Sparen! Hoe doen jullie dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:07

Ik heb een spaarpot en daar stop ik al mijn kleingeld in. Als hij vol zit mag ik hem pas openmaken en dan zit er vaak weer een boel in :D Alleen als het écht nodig is dan mag hij open, maar dit komt nauwelijks voor. Maar krijg dan ook wekelijks uitbetaald van mijn bijbaantje. Wat ik cash krijg mag in principe op, maar dit is niet het hoofddoel, wat op pin staat echt alleen als ik heb gepland om te gaan shoppen. Als ik rond de 100 euro thuis heb liggen gaat er zo'n 50 tot 80 euro naar mijn spaarrekening. Wil ook nooit boven de 100 op mijn betaalrekening hebben staan.

Nou scheelt het natuurlijk dat ik nog scholier ben en dus vaste lasten, paardje, kleding etc niet zelf hoef te betalen. Broodjes koop ik amper op school, dus die kleine uitgaven heb ik ook niet echt.

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:13

Wauw, dit topic werkt motiverend! Haha
Ik heb ook een enorm gat in mijn hand..
Kan altijd netjes m'n rekeningen en boodschappen betalen, maar leef heel ruim en heb werkelijk geen idee waar de rest van mijn geld aan op gaat :o

Ik ben begonnen aan mijn rijbewijs nu, en wil als ik die gehaald heb ook een auto kopen! Dus sparen is een must.

Kan iemand mij vertellen hoe het zit met dat pinsparen? Kan dat ook bij ABN AMRO en hoe moet ik dat instellen ☺️

Van de persoon die haar inkomsten-vaste lasten=bedrag : 2 Deed ga ik ook eens invoeren vind ij een hele goede! En zo heb ik er wel meer gezien.

Mijn tips; ik betaal per maand een bepaald bedrag extra voor mijn eigen risico(zorgverzekering), dan doet het geen pijn mocht die ineens komen want dan heb je geen rekening. Maar aangezien ik vrijwel nooit gebruik hiervan maak, krijg ik einde van het jaar nog een lekker centje terug.

En ik betaal veel contant, en geef nooit mijn kleingeld uit (ook niet om te passen) dit gaat allemaal in een spaarpot en gaat sneller dan je denkt!

Mijn spaar rekening staat via mijn vader, hij kan geld eraf boeken en erbij boeken. Wil ik dit doen, moet ik naar de bank met id kaart (geen bank in het dorp hier) heel gedoe dus. Waardoor ik dit niet doe omdat het veel moeite kost. En heb m'n pap gezegd dat die niet, nooit geld mag overboeken aan mij voor onzin

pluisje88

Re: Sparen! Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:43

Saldo sparen had ik als volgende stap bedacht voor ts. Heb het zelf ook altijd gedaan en werkt mooi. Alleen ts is totaal niet gewend aan sparen en dat soort dingen dus dan gaat alles ineens veel te snel.

Heb ts (ken haar irl)buiten dit topic om een voorbeeld gegeven om mee te beginnen. Dat biedt veel structuur en denk dat dit al de nodige moeite kan geven als je dat niet gewend bent. Ik merk gewoon dat het bij mij heel veel rust brengt en denk dat dat voor iedereen wel geldt tot op zekere hoogte.

Ik heb mijn saldo sparen uitgezet toen mijn inkomsten stopten maar denk dat ik het maar weer ga activeren zodra ik meer inzicht heb in de betaaldata van m'n werk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 06:44

Ik kan echt niet sparen :') , ik ben vrij arm tegenover jou opgegroeid. 5 kinderen ouders hadden schulden, vakantie soms en dan een jaar lang met het minimale leven en eten. Zakgeld kreeg ik niet en soms kleren al konden sommige van zussen wel door mij gedragen worden. Ik kan niks met een klerenkast ik ken het niet, sliep samen met zus op 1 kamer en later in mini kamer waar ik net mijn kont keren kon.

Dus als ik geld heb wil ik het gelijk uitgeven , daardoor gemiddeld 1 week per maand geen geld voor boodschappen. .

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 07:55

Mocht iemand interesse hebben, ik heb een budgetplanner van de hypotheker gekregen. Dat is een excelbestand waarop je alles kunt invullen. Je ziet zo niets over het hoofd en het is heel overzichtelijk! Wij hebben door dat ding besloten nog even geen huis te kopen. Stuur even een PB met je email, dan stuur ik m door!

Je krijgt door dat ding compleet inzicht in je inkomsten en uitgaven.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:02

Graag Denice :D:D

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:07

Nogmaals dit topic is echt goed voor mij! :D zoals ik gister al meldde, heb ik pin sparen geactiveerd.
Ik kwam ergens het idee tegen om weeknummers te gaan sparen, dit vond ik zo leuk dat ik dat ook ga doen! (Wel een beetje banketstaaf zo aan het einde van het jaar :') dus daar even wat op verzinnen)
Er komt een spaarpot in huis die NIET open kan. Ik heb nu een spaarpot met zo'n plastic dingetje in de onderkant. En dat dingetje is dus helemaal kapot omdat hij zo vaak open gegaan is :o
En ik wil, als ik aan het einde van de maand nog aardig wat over heb, een deel naar mijn spaarrekening overmaken. Dit doe ik dan als al mijn inkomsten gestort zijn :)

En bovendien heb ik een overzicht gemaakt in excel met inkomsten, uitgaven en dingen waar ik voor spaar.
Paard moet een nieuw zadel.. En ik wil graag een custom, dus dat wordt flink sparen!

Edit: m'n vader zal trots op me zijn :D misschien dat dat gat in m'n hand wat kleiner wordt...

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:09

Ik heb rabo dus helaas kan ik niet pinsparen. Wel zag ik dat je op rabo bankieren potjes aan kunt maken. Maar ik maak helaas alleen gebruik van de rabo app waar dat niet lukt.

Ik ben ook wel geïnteresseerd is de budget planner denice!
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 14-10-14 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:10

Als je de budgetplanner wil hebben, graag even mail geven hoor!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:16

Ik knal 500 euro per maand op mijn spaarrekening en kom daar alleen aan als het echt nodig is (vorige maand o.a. dierenartskosten voor het paard). Verder gooi ik nog geregeld briefgeld en muntgeld (en ook verjaardagsgeld bijv.) in een aparte pot thuis waar ik of voor mezelf wat leuks kan doen of wat uiteindelijk toch voor de uitzet gebruikt gaat worden.

Ben druk bezig met sparen voor een auto en de uitzet want volgend jaar is het de bedoeling dat vriendlief en ik gaan samenwonen. :)

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 08:21

Aan mijn man overlaten! En ik doe al mijn kleingeld altijd in het potje 'Romeo' haha.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:07

eenitraM schreef:
Ik heb rabo dus helaas kan ik niet pinsparen. Wel zag ik dat je op rabo bankieren potjes aan kunt maken. Maar ik maak helaas alleen gebruik van de rabo app waar dat niet lukt.

Ik ben ook wel geïnteresseerd is de budget planner denice!

Rabo kan pin sparen en saldo sparen. Pin sparen vind ik een beetje griezelig. Het ontneemt je overzicht doordat er extra bedragen worden afgeschreven. Dan weet je nooit waar je aan toe bent. Ik vind het niks.
Saldo sparen is wel een mooie uitvinding

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:16

Ik ben ook bezig met flink sparen. Ik kan het wel, maar mijn valkuil is het gespaarde geld alweer snel uitgeven. Vorig jaar bijvoorbeeld een flink bedrag gespaard zonder bepaald doel. Toen bedacht ik ineens dat ik wel een springzadel kon kopen en dat dus ook impulsief gedaan...

Nu heb ik een doel. Verliefd geworden op een jongen 8000 kilometer verderop en de bedoeling is om daar wel weer naar terug te gaan, maar dat kost helaas nog al wat.. Dus er moet gespaard worden!

Verdien zo ongeveer €1000 per maand en woon nog thuis.
Er gaat sowieso elke maand €200 naar mijn spaarrekening, maar kan zeker veel meer zijn aangezien ik nog thuis woon.. Ga eens zitten en op een rijtje zetten wat ik moet betalen aan vaste lasten en de rest eigenlijk op mijn spaar zetten.

Daarnaast betaal ik kostgeld aan mijn ouders omdat ik fulltime werk en dus nog thuis woon. Dit geld zet mijn vader apart en krijg ik als ik het huis uit ga. Zij sparen dus ook nog voor mij.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:22

@ Fee_ dat is ook een goed idee van je ouders! Misschien iets voor de TS.
Als je het aan je ouders geeft, kun je er ook niet zo makkelijk bij ;-)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:31

Gelukkig ben ik geen ramp met sparen, ik hou wel van uitgeven maar ik zal nooit dure kleding dragen mijn duurste wat ik ooit aan kleding gehad heb was mijn jas (bijna 400 euro maar gehad voor mijn verjaardag 2 jaar terug en draag hem nog) en zelf betaalde uggs of nikes maar ook dit draag ik 2 jaar.. Alles is goedkoop kwa normale kleding. Oke behalve rijkleding :')

Hebben laatst een huis gekocht (nieuwbouw) en moeten nu ook flink gaan sparen ervoor want poeh dat kost een gelddddd... Dan wou je dat je wat eerder ging sparen als je dan achterkomt hoe duur alleen maar een vloer of een keuken is :') Leven zoals sommige hier leven met laatste week van de maand geen boodschappen kunnen doen poeh zo zou ik echt NIET kunnen leven, dan zou ik toch drastisch iets aan mn levenstijl veranderen.. Pff zo stressvol lijkt me echt niks..
Laatst bijgewerkt door Nicole op 14-10-14 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:34

Ik woon inmiddels samen en heb zelf 2 paarden en hond. Toen ik thuis woonde ging er elke maand de helft van mijn loon op de spaarrekening. Hierdoor hebben we nu het huis leuk kunnen inrichten en hebben we nog een leuke buffer. Maar geld gaat zooooooooooooo hard als je problemen krijgt, met 1000 euro ben je nergens.

Je moet zeker genieten van het leven, maar een beetje zuinig zijn op de centen als je jong bent is wel verstandig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:34

Ik heb zelf een spaarpot gemaakt (papier-maché) die alleen open kan als ik hem sloop, daar gaat al mijn muntgeld in. Omdat hij zelf gemaakt en best goed gelukt is sloop ik hem echt niet zomaar :+
Verder gaat er bij mij elke maand een vast bedrag naar m'n spaarrekening. Die spaarrekening is bij een andere bank dan waar ik mijn betaalrekening heb, dus als ik iets wil terugboeken gaat daar altijd een dag of 2 overheen. Grote aankopen moeten daarom altijd een dag of 2 wachten, genoeg tijd om er nog eens over na te denken of het wel écht nodig is.

Wat ik wel lastig vind is dat ik momenteel veel moet uitgeven. Heb heel lang gespaard voor 'als ik uit huis ga' en nu heb ik een fijn huisje :) Daar moet nog wel veel aan gebeuren (vloer/keuken in/heb (had) praktisch geen meubels), en dat kan makkelijk omdat ik veel gespaard heb, maar ik word er wel onrustig van dat er nu maanden zijn waar ik mee uitgeef dan dat er inkomt :Y) Het overzicht raakt soms een beetje zoek in al die grote bedragen. Die budgetplanner lijkt me dan ook heel handig :j

_Luce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:38

Ik doe ook aan pin sparen, heb het ingesteld dat als er meer dan 100 euro op m'n betaalrekening staat er 10% van mijn pin transactie naar mijn spaarrekening gaat. Je merkt er niks van en als je onder de 100 euro komt (dus als je een beetje krap zit met geld) stopt het sparen automatisch.

Ook doe ik aan weeknummer sparen en dat werkt voor mij echt fantastisch! Dus week 1, 1 euro in mijn spaarpot, week 2 is 2 euro enzovoorts. Begin dit jaar mee begonnen en tot nu toe braaf het geld apart gehouden.. Het werkt voor mij goed, omdat het langzaam wordt opgebouwd naar veel sparen zodat je er niet zo direct bij stilstaat en je spaart een mooi bedrag per jaar.

Verder als er wat over blijft aan het einde van de maand, dan gaat dit ook door naar mijn spaarrekening. Heb het niet mega breed, maar is zeker te doen! :)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:43

Dat weeknummer sparen zou voor mij echt een drama zijn.
In heel januari spaar je dan 10,- en in december spaar je dan 198,-. Waar daar de logica van inzit gaat me helemaal voorbij. Fijn als je net begint en na 3 maanden gaat de wasmachine stuk. Kun je geen nieuwe kopen terwijl je dat wel had kunnen doen als je gewoon maandelijks was gaan sparen.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:52

Dat zou voor mij ook niet werken inderdaad...

Wat voor mij ook nog een punt is, waar ik wel over na heb gedacht. Mijn pin pas kan ik niet thuis laten, aangezien ik geen contant geld in mijn portemonnee kan hebben. Dit heeft te maken met een jat grage broer.. Heb ik toevallig wel contant in huis.. Is dit ook zo weer verdwenen... Dat heb ik dus maar opgegeven.

Pin sparen ga ik eens naar kijken. Klinkt interessant. :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:54

kan je dat pinsparen makkelijk instellen Bij rabo? Kan het ook bij ING? Heb namelijk bij allebei een rekening.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:55

PowerReiner schreef:
In heel januari spaar je dan 10,- en in december spaar je dan 198,-. Waar daar de logica van inzit gaat me helemaal voorbij. Fijn als je net begint en na 3 maanden gaat de wasmachine stuk. Kun je geen nieuwe kopen terwijl je dat wel had kunnen doen als je gewoon maandelijks was gaan sparen.

Je kan ook een schema maken, en dan dagen af kruizen zodat je het een beetje kan verdelen!
Dit doe ik ook, anders ben ik in de duurste tijd van het jaar binnen no time blut haha

Pin sparen activeren ging bij abn amro erg makkelijk! Hoefde niet eens in te loggen :D en ik krijg over een paar dagen een brief thuis gestuurd :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:03

ik ga wel ff zoeken op de sites van ing en rabo

edit: Bij Ing kan het dus niet en bij Rabo kan ik alleen saldosparen vinden
Laatst bijgewerkt door bliver op 14-10-14 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:12

Ik heb ook pinsparen geactiveerd bij ABN. Ben benieuwd hoe dat gaat.
Daar naast ook automatische overboekingen erbij gezet. Er gaat nu iedere maand automatisch €200,00 naar mijn spaarrekening en daarnaast iedere week nog eens €10,00 als extraatje.

Heb ook even mijn uitgaven patroon van de afgelopen maanden op een rijtje gezet en dat is gewoon niet normaal. Allemaal onzinnige uitgaven. Dus daar kan ik ook echt op besparen.
Gewoon simpel brood mee naar werk als lunch, ipv een luxe stokbroodje bijvoorbeeld maakt al enorm verschil. Kan ik zo ook weer €100,00 op besparen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:14

_KellyAV schreef:
PowerReiner schreef:

Je kan ook een schema maken, en dan dagen af kruizen zodat je het een beetje kan verdelen!
Dit doe ik ook, anders ben ik in de duurste tijd van het jaar binnen no time blut haha

Pin sparen activeren ging bij abn amro erg makkelijk! Hoefde niet eens in te loggen :D en ik krijg over een paar dagen een brief thuis gestuurd :)

Dan is het haast makkelijker om iedere maand een vast bedrag over te laten maken.