Hoe vertel ik mijn dochter van 8 over ongesteldheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:03

Hoop rotzooi voor 1 eitje van milimeters dan.. := Het is de bekleding van je baarmoederwand waar een bevrucht eitje in kan nestelen, maar nutteloos is als dat eitje niet bevrucht is. Leer je toch gewoon op de middelbare school?

billionache

Re: Hoe vertel ik mijn dochter van 8 over ongesteldheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:15

Ik wist het van een vriendinnetje. Die was al ongesteld met 8 jaar en maakte er dan ook een drama van, liep tijdens haar ongesteldheid met d'r zakje maandverband rond te paraderen en zeuren. Wist ik veel :')

'the talk' heb ik met mijn 12 jaar oudere zus gehad, en zij heeft me ook boeken gegeven om te lezen hierover. Weet niet meer welke maar was echt een erg 'simpel' boek waar ze beginnen met een kip en haan die paren, via hondjes die geslachtsgemeenschap hebben tot uiteindelijk de mens. Mijn moeder is er nooit erg open geweest over dat soort dingen. Dat ga ik wel even anders aanpakken als ik ooit kids heb :-)

Ik schrik trouwens dat er serieus mensen zijn die roepen 'wacht maar gewoon tot ze ze krijgt'. Zou niet de eerste keer zijn dat een meisje tot het traumatische aan in paniek schiet omdat er bloed in d'r broekje zit en ze niet weet wat het is. Onverantwoord :=

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:19

En dan vertellen dat ze er nog 45 jaar aan vast zit. *\o/*

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:21

Britta31 schreef:
En dan vertellen dat ze er nog 45 jaar aan vast zit. *\o/*

Reden genoeg om heel de familie uit te nodigen en het uitgebreid te vieren, toch? }>

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:43

Dat werd vroeger en in bepaalde culturen ook gewoon gedaan..

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 10:46

Sammie schreef:
Dat werd vroeger en in bepaalde culturen ook gewoon gedaan..

-O- ik vond uitgebreide felicitaties van de halve familie al erg genoeg. Alsjeblieft geen feestje. Urgh...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:26

Heb ooit een verhaal gehoord van een kind dat het badkamerkastje plunderde. Barbies sliepen op een matras van maandverband en hadden condooms op hun hoofd als badmuts. Dat lijkt me een mooie aanleiding om eens een gesprek te beginnen.... :D

Maar zonder gekheid: TS, je wilt het op het toeval laten aankomen schrijf je. Je dochter is nu 9, dus de kans dat het eerdaags een keer gebeurt is reëel. En als ze dan niet voorbereid is, kan dat heel vervelend voor haar zijn. Ik zou inderdaad afwachten tot je een goed aanknopingspunt hebt, maar het niet te lang voor je uitschuiven. Voor je het weet is het te laat.

Aanknopingspunten kan je namelijk ook creëeren. Laat maandverband slingeren in huis en bewaar het niet achter slot en grendel. Of laat haar maandverband opzoeken in de winkel als ze je helpt met boodschappen doen (je hoeft nog echt niet uit te leggen dat jij dat maandverband niet gebruikt omdat je een spiraal hebt. Dat komt later wel een keertje). Gewoon op je lijstje kijken en zeggen: "pak jij de appelmoes, pak ik de melk. Pak jij maandverband, dan ga ik op zoek naar brood." Als je een keer samen een sjacherijnige vrouw tegenkomt, verzucht dan eens: "Pffff, die is zeker ongesteld...." Vertel binnen gehoorsafstand aan je man of een vriendin dat verhaal over die collega / vriendin die was doorgelekt op haar werk / feestje (iedereen kent wel zo'n verhaal). Of over iemand die je kent die in de overgang is en opvliegers heeft (dikke kans dat ze wil weten wat dat is, overgang en opvliegers).
Zo laat je merken dat ongesteldheid voor jou doodnormaal is en bij het leven hoort. En dat het geen ingewikkeld en beladen onderwerp is. En creëer je je eigen aanknopingspunt.

En je uitleg hoeft echt niet ingewikkeld te zijn hoor. Je vertelt gewoon dat meisjes vanaf haar leeftijd ongesteld worden en dat er dan bloed uit hun plasser/vagina (of een ander woord, dat jullie daarvoor thuis gebruiken) komt. En dat alle meisjes dat op een dag krijgen. En dat het juist een goed teken is, want dan zijn je baarmoeder en eierstokken volwassen geworden.
Leg uit dat de baarmoeder de plek is waar baby's groeien in de buik en dat de baby daar een zacht laagje van slijm om zich heeft. En leg uit dat er, zolang er geen baby in de buik is, het slijm iedere maand door je lichaam wordt weggedaan en dat er dan weer een nieuw slijmlaagje in de baarmoeder komt. Zodat er altijd een mooi, fris plekje klaarstaat voor een baby. En dat het losmaken van het slijm een beetje bloedt. En dat je er een klein beetje buikpijn van kunt hebben.
En dan laat je haar zien wat ze kan doen als het bij haar zover is. Waar het maandverband staat. Hoe ze dat kan gebruiken. En zeg erbij dat ze je even moet bellen als het ergens anders gebeurt dan thuis, zodat je haar kunt helpen. En dat je graag wilt dat ze je het vertelt als het zover is.

Ik zou het daarbij laten. Niet teveel info in een keer, want ze moet het allemaal onthouden. Als het zover is kan je wel uitleggen dat het betekent dat ze baby's kan krijgen. En hoe dat precies zit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:34

safina schreef:
Je dochter is nu 9, dus de kans dat het eerdaags een keer gebeurt is reëel.

Kans is zeker aanwezig, maar dat het eerdaags reeel gaat gebeuren niet.. Tenzij je circa 3 jaar eerdaags vindt :D

Het ene meisje van negen is bezig met make-up. De ander speelt bij wijze van nog met duplo. Elk kind heeft dus zijn eigen aanpak nodig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:38

Sammie schreef:
Het ene meisje van negen is bezig met make-up. De ander speelt bij wijze van nog met duplo. Elk kind heeft dus zijn eigen aanpak nodig.

De keuze voor makeup of duplo staat helemaal los van de kans om ongesteld te worden, en ook los van hoe 'klaar' iemand ervoor is.

Verder is het gewone informatie - we doen ook niet zo neurotisch als we uitleggen hoe kinderen eten en naar de wc gaan, of verbranden als ze te lang in de zon zitten. De 'enge' seksuele lading die sommige mensen eraan toekennen komt van de maatschappij, niet van de kinderen. Kinderen zijn over het algemeen op 9-jarige leeftijd cognitief perfect in staat om de basis te begrijpen. En da's eigenlijk alles wat telt.

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:41

Mijn moeder heeft het volgens mij al uitgelegd toen ik een jaar of 6 was (was errug nieuwsgierig :') ). Ze heeft het volgens mij wel 10x moeten herhalen omdat ik er geen reet van snapte. Tot ze op een gegeven moment een vergelijking maakte met onze loopse hond :') toen snapte ik het volledig haha _O-

En daarnaast, met een zus die 12 jaar ouder is en thuiswonend wist ik later wat het in hield. Had medelijden met m'n vader. We waren alle 3 (mam, zus en ik) na elkaar ongesteld. Dus +/- 3 weken per maand was het erg gezellig in huis :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:44

Dat was een metafoor... De een is lichamelijk al verder dan de ander. Dus je kan redelijk inschatten of iemand er vroeg bij is dan de ander. In groep acht heeft het ene meisje al borsten en de ander is nog een klein kind. Gemiddeld is het 12,1 jaar. Sommigen zijn 9, de ander is 14 of zelfs pas 15 jaar. De een wil er niks van weten.. de ander zeurt de oren van je kop. Denk dat je dat als ouder zelf het beste kunt inschatten ipv elk kind op hun achtste of negende een verhaal te gaan vertellen waar de een niks van wil weten en de ander komt er zelf al mee.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:48

Mijn ene dochter zat eind groep 7 en mijn andere dochter beginnen van de brugklas. Mijn moeder kent iemand die haar dochter was 7!! toen ze ongesteld werd. Ik heb het bij mijn eerste dochter gewoon uitgelegd wat er kon gaan gebeuren. op het moment dat ik merkte dat ze last kreeg van slijmvorming altijd gezorgd dat ze standaard een maandverbandje in haar tas had. Gelukkig had ik dit bij mijn 2de dochter ook gedaan, die werd het op school en had gelukkig wat bij der!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:51

Sammie schreef:
Dat was een metafoor...
Maar een metafoor voor wat dan precies? Dat is me nog niet duidelijk.

Citaat:
Denk dat je dat als ouder zelf het beste kunt inschatten ipv elk kind op hun achtste of negende een verhaal te gaan vertellen waar de een niks van wil weten en de ander komt er zelf al mee.

Ik zou niet weten waarom een kind daar niks van wil weten - of waarom dat een reden is om belangrijke informatie bij ze weg te houden. Het hoort bij het leven.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:54

Moet je aan het kind vragen. Lijkt mij dat voor ieder kind persoonlijk is. :+ Ik kan niet in hun hoofd kijken. In ieder geval: Ze zijn er wel.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:57

Tja ik liet als kind al tampons vollopen met water... :+ Na de vraag aan mijn ouders "wat is dit?" zat ik er gewoon mee te spelen :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:06

Sammie schreef:
Moet je aan het kind vragen. Lijkt mij dat voor ieder kind persoonlijk is. :+

Ik denk dat het vooral ook heel erg te maken heeft met onze neurotische houding ten opzichte van het onderwerp. Alsof het iets heel erg bijzonders is. De kinderen reageren eerder op de spanning die volwassenen vaak hebben dan dat ze er zelf echt een mening hebben.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:08

Goh, mijn dochter loopt regelmatig met me mee naar de wc en weet ook als ik ongesteld ben.
Niet dat ze mijn maandverband gaat bestuderen hoor :D maar beide kinderen weten wel dat ik soms bloed heb. Vinden ze inmiddels niet meer raar.
Dochter is nu bijna 7, heb haar wel verteld dat als ze wat ouder is zij dit ook gaat krijgen. Het echte uitleggen komt dan vanzelf, snapt ze nu toch nog weinig van.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:10

Shadow0 schreef:
Ik denk dat het vooral ook heel erg te maken heeft met onze neurotische houding ten opzichte van het onderwerp. Alsof het iets heel erg bijzonders is. De kinderen reageren eerder op de spanning die volwassenen vaak hebben dan dat ze er zelf echt een mening hebben.

Kan deels, maar verder vind ik vooral dat je redelijk voorbarige conclusies trekt over gemoedstoestanden van kinderen en ouders etc. etc. die je helemaal niet kent.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:16

Ik denk dat het zeker goed is het al te vertellen, ik heb ooit als klein onweten meisje stiekem een super tampon van mn moeder gepakt, uitgepakt en toen gebruikt terwijl ik nog helemaal nooit ongesteld was (wist ik veel) ding zat maar half erin, deed pijn en ik kreeg m er niet meer uit. Toen met dikke tranen naar mn moeder toe := die me er gelukkig van heeft verlost :+ dat is voor mij een reden om het op tijd te vertellen

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:16

Ik denk dat Shadow echt een punt heeft. We vragen ons ook niet af of kinderen "klaar zijn voor" of "willen weten dat" er urine, poep, kots, kwijl, snot, ... uit hen kan komen, dat wordt gewoon als normaal beschouwd. Waarom is bloed dan plots wel raar? En vooral, waarom is bloed alleen maar raar als het op 1 bepaalde plaats eruit komt? Wondjes en bloedneuzen vinden we dan weer wel normaal.
Het is omdat wij weten dat er later ook wat anders in "moet", maar een kind dat daar voor het eerst over hoort heeft daar geen besef van. Niemand zegt dat je gelijk alle details ivm seks uit de doeken moet doen, maar als ze er toch naar vragen geef je gewoon een beperkte, aan hun leeftijd aangepaste uitleg. Ik heb nooit goed begrepen waarom een kind dat vraagt wat de konijntjes op de kinderboerderij aan het doen zijn, wel te horen krijgt dat die kindjes willen maken, maar niet op het idee mag komen dat mensen misschien wel iets gelijkaardigs zouden kunnen doen.
Laatst bijgewerkt door bakkabouter op 09-10-14 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:19

Hier ook op mijn 9e een boek gekregen hierover. Niet lang daarna werd ik ongesteld (was net 10).
Het boek werd samen met Mn moeder doorgelezen. Ik weet zo de plaatjes naar voren te halen haha.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:21

Ik was ook zoiets toen mijn moeder een boek had gekocht voor kinderen van die leeftijd. Ze legde uit dat omdat ik ouder werd er wel eens dingen konden veranderen en dat ze daarom dat boek had gekocht.

Ze is samen met mij gaan zitten en heeft alles uitgelegd waar ik vragen over had. We hebben het boek in principe samen gelezen en zij heeft daarbij toelichting gegeven. Werkte prima en toen ik op mijn 10e voor het eerst ongesteld werd wist ik waar ik aan toe was en wat er gebeurde.

Ik heb mij nooit geschaamd of het raar gevonden overigens. Natuurlijk was ik er in begin een beetje lacherig over maar achteraf heb ik er veel aan gehad.
Ik vind 9 trouwens een prima leeftijd aangezien ik het ook mijn 10e werd. Wachten totdat ze ongesteld word lijkt me niet heel handig want dan bloed ze ineens en weet ze helemaal niet wat er aan de hand is of wat er gebeurd. Paniek dan dus.

Mijn tip is dus gewoon aan de hand van een boek, wat bestemd is voor kinderen van die leeftijd, uitleggen. Heeft bij mij super gewerkt en maakt het voor jezelf ook iets makkelijk aangezien dat soort boeken vaak met plaatjes en kortere tekst is. Wat makkelijker te behappen dus allemaal dan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:25

Er is trouwens ook een vrij duidelijk filmpje op youtube dat uitleg geeft over de puberteit en alle veranderingen. Als je zoekt op groeipijnen krijg je dat filmpje te zien, 2 zwarte figuurtjes

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:26

Ik ben vroeger ooit onverwacht geconfronteerd door een tantezegger die maandverband zag en vroeg wat het was. Hij was denk ik zeven ofzo.

Ik heb heel nuchter verteld dat vrouwen elke maand een paar dagen een beetje bloeden tussen hun benen en dat we dat in onze broek doen om het op te vangen zodat de kleren niet vies worden. Dat was toen genoeg voor die leeftijd. Hij vroeg niet waarom dan.

Ik denk dat je vooral op vragen in moet gaan, maar niet meer dan nodig vertellen en door de jaren heen er af en toe op terugkomen als de gelegenheid zich voodoet.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:31

ik vind t ook goed om hier vroeg over te beginnen! mijn dochter is bijna 14, maar nog niet ongesteld. ze weet er alles al van, heb t haar verteld en haar broers overigens ook toen ze 8/9 jaar was! in haar klas waren er ook meisjes van 9 al ongesteld. ik vind het de taak van de ouders om je kinderen voor te lichten over seksualiteit en alles wat daarbij hoort! beter goed voorbereid toch? ik heb via de ggd een boek besteld voor kinderen vanaf 7 tot en met 11 jaar! alles wordt uitgebreid uitgelegd met plaatjes en al. uiteraard afgestemd op de leeftijd natuurlijk. met mn dochter heb ik samen gelezen. mijn zoon vonden het leuker om zelf te lezen. het boek ligt gewoon op hun kamer en ze lezen er stiekem uit! er komen vanzelf vragen en ik beantwoord alles eerlijk! ik ben zo'n moeder die straks een la vol condooms in de huiskamer heeft! nu hoor ik al af en toe " mam nu weet ik t wel hoor" +:)+