130 km/u, rijd jij het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij 130?

Ja, ik rijd 130
699 (77%)
Nee, ik rijd langzamer omdat het niet duidelijk is waar je 130 mag rijden
28 (3%)
Nee, ik rijd langzamer vanwege het brandstofverbruik
129 (14%)
Nee, ik rijd netjes met het overige verkeer mee
44 (4%)

Totaal aantal stemmen: 900

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:12

Century schreef:
Batlow schreef:
Alhoewel ik dat aan het eind van invoegstrook niet doe omdat die mensen eerst helemaal tot het einde rijden en dan invoegen. Ronduit asociaal natuurlijk

In het algemeen, ben ik het met je eens. Maar ik heb ook wel eens gehad dat ik te laat door had dat de invoeg-/uitvoegstrook zo enorm vol stond en dan ben ik heel blij als iemand me er tussen laat! Soms komt het dan toch voor dat je vrij ver vooraan invoegt, want stil gaan staan op de baan om er tussen te komen is nog veel gevaarlijker.

Staat toch ook niet voor niets aan het begin van de invoegstrook "Gehele invoegstrook gebruiken" ?
Dus ik rijd tot einde invoegstrook en dan ga ik pas invoegen. En dan word je er standaard wel tussen gelaten. Net zoals ik altijd wel iemand er tussen laat als ik daar zelf rijd.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:12

Nee, ik rijd netjes met het overige verkeer mee

die stelling vind ik niet kloppen..

in mijn ervaring rijd men gemiddeld tussen de 125 en 130 tussen hier en zwolle..
dat betekent dat ik met mijn 129/130 op cruisecontrol gewoon met het verkeer mee
ga... Dat blijkt ook eigenlijk wel uit de mensen die je vraag beantwoorden. het meerendeel rijdt richting de 130.. zoals daarvoor er ook mensen kozen om 110/115 te rijden waar je 120 mag, rijden er nu ook mensen 120/125 waar je 130 mag.. de meesten zullen richting het maximum kruipen.

De laatste optie van de stelling zou eigenlijk inhouden dat ik een beetje een aso ben die om het verkeer heenjaag. Dat is geenzins het geval.. zolang het verkeer zich binnen 10 km/u bevind rondom je heen beweeg je met het verkeer mee, links de mensen die iets vlotter bewegen, rechts de mensen die ervoor kiezen wat langzamer aan te houden..

mijn auto rijd overigens keurig 1:18 op de snelweg..
als je het om het brandstof verbruik doet, dan raad ik cruisecontrol aan in combinatie met uit laten rollen in plaats van remmen naar een stoplicht toe in de steden.. dat levert meer besparing op dan een paar kilometer langzamer rijden.

Snippergroen

Re: 130 km/u, rijd jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:14

Het is bij mij afhankelijk van welke auto ik mee heb. De auto waar ik normaal gesproken in rijd wordt er niet bepaald zuiniger op als ik 130 ga rijden. Die zit dan dik in de 3000 toeren. Met deze auto rijd ik meestal 100. De auto van mijn vader daarentegen zit met 130 net op de 2500. Daarmee haal ik een stuk vaker de 130 km/h :)

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:15

Waar ik trouwens echt heel erg slecht tegen kan zij de automobilisten (over het algemeen met dure auto onder de kont) die met een te hoge snelheid aan komen rijden wanneer jij een andere auto al inhaalt met een snelheid van 5km boven maximum en dan vervolgens gaan seinen met hun lichten. :x
Dan zakt per ongeluk mijn voet iets van het gaspedaal en ben ik haast in staat om nog langzamer te gaan rijden.. :') wie denken ze wel niet dat ze zijn dat ik in rook op kan gaan?
Ben met mijn vorige auto overigens de Duitse snelweg eens opgegaan met mijn vader om te kijken hoe snel hij kon.
Te leuk als een fiat cinquecento een dikke bwm of Audi inhaalt O:)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:17

Ik moet zeggen, in mijn dagelijkse woon-werkverkeer kom ik geen snelwegen tegen waar je 130 mag, dus ik rij zelden zo hard.

Op snelwegen waar je wel zo hard mag vind ik het altijd zo onduidelijk aangegeven. Bijv. van Den Haag naar Amsterdam, daar is het al 100x gewijzigd, mag je op het ene stuk 100, dan 130 tussen 19.00 en 06.00. Dan mag het weer niet. Dan zijn ineens de HM-paaltjes beplakt met zwart tape en zie je een verdwaald HM-paaltje waar je 100 mag, maar op een groot bord staat dan weer dat je wel 130 mag.

Ik snap er nooit iets van en mijn tomtom ook niet dus ik rij maar gewoon met het verkeer mee. :+

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:17

Sani schreef:
Waar ik trouwens echt heel erg slecht tegen kan zij de automobilisten (over het algemeen met dure auto onder de kont) die met een te hoge snelheid aan komen rijden wanneer jij een andere auto al inhaalt met een snelheid van 5km boven maximum en dan vervolgens gaan seinen met hun lichten. :x
Dan zakt per ongeluk mijn voet iets van het gaspedaal en ben ik haast in staat om nog langzamer te gaan rijden.. :') wie denken ze wel niet dat ze zijn dat ik in rook op kan gaan?
Ben met mijn vorige auto overigens de Duitse snelweg eens opgegaan met mijn vader om te kijken hoe snel hij kon.

Ik flikker alleen met me lichten als ik met 140 aan kom rijden en 1tje schijt hem er nog zo vlak voor terwijl hij alle tijd had dat je vieshard je rem moet intrappen. Dan sein ik meer met me lichten van kom op dude, doe normaal en had eerder ingevoegd.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:18

Suusje92 schreef:
Sani schreef:

Ik flikker alleen met me lichten als ik met 140 aan kom rijden en 1tje schijt hem er nog zo vlak voor terwijl hij alle tijd had dat je vieshard je rem moet intrappen. Dan sein ik meer met me lichten van kom op dude, doe normaal en had eerder ingevoegd.

Idem en als ze het ook nog eens flikken zonder hun knipperlicht aan te zetten :D Dan sein ik echt :j Want ik heb dan het idee dat ze óf een doodswens hebben óf niet van het bestaan van autospiegels op de hoogte zijn.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:19

Ik sein dus echt nooit.. :')
Ik maak echt alleen idioten mee die vanaf ik denk een km terug met een flinke snelheid aan komen zetten en dan dus al seinend voorbij willen komen zetten.
Zijn ze bij mij echt aan het verkeerde adres :=

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:21

Leonoor schreef:
Century schreef:

In het algemeen, ben ik het met je eens. Maar ik heb ook wel eens gehad dat ik te laat door had dat de invoeg-/uitvoegstrook zo enorm vol stond en dan ben ik heel blij als iemand me er tussen laat! Soms komt het dan toch voor dat je vrij ver vooraan invoegt, want stil gaan staan op de baan om er tussen te komen is nog veel gevaarlijker.

Staat toch ook niet voor niets aan het begin van de invoegstrook "Gehele invoegstrook gebruiken" ?
Dus ik rijd tot einde invoegstrook en dan ga ik pas invoegen. En dan word je er standaard wel tussen gelaten. Net zoals ik altijd wel iemand er tussen laat als ik daar zelf rijd.

Wij nederlanders moeten blij zijn, dat wij zo netjes zijn mensen ertussen te laten. Ik heb van de zomer 3 weken in Italië gereden en ik heb heel vaak mijn auto er gewoon vieshard tussen moeten schijten, omdat ze me er niet tussen lieten. De invoegstroken daar zijn 2 auto's lang en dat is het.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:22

Ik flikker ook nooit, vind dat zo opgefokt overkomen :') Gebruik mijn toeter wel eens, maar eigenlijk alleen bij mensen die bij een rotonde staan te dralen terwijl er overduidelijk niks aan komt.

_Nelleke_

Ik sein ook echt nooit, vind ik aso.

Stel er zit een oudere dame achter het stuur met een iets minder snel reactievermogen dan wij jonge meiden, die zich vervolgens helemaal opgejaagd voelt en niet meer durft te autorijden.

Nee, gewoon even geduld hebben hoor, is nog nooit iemand slecht van geworden.

Suusje92

Leonoor schreef:
Suusje92 schreef:

Idem en als ze het ook nog eens flikken zonder hun knipperlicht aan te zetten :D Dan sein ik echt :j Want ik heb dan het idee dat ze óf een doodswens hebben óf niet van het bestaan van autospiegels op de hoogte zijn.

Inderdaad, dan ga ik nog expres vuil kijken als ik ze daarna wil inhaal en langzaam voor ze schuiven met het knipperlicht extra lang aan.. :') Enn het mooie is, sommige gaan hem daarna nog echt gebruiken ook haha

Anoniem

Re: 130 km/u, rijd jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:23

Word je daar nou zo blij van dan, dat vuil kijken? Ik snap dat niet zo goed, doe normaal joh. :=

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:24

_Nelleke_ schreef:

Stel er zit een oudere dame achter het stuur met een iets minder snel reactievermogen dan wij jonge meiden, die zich vervolgens helemaal opgejaagd voelt en niet meer durft te autorijden.

Ja, weet je, zo kan je van alles wel een excuus maken, maar het zijn voornamelijk mensen van gemiddelde leeftijd. En als oma de snelweg op durft, durft ze ook wel meer. Ken vee ouderen die oneindig binnendoor rijden, omdat ze de snelweg niet op durven omdat ze dan moeten inhalen en vrachtwagens tegen komen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:25

Ik rijd altijd rond de 100/110, dat vind ik hard zat en het scheelt me klauwen met geld. Met 100/110 rijd ik boven de 1:16, rijd ik 130 dan duikel ik zo naar de 1: 12/13, ik vind het zonde van mijn geld. Nu rijd ik niet meer zo heel vaak, maar ik deed dit ook toen ik elke dag 45 min nodig had om op mijn werk te komen.

Ik vind het ook ontspannender rijden. Mensen halen mij wel in, ik hoef me niet zo druk te maken over steeds inhouden en weer optrekken omdat ik sneller ben dan anderen. Als je 100/110 rijd is het lekker rustig rechts rijden en alleen als je vrachtwagens voorbij wilt is het even goed anticiperen dat je andere auto's niet te veel ophoud, gaat eigenlijk altijd wel goed.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:25

Anthea schreef:
Word je daar nou zo blij van dan, dat vuil kijken? Ik snap dat niet zo goed, doe normaal joh. :=

Ik doe ook normaal hoor, menig mens kijkt vuil achter het stuur. Maar ik laat mensen wel weten dat ik het er dan niet mee eens ben. Maar goed zelfs als ik normaal kijk met een ontspannen gezicht word er bij mij al gezegd dat ik vuil kijk, dus verschil is er niet.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:26

_Nelleke_ schreef:

Als ze hem er zo kort voor gooien, kan je in de binnenspiegel prima zien wat voor persoon er achter het stuur zit, daar houd je dan ook gewoon rekening mee.
Van de week kreeg ik overigens een middelvinger terug en daar kan ik dan alleen maar om lachen in positieve zin. En bewijs dat binnenspiegel dus wel gebruikt wordt soms :D

Suusje92 schreef:
Inderdaad, dan ga ik nog expres vuil kijken als ik ze daarna wil inhaal en langzaam voor ze schuiven met het knipperlicht extra lang aan.. :') Enn het mooie is, sommige gaan hem daarna nog echt gebruiken ook haha

Haha, nee vuil kijken doe ik dan weer niet, ik trek hooguit verbaasd een wenkbrauw op en soms zwaai ik gewoon subtiel. Maar inderdaad, expliciet tonen dat rechts rijden en knipperlicht gebruiken ook een mogelijkheid is, doe ik zeker.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:26

Suusje92 schreef:
Ja, weet je, zo kan je van alles wel een excuus maken, maar het zijn voornamelijk mensen van gemiddelde leeftijd. En als oma de snelweg op durft, durft ze ook wel meer. Ken vee ouderen die oneindig binnendoor rijden, omdat ze de snelweg niet op durven omdat ze dan moeten inhalen en vrachtwagens tegen komen.

Maar wat is er mis om gewoon even geduld te hebben tot de ander rustig is ingevoegd/uitgevoegd?

LiesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:27

130 dat rijd ik standaard al op de snelweg, heb een snelle auto en hou van doorrijden.
Kan me ook flink ergeren aan slome duikelaars op de linkerbaan.
Voor mijn werk haal ik de 40 000 wel per jaar, dus maak heel wat mee op de snelweg.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:27

Leonoor schreef:
Suusje92 schreef:

Haha, nee vuil kijken doe ik dan weer niet, ik trek hooguit verbaasd een wenkbrauw op en soms zwaai ik gewoon subtiel. Maar inderdaad, expliciet tonen dat rechts rijden en knipperlicht gebruiken ook een mogelijkheid is, doe ik zeker.

Inderdaad Gewoon die wenkbrauw optrekken he kerel, was dat nou nodig. dat is voor mij al vuil kijken haha

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:28

Oh die figuren..... Nee daar kan ik ook niet zo goed tegen.
Die willen zich het liefst nog tussen jouw en de vangrail heen proppen.

Laatst reed ik ook ergens, ook zo'n figuur achter me... Nou sorry ik kan ook niet harder omdat ze voor me nier harder gaan... Nee en maar seinen, knippertje aan.... pffff flikker op.
Ja dan gaat mijn voet ook ff van het gas, en ga wanneer het kan dan ook wat langzamer om dan normaal. Nou dan vreten ze vaak van frustratie hun stuur op.......

En ja ik kan me soms ook ergeren aan mensen die hun auto er zo voor pleuren zonder te kijken, en nog met een slakkengang
Maar om dan compleet hysterisch te gaan knipperen etc? Nee.....

_suus19_

Inderdaad, sommige mensen lijken echt een doodswens te hebben wat dat betreft.. Maarja het is idd meestal oud en had al lang niet meer achter het stuur moeten kruipen. Als zon oud oma'tje bijna een hardaanval krijgt omdat haar reactievermogen te traag is, dan hoort ze wat mij betreft echt niet in een auto thuis... Levensgevaarlijk.

Ik rij als ik met auto met tankpas rij idd harder dan met m'n eigen autootje. Meestal 136 met tankpas en 125/130 met eigen auto. Het scheelt idd best wat benzine.

Ik snap die mensen nooit zo goed die 80-100 rijden en niet eens ff gas geven als ze inhalen.. Doodsaai :')
Laatst bijgewerkt door _suus19_ op 03-09-14 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Suusje92

_Nelleke_ schreef:
Suusje92 schreef:

Maar wat is er mis om gewoon even geduld te hebben tot de ander rustig is ingevoegd/uitgevoegd?

Ik heb het over asso ervoor gooien, dus ervoor gooien als je al bijna naast de auto zit, bedoel het inhalen. Als mensen invoegen dan ga ik netjes naar links toe, zodat de baan vrij is voor hun.

_Nelleke_

*trekt wenkbrauw op naar Suusje92*

Haha nee grapje. Ik vind het gewoon niet nodig, negativiteit naar andere mensen in het verkeer.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:29

purny schreef:
Ik vind mensen die rechts inhalen gevaarlijker dan mensen die langzamer rijden dan is toegestaan.

En toch is het niet zo. In de VS hebben.ze het stay in youre lane systeem. Hier mag je dus rechts voorbij zolang je maar zo min mogelijk heen en weer schuift. Het is ongrlooflijk hoeveel mensen moeten schuiven vanwege auto's die niet de toegestane snelheden.rijden en vaak onbewust op de middelste banen blijven rijden. Als jezelf de toegestane snelheid rijdt is het.bloedirritant dat je van helemaal rechts naar links moet om in te halen. Als je er rechts voorbij mag scheelt.dat weer een boel in heen en.weer slingeren en situaties die mensen verkeerd inschatten en niet kijken.

Vwbt de snelheden: de standaard snelheid is.130. Staat er GEEN bord 120 na een invoegstrook mag je dus 130.. staat er een bord 120 met het onderschrift: 19.00-06.00 mag je dus tussen 7 uur 's avonds en 6 uur 's ochtends 130. Het is allemaal niet zo moeilijk maar het meerendeel vd mensen is.zich niet bewust vd regels.

De enige keer wanneer ik met mijn lampen sein is als er een vrachtwagen voor mij wilt invoegen zodat er genoeg ruimte is, of als je een hardnekkig 120linksrijder hebt die weigert op te schuiven terwijk je 130 mag.