HELP! Enorme spinnen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:12

Citaat:
Bijna alle insecten lijken net als wij over hun hele lichaam tastzintuigen te hebben. Vaak voelen ze met behulp van haartjes. Door aanraking beweegt de haar in de gevoelige haarzakjes. De angel aan het achterlijf van bijen en hommels, waarmee ze kunnen steken, zijn ook tastorganen. Alleen als de situatie voor hen gevaarlijk is, gebruiken ze het als verdediging. Ook het tangvormige uitsteeksel aan het achterlijf van een oorworm ziet er angstaanjagend uit. De oorworm gebruikt dit tangetje om mee te voelen.

Als ze kunnen voelen dan kunnen ze ook pijn voelen.
Waarom trekt een slak zijn oogje in als je het aanraakt? Omdat die het voelt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:14

Insecten hebben geen centraal zenuwstelsel, een voorwaarde om pijn te kunnen voelen.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:18

Ok, laten we deze discussie stoppen.
Als jij graag spinnen ziet stuipen en denkt (en wat misschien ook zo is) dat ze geen pijn hebben dan moet je dat helemaal zelf weten.
Ik ga wat anders met dieren (alle dieren) om en dat is mijn keus, ik vind dat elk levend wezen het recht heeft om te leven en wie zijn wij om daar anders in te bepalen?
Misschien klinkt het een beetje zweverig maar dat ben ik ook :D

ThreeFingers

Re: HELP! Enorme spinnen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:12

Mooi gesproken Arrabel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:00

Arrabel schreef:
Ik begrijp echt niet dat mensen zo'n onschuldig beestje kunnen dood meppen, of erger nog...
Ik heb al weken een huisspin die heeft zijn web in mijn keukenraam gemaakt, soms spray ik water op het web omdat hij geen water van buiten krijgt en dan zie je hem al die druppeltjes water verzamelen en opdrinken.
Ik vind het ook een heel mooi gezicht als hij een vlieg heeft gevangen en hoe hij die dan helemaal inpakt, doodslaan zou geen moment in mij opkomen.

De discussie of dood slaan zielig is ja of nee wil ik niet met je aan gaan. Maar in mijn geval is het heel simpel hoor: ik kom niet in de buurt. Dus doodslaan is voor mij absoluut geen optie. Dood laten slaan dan weer wel. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:02

Arrabel schreef:
Citaat:
Elk levend wezen kan pijn voelen. Zelfs planten.
Misschien ervaren ze het op een andere manier als wij, maar ze ervaren het wel degelijk.
Iedereen die eens (al dan niet) een mier pijn heeft gedaan kan zien hoe ze lijdend liggen te kronkelen.
Het zijn allemaal organismen, net als wij, die ook maar één keer leven (waarschijnlijk). Waarom zou je dat leven willen beëindigen?

Je moet niet op insecten trappen, net zo min als je op een chihuahua zou trappen.
Dat ze te klein zijn om hun expressie te kunnen herkennen maakt het nog geen minder dier.

Gestolen van een andere site maar zo denk ik er ook over.

Ik zou dat leven dus willen beëindigen omdat ik anders noodgedwongen m'n huis niet meer in kan. :') Zolang ze uit mijn buurt blijven hoeven ze echt niet allemaal dood (oké, liever wel, maar goed). Maar ik kan gewoon niet in een kamer zijn als ik weet dat in dezelfde kamer een enorme spin rondloopt. Dus dood maken is dan wel een goede optie. Buiten zetten geloof ik niet zo in, heb het idee dat ze 1 minuut later weer binnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:03

Rebeccaa schreef:
ThreeFingers schreef:
Jeetje wat een gedoe en sadistische manieren om een spin te doden.
Maar o wee als de paardenbeul actief is....

Spinnen doen gewoon niks. In de ogen van de spin zijn juist wij de grote enge killlers en niet hun!

Laat die beesten met rust, of zet ze gewoon buiten.

Sorry hoor, maar ik denk dat jij echt niet weet hoe het is als je panisch bent voor spinnen. Ik raak gewoon echt in paniek en ben niet meer tot rationeel handelen in staat als ik er eentje zie, hij moet gewoon weg en hoe maakt mij echt niet uit, dood of levend, als hij maar weg is. Paardenbeulen doen dat niet uit enorme angst lijkt mij.

Kijk jij begrijpt het.

Ik loop dus al twee dagen zo weinig mogelijk alleen door de woonkamer, voel overal kriebels en kan amper rustig zitten. Puur omdat ik die spin niet heb laten vangen, omdat er niemand thuis was. Dus ik heb geen idee waar die is, maar weet wel dat die er nog is. En zielig of niet, ik vind m'n eigen plekje echt belangrijker dan zo'n beest...

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:05

Dat is jou dan ook goed recht.
Iedereen doet het op zijn eigen manier.
Maar ik begrijp dat jij de spin in 1 klap dood slaat (of laat doen).
Maar als mensen gaan zeggen dat ze het leuk vinden om de kokend hete kraan op een spin gaan zetten en het leuk vinden hem te zien stuipen.. dan ben je wel een beetje sadistisch ingesteld...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:08

Ik vraag me af wat degenen die zo tegen het doodmeppen van spinnen zijn met muggen doen.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:12

Ja precies Chanicka. En pas op, want buiten sta je zo op een mier.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:41

Arrabel schreef:
Dat is jou dan ook goed recht.
Iedereen doet het op zijn eigen manier.
Maar ik begrijp dat jij de spin in 1 klap dood slaat (of laat doen).
Maar als mensen gaan zeggen dat ze het leuk vinden om de kokend hete kraan op een spin gaan zetten en het leuk vinden hem te zien stuipen.. dan ben je wel een beetje sadistisch ingesteld...

Dit is precies mijn punt!
Voorkeur is buiten zetten, of pats boem dood.....klaar.

Maar de sadistische tips die voorbij komen.. >;)

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:42

Als dit echt waar is, dan ben ik heul blij want ben vorige week met mijn kinderen het park in geweest en kastanjes gezocht en gevonden.
Sinds ik dus kastanjes nu in huis heb heb ik ook nog geen spin gezien, terwijl vorige week 3 heb gezien brr.
heidy_wilco schreef:
Ze zeggen dat spinnen niet van kastanjes houden. Dus lekker naar buiten en kastanjes zoeken :)

Three_fingers: Dat is makkelijk gezegd als gedaan zeg, ik probeer het wel altijd eerst om de spin naar buiten toe te werken maar tot nu toe werkte spinneman elke keer tegen :o.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 01:37

Ik vind het idee alleen al om een spin te zien lijden en stuiptrekken een beetje raar, als je daar plezier of een fijn gevoel bij hebt. Maargoed dat is mijn mening ;) Hetzelfde als mensen die het leuk vinden om zout over een slak te gooien, vind ik ook zo misselijkmakend. En ook al voelen die insecten of spinnen volgens velen hier niks vind ik het nog een naar idee om zo'n beest te zien stuiptrekken.

Verder laat ik spinnen meestal wel met rust, tenzij het echt heel hele grote engerd is(die met haren weetjewel), dan laat ik iemand meneer spin naar buiten zetten. Niet om het feit dat ik het zielig vind om de spin in een keer dood te laten slaan maar meer om het feit dat ik meerdere filmpjes heb gezien, dat iemand een spin dood slaat en er 100e spinnetjes uitkomen brrrr.

Daarnaast als ze ver bij me uit de buurt blijven vind ik het niet erg, scheelt mij weer muggenbulten :)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 02:00

Je hebt binnenspinnen en buitenspinnen......buiten zettetten helpt dus niet...die komt gewoon weer terug.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 04:07

Ik heb echt een gruwelijke hekel aan spinnen en irritante zoemende en/of stekende insecten.
De insecten moeten ook weg of dood, de spinnen mogen blijven zolang ze maar hoog blijven zitten.
Laatst had ik een Harry huisspin tegen het plafond en 's avonds laat kwam Harry ineens op ong 35cm boven de vloer voorbij gebanjerd.
Toen heeft mijn kitten er dus korte metten mee gemaakt.
Tinus de trilspin bleef braaf boven zitten, maar de dag nadat ik 2 van die langpootmuggen in huis had ontdekte ik dat Tinus weg was en er een pootje in de gang lag.
Of dat pootje nou van Tinus was of van 1 vd muggen zullen we nooit weten, wel dat het kitten weer eens een proteïnensnack heeft gehad. :9
Op de plek van Tinus trilspin zitten nu 2 ieniemini spiderlings en een iets groter exemplaar, wsl allemaal Tinuskindjes en zolang ze braaf bovenaan blijven worden ze getolereerd.

Ik heb laatst nog een foto gemaakt van de eerste Tinus, met een ingepakt iets, volgens mij een kevertje.
Lijfje van Tinus was net zo groot als dat kevertje. :wow:
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/10702184_725270764212306_7794460107668646563_n.jpg?oh=0d214fe3dd5945d67f519b697e2ae424&oe=54C96777&__gda__=1418327325_51fe8a8fca08dfa61a12ecbd37912748
Bewust in een linkje ivm de arachnophoben in dit topic. :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 08:01

Emmaa_ schreef:
Ik heb laatst een heel onderzoek gelezen over waarom mensen zo bang zijn voor dieren als spinnen en muizen. Dat komt omdat ze qua gedrag heel erg onvoorspelbaar zijn. Hun gedrag wijkt zo erg af van dat van mensen (ze bewegen sneller dan wij, we kunnen ze slecht volgen omdat ze zo snel zijn) dat we automatisch in de stress schieten. Sommige mensen zullen daar resistent voor zijn, anderen niet.

Ik ben zelf echt doodsbang voor spinnen. Echt, als de dood. Kleintjes wil ik ook nog wel vangen en buiten zetten, maar als er echt zo'n grote rioolspin in mijn kamer of nabije omgeving rondhangt haal ik er even iemand bij zonder angsten :=
weet bijna zeker dat t grotendeels opvoeding is... Mijn ouders hebben me heel erg opgevoed dat je niet overal bamg voor moet zijn. Dus onweerde t? Gingen we buiten zitten kijken naar de onweer. Wel bewust maken van her gevaar, maar geen angst laten ontwikkelen. Zo ook met spinnen. Niks engs aan spinnen, ze kunnen niks en eten de irritante muggen en vliegen op. Vind het nu prachtige beesten, vooral vogelspinnen ;) Let dr maar ns op. Als de ouders bang zijn voor spinnen, is t kind dat gaak ook. Als de ouders dat nier zijn en opvoeden met dat t niet eng is, is t kind dat vaak ook niet. Wat ook volkomen logisch is, want kind ziet t gedrag van de ouders en doet dit na. Ouder 'legt' uit aan kind dat t eng en gevaarlijk is (niet eens in woorden)..

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:12

Ik ben opgevoed met NIET bang zijn, omdat ze dat wilden voorkomen inderdaad. Maar zo ligt het niet, het is een compleet genetisch bepaalde angst die diep vanbinnen zit.

Hoe ik dat weet? Ik schrik niet alleen van rioolspinnen, maar ook voel ook die angst als ik een krab zie, of een kunstwerk wat 8 poten heeft die op dezelfde manier gebouwd is. Het is de hoeveelheid en bouw van de poten. Bij dit plaatje bijvoorbeeld, waarvan ik wéét dat het een enorm metalen kunstwerk en niks anders is, komt die zelfde paniek naar boven.

Afbeelding

Inmiddels ben ik wel beter geworden, en woont Frits de langpootspin al een paar dagen gezellig naast het hoofdeinde van m'n bed. :) Alleen die rioolspinnen gaan zonder pardon de stofzuiger in.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:17

Precies. Ik ben ook opgevoed met het idee dat spinnenangst (en andere angsten) complete onzin zijn. Maar ben als de dood voor spinnen, terwijl mijn moeder ze het liefste in mijn nek had gestopt toen ik klein was (en dat ook wel eens heeft gedaan in de hoop dat ik minder bang zou worden).

Maargoed, ik heb ook hoogtevrees terwijl ik in een flat op 7 hoog ben geboren, en daar de eerste 14 jaar van mijn leven heb doorgebracht. Was best lastig.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:18

KoudbloedKim schreef:
Aahw, hete kraan erop vind ik dan wel weer zielig... :(:)

Die spinnen moeten ons zielig vinden!! Zij zijn de bangmakers van vele mensen... :+

Gister nog een joekel dood geslagen!

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:35

Arrabel schreef:
Citaat:
Elk levend wezen kan pijn voelen. Zelfs planten.
Misschien ervaren ze het op een andere manier als wij, maar ze ervaren het wel degelijk.
Iedereen die eens (al dan niet) een mier pijn heeft gedaan kan zien hoe ze lijdend liggen te kronkelen.
Het zijn allemaal organismen, net als wij, die ook maar één keer leven (waarschijnlijk). Waarom zou je dat leven willen beëindigen?

Je moet niet op insecten trappen, net zo min als je op een chihuahua zou trappen.
Dat ze te klein zijn om hun expressie te kunnen herkennen maakt het nog geen minder dier.

Gestolen van een andere site maar zo denk ik er ook over.

Ik zal nooit meer over gras lopen :(:)

Ik ben trouwens ook panisch voor spinnen. Ik weet niet waar het vandaan komt of waarom ik bang ben, maar ik voel alles kriebelen als ik er ook maar aan denk. Ik heb hier een elektrische vliegenmepper liggen waarmee ik ze dood maak. Mijn hart gaat dan ook drie keer zo snel, als ik zo dicht in de buurt kom :')

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:04

Dirndl schreef:
Ik ben opgevoed met NIET bang zijn, omdat ze dat wilden voorkomen inderdaad. Maar zo ligt het niet, het is een compleet genetisch bepaalde angst die diep vanbinnen zit.

Hoe ik dat weet? Ik schrik niet alleen van rioolspinnen, maar ook voel ook die angst als ik een krab zie, of een kunstwerk wat 8 poten heeft die op dezelfde manier gebouwd is. Het is de hoeveelheid en bouw van de poten. Bij dit plaatje bijvoorbeeld, waarvan ik wéét dat het een enorm metalen kunstwerk en niks anders is, komt die zelfde paniek naar boven.

[ Afbeelding ]

Inmiddels ben ik wel beter geworden, en woont Frits de langpootspin al een paar dagen gezellig naast het hoofdeinde van m'n bed. :) Alleen die rioolspinnen gaan zonder pardon de stofzuiger in.

Dit herken ik ook!
En zelfs,zo waren wij vandaag in avifauna waar ze loslopende maki's en andere aapjes hebben. Een van die soorten had harige zwarte vingertjes. En hoewel het aapje supershattig was,deden de vingertjes (inclusief een beetje gekromd en gespannen) met denken aan de poten van een vogelspin.
Het klinkt echt achterlijk maar ik werd daar ook paniekerig van.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Tivoli op 28-09-14 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:10

Ik heb ook schrik van spinnen -O- %) :roll:

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:12

Dames en heren,

Ik ben ook een enorme bangerik als het om spinnen gaat(en tegen de mensen die zitten te zeiken over 'dierenleed' omdat je toevallig een spin dood laat slaan, ga lekker even ergens anders janken :Y) Dit is niet het topic ervoor.)

MAAR wisten jullie dat spinnen blijkbaar helemaal niet van pepermuntgeur houden? Dus wat ik nu doe is af en toe even een brandertje met wat pepermunt olie branden, dat houdt ze tenminste buiten de deur :D

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:22

Ja bij jou weten....

Het gaat om het zinloos doden van een dier.
Waarom bang voor een spin? Beest doet niks.[/quote]

nou daar ga ik toch tegen in. Als 10 jarige gebeten door een spinnetje waar je een vergrootglas bij moest halen om hem goed te kunnen zien en heb 2 weken met een dikke arm gelopen en verschrikkelijke pijn. veel zalfjes smeren en een soort folie rond men arm.

de eerste die bij mij nog afkomt dat die beesten niks doen...brrr

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 01:21

ik ben juist blij met mijn achtpotige huisgenoten! die ruimen mooi de (laatste) muggen en ander vliegend gespuis op. Je hoort ze niet, ze laten geen troep achter, ze boxen soms een keer met de hooiwagen/pleespin in de hoek die voor het zelfde doel ook lekker mag blijven zitten daar, leuk om naar te kijken en een vliegende beesten vrij huis.

let wel, ik snap dat er mensen zijn die angst hebben voor deze prachtige diertjes. Ze zijn banger van jou dan jij van hen en het is niet zo dat ze naar je toe komen om op je te springen.

als ze in de weg zitten glaasje erover papier eronder en buiten zetten of een zacht zetje geven met een voorwerp, dan rennen ze naar een veilig onderkomen.
Het filmpje van Elanor is een goede handleiding om dit te doen.

Ze komen nu in setjes van twee en ze houden je huis vrij van beestjes. en daarna verdwijnen ze gewoon weer.