Kan iemand mij uitleggen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mamajolijn

Re: Kan iemand mij uitleggen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:31

Heerlijk topic! Ik vind de sexe-hype ook verschrikkelijk. Heb alleen de eerste pagina gelezen (de rest moet nog).
Toch heb ik 1 ding expres gekocht: In mijn oude auto liggen de startkabels, krik e.d. in een gebloemde gevarendriehoektas (ik zal nog ff een foto maken). Heerlijk om die tevoorschijn te halen en dan er gewoon mee aan de slag te gaan. Al menig man die me met open ogen aan stond te gapen terwijl ikzelf olie bijvul, band verwissel, of de andere auto aan de praat krijg met mij startkabels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:32

Shadow0 schreef:
Tiffany schreef:
En tja voor de meeste mannenberoepen moet je inderdaad sterk in je schoenen staan anders moet je er ook niet op solliciteren. Maar dit heeft meer te maken met je persoonlijkheid.

Dat maakt het toch niet ok? Waarom zouden onzekere mannen daar wel mogen werken, maar onzekere vrouwen niet? Mensen zijn niet perfect. Het is leuk als je vol zelfvertrouwen bent en daar dus in kunt springen - maar dat maakt het toch niet ok om mensen schouderophalend af te doen met 'sorry, had je maar een andere persoonlijkheid of een ander geslacht moeten hebben. Pech gehad.'

Niet om het een of ander, maar als je als vrouw zijnde voor een mannenberoep kiest, dan kan de fabricant van een roze boorkit daar toch niks aan doen? Die fabricant speelt gewoon heel slim in op marketing; want we zijn een x aantal pagina's verder en nog steeds hebben we het over roze BIC pennen, gebloemde klustassen en het wel of niet gebruiken van merk x van tampons of maandverbandjes. :+

Met alle respect hoor, maar die beperkingen komen echt niet door de slimme producent (of minder slimme consument). Een onzekere man hoort namelijk niet in de verkoop thuis, net zo min als een hele knappe, zelfverzekerde maar vreselijk domme vrouw.

En ja, natuurlijk is het vervelend als je dus ergens wordt uitgelachen, niet wordt geloofd op je woord of niet serieus wordt genomen vanwege je leeftijd, geslacht, haarkleur of het wel of niet lakken van je nagels. Ik werd vorig jaar ook niet serieus genomen op een beurs in Duitsland omdat ik voor veel mensen daar gewoon "te jong" oogde om daadwerkelijk ergens verstand van te hebben, werd 8 hallen lang afgewimpeld met "gut gut, hebben ze een jong grietje ingehuurd ter promotie van bedrijf X? Hadden ze daar niet beter een blonde griet met grote tieten voor in kunnen huren dan?"

Dan kan je twee dingen doen, stampvoeten en de rest van de wereld daar de schuld van geven, of kritisch naar jezelf kijken. En dat geldt voor iedereen, man of vrouw, jong of oud, en wat voor branche of favoriete kleur dan ook. Je kan nog zoveel kennis hebben voor een vak, maar als je je door alles uit het veld laat slaan, wordt het een ellendig lange weg naar geluk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-10-14 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:33

Tiffany schreef:
Onzekere mannen moeten naar mijn inziens ook niet solliciteren op een baan waar je sterk in je schoenen voor moet staan. Dat bedoelde ik daarmee.

Maar heel veel van die posities vereisen niet op zich dat je sterk in je schoenen moet staan (denk aan veel technische functies.) Daarmee is het uiteraard wel anders dan brandweer. Onzekere mannen kunnen die studies prima afronden en de functies prima doen, maar onzekere vrouwen worden buitengesloten. Dat is een flinke ongelijkheid.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:34

Aria_zz schreef:
phormicola schreef:
En wat nou als je van beiden houdt? Nu voel ik me zo incompleet en niet volledig serieus genomen als vrouw :')

Ja heb ik ook dus
Ik hou (soms) van roze en ook van een stevig biertje en geurtjes en een boer laten :+

Ik kies gewoon tussen mannen en vrouwen producten. Maar voor mij mogen ze het meer neutraal houden.

Ik ook. Ik zit er ook tussen in. Soms heb ik zin om super vrouwelijk te doen.. En soms totaal niet haha.

Ik heb ook een typisch "vrouwe" hondje een chi. Mensen denken dan ook vaak dat ik allerlei popperig prul erbij wil hebben. Zo ook pas zocht ik een nieuw halsbandje. Komt ze aanzetten met allerlei tuttig spul.. Bah bah.. Hij heeft gewoon stoere bandjes om haar niks geen getuttel

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:37

sallandval schreef:
Omdat marketing te maken heeft met statistiek. Als iets beter past bij de meerderheid van de doelgroep zal een slimme reclamemaker of productdesigner daar rekening mee houden.

Gemiddeld genomen houden vrouwen nu eenmaal van thee, bloemen en babies. Overigens is dat niet alleen in de reclame zo maar ook in het eerder genoemde productdesign. Herenschoenen zijn gemiddeld groter dan damesschoenen. Dat is niet om dames met een grote maat te discrimineren maar gewoon een kwestie van voldoen aan de vraag.

Dit dus, gevolg van vraag en aanbod, simple as that.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:40

chelle_dora schreef:
Dan kan je twee dingen doen, stampvoeten en de rest van de wereld daar de schuld van geven, of kritisch naar jezelf kijken.

Constateren dat het genderstereotypering onwenselijk is, is niet 'stampvoeten'. Ik geef ook niet de rest van de wereld de schuld - we doen dat met z'n allen samen.
Maar het is wel onwenselijk en ongezond, en het is belachelijk dat we het ok vinden dat commerciele bedrijven ons leven zo beinvloeden. En het heeft wel degelijk werkelijke gevolgen:

http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2 ... n-het-werk
"Het verschil in verloning tussen mannen en vrouwen dat dus niet aan sector, diploma of arbeidsregime ligt, wordt al langer dan vandaag toegeschreven aan discriminatie op basis van geslacht. Ja, ook in België in het gezegende jaar 2014 komt het wel degelijk voor dat vrouwen met hetzelfde diploma, in hetzelfde arbeidsregime, in dezelfde sector en met dezelfde anciënniteit (en soms zelfs in hetzelfde bedrijf) minder loon ontvangen dan hun mannelijke collega’s die net dezelfde job uitoefenen."

En "Hoewel beide CV’s, op de naam en het geslacht na, identiek waren, kwam de vrouwelijke kandidate er veel slechter van af dan de mannelijke. Jennifer werd om de één of andere reden veel minder competent ingeschat dan John en dat had natuurlijk invloed op het aangeboden startersloon:"

Genderstereotypering zorgt voor werkelijke verschillen waar ze niet nodig zijn.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:48

Citaat:
Maar waar is het stereotype van een vrouw/meisje dan afgeleid? Ik ben wel benieuwd hoe dat dan is ontstaan.

Daarvoor hoef je alleen maar om je heen te kijken. Meer vrouwen dan mannen dragen zachte stofjes, dragen lingerie, dragen rokjes, drinken thee, kopen bloemetjes etc etc etc.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:52

sallandval schreef:
Citaat:
Maar waar is het stereotype van een vrouw/meisje dan afgeleid? Ik ben wel benieuwd hoe dat dan is ontstaan.

Daarvoor hoef je alleen maar om je heen te kijken. Meer vrouwen dan mannen dragen zachte stofjes, dragen lingerie, dragen rokjes, drinken thee, kopen bloemetjes etc etc etc.

Hmm vind ik een man in lingerie en een rokje nou ook niet woest aantrekkelijk, laten we dat vooral zo houden. :+

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:53

Tiffany schreef:
sallandval schreef:

Hmm vind ik een man in lingerie en een rokje nou ook niet woest aantrekkelijk, laten we dat vooral zo houden. :+

Niet?!

-O- -O- -O-

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 11:54

Tiffany schreef:
sallandval schreef:

Och, vent in een mooie mannenrok...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:55

Het is wel erg makkelijk om enkel dat ene zinnetje dan eruit te vissen Shadow.

Misschien wordt het tijd voor iedereen die zich "benadeeld" voelt door de commerciële bedrijven (die slechts op 1 ding gebrand zijn en dat is winst maken, het zijn niet voor niets commerciële bedrijven) dan een beter begin te maken voor je eigen kinderen; een beter begin begint namelijk bij jezelf. En als je als vrouw inderdaad te onzeker bent, daardoor wordt buitengesloten en je vervolgens dus zelf je ontslag indient omdat je van mening bent dat de rest niet eerlijk doet tegen je omdat je een vrouw bent, dan vraag ik me werkelijk waar af of ten eerste daar je talent wel ligt, ten tweede wel het juiste beroep daarmee dan hebt gekozen en ten derde of je dan echt denkt dat het beter zou zijn als je met een pielemuisje was geboren en dan wel ineens een succes van je eigen leven had kunnen maken.

Het is niet de schuld van de opkomst van de roze BIC-pen dat niet iedereen overal geschikt voor is omdat vrouwen blijkbaar geen kans maken als ze ietwat onzeker overkomen.

Het komt op mij in ieder geval over als een "boehoe, jij bent niet eerlijk want jij bent een man dus jij krijgt voorrang". Ken genoeg mannen die nog geen deuk in een pakje boter kunnen slaan, maar denk je dan echt dat zij het wel lang vol zouden kunnen en mogen houden bij de brandweer omdat zij een man zijn? :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-10-14 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:57

chelle_dora schreef:
Het is niet de schuld van de roze bicpen dat niet iedereen overal geschikt voor is.

Het is wel de schuld van de roze bicpen dat vrouwen die net zo geschikt zijn als mannen, in diverse situaties toch minder kansen krijgen, of minder salaris, of allebei.

Heb je het artikel gelezen waar ik de link van plaatste?

(Verder, ken je het begrip 'blaming the victim'?)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:59

Toch zijn meerdere bekenden van mijn afgewezen voor een functie omdat ze niet flexibel genoeg waren, want als vrouw kon je wel eens moeder zijn/worden en dus niet meer flexibel. En dat is letterlijk gezegd. In alle gevallen heeft de man de baan gekregen, want een kan die vader kan zijn is een stuk flexibeler natuurlijk als een vrouw :+
Het speelt helaas nog steeds dat de vrouw minder kan dan de man.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:00

Zelfs bij apen blijkt er verschil te zijn in voorkeuren. Meisjes jonkies spelen liever met popjes en knuffel en jongens jonkies met autootjes en dingen met bewegende delen. Het is de natuur, deal with it.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:01

Shadow0 schreef:
chelle_dora schreef:
Het is niet de schuld van de roze bicpen dat niet iedereen overal geschikt voor is.

Het is wel de schuld van de roze bicpen dat vrouwen die net zo geschikt zijn als mannen, in diverse situaties toch minder kansen krijgen, of minder salaris, of allebei.

Heb je het artikel gelezen waar ik de link van plaatste?

(Verder, ken je het begrip 'blaming the victim'?)

Ja, ik heb je artikel gelezen. Hartstikke leuk artikel, maar kan er nou niet warm van lopen. Als je als vrouw vind dat je te weinig startersloon krijgt, zul je toch echt zelf je mond open moeten trekken. Net als dat je als starter op de arbeidsmarkt überhaupt als "minder waardevol" wordt gezien terwijl je misschien een pak meer inzicht hebt dan een oude rot in het vak.

En ja hoor, dat begrip ken ik ook. Ken jij dan ook de uitspraak van Calimero? ;)

Nogmaals, ik snap dat het een vervelend iets is, maar een roze BIC pen maakt iemand echt niet meer of minder geschikt. Nogmaals, been there, done that. Als je écht van mening bent dat je wordt gediscrimineerd en benadeeld wordt op je geslacht, kun je dit altijd aanvechten natuurlijk. Maar dat doen er maar weinig :+

Ik volg nu de studie voor Doktersassistente en daar is dit ook al uitgebreid aan bod gekomen; wat nou als mijn werkgever later (mits ik in een huisartsenpraktijk ga werken) van mij verwacht dat ik er voor mijn functie representatief uit zie; dat wil zeggen, nette rok of pantalon, hakken en een nette blouse. Dan kan je twee dingen doen; ik kan brullen dat ik de werkgever dan een sexistisch varken vind en dat ik ondergewaardeerd word als vrouw zijnde en niet word beoordeeld op mijn kunnen maar op m'n kleding, of ik kan me afvragen of ik dat niet beter uit had kunnen vogelen vóór ik bij die praktijk solliciteerde :+ Ik kan ook bij de AH gaan solliciteren en klagen dat ik weiger om blauw aan te trekken, want blauw is een jongetjeskleur en ik wil graag in roze lopen. Ik denk dat ik vierkant uitgelachen wordt als ik dan zeg "ja maar zo is dat geleerd".. :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-10-14 12:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:02

Ik zie het meer als duidelijkeid.
Fabrikanten willen dat klanten in één oogopslag kunnen zien dat ze dat product moeten hebben, als jij als vrouw voor het eerst scheermesjes gaat kopen dan zal je sneller naar de roze kijken als die er tussen hangt want roze = voor de vrouw.. Dat zit er gewoon in en is algemeen bekend.
Daarna kan je wel verder kijken en voor de blauwe kiezen maar als vrouw kijk je sneller naar de roze omdat die niet voor de man is.

Wat betreft die bloemetjes, de boodschap is duidelijk toch? Zo fris als bloemetjes.. Dus ja dan staan er bloemetjes op, niet omdat alle vrouwen van bloemetjes houden maar omdat de boodschap is dat het zo fris als bloemetjes is en niemand er op zit te wachten om naar bier of bitterballen te ruiken lijkt mij.

Verder valt het volgens mij best mee, deodorant voor vrouwen zit niet altijd in een roze busje, shampoo is niet allemaal roze enz.

Dat vrouwen minder snel werk krijgen of op andere manieren gediscrimineerd zouden worden staat hier compleet los van.
Het doel van de fabrikant is verkopen, en verkopen doe je door duidelijk te zijn over je product en te zorgen dat mensen dat product snel zien, en volgens mij werkt dat met een roze verpakking heel goed.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:02

Ik heb hiervan misbruik gemaakt. Ben zelf zeker niet van het roze en de bloemetjes, maar sinds ik bij mijn vriend ingetrokken ben op de boerderij is dat de enige manier m'n spullen voor mezelf te houden. M'n lila kruiwagen blijft zeker in de paardenstal staan, no way dat m'n stoere wilde boer met zo'n kleur over het erf durft. Heb een knalroze overal met een grote koeienkop bedrukt op de rug, geen dierenarts of scanner pakt deze van de kapstok (hebben zat andere overallen voor de gasten hoor). Ben er alleen eens behoorlijk om uitgelachen door een compleet brandweercorps toen ze kwamen helpen een koe uit de sloot te halen. Heb ook nog een zwarte overal met paarse accenten en een zilveren kroontje met de roze tekst 'stable princes' op de rug bedrukt, alleen de dierarts heeft deze eens aangetrokken waarna ie flink uitgelachen is. Soms helpt het je ;-)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:03

sallandval schreef:
Zelfs bij apen blijkt er verschil te zijn in voorkeuren. Meisjes jonkies spelen liever met popjes en knuffel en jongens jonkies met autootjes en dingen met bewegende delen. Het is de natuur, deal with it.

Zolang dat eigen keuze is, weinig mis mee. Maar nu wordt die keuze (die toch vooral voor gemiddelden geldt) heel dwingend aan iedereen opgelegd. Dat is een probleem - de redenen heb ik al uitgelegd. Vrouwen die bepaald werk prima kunnen, worden met regelmaat toch onderbetaald. Gewoon, omdat degenen die ze betalen hebben geleerd dat vrouwen gewoon anders zijn, "dat is de natuur nu eenmaal, deal with it. Dus het is prima ok om 155 euro per maand minder te ontvangen voor hetzelfde werk."

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 12:10

dees_daan schreef:
Wat betreft die bloemetjes, de boodschap is duidelijk toch? Zo fris als bloemetjes.. Dus ja dan staan er bloemetjes op, niet omdat alle vrouwen van bloemetjes houden maar omdat de boodschap is dat het zo fris als bloemetjes is en niemand er op zit te wachten om naar bier of bitterballen te ruiken lijkt mij.

Dus de vlinders op mijn tampon verpakking (ja ik heb hem erbij gepakt nu) zijn omdat ik dan gemakkelijk door mijn menstruatie heen fladder?
De krulletjes op de deobussen zijn... omdat het geen lijm is en we aan de krulletjes kunnen zien dat we er soepel onder blijven?

Sorry, maar dat is echt klets. Er gaan bloemetjes en vlindertjes en krulletjes en zogenaamd handgeschreven lettertypes op omdat vrouwen daarvan horen te houden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:11

dees_daan schreef:
Dat vrouwen minder snel werk krijgen of op andere manieren gediscrimineerd zouden worden staat hier compleet los van.

Dat staat het dus niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:15

Zelfs mijn neefjes en hun vriendjes lachten jongens uit als ze verloren van een meisje! Want verliezen van een meisje is natuurlijk schandalig! (En dan hebben wij het over basisschool kinderen)

Mijn neefje ziet ook een meisje als iemand die van roze houdt en van truttige dingetjes. T zit er al vroeg in := mijn man kan sterk zijn, maar ik kan als vrouw écht niet sterk zijn (en als ik dan het tegendeel bewijs, is een willekeurige man nog steeds sterker). Ze willen net zo sterk worden als papa, heel mama wordt niet genoemd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:26

Ik denk dat stereotypering/scheiding der sexes en de gevolgen voor productenverpakkingen en mensen wel twee verschillende dingen zijn.

Wat productenverpakkingen betreft, die worden ontworpen en dan is het maar net wat er door het keuringsteam komt. Blijkbaar zitten daar dan op dat moment mensen die het een goed idee vinden om er bloemtjes op te zetten of wat dan ook.
Je bent niet verplicht om iets in die verpakking te kopen.
Sterker nog, je kunt de producent aanschrijven om te vragen om een ander verpakking, want ze staan normaal gesproken open voor input. Ontwerpen is lastig genoeg.

Ik heb wel het idee dat het de laatste jaren een beetje de spuigaten uitloopt wat betreft tierelantijntjes en roze, maar dit is ook wel weer mode/afhankelijk en past bij de voorbijgekomen modes.

Tegelijkertijd is er wel degelijk een hele stroming gaande van jongens mogen best jurken dragen en meisjes stoer doen, dus ik heb niet het idee dat het allemaal zo dwingend is.

Wat vrouwen in het arbeidsproces, ja, daar is helaas nog best sprake van behoorlijke discriminatie soms.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:33

Vjestagirl schreef:
melissa_b schreef:
Omdat vrouwen houden van lief, schattig en romantische?

Ik ben een vrouw. Ik hou niet van lief, schattig en romantisch.

Deze kreeg ik net van een vriendin van me. Zo'n onzin!
http://www.buzzfeed.com/erinchack/point ... ts#4bek81f

Hard, zwart en kinky!

Omdat het in deze maatschappij nu eenmaal de norm is om lief zacht en giechelig te zijn.
De huidige stroming is bloemetjes, diy kronkeltjes en handgeschreven omdat het nnu hip is om artsyfartsy te zijn. Over een paar jaar zijn het gekleurde cirkels ofzoiets :)

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:35

Vjestagirl schreef:
dees_daan schreef:

Dus de vlinders op mijn tampon verpakking (ja ik heb hem erbij gepakt nu) zijn omdat ik dan gemakkelijk door mijn menstruatie heen fladder?
De krulletjes op de deobussen zijn... omdat het geen lijm is en we aan de krulletjes kunnen zien dat we er soepel onder blijven?

Sorry, maar dat is echt klets. Er gaan bloemetjes en vlindertjes en krulletjes en zogenaamd handgeschreven lettertypes op omdat vrouwen daarvan horen te houden.

De grootste groep vrouwen pakt inderdaad sneller een pakje ob's met vlindertjes en bloemetjes dan een pakje met doodskoppen. Verder bestaan er ook neutrale pakjes tampons, weliswaar van een ander merk. Dan ga je daar toch gewoon voor?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:36

Tiffany schreef:
De grootste groep vrouwen pakt inderdaad sneller een pakje ob's met vlindertjes en bloemetjes dan een pakje met doodskoppen. Verder bestaan er ook neutrale pakjes tampons, weliswaar van een ander merk. Dan ga je daar toch gewoon voor?

Nou zou ik niet meteen voor doodskoppen gaan, maar een ander soort uiterlijk, is dat uitgeprobeerd? Gewone vrolijke abstracte kunst bv? Ik zou het wel willen.