Sta jij op?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sta jij je zitplaats af?

Ja
600 (93%)
Nee
39 (6%)

Totaal aantal stemmen: 639

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:37

MarvanTom schreef:
Ayasha schreef:
Je hebt een ander niet te commanderen, en je hebt ook niet te eisen dat ik naar je luister. Als in niet op sta heb ik een reden, wie ben jij om mij dan te doen op staan? Sta je toch lekker zelf op.

Als je reageert op mijn post: ik zat niet, ik stond ook.
En hield de krukkenman vast.
Mijn punt is: vragen staat vrij.
Maar als iemand niet communiceert, omdat hij/zij zich daarvoor afsluit, vindt ik dat je best wat meer in mag zetten om communicatie op gang te brengen.
Voor een ander, niet eens voor mezelf.
Iedereen hier ziet me nu als een kenau of een tokkie, maar mist compleet het moraal.

Heb ge-edit. Als iemand in de buurt van mijn hoofd zou komen had ie sowieso een tik (a la je hand weg duwen dus, zie Edit waarom). Je zou beter eens kritisch naar je eigen handelen kijken. Iemands verhaal is zelden zichtbaar. Ik ben 24 en zie gezond uit. Bén het niet. Je voelt je ook niet schuldig dat je die jongen die zijn verloren vader herdacht zo onbeschoft behandelde zelfs nadat hij al sorry zei hoewel jij sorry had moeten zeggen. Voor mij ben je een tokkie met dergelijk gedrag ja

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:38

En moraal? Je hebt geen moraal als je zo om gaat met mensen.
Voor het zelfde geld was het nog een slagje erger geweest.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:41

MarvanTom schreef:
Ayasha schreef:
Je hebt een ander niet te commanderen, en je hebt ook niet te eisen dat ik naar je luister. Als in niet op sta heb ik een reden, wie ben jij om mij dan te doen op staan? Sta je toch lekker zelf op.

Als je reageert op mijn post: ik zat niet, ik stond ook.
En hield de krukkenman vast.
Mijn punt is: vragen staat vrij.
Maar als iemand niet communiceert, omdat hij/zij zich daarvoor afsluit, vindt ik dat je best wat meer in mag zetten om communicatie op gang te brengen.
Voor een ander, niet eens voor mezelf.
Iedereen hier ziet me nu als een kenau of een tokkie, maar mist compleet het moraal.
En Ayasha: ik ken jou van PP, jij moet mij ook kennen, dus doe niet zo raar. ;)

Het zou me nog niet kunnen schelen wie je was al was ik met je getrouwd. Ik reageer op je bericht en zeg wat ik van dat gedrag vind. Wie je bent doet er dan niet toe

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:42

Je hebt gewoon van een ander af te blijven, en je gaat al helemaal geen dingen van iemands hoofd af halen/optillen wat dan ook :n
En het dan hier ook nog vertellen alsof het super goed is..

Ik heb toevallig wel mensenvrees als het daar dan toch over gaat, en types zoals MarvanTom zorgen dus gewoon voor situatie's waar ik (en ik ben echt niet de enige) nog dagen/weken last van hebben.. Maar dat zie je aan de buitenkant niet :Y)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:42

unihorses schreef:
tuurlijk zou ik opstaan maar op krukken staan in de bus is 1 van de chillste dingen wat er is? lekker hangen op je krukken, voeten ontlasten, draai de handvaten naar elkaar en je hebt een stoel.. :+
hangt er ook van af wat er aan de hand is ik denk dat het soms fijner is om te staan ( en je been recht te houden ) dan te zitten en hem moeten buigen..

euh m_D_H heb jij mensenvrees ofzo? als je even iets van iemand nodig hebt al is het maar de weg vragen tik je die aan en pardon .... je vraag of zoiets daar is niets vreemds aan en dan heb ik heus respect voor de persoonlijke ruimte van derden :') ik tik heel vaak mensen aaan.

Jij vind het normaal om zo maar aan iemand zijn hoofd te komen?
En als mensen dat vreemd of vervelend vinden hebben ze maar meteen mensenvrees?

Nee, ik heb geen mensenvrees... Ik ben aangerand, nog een klein slagje erger... Ik hou er niet van om door vreemde aangeraakt te worden. Vreemd he...?

Wat niet iedereen vind het nu eenmaal fijn om aangeraakt te worden...

ynskek
Moderator Algemeen

Re: Sta jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:46

Ik sta wel op als ik op dat moment dat lichamelijk aan kan...

ik heb alleen helaas wen rugblessure waardoor ik niet altijd even goed langere tijd kan staan

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:51

M_D_H schreef:
MarvanTom schreef:
Wat is er dan mis met een vingerprik? ff aantikken?
Een oorklep optillen en gericht aandacht vragen?
Niet eens voor mezelf, maar voor iemand anders?

Ik heb niet gezegd dat ik dat hele ding van zijn hoofd heb afgerukt, maar zo wordt het wel gelezen blijkbaar! :')
Ik zou niet durven!
Dat moet ook niemand bij mij doen, want dan wordt ik ook een draak!
Maar ik heb geen oortjes of loop ala Ep Oorklep rond, dus dat scheelt.

Je eist de aandacht op, je komt aan mij, je komt aan mijn spullen, je denkt schijnbaar dat mensen voor de lol blijven zitten, je denkt schijnbaar dat jij het recht hebt om dit soort dingen bij een ander te doen, je hebt dus schijnbaar geen respect voor de persoonlijke ruimte van derden.
Van mij en mijn spullen blijf je af, je tilt niet een koptelefoon op, die dingen zijn fragiel en voor je het weet is die kapot, vergoed je hem dan? Of zeg je dan ook: ja sorry ik wilde alleen even aandacht vragen, had je hem maar niet op moeten hebben, naar buiten moeten kijken, of had je maar gewoon meteen op moeten staan...

Jij weet niks van de ander. Je kan niet zo maar oordelen dat een ander kan staan. En nogmaals... je hebt het recht niet om een ander of zijn persoonlijke spullen zo maar aan te raken...

Het scheelt dus duidelijk waar je woont, denk ik dan maar zo.
Rotterdam is meer rauw of ruig, of zoiets?
En nogmaals: communicatie is overal belangrijk.
Hoe moeilijk kan het zijn om te zeggen: sorry, ik kan niet voor u opstaan, want ik heb zelf dit of dat?
Wegkijken is de oplossing niet, communicatie wel. :j

Ik weet zelf ook niet waarom ik dat deed: puur een handeling om iemand anders te helpen, maar als dat in jullie ogen hardstikke fout is, dan zal ik dat nooit meer doen.
Ik laat de minder validen voortaan wel tobben en kijk ook gewoon vrolijk naar buiten, goed?

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:52

Als ik goed ter been zou zijn en geen klein kind in mijn armen heb wel ja. Helaas ben ik niet goed ter been en heb ik altijd wel een klein kind in mijn armen (of meer dan een)

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:52

Ik sta mijn plek gewoon af aan ouderen, zwangere of welke persoon dan ook die beter kan gaan zitten. Ben jong en gezond dus die minuten staan ga ik niet dood van. En daarom zit ik dan ook meteen het liefste achterin de bus. }:) Maar nee, de laatste tijd zie ik het steeds vaker dat een bejaard persoon (denk aan 70+) moet blijven staan terwijl zo'n kleine opdonder blijft zitten. Pas een paar haltes verder kreeg iemand het fatsoen om te gaan staan. :n Ik stond zelf al de gehele rit dus kon er vrij weinig aan doen.

Zijn er mensen die er wat van zeggen als er niemand op staat?

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:53

Ik heb de eerste en de laatste pagina gelezen van dit topic en het verbaast me eigenlijk hoe iedereen bij de poll invult dat je zou opstaan maar dan wel in een reactie zet waarom net jij ergens een pijntje hebt en daarom niet kan opstaan. En ja er zijn mensen die daadwerkelijk veel last van iets hebben en soms is het nog het moeilijkst als je dat van de buitenkant niet kan zien.
Ikzelf heb scoliose waar ik op sommige dagen best wat last van heb als ik sta, maar ik kan het als 17 jarige dan niet hebben dat ik daar zit en een 80 jarige opa zich aan een paal moet vastklemmen omdat hij anders omvalt.
2 weken terug waren wij met school in Londen en liepen in een groepje met 12 leerlingen en moesten daarbij ook met die overvolle metro's, maar ik stond er versteld van hoe daar iedereen zowat opsprong als iemand instapte die slecht ter been was. Is hier in Nederland wel anders helaas :(
Dus geen aanval op wie dan ook hier maar ik ben wel van mening dat wij hier in Nederland gerust wat meer respect voor elkaar kunnen tonen.

Overigens vind ik iemand aanraken om hem erop te wijzen dat er een mindervalide is niet juist. Is diegene zijn eigen keus, hoe spijtig ook dat diegene dan besluit dat hij meer recht heeft op die plek maar je weet nu eenmaal niet waarom hij blijft zitten.

En dan ook nog even kort over die muziekoortjes, ik moet zeggen dat ik dat toch jammer vind. Iedereen leeft daarbij in zijn eigen wereld. Ik snap niet zo goed waarom iedereen zich wil afsluiten van alles. Maar heb hier al eerder met iemand in real life een discussie over gehad (trainen op zelfde locatie met paard en zij reed me compleet omver omdat ze er niet bij was met haar gedacht want ze had in beide oren van die oortjes met muziek, onverantwoord vind ik dat persoonlijk, we zijn wel met levende beesten bezig) maar schijnbaar heb ik daarop een andere kijk dan de meesten.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:55

Ja zeker. Al ligt het er wel aan hoe kang de reis nog duurt. Ik reis bijna nooit langer dan 10 minuten met openbaar vervoer. En als ik al 5 uur zittend reis ben ik helemaal kapot. Ik zou dan tevens wel mijn plaats geven als ik op een trappertje ofzo kan zitten in een bus. Dus stel ik moet nog 2 uur in een overvolle bus zonder overstap. Zou ik dus niet op staan tenzij er plaats is om op de grond te zitten!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:55

Ik vind dit geen communiceren.
Zoals Ayasha al aangaf, en Melody7 en ik ook, sommige mensen vinden dit niet prettig. Die kunnen in paniek raken of agressief worden omdat ze iets mee gemaakt hebben.
Op deze manier iemand benaderen is gewoon weg geen communiceren.

Waar je vandaan komt kan mij dan echt niks schelen. En of Rotterdam zoveel ruwer is dat weet ik niet... je loopt hier niet voor je lolletje savonds buiten hoor... maar dat ter zijde. Of je nou in Rotterdam zou zijn of hier mijn reactie zou hetzelfde zijn...

En dan laat je iemand toch lekker creperen. Jeetje is het nou zo moeilijk om te bedenken dat het ook op een andere manier kan?
Schijnbaar wel...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 23:57

Niniane schreef:
Ik sta mijn plek gewoon af aan ouderen, zwangere of welke persoon dan ook die beter kan gaan zitten. Ben jong en gezond dus die minuten staan ga ik niet dood van. En daarom zit ik dan ook meteen het liefste achterin de bus. }:) Maar nee, de laatste tijd zie ik het steeds vaker dat een bejaard persoon (denk aan 70+) moet blijven staan terwijl zo'n kleine opdonder blijft zitten. Pas een paar haltes verder kreeg iemand het fatsoen om te gaan staan. :n Ik stond zelf al de gehele rit dus kon er vrij weinig aan doen.

Zijn er mensen die er wat van zeggen als er niemand op staat?

Ja... Ik zeg er in het algemeen wat van...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 00:01

Ik sta wel als ik vooraan in de bus zit.
Ookal staan er soms ook mensen voor mij op... Ik sta niet zo stevig en dat is te zien als je er aandacht voor hebt. Ik bedank mensen die voor mij opstaan altijd netjes en blij :)

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 00:04

het liefst zit ik in een bus/trein aangezien ik nogal extreem reageer op onverwachte bewegingen, niet dat ik dan ga gillen ofzo maar meer dat ik dan problemen krijg met evenwicht houden, maar mocht het echt niet anders kunnen zal ik wel gaan staan(wat mij wel veel energie kost tijdens een lange rit) alleen moet die persoon het dan wel even vragen want soms ben ik diep in gedachten en heb ik geen idee wat er om mij heen gebeurd

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 00:05

Ik sta zelf wel altijd op. Ondanks dat ik niet de beste rug heb vind ik het niet kunnen om oudere/zwangere/mensen met krukken te laten staan. Wel moet ik er bij zeggen dat ik er ook vaak niet helemaal bij ben en het dus niet doorheb. Maar zodra ik het zie sta ik wel gelijk op. Kleine moeite :)
Echter maak ik me wel schuldig aan het tas op de bank fenomeen. Ik stap altijd bijna aan het begin in en dan is er nog veel ruimte. Alleen soms ben ik zo verdiepd in mijn muziek dat ik niet in de gaten heb dat er iemand wil zitten. Zodra ik het in de gaten heb haal ik mijn tas natuurlijk wel weg :) maar sommige mensen met tassen op de bank kunnen je echt aakijken als je wil gaan zitten. Die denken volgens mij echt dat hun tas belangrijker is :')

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 00:06

welshfan97 schreef:
2 weken terug waren wij met school in Londen en liepen in een groepje met 12 leerlingen en moesten daarbij ook met die overvolle metro's, maar ik stond er versteld van hoe daar iedereen zowat opsprong als iemand instapte die slecht ter been was. Is hier in Nederland wel anders helaas :(
Dus geen aanval op wie dan ook hier maar ik ben wel van mening dat wij hier in Nederland gerust wat meer respect voor elkaar kunnen tonen.

Klopt hoor, ik woon in London en heb nog nooit moeten staan als ik met mijn kinderen ben (of mijn "baby on board" button van de TFL draag) Ik heb ze meestal alle 5 mee, (waarvan 2 in een kinderwagen, de rest los) maar we kunnen altijd allemaal zitten, hoe druk het ook is.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 00:21

M_D_H schreef:
Zoals Ayasha al aangaf, en Melody7 en ik ook, sommige mensen vinden dit niet prettig. Die kunnen in paniek raken of agressief worden omdat ze iets mee gemaakt hebben.

Waar je vandaan komt kan mij dan echt niks schelen. En of Rotterdam zoveel ruwer is dat weet ik niet... je loopt hier niet voor je lolletje savonds buiten hoor... maar dat ter zijde. Of je nou in Rotterdam zou zijn of hier mijn reactie zou hetzelfde zijn...

En dan laat je iemand toch lekker creperen. Jeetje is het nou zo moeilijk om te bedenken dat het ook op een andere manier kan?
Schijnbaar wel...

Op welke manier dan?
En weer zeg ik het: communiceren is niet moeilijk!
Zeg nee en klaar!
Of je nu angstig bent of niet: laat dat dan blijken! Zeg nee!

Waarschijnlijk denk ik te simpel over dat soort dingen, omdat ik dat niet ken of zo niet ben.
Maar vanachter de comp kennen jullie mij ook niet en zijn er niet bij geweest hoe het is gegaan.
Wat ik typ is een ieders interpretatie en als ik dan als een slecht persoon overkom, kan ik dat toch niet anders vormen.
Mijn bedoelingen waren goed, bedoeld voor de persoon in kwestie toentertijds en heeft voor hem geholpen.
Sterker nog: de 'zitter' gaf een uitleg en dan blijkt dat het geen onwil is, wat vaak wel het geval is.
Een ieder die zich verplaatst in dezelfde situatie als de hulpbehoevende was blij geweest.
Nu als 'aantikker' van de zitter ben ik de boeman.
Geen van de betrokkenen heeft dat zo ervaren toen.
Die bijzondere busreis wilde ik delen als voorbeeld dat het soms ook ander is, dan dat het lijkt.
En dat communicatie (ik val in herhaling) erg veel duidelijk maakt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 00:29

Als ik niet door heb dat jij met mij wilt communiceren heb jij nog steeds van mij af te blijven.
Nee communiceren is niet moeilijk, maar dan moet je wel gehoord worden, als je niet gehoord wordt laat je het zitten en probeer je het bij iemand anders. Je gaat toch niet aan iemand zijn koptelefoon trekken????
Aantikken ala, maar daar laat je het bij...

Probeer het dan bij iemand anders, er zijn zat mensen die in hun eigen wereldje zitten als ze hun koptelefoon of oortjes in hebben, dat is dan heel vervelend maar dan probeer je het lekker bij iemand anders...

En ja... je denkt absoluut veels en veels te makkelijk...
Maar dat komt omdat je nooit in zo'n situatie hebt gezeten... Dus dat is je te vergeven... dat je je er ook niet in probeert in te leven en het schijnbaar heel normaal vind wat je hebt gedaan is weer een ander verhaal...
Maar goed, er is al genoeg over gezegd lijkt mij...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 00:32

Euh ja. Maar ik ga zelden met openbaar vervoer. als ik al sta regel ik een plekje voor je.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 00:34

MarvanTom schreef:
M_D_H schreef:

Schijnbaar wel...

Op welke manier dan?
En weer zeg ik het: communiceren is niet moeilijk!
Zeg nee en klaar!
Of je nu angstig bent of niet: laat dat dan blijken! Zeg nee!

Waarschijnlijk denk ik te simpel over dat soort dingen, omdat ik dat niet ken of zo niet ben.
Maar vanachter de comp kennen jullie mij ook niet en zijn er niet bij geweest hoe het is gegaan.
Wat ik typ is een ieders interpretatie en als ik dan als een slecht persoon overkom, kan ik dat toch niet anders vormen.
Mijn bedoelingen waren goed, bedoeld voor de persoon in kwestie toentertijds en heeft voor hem geholpen.
Sterker nog: de 'zitter' gaf een uitleg en dan blijkt dat het geen onwil is, wat vaak wel het geval is.
Een ieder die zich verplaatst in dezelfde situatie als de hulpbehoevende was blij geweest.
Nu als 'aantikker' van de zitter ben ik de boeman.
Geen van de betrokkenen heeft dat zo ervaren toen.
Die bijzondere busreis wilde ik delen als voorbeeld dat het soms ook ander is, dan dat het lijkt.
En dat communicatie (ik val in herhaling) erg veel duidelijk maakt.

Je denkt er inderdaad veel te simpel over :=

Ik vind het geen manier van communiceren, als iemand na aantikken niet reageert of je weg duwt of wat dan ook, klaar, probeer een ander. Dan nog door gaan proberen vind ik gewoon not-done er is vast wel een rede waardoor die gene niet reageert wat die rede is heb je dan verder gewoon niks mee te maken.

En effe 'nee' zeggen werkt in het geval van angst (en bij zoiets zul je het vaak over een angst-stoornis hebben, anders ben je bij zoiets niet bang denk ik..) vaak niet.
Het lijkt allemaal super simpel maar dat is het niet. (ik weet eigenlijk niet eens hoe je het het best uit kunt leggen, maar als ik een keer een slechte dag heb en je flikt zo iets kan ik niet eens meer praten..) je weet gewoon simpelweg niet wat er bij andere achter die buitenkant zit.. Er zijn zo onwijs veel mensen die ergens problemen mee hebben, je moet zoiets gewoon niet doen. Of je nou zelf een lel te pakken hebt of iemands dag/week verpest doet er verder niet toe, het is gewoon geen manier van handelen imo..

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 00:47

Ik sta op voor oudere mensen of mensen die ergens last van hebben dat het vervelend is om te staan.
Maar goed ik ga ook maar eens per 10000 jaar met het OV (heb er zo'n schijthekel aan)

O en vreemde mensen hoeven mij al helemaal niet zomaar aan te raken vanuit het niets. Als ik wil opstaan doe ik dat uit eigen initiatief wel

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 01:05

Als ik mijn cameratas niet bij me heb, geen last van blesures heb en geen uur in de bus hoef te zitten prima, dan sta ik het zo af. Maar ik ga niet met mijn dure apparatuur tussen een mensenmassa staan met een kans dat ik geplet word of zelf val :o ...

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:08

MarlindeRooz schreef:
_suus19_ schreef:
Nouja als de mensen die in dit topic gereageerd hebben een gemiddeld beeld van de samenleving vormen, heeft blijkbaar iedereen een niet zichtbare handicap. Wat een pijntjes en excuses komen er langs zeg!
Vervelend voor al die mensen.. Maar ik mag hopen dat het niet echt zo is dat 80% last van z'n rug/voeten/flauwvallen/enz heeft, want dan gaat het niet goed met de Nederlander..

En ja, natuurlijk sta ik zelf op (ook als ik moe ben en zere voeten heb na een lange dag, wat een rotexcuus btw). Voel me al vervelend als een oud persoon dan bv weigert..

Gelukkig ben ik een zeldzaam geval! Ik vind het zelf ook erg fijn dat ik altijd in elk vervoersmiddel misselijk word. En dat de wereld regelmatig draait als ik weer te snel op sta! +:)+
Echt super! Fijn dat jij daar een oordeel over hebt! +:)+

Sorry ik bedoelde mijn bericht niet heel vervelend ofzo hoor! Ik zeg alleen dat ik hoop dat hoe in dit topic gereageerd wordt geen afspiegeling is van de normale samenleving. Ik schok me dood van wat al die mensen hadden, zo bedoelde ik het meer. Ik zeg toch dat ik het vervelend vindt voor iedereen die ergens last van heeft, dat meende ik ook.
Laatst bijgewerkt door _suus19_ op 11-10-14 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 08:09

Jup eigenlijk altijd wel.
Nu op het moment liever niet, heb niet zo lang geleden een auto ongeluk gehad en heb daar nog wat lichamelijke klachten van. Maar als er niemand op staat zou ik het alsnog doen hoor.

Ik vind het ook niet prettig om aangeraakt te worden door een vreemde. Vooral aantikken, woest word ik dan. Waarom weet ik niet. Maar niet iedereen vind dat prettig en ik zou dan minder geneigd zijn op te staan. Bij normaal vragen wil ik eigenlijk altijd wel opstaan maar als je me aanraakt kan je het echt vergeten :=