Sparen voor de kinderen. Wie niet en wie wel.. waarom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:26

De kinder spaarrekeningen van onze kinderen hebben wij vast laten zetten t/m hun 21e.

Studie -> dit nemen wij geheel voor onze rekening ook als ze eventueel door willen studeren.
Bijbaantjes -> laten we beiden heel vrij in en wat ze daarmee verdienen is gewoon het extraatje voor hen zelf, maar natuurlijk houden we onze ogen erop en kijken wel waar ze het aan willen uit geven.
Sparen per kind/per maand zo' n 30.-euro.

En wat betreft belasting gaan betalen tot zover laten wij het niet gebeuren, letten er wel op dat we dan wel onder het limiet daarvan zullen blijven. Manlief heeft dit goed in de hand.

Yucca

Re: Sparen voor de kinderen. Wie niet en wie wel.. waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:35

Ik zou denk ik een klein bedrag sparen op een rekening echt voor het kind. Misschien is dit dan meteen een betaalrekening t.z.t.

Echt sparen zou ik denk ik apart houden, gewoon op mijn eigen naam. Als je tegelijk geld kan sparen voor een studie + een mooi startbedrag voor daarna, prima, maar mijn voorkeur zou als ouder gaan naar het startbedrag voor na de studie. Om een hypotheek mee af te kunnen sluiten of iets dergelijks. Lenen bij de DUO zit je voor een hypotheek niet in de weg, geen startbedrag wel.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:33

Maar dat schijnt dus binnenkort wel te gaan veranderen, dat je studieschulden dus invloed gaan hebben op de hoogte van je hypotheek.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:39

En bedenk ook eens hoeveel er in de afgelopen 5 a 10 jaar in veranderd. Als je nu kleine kids hebt, die pas over pakweg 15 a 20 jaar bij hun geld kunnen, wie weet hoe de regels dan weer zijn?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:45

dorientjuh schreef:
Maar dat schijnt dus binnenkort wel te gaan veranderen, dat je studieschulden dus invloed gaan hebben op de hoogte van je hypotheek.

Is al zo :)
Een studieschuld of een lening zonder tussenkomst van de bank, bijvoorbeeld bij familie, staan niet geregistreerd bij BKR. Vergeet de maandelijkse verplichtingen hiervan dus niet mee te nemen in de berekening van je maximale hypotheek. Los je studieschuld nog niet af en weet je dus niet welke maandlast DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs) straks berekent? Ga dan uit van 0,75% van je oorspronkelijke studieschuld (oorspronkelijke schuld/100 x 0,75). Dit is het officiële percentage waarmee hypotheekverstrekkers moeten rekenen om te bepalen wat je maximaal kunt lenen.

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:56

Sammie schreef:
Volgens mij is je spaarsaldo over dat bedrag toch echt groter :D

maar dan nog weiger ik die 150 euro af te staan aan de belastingdienst.
dan stop ik het spaargeld wel in een oude sok op zolder ofzo.

moet zeggen voordat wij aan 40.000 euro zitten, is 13.333 euro per kind, ik dat een mooi bedrag vindt.
denk dat ik 10.000 al een mooi bedrag vind per kind.

en denk ook maar niet dat ze dat in 1x in hun handen krijgen, want het is dus inderdaad voor studies of rijbewijs of iets, maar niet om flink te gaan shoppen of feestjes geven, dat gaan we dus niet doen, dan blijft het gewoon in ons bezit.

ik heb als kind 1000 euro meegekregen en vond dat al een hoop.
moet zeggen dat mijn ouders mijn mbo diploma hebben betaald en verzekering tot ik het huis uit ging.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 14:12

Nouja dan moet ik het maar allemaal van de bank af halen om het in een ouwe sok te stoppen om belasting te ontduiken :P

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:15

Jeetje dit topic verbaast mij echt heel erg. Ik dacht dat iedereen (indien mogelijk) spaart voor zijn/haar kind.

Ik heb van mijn ouders 2 spaarrekeningen gekregen. 1 voor de studie en 1 voor de auto. Daarnaast hebben zij mijn rijbewijs betaald. Omdat ik versneld heb gestudeerd was er geld over van rekening 1 en daar heb ik een paard van gekocht toen bleek dat mijn merrie niet meer bereden kon worden.

Daarnaast hebben mijn ouders, al woonde ik op mijzelf, tijdens mijn studie enorm veel dingen voor mij betaald. Maar niet alleen voor mij, ook voor mijn vriend die niet gesteund werd door zijn ouders. Ik heb het van beide kanten gezien en ik ben en blijf mijn ouders eeuwig dankbaar. Zij hebben mij een fijne jeugd en een goede start gegeven. Ik heb €0 schuld, op mijn hypotheek na :D

Als mijn ouders morgen geld nodig hebben dan staat het overmorgen op hun bankrekening. Wij zorgen voor elkaar :) Overigens is de post van Sammie 1 van de redenen dat wij niet aan kinderen willen beginnen.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:23

ja klopt Selka, wij zorgen voor elkaar!! Vind ik ook, ik zou het niet over mijn hart krijgen dat mijn kind later tekort heeft terwijl wij een mooie spaarrekening hebben.. echt niet

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:28

Selka. Wat mooi om te lezen jou post, jou ouders mag je zeker heel erg dankbaar zijn. Maar zelf hebben wij dit ook voor ogen om het zo te doen voor onze kinderen.

We zullen onze kinderen ook nooit gaan dwingen zo van ''je moet NU een baantje gaan zoeken o.i.d.'', studeren vinden wij belangrijker dan dat ze bijv. met 14a15 bijbaan moeten nemen.
Als onze kinderen pas willen en gaan werken als ze bijv. 18a19 zijn prima en staan we daar gewoon achter, liever hebben wij dat ze plezier hebben in hun school/studie, dan van alles bij ze voor te schotelen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:30

Maar als je (veel) geld hebt, zul je dat ook makkelijker doen.
Als je daarnaast leest dat 25% van de gezinnen minder 5000E op de spaarrekening heeft staan, hebben veel mensen het geld er niet voor.

Wel vind ik dat (ondanks een mooie spaarrekening) dat kinderen zeker wel mogen weten dat voor de niets de zon op komt.
En dat ze wel waarde van het geld leren kennen en weten wat alles ong kost (en hoeveel uur werken dat is).
Nu mijn zoon moet gaan meebetalen aan zijn eigen uitjes, gaat hij minder vaak.
Want ja, 1x bioscoop is wel 4 a 5 uur werken.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:36

XFiemoX, vanaf mijn 16e had ik een bijbaantje maar dat was alleen in de vakanties :)

Brainless, dan is het inderdaad niet anders. Als het niet gaat dan gaat het niet. Op mijn 9e kreeg ik mijn eerste pinpas omdat mijn ouders vonden dat ik wel moest begrijpen dat je niet iets kunt kopen als je geen geld hebt. Het enige "onzin" waar ik altijd veel aan heb uitgegeven zijn de paarden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:41

Malima schreef:
Sammie schreef:
Volgens mij is je spaarsaldo over dat bedrag toch echt groter :D
maar dan nog weiger ik die 150 euro af te staan aan de belastingdienst.
dan stop ik het spaargeld wel in een oude sok op zolder ofzo.

Grappig dat een hele hoop mensen doodsbenauwd zijn voor die x procent extra heffing en dan allerlei constructies gaan verzinnen waardoor ze juist meer geld kwijt zijn :') Je bent niet de enige hoor, maar even je gezond verstand gebruiken en dan besef je toch wel dat je het spaarbedrag (op een bank) altijd meer oplevert dan dat je je kost. Een oude sok op zolder kóst je nl. meer geld. Inflatie én rente.

Verder vind ik het mooi om te zien dat de huidige generatie ouders kiezen voor 'waarde' van het geld kennen. Dankzij de crisis wellicht. Ik ben bij gezinnen thuis geweest waar ze allemaal hun eigen playstation kregen incl 5 spelletjes. Die gezinnen zul je altijd houden, maar het tijdperk van 'lekker verwennen' is grotendeels toch voorbij. Ook bij gezinnen die het wel 'breed' hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:52

@Sammie
Klopt hoor, dat zie ik ook.
Mensen gaan steeds minder (ver) op vakantie, kopen geen 2de auto meer (of een wat oudere) en ook kinderen krijgen niet meer alles wat ze willen.

15 jaar terug was er gemiddeld in de gezinnen veel meer geld te besteden dan nu.
Vroeger schaamde men er bv voor om goedkoop boodschappen te doen om of niet op vakantie te gaan of om een oude auto te kopen.
Nu verschuift dat richting: kijk eens hoe goedkoop ik iets kan doen (ipv zie eens wat ik allemaal uitgeef).

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:57

Ik spaar hier ook voor de kids :j
150 euro per maand, per kind :j (1 eigen kind 3 jaar en 1 stiefkind 16 jaar)

Wij gebruiken/geven het voor de studie, rijbewijs, auto, samenwonen/uit huis gaan.
Verder gaat de kinderbijslag hier in een grote pot en mochten er noodgevallen zijn zoals een groeispurt, kapotte kleren, fiets kapot etc dan gebruiken we daar de kinderbijslag voor.
Aan het eind van het jaar storten we het restantbedrag wat we dat jaar over hebben van de kinderbijslag ook op hun rekening. :j Verjaardagsgeld mogen ze zelf houden en iets leuks voor kopen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn kids toch wel aardig verwen :=
Wel moeten ze er klusjes voor doen (voor niks gaat de zon op) en zeggen we ook vaak zat "nee".
Of de welbekende "dat vraag je maar voor je verjaardag" :')
Verder zorg ik er wel voor dat mijn kinderen niks tekort komen en dat we elk jaar op vakantie kunnen.
en dan liever ook naar een hotel en warm land anders heb ik zelf geen vakantiegevoel :o
Dit jaar zijn we in NL gebleven en mennnnn we hadden alleen maar regen... Dus ik heb 10 dagen lang aan het strand gezeten in een huisje met 2 stuiterende kinderen, mijn man en een hoop was en afwas :') Volgend jaar doen we het weer my way :+

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:01

Hier spaar ik ook voor de kleine, en zijn peet oom (mijn broer) en peet oma (mijn moeder) ook. Als er ooit iets mocht gebeuren heeft hij een zakcentje, ook voor zijn studie is hier een deel van en kan hij eventueel zijn rijbewijs hier deels van halen (voor t examen theorie en praktijk wil ik dat hij zelf erbij gaat werken om het toch wat te verdienen). Verder heeft hij in huis een spaar potje, maar meer voor de leuk erbij wat extra's. Daar doen we allemaal af en toe wat in, en zo spaart hij voor bv zijn verjaardag dat hij ook wat extra's uit kan zoeken. Ben zelf alleenstaand dus op deze manier weet ik zeker dat hij altijd wat heeft voor zijn verjaardag, de sinterklaas en kerst doe ik zelf. Ook met zijn verjaardag krijgt hij wat van mij,maar vind t toch ook leuk dat hij "leert" sparen

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:19

Wij sparen niet voor onze kinderen, onze kinderen hebben allebei een dure hobby, eigen pony en een motor. Voor de hobby's rijden wel het hele land door om wedstrijden te kunnen rijden en als het nodig is gaan we zelfs naar het buitenland voor trainingen. Voor zover we kunnen betalen we wel de studie. Verder moeten ze zelf werken voor een rijbewijs of iets dergelijks.
Van het geld dat ze met het baantje verdienen sparen ze zelf.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 16:09

Dat is ons idee erachter: ik verwacht wel dat ze als ze een jaar of 15 is gewoon een bijbaantje neemt en een gezonde werkmentaliteit kweekt maar voor haar studie en latere leven willen we haar zoveel mogelijk mee (kunnen) geven, hoeft ze bijvoorbeeld een minder hoge hypotheek voor af te sluiten om maar wat te noemen, is toch alleen maar fijn?

Auto heb ik ook nooit gekregen en op een dorp wonende zei m'n moeder, ik betaal de rijbewijzen wel want die heb je nou eenmaal nodig, en dan hoef ik jullie niet steeds te brengen en halen haha. Auto moesten we dus delen en zelf bijtanken wat we gebruikt hadden.