waarderen!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:18

Ojajoh schreef:
Gillbo schreef:
Wat is bijna geen geld?

niet helemaal mee eens

dat doe je uit nood

Rubbish.

Mijn schoonzus maakt er een sport van om de kinderen zo goedkoop mogelijk te kleden. Voldoende inkomsten maar het is puur de sport.
Er zijn genoeg kinderen in de omgeving en de familie en ze geven kleren door. Het hoeft niet allemaal nieuw. Het hoeft niet allemaal oilily of Mexx of andere fancy merken te zijn. Ze komen niets te kort.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:21

deal, dat is gewoon te doen hoor
http://link.marktplaats.nl/m858139193
http://link.marktplaats.nl/m858129575
http://link.marktplaats.nl/m858142647
http://link.marktplaats.nl/m857875291

Nou zo kom je dus al een heel eind en dat binnen 7 minuten, kan je nagaan als je 7 maanden de tijd hebt
Sommige mensen hebben nu eenmaal geen enorme bankrekening en moeten de eindjes aan elkaar knopen, maar betekend dat zij nooit hun kinderwens in vervulling mogen laten gaan?
Of ik er persoonlijk voor zou kiezen nee liever niet maar ik heb gelukkig ook nooit in die situatie gezeten
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 14-10-14 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:22

Ojajoh schreef:

Definieer "complete uitzet" ?

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:26

Ojajoh schreef:
Gillbo schreef:
Wat is bijna geen geld?

De uitzet van mijn oudste heeft in zijn geheel niet meer dan 100 euro gekost..
ledikant van marktplaats voor 5 euro, commode van de kringloopwinkel voor 15 euro, kledingkast gratis van marktplaats.
Badje niet nodig, gewoon mee onder de douche of in het bad met ons. Box gratis van marktplaats
Hydrofiele luiers gekregen van mijn zusje. Kleertjes voor de eerste 6 maanden in 1 pakket gekocht voor 25 euro en veel gekregen.
Speelgoed gekregen van familie.
3 flessen met spenen voor 10 euro totaal. Wipstoeltje 5 euro via marktplaats. Kinderwagen 3 in 1 (hoewel we geen autostoel nodig hadden gezien we nooit met de auto gingen) 15 euro via marktplaats, een quinny freestyle XL.
Ik zou niet weten wat je nog meer nodig hebt hoor, zeker niet de eerste 6 maanden.

Overigens hadden wij genoeg geld toen om alles nieuw te kopen, maar ik vind dat zooo zonde.
De box wordt nu na 5 kinderen nog gebruikt en zal in de toekomst ook nog dienst doen mochten we nog meer kinderen krijgen na aankomende baby)
Bij de tweede hebben we er een ledikantje bijgekocht omdat de oudste nog te klein was voor een peuterbed. Deze 2 schuiven nu ook nog steeds door. Kinderwagen had nog steeds dienst kunnen doen maar is omgewisseld voor een duo wagen (50 euro marktplaats) en we hebben na nummer 3 weer een enkele wagen gekocht (tussen 3 en 4 zat genoeg tijd zodat nummer 3 al liep) via marktplaats (bugaboo, die was wat duurder 150 euro) en de dubbele wagen aangehouden (en die gebruiken we nu voor 4 en 5 en straks voor 5 en 6)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:29

Nee daar zou ik dan niet bewust aan beginnen
zit er wellis aan te denken maar het liefst zou ik het wel zo willen dat ik het met iemand kan doen waarbij de vader ook wat kan bijdragen in de kosten (maar meest belangrijk de opvoeding en tijd spenderen met het kind)

Heb zelf wel het geluk dat mijn eigen moeder ook veel zou bijdragen kwa kleren kopen oppassen

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:35

Brainless schreef:
Waarom niet?
Ik heb zo 2 jaar terug een leuke fiets gescoord voor mijn dochter (moest iets gesleuteld aan worden, voor ca 10E).

Ik heb een elektrische grasmaaier er vandaan en een tas vol (merk) kinderkleding.
Schaatsen voor de kids enz
Zelf zet ik er ook regelmatig wat op (30m2 laminaat, konijnenhok, speelgoed, kleding).

natuurlijk kan je leuke dingen scoren voor weinig, doe ik ook ;)

maar geen hele baby uitzet :=
sommige dingen dien je echt wel nieuw aan te schaffen
en bevallen is btw niet gratis ;) in vele gevallen niet
en kraamzorg ook niet meer :n

en dan nog luiers enz....die vind je niet gauw bij de kringloop hoor ;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:38

Cassidy schreef:
Ojajoh schreef:

Definieer "complete uitzet" ?

incl kraamverband ect ect , de precieze lijst is online te vinden......

sommige doen hier over komen alsof een kind praktisch niks kost en je op elke hoek het zo goedkoop vinden kan...
:n

maar misschien ligt mijn standaard wel te hoog :=
ook al let ik goed op het budget

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:41

Dat valt echt wel mee hoor. een badje 9.99 euro nieuw een standaard 14.99 euro nieuw of op marktplaats had ik mijne voor 5 euro. Luiers moet je kopen natuurlijk, net als voeding, medicijnen die niet vergoed worden.
Kraamzorg deed mijn moeder (gratis) en bevalling werd geheel gedekt door cz (ook gratis, eigen risico betaal ik maandelijks af) dus zoveel moet het niet kosten. Borstvoeding is maanden lang ook gratis.

Wat vind jij letten op je budget en wat verstaat een ander daar onder? Dat blijft een goede...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:43

nuvel schreef:
Moet je je kinderen de normale dingen kunnen geven? Ja luiers, voeding, kleding, medicijnen, een huis, warmte, bad etc.
Moet je voor die dingen veel geld hebben? Nee, dat kan op veel manieren. Als je het kind maar kan voorzien in menswaardige levens behoeftes..
Is dat via de voedselbank, mee kunnen eten bij familie en 30 euro per week en je kan het goed managen en je kunt het je kindje verder naar de zin maken. Zodra ze dingen kunnen begrijpen en ze groeien er mee op of je legt het ze uit en doet je uiterste best voor hun, is dat toch prima,

Je weet nooit hoe je financieel er over een paar maanden voor staat. Maar met lieve familie, een sterke wil, goede vrienden en goed management kom je een heel eind. Gewoon prioriteiten stellen.

sorry ik vind nogal wat uitspraken hier....

bv moet je maar net lukken (lukte bij mij niet wat ik ook probeerde en kreeg een kind met medicatie waar ik deels aan mee moest vergoeden)
familie moet je maar net hebben

eten bij/van familie, potjes op school die wel zorgen voor een dagje uit
eten via de voedselbank

ben ik nou de enige die denkt, kinderen kosten geld , JIJ wil kinderen dus JIJ dient er zorg voor te dragen en niet de staat, familie ect??
Kijk gebeurd het je dat je je baan verliest enz... Maar als je al zo leeft dan raak je toch niet bewust zwanger :?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:44

Precies en dat is ook mijn gedachte. :j