Roken ... de afkeer ertegen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:15

Toen ik mijn vriend leerde kennen rookte hij ook. Hij wilde zelf graag stoppen. Wat ik natuurlijk als niet rokende (heel soms op feestje eens in het jaar) 100% achter stond!

Stoppen is heel moeilijk dat geloof ik absoluut. Maar soms moet je de "ketting" wel aantrekken want mijn vriend rookt af en toe stiekem en als ex verslaafde val je zo weer in die kuil. En tja mij voor de gek houden lukt helaas niet :P ...

Ik vind roken (verslavende) gewoon dom.. dom.. Want de meeste zijn er aan begonnen om stoer mee te doen. Ik rook heel soms omdat ik het nooit smerig heb gevonden.. Het nare vind ik wel dat die geur in je haar en lichaamsgeur blijf hangen.. En het is gewoon ongezonde rommel en zonde van het geld!

Gelukkig ben ik geen schaap die achter de kudde mee hobbel :P

Ayasha
Blogger

Re: Roken ... de afkeer ertegen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:17

je rookt soms dus je hobbelt toch gewoon mee? :?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:19

Ayasha schreef:

Inderdaad. En volgensmij (maar correct me if i'm wrong) begint er niemand met roken omdat ze het meteen lekker vinden. Dus iedereen die ooit gerookt heeft is dan een meehobbelaar, lijkt me.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 10:22

Yv_ schreef:
KimD schreef:
Als een partner niet bereid is te stoppen, wat voor partner is het dan ? Iemand die sigaretten verkiest boven liefde... nou nou. Het vergt alleen wat doorzettingsvermogen om te stoppen en dat willen de meeste niet.

Als een partner beslist wat de ander wel en niet mag, wat voor partner is dát dan?

Niet persoonlijk bedoeld, maar krijg echt een nare smaak van dat bericht... Weet niet of ik het nou zo verkeerd opvat of dat het er gewoon echt een beetje raar staat, maar laten we dat in het midden houden :).

Vind dat wel dubbel.
Want ja, je partner moet zijn eigen keuzes maken.
Maar nee, het is een verslaving en dat is gewoon niet goed voor je en heeft de rest van de familie ook mee te maken. Wanneer je kiest voor samen in een relatie,zijn je keuzes ook beperkter, dat is de consequentie ( - zou fijn zijn als ik er 3 paarden bij zou kopen, geen tijd en geld meer over voor andere belangrijke dingen..dat kan dus niet)
Als het een verslaving aan gokken is, zou iedereen vinden dat hij wel moet stoppen...

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 10:36

Mijn vriend rookte niet toen we wat begonnen en begon na een jaar opeens weer. Ikzelf die er ook een gruwelijke hekel aan heb had het daar toen ook heel moeilijk mee. We hebben er toen een maand lang dagelijks ruzie over gehad en toen is hij toch maar weer gestopt. Toen het na 2 jaar een maand uit was omdat het niet meer liep begon hij weer, en ook toen we weer verdergingen stopte hij niet. Na wat ruzie hadden we afgesproken dat hij niet zou roken als ik er was, en niet zou zeuren dat hij geen geld voor dingen had terwijl hij 1 pakje per 1 à 1,5 dag rookte. Toen bleef hij toch stiekem roken als hij even naar vrienden was dus kwam daar de ruzie over want dan ruik ik het nog steeds. Dus toen kwam de regel dat hij de hele dagen niet zou roken als ik er zou zijn en als hij de dag ervoor had gerookt hij ook wat zou doen aan de geur in huis (hij heeft een heel klein huisje dus telkens als ik er was stonk alle kleding namelijk alsnog naar rook). Dat werkte best goed, want zo had ik er geen last van en hij niet van m'n gezeur :') nu is hij toch weer gestopt, waarschijnlijk zag hij ook wel in dat het toch zonde was van z'n geld. En hij zal vast op school wel eens roken of wat dan ook, maar dat moet hij lekker zelf weten. Ik heb er in elk geval geen last meer van!

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 10:37

Ik heb net als jij ook een afkeer tegen roken en toen ik mijn vriend leerde kennen rookte hij ook.
Mijn broer kreeg een rolberoerte dat uitgerekend ik met een roker aan kwam zetten.

Mijn vriend wist dat ik er een hekel aan had en als hij bij mij was rookte hij zomin mogelijk.
Uiteindelijk alleen op zijn werk en met uitgaan.
Toen we ouder werden gingen we niet meer uit en dus rookte hij nog minder en toen hij ook nog een collega trof die niet rookte is hij gestopt.
Hij is nog een tijdje een gezelligheidsroker geweest maar nu is hij er echt helemaal vanaf.

Probeer af te spreken dat hij niet binnen rookt, hij weet wat jij er van vindt misschien gaat hij er nog eens anders over denken.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 10:42

imd schreef:
Ayasha schreef:

Inderdaad. En volgensmij (maar correct me if i'm wrong) begint er niemand met roken omdat ze het meteen lekker vinden. Dus iedereen die ooit gerookt heeft is dan een meehobbelaar, lijkt me.

Dat is niet waar. Mijn huidige vriend is begonnen (met shag zelfs) omdat hij het lekker vond.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 10:47

eenitraM schreef:
Meid, wees blij dat er mensen roken. Zonder roken, loopt de staat miljarden mis. Al men stopt met roken, wordt met ouder, stijgen de ziektekosten, maar is het niet te betalen vanuit de overheid.

*Steekt peuk op*

Wat maakt jou het uit dat het ongezond is? En duur? :')

Leef en laat leven. Geef en neem in een relatie...

Amen :D

Ik betwijfel of je hier een passende oplossing voor kunt vinden, een van jullie moet toegeven. Of jij moet accepteren, niet leuk maar wel de optie's.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 19:18

Ik herken jou probleem zo goed TS!

Heb 2 serieuze relaties gehad met rokers. (eentje van 1,5 jaar en eentje van 2,5 jaar)
Ze zijn allebei gestopt na een paar maanden.. Gewoon omdat ze het eigenlijk zelf al wilden en steeds riepen, maar de knoop niet doorhakten zelf.. Heb ik ze het laatste zetje gegeven.. En in de eerste instantie zijn ze idd voor mij gestopt, omdat ik naar ze benoemde dat ik me zorgen maakte om hun gezondheid, (ff serieus, wat iedereen ook zegt, de hele nacht liggen hoesten is ECHT niet goed te praten).. maar daarna deden ze het voor zichzelf en hielden ze het ook vol. Dus hebben ze zelf de keuze gemaakt om te stoppen maar inderdaad ik heb hun daar wel in gestimuleerd. Niks geforceerd oid.
En verder ben ik eigenlijk heel relaxed van mezelf, ik zeur eigenlijk nooit ergens over, dus dat maakte wel dat ze me wel serieus namen toen ik wel een keer "zeurde" over het roken

Beide exen zijn nog steeds gestopt en me nog steeds dankbaar.. :)

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 19:34

Toen ik een relatie kreeg met mijn vriend rookte hij ook. Ik vond/vind het ook smerig net als jou. Maar hij hoefde niet te stoppen maar niet bij mij in de buurt te roken. En omdat hij toch veel bij mij wou zijn is hij na 2 pogingen toch gestopt omdat hij het uiteindelijk zelf ook wou en ook de voordelen zag/voelde toen hij een paar maand was gestopt.

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 21:05

Ik zag staan dat je je er druk om maakt ivm de toekomst? Ik weet niet hoe oud je bent? En zijn jullie echt zo serieus dat samenwonen erin zit binnen een niet al te lange tijd?

Heel eerlijk gezegd.... zoals je al zegt.. je kan iemand niet forceren te stoppen.. maar als jij er zoveel last van hebt en hij is niet bereid dit op te geven voor jou... zijn jullie dan voor elkaar gemaakt? Als zoiets 'kleins' (ik snap dat het niet klein is voor jou) al zo erg tussen jullie in staat en verschillende keren zorgt voor ruzies zou ik toch nog een keer nadenken of hij wel degene is met wie jij verder wil/kan gaan...

nogmaals.. ik ken jullie situatie verder niet maar je komt mij redelijk jong over;)

(Ik heb ook ervaring met een rokende ex, in het begin had ik er erg last van, hij beloofde ook steeds te stoppen maar deed dat niet. Deze ex is ondertussen al erg lang geleden maar als ik er nu op terug kijk, en weer wat wijzer ben... geef ik persoonlijk niks meer om gewoontes als roken enz. Ik vind het belangrijker dat iemand te vertrouwen is. Ik was toen nog erg van het ideale plaatje. Nu weet ik dat het soort mannen waar ik op val daar niet in passen :P Met mijn huidige vriend is het dan ook totaal anders... hij mag lekker doen wat hij zelf wilt en ik ben niet meer zo serieus.. en ben niet meer bezig met de toekomst...Maaaarr... ik weet dat de meeste mensen niet op zo'n manier een relatie willen (en dat begrijp ik erg goed))

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 22:20

Ik ben 20, dus 'redelijk jong' valt aanzienlijk mee. Het is niet zo dat ik binnen nu en drie maanden ga samenwonen, echter is het wel een beeld waar je toch rekening mee moet houden.

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 22:23

ik vind 20 nog wel jong... de meeste willen niet voor hen 24/25 samenwonen heb ik zo het idee...

het is inderdaad iets om over na te denken... Ik weet ook niet hoelang jullie al samen zijn enz. maar zoals ik al zei... als dit je al zo erg dwars zit... en je heeeel eerlijk bent tegenover jezelf... denk je dan echt dat jullie de rest van jullie leven gelukkig kunnen blijven samen? en elkaar gelukkig kunnen maken?
Laatst bijgewerkt door hidsiiiggg op 18-10-14 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 22:25

Jepp hier nog 1 met een enorme afkeer van roken!

Helaas voor mij doet mijn vriendin aan roken, en soms kan ik het me niet op brengen om haar een knuffel of een zoen te geven, omdat ze naar sigaretten ruikt.

Ze kan/wil niet stoppen, en ik heb daar best wel veel moeite mee.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 22:36

Oef, ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Ik heb ook een enorme afkeer tegen roken en zoals iemand hier al zei zal het voor mij ook een dealbreaker zijn als mijn vriend zou gaan beginnen met roken. Gétver zeg..

Ik zou het niet volhouden. Mijn zus heeft recent een vriend die rookt, en ondanks dat die knul al twee keer een klaplong gehad heeft (overigens niet direct door het roken) stopt hij niet hoor. Zó onwijs dom vind ik dat.

Denk echter niet dat je meer kan doen dan je nu doet; duidelijk maken dat jij in ieder geval met dat deel van hem niets te maken wil hebben. Mensen veranderen moeilijk of niet. En dan vaker niet of wel. Helaas.

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 22:50

Ja precies,, je verandert mensen niet... dus is meer de vraag denk ik.. kan je er mee leven de rest van je leven?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 22:50

hidsiiiggg schreef:
ik vind 20 nog wel jong... de meeste willen niet voor hen 24/25 samenwonen heb ik zo het idee...

het is inderdaad iets om over na te denken... Ik weet ook niet hoelang jullie al samen zijn enz. maar zoals ik al zei... als dit je al zo erg dwars zit... en je heeeel eerlijk bent tegenover jezelf... denk je dan echt dat jullie de rest van jullie leven gelukkig kunnen blijven samen? en elkaar gelukkig kunnen maken?

Ik weet niet in welke wereld jij leeft, maar 20/21 lijkt me vrij normaal.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 22:56

Oh jeetje ik lees je verhaal en zoooooo herkenbaar!

Ik heb ook een rokende vriend. Wat veel mensen zeggen als ik zeg dat ik een hekel heb aan rokende mensen dan moet ik maar een ander zoeken maar dat slaat natuurlijk nergens op.
Je valt op een persoonlijkheid en niet op de verslaving van iemand.

Als ik mijn vriend zie roken dan denk ik ook echt van wat ben je aan het doen. Maar het is en blijft zijn keus. Ook heeft hij verschillende stoppogingen gedaan waarbij ik moest helpen en hij uiteindelijk vanalles bij elkaar heeft zitten te liegen, tsja :P

Wij hebben nu gewoon afspraken in huis (we wonen samen) geen gerook in huis, hij betaalt zijn spul zelf en vraagt mij niet meer om te helpen met stoppen met roken omdat dat ons beide heel erg frustreert.

Tot slot is het voor mij gewoon loslaten maar dat is nogal eens lastiger gedaan te krijgen dan dat ik het nu zo typ :+

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 22:58

Dit is wat ik om mij heen hoor ;) Dat heeft misschien te maken met de mensen waarmee ik om ga.. :P de studenten (universitair) die ik spreek willen er nog niks van weten:P Ik ken er ook slechts enkele die zijn gaan samen wonen voor hen 21ste. (en de meeste die het wel deden zijn al weer uitelkaar xD) De meeste beginnen daar rond hen 23 over na te denken... dus rond de 24/25 is volgens mij niet zo gek:P

Ik weet niet waar jij vandaan komt? :P

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 22:59

Als mijn man gerookt had, was ik niet met hem gegaan. Als hij nu zou beginnen met roken, geeft hij kennelijk zo weinig om mij en zichzelf, dat hij het pand zou mogen verlaten. Gelukkig is hij net zo tegen roken als ikzelf, en de dames van 4 en 7 krijgen onze visie gelijk mee.

Je zit nu inderdaad in een lastig parket. Probeer hem duidelijk te maken wat je afkeer is tegen roken. En probeer een oplossing te bedenken die voor jullie beide werkbaar is. Is die oplossing er niet, zal je toch je conclusie moeten trekken.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 23:01

hidsiiiggg schreef:
Dit is wat ik om mij heen hoor ;) Dat heeft misschien te maken met de mensen waarmee ik om ga.. :P de studenten (universitair) die ik spreek willen er nog niks van weten:P Ik ken er ook slechts enkele die zijn gaan samen wonen voor hen 21ste. (en de meeste die het wel deden zijn al weer uitelkaar xD) De meeste beginnen daar rond hen 23 over na te denken... dus rond de 24/25 is volgens mij niet zo gek:P

Ik weet niet waar jij vandaan komt? :P

Hier wel eentje die met 19 jaar al samenwoont O:)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 23:03

Ik moet heel eerlijk zeggen dat dit topic weer geupt is waar dat eigenlijk niet echt meer nodig was.

Ik heb al meerdere keren weer een gesprek gehad met mijn vriend en ik wil daarbij aangeven dat ik kreten als 'dan zoek je een ander' in deze situatie niet gepast vind. Mijn vriend betekent de wereld voor me en het is de liefste en meest zorgzame jongen die ik ooit heb ontmoet.

Hetgeen waar ik mee zat heb ik mede door dit topic in zoverre kunnen uiten dat hij dit ook heel goed begrijpt en hier hebben we het dan ook uitvoerig over gehad. Is 'ie gestopt? Nee. Vraag ik dat van 'm? Nee. Tuurlijk zou ik dat 't liefste zien maar het is niet iets wat ik van 'm ga vragen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 08:09

Wat wil je dan eigenlijk wel? :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 09:08

Dat staat hier al ergens een keer heel duidelijk aangegeven. Daarom geef ik ook aan dat de up niet echt nodig was.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 09:22

Roken is een verslaving, daar ben je niet zomaar vanaf en als je er niet achter staat, ga je er ook niet vanaf kunnen blijven.
Zo te horen hebben jullie er met elkaar over gesproken, en heb je er voor nu blijkbaar "vrede" mee. Op iedereen is wel iets aan te merken, en veranderen ga je iemand toch niet.