Trouwen, gemeenschap van goederen of...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Re: Trouwen, gemeenschap van goederen of...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 15:22

Relaxed, haha nou ja idd dat.
Vroeger was er weinig erfenis.
Maar nu mijn ouders een goed lopend bedrijf hebben willen mijn ouders niet dat dat geld straks ergens anders terecht komt dan bij ons.
Als je verliefd bent ben je blind en dan zou een vrouw of man dankbaar misbruik kunnen maken van je geld.

Ik hecht geen waarde aan een erfenis.
(hoop dat ze in hun pensioen lekker gaan reizen en genieten dat hebben ze verdient).
Maar ik denk dat ik toch niet graag zie dat anderen met het geld er vandoor gaan.
Terwijl je als gezin soms dingen hebt opgeofferd voor het bedrijf.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 15:38

leuk topic. niet alle reacties gelezen. maar sil toch graag reageren.

ik vind dat je onder huwelijkse voorwaarden moet trouwen. waarom? als je altijd bijelkaar blijft maakt het niets uit. als je uit elkaar gaat, heb jd het geregeld.

enige nadeel is dat je alles bij moet houden wat van wie is en dat vind ik dan weer absurd. eigenlijk zou je een middenweg moeten hebben. bijv. voor de paarden etc.

dit allemaal gezegd hebbend... wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. geen zin in gedoe haha

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 15:57

Joltsje schreef:

ik vind dat je onder huwelijkse voorwaarden moet trouwen. waarom? als je altijd bijelkaar blijft maakt het niets uit. als je uit elkaar gaat, heb jd het geregeld.

enige nadeel is dat je alles bij moet houden wat van wie is en dat vind ik dan weer absurd. eigenlijk zou je een middenweg moeten hebben. bijv. voor de paarden etc.

dit allemaal gezegd hebbend... wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. geen zin in gedoe haha

_O-

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 16:01

Joltsje schreef:

:') beste reactie van het topic

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 16:14

geen haar op mijn hoofd die denkt om in gemeenschap van goederen te gaan trouwen. (ik denk überhaupt niet aan trouwen, maar dat terzijde)
Ik heb zelf namelijk bezittingen en ben niet zo naïef als 15 jaar geleden.
Onderhand heb ik mijn eigen huis, auto, paarden etc. Als ik in een relatie kom dan is alles wat ik nu heb ook nog van mij wanneer de relatie misschien ten einde loopt.
Dit heeft niets met vertrouwen te maken of dat mensen denken dat je een doemdenker bent, maar meer dat je in de huidige tijd waarin wij leven denkt aan jezelf en in de gaten houdt "wat als...".
Ik heb genoeg relaties om mij heen kapot zien gaan en nog altijd zijn het vooral de vrouwen die behoorlijk bedrogen uit de relatie komen, omdat zij voor de schulden op mogen draaien. ja gevalletje van trouwen in gemeenschap van goederen. Vent weg en jij zit in de sh*t. Dat zal mij niet gebeuren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 16:18

Trouwen is niet zo mijn ding, maar als ik er voor zou kiezen dan komt er zeker wel een contractje met daarin al mijn bezittingen. Mocht het huwelijk stranden dan neem ik graag mijn eigen vermogen ook weer mee. Wat we samen opbouwen tijdens een huwelijk zal uiteraard verdeeld worden.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 16:30

Als ik heel eerlijk ben zag ik trouwen al nooit als iets romantisch, meer als een zakelijke overeenkomst.

Wij zijn dan ook onder huwelijkse voorwaarden getrouwd. Wat inhoudt dat nu we getrouwd zijn, alles van ons samen is, maar mochten wij ooit uit elkaar gaan, dan staat er dus vast wat van mij en wat van hem is. Dus voor het gevoel zijn we nu in gemeenschap van goederen getrouwd, tot het misgaat :')

De keuze heeft ermee te maken dat mijn ouders zijn begonnen met het doen van schenkingen op papier. Mochten wij ooit scheiden voor mijn ouders beiden zijn overleden, dan moet er alsnog geld naar hem toe, ookal zijn we al jaaaaren uit elkaar. Verder had mijn man een schuld (niet eens zo'n grote), maar hij zal maar een dag na het huwelijk willen scheiden, dan had ik de helft van zijn schuld gehad.... Tja, het kan misschien rendabel zijn.... :+

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 16:35

In gemeenschap van goederen zou ik nooit doen. Wij hebben onlangs samen een huis gekocht en daarvoor hebben we al van alles op papier gezet. De gitaren van mijn vriend zijn van hem, mijn viool is van mij. De katten zijn van ons beiden, maar worden niet uit elkaar gehaald. Het huis is voor de helft van ons allebei, ook als ik minder zou gaan werken en dus wat minder bijdraag...

Ik heb mijn ouders na 25 jaar uit elkaar zien gaan. Die hadden ook niet bedacht dat dat zou gebeuren en toch kwam het ervan. Je kunt bij je trouwen onmogelijk overzien hoe het over 40 jaar is. Kiezen voor zekerheid dus!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 16:41

In gemeenschap van goederen, bewuste keuze :) Had geen zin om alles vast te leggen (als iets veranderd kun je het weer laten vastleggen) en wij hebben beide zoiets van; wat van jou is, is van mij en andersom. Beide geen eigen bedrijf oid, gewoon beide in loondienst.

Wel overigens rekeningen apart, t mag dan 'ons' geld zijn, maar ik kom niet aan zijn inkomen en andersom ook niet. Ik zorg wel voor mijzelf ;) wij kunnen elkaars inkomsten en uitgaven niet controleren en dat wil ik ook zo houden uiteraard. Heb geen zin in 'wat heb jij daar gekocht?' zoals bij mijn tante het geval is. Ook beide een eigen spaarrekening, waar de ander dus niet aankomt ook al is het gezamenlijk geld.

(en nee, ik ben niet zo'n naïeve vrouw; administratie wordt keurig ook door mij bijgehouden dus geen stiekeme schulden. Er zijn geen geheimen wat betreft de financiële kant voor elkaar. Doordat ik zelf ook werk, bouw ik zelf ook pensioen op natuurlijk en andere rechten dus mochten wij uit elkaar gaan dan ben ik wel zo zelfstandig dat ik mij gewoon kan redden)

En ach qua spullen; t komt toch grotendeels bij de Ikea weg :') en huis staat op naam van ons beiden, al voor het trouwen dus ach....

Kan altijd wat gebeuren natuurlijk, maar wij hebben gewoon geen zin om alles maar bij te houden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 16:53

Bij ons hetzelfde als vuurneon. In juni getrouwd in gemeenschap van goederen maar wel met gescheiden rekeningen én een gezamelijke.

Ik bn daar ook heel stellig in; ik trouw niet om te scheiden. En mijn man precies zo.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 17:02

Sommige antwoorden doen me denken aan dit liedje:
https://www.youtube.com/watch?v=FdYRKp_6bfk&list=RDFdYRKp_6bfk&index=1
:D

Als je al met voorbedachte rade aan een huwelijk gaat beginnen op huwelijkse voorwaarden zonder dat daar bv een eigen bedrijf of groot leeftijdsverschil of schuldenovername aan vooraf gaat...
Zeg maar, een echt goede reden.

Ik weet het niet hoor, maar zou je dan uberhaupt wel met elkaar trouwen?

Trouwen vindt ik toch wel een romantisch iets.
Het voor elkaar willen en blijven gaan, door dik en dun, in ziekte en gezondheid, tot de dood scheidt.
Maar het is ook een zakelijk en wettelijk iets, waar dingen geregeld worden.
Wij zijn bv na 25 jaar pas getrouwd om de eventuele erfenis veilig te stellen voor dochterlief.
Dat had ook gekund via de notaris met een samenlevingscontract.
Maar het trouwen gaf het wettelijke regelen wat meer persoonlijke invulling. :)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 18:00

MarvanTom schreef:
Sommige antwoorden doen me denken aan dit liedje:
https://www.youtube.com/watch?v=FdYRKp_6bfk&list=RDFdYRKp_6bfk&index=1
:D

Als je al met voorbedachte rade aan een huwelijk gaat beginnen op huwelijkse voorwaarden zonder dat daar bv een eigen bedrijf of groot leeftijdsverschil of schuldenovername aan vooraf gaat...
Zeg maar, een echt goede reden.

Ik weet het niet hoor, maar zou je dan uberhaupt wel met elkaar trouwen?

Trouwen vindt ik toch wel een romantisch iets.
Het voor elkaar willen en blijven gaan, door dik en dun, in ziekte en gezondheid, tot de dood scheidt.
Maar het is ook een zakelijk en wettelijk iets, waar dingen geregeld worden.
Wij zijn bv na 25 jaar pas getrouwd om de eventuele erfenis veilig te stellen voor dochterlief.
Dat had ook gekund via de notaris met een samenlevingscontract.
Maar het trouwen gaf het wettelijke regelen wat meer persoonlijke invulling. :)

Ik snap je punt wel hoor. Het is niet romantisch om alvast een zekerheidje in te bouwen voor het geval het mis gaat. Aan de andere kant lopen er zo ontzettend veel huwelijken stuk, dat ik het best naïef vind om er klakkeloos vanuit te gaan dat het bij jullie wel eeuwig goed blijft gaan. Niemand trouwt om te scheiden namelijk..En om je dan af te vragen of mensen die waarde hechten aan die zekerheid überhaupt wel zouden moeten trouwen, vind ik een beetje bot.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:58

Ik zie het juist zo: als het om de romantiek gaat, dan hoef je toch niet te trouwen? Dan blijf je toch gewoon lekker voor altijd samen?

Trouwen deed ik juist om de zaken goed te regelen. We hebben een kind, een huis. Nu is duidelijk wat waarheen gaat in geval van scheiden of het onverhoopt overlijden van één (of twee) van ons...

En mijn intentie is echt om met mijn man samen te blijven tot de dood ons scheidt! Of tot wij ons scheidt... :D

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 23:15

Wie weet maakt het de stap tot scheiden ook wel kleiner als je hv hebt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 23:23

Ik heb ook een job gehad waar ik de ellende heb gezien van trouwen onder het motto "maar wij blijven voor ààltijd samen hoor" "maar mijn vriend, die zou zoiets noooit doen" "maar die anderen, dat is gewoon anders. Die hielden niet echt van elkaar. Ik wéét gewoon dat wij écht van elkaar houden, en wij trouwen voor het leven, anders moet je er niet aan beginnen als je elkaar niet blindelings vertrouwt". Al die koppels trouwen met zo'n ideeën, er is natuurlijk geen enkele dom genoeg onder het motto "hé ik weet dat hij een zak is en dat mijn huwelijk niet gaat standhouden en ik alles kwijt geraak, maar yolo" te gaan huwen. Iedereen denkt dat ze voor elkaar gemaakt zijn, maar toch blijken er velen dat toch niet te zijn.

En ik weet wel zeker dat ik zo nooit in mijn leven wil eindigen. Als hier wordt samengewoont, getrouwd of een huis gekocht, dan wordt alles koud zakelijk en juridisch doorgrond zodat er bij problemen geen discussie mogelijk is en niemand in zijn vingers snijdt. Ik hoop dat ik bij die gelukkige koppels zit die nooit uit elkaar zouden gaan, maar ik wil in elk geval voorbereid zijn op een slechter scenario. Zolang ik niet in de toekomst kan kijken en zolang ik in een relatie niet alleen afhang van mijn eigen gevoelens maar ook die van een ander, ga ik er niet van uit dat ik honderd procent zeker kan zeggen dat er nooit iets tussen ons in gaat komen, hoe gek ik ook op hem ben.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 09:48

En over onderhoudsgeld betalen, vroeger was het heel normaal dat de man de kostwinner was en zodra er kinderen waren de vrouw thuisbleef als huisvrouw. Dat wil dus ook zeggen geen eigen inkomen meer, en geen werkervaring. Als je dan op straat kwam te staan, wou dat dus zeggen dat je hierdoor niets had. Niet meer dan normaal dat je dan een deel bijgedragen van diegene waarvoor je je carrière hebt opgegeven om voor het gezin te zorgen.

En tegenwoordig zie ik hier niet veel verandering hoor. Ik heb het hier eigenlijk nog nooit gezien dat de man zich opofferde voor de kinderen. Vrouwen die echt fulltime thuisblijven zie ik wel niet veel. Maar hoeveel vrouwen er niet deeltijds gaan werken als er enkele kinderen zijn. En dat heeft niets te maken met profiteren, met lui zijn en niet willen. Vaak is het een kwestie van niet anders kunnen. Kinderopvang is hier ook ontzettend duur, en ik ken veel koppels die gewoon honderden euro's per maand uitsparen door slechts deeltijds te gaan werken, dan een hele maand voltijds de opvang te moeten betalen. Plus de ellende iedere keer als een kind ziek is, en dat kan wel eens vaak gebeuren. Als je dan en meer tijd hebt om voor je gezin te zorgen, en een pak meer geld per maand overhoudt, dan is je rekensom snel gemaakt. Op elk werk dat ik heb gezien waren er altijd een boel vrouwen die om redenen van het gezin deeltijds werkten, of op zijn minst slechts 4/5de omdat ze het anders gewoon niet gedraaid kregen.
Maar dat houdt dan ook in minder inkomen, minder pensioen,...wat je zuur opbreekt als je er plots alleen voor komt te staan. Of zoals ook vaak gebeurd, dat je als alleenstaande moeder dan ook nog grotendeels of soms zelfs volledig voor de kids mag zorgen. Probeer maar eens voltijds werk te zoeken met de zorg van drie kleine kinderen voltijds en alleen voor je als je ook nog niet eens een groot sociaal vangnet hebt. Veel werkgevers staan ook niet te springen om iemand met zo'n profiel aan te nemen. Niet voor niets dat een alleenstaande ouder met kinderen in de grootste risicogroep voor armoede valt. Maar je eigen plan trek is zelfs in de moderne maatschappij nog niet zo makkelijk als het soms lijkt.
(Overigens praat ik nu even over het Belgisch systeem, ik weet niet hoe zulke dingen nu geregeld zijn in Nederland).

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 10:05

Grappig dat van de mensen die hier roepen in gvg te trouwen of getrouwd te zijn en je anders beter niet kunt trouwen, zéker een derde gaat scheiden! ;)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 10:12

Huwelijks voorwaarden.
Waarom? Allebei (vooral vriendlief) ambitie tot een eigen onderneming, en als zijn bedrijf failliet gaat kunnen ze bij mij niks komen halen.
Alleen duurt trouwen wel even, eerst even nog naar school en afstuderen :+.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 10:32

In mijn ogen is trouwen in gemeenschap van goederen achterhaald :o. Het is niet voor niets dat de regels hieromtrent gaan veranderen. Nu trouw je nog automatisch in gemeenschap van goederen maar dat gaat veranderen.

Veel mensen denken er nit genoeg over na en zien de gebolgen niet in als het wel op een vechtscheiding aankomt.

In mijn ogen hou je juist van elkaar als je ook nadat het om de een of andere reden stukloopt nog steeds het betste voor elkaar geregeld wil hebben :o.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:27

Kwanyin schreef:
En over onderhoudsgeld betalen, vroeger was het heel normaal dat de man de kostwinner was en zodra er kinderen waren de vrouw thuisbleef als huisvrouw. Dat wil dus ook zeggen geen eigen inkomen meer, en geen werkervaring. Als je dan op straat kwam te staan, wou dat dus zeggen dat je hierdoor niets had. Niet meer dan normaal dat je dan een deel bijgedragen van diegene waarvoor je je carrière hebt opgegeven om voor het gezin te zorgen.

En tegenwoordig zie ik hier niet veel verandering hoor. Ik heb het hier eigenlijk nog nooit gezien dat de man zich opofferde voor de kinderen. Vrouwen die echt fulltime thuisblijven zie ik wel niet veel. Maar hoeveel vrouwen er niet deeltijds gaan werken als er enkele kinderen zijn. En dat heeft niets te maken met profiteren, met lui zijn en niet willen. Vaak is het een kwestie van niet anders kunnen. Kinderopvang is hier ook ontzettend duur, en ik ken veel koppels die gewoon honderden euro's per maand uitsparen door slechts deeltijds te gaan werken, dan een hele maand voltijds de opvang te moeten betalen. Plus de ellende iedere keer als een kind ziek is, en dat kan wel eens vaak gebeuren. Als je dan en meer tijd hebt om voor je gezin te zorgen, en een pak meer geld per maand overhoudt, dan is je rekensom snel gemaakt. Op elk werk dat ik heb gezien waren er altijd een boel vrouwen die om redenen van het gezin deeltijds werkten, of op zijn minst slechts 4/5de omdat ze het anders gewoon niet gedraaid kregen.
Maar dat houdt dan ook in minder inkomen, minder pensioen,...wat je zuur opbreekt als je er plots alleen voor komt te staan. Of zoals ook vaak gebeurd, dat je als alleenstaande moeder dan ook nog grotendeels of soms zelfs volledig voor de kids mag zorgen. Probeer maar eens voltijds werk te zoeken met de zorg van drie kleine kinderen voltijds en alleen voor je als je ook nog niet eens een groot sociaal vangnet hebt. Veel werkgevers staan ook niet te springen om iemand met zo'n profiel aan te nemen. Niet voor niets dat een alleenstaande ouder met kinderen in de grootste risicogroep voor armoede valt. Maar je eigen plan trek is zelfs in de moderne maatschappij nog niet zo makkelijk als het soms lijkt.
(Overigens praat ik nu even over het Belgisch systeem, ik weet niet hoe zulke dingen nu geregeld zijn in Nederland).

Maar welke moderne, zichzelf respecterende, geemancipeerde vrouw kiest hier dan ook voor? M.a.w; die moet dan ook de consequenties maar dragen, vind ik.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:30

Vrouwen die graag hun kinderen zelf zien groot worden? Gezinnen die meer ruimte, meer geld, en een pak minder stress overhouden doordat een van de twee uren minder gaat werken? Is dat nu zo gek? Dat zijn vaak keuzes die je samen maakt omdat het gewoon beter is op dat moment. Het is op dat gebied ook nooit goed. Als je je carrière maakt dan klagen de mensen dat je je kinderen maar dumpt in de opvang en je ze maar niet had moeten maken als je er niet voor wilt zorgen. Als je (deels) thuisblijft klagen ze dat je jezelf niet respecteert en het je eigen fout is als het misgaat...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:36

Ik denk dat gemeenschap van goederen ook alleen werkt als je beide niets hebt. Als de een een eigen huis heeft en de ander krijgt het na 1 jaar in de kop, dan is het snel verdiend...

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:49

Wij trouwen volgend jaar en dat gaan we wel in gemeenschap van goederen doen. We zijn nu 7 jaar bij elkaar en zijn samen gestart in een minihuurhuisje met niks. Ondertussen hebben we samen een huis gekocht en bijna alle inboedel samen opgebouwd. Er is van beide kanten geen ambitie tot eigen bedrijf en we hebben geen zin in gedoe. Daarnaast hebben en houden we de financien zoals het nu is. Persoonlijke abonnementen/ eigen auto's gaan van de eigen rekening af en we storten elke maand allebei genoeg op de en/of rekening om de gezamenlijke vaste lasten te betalen. Het kopen van het huis was wel de voornaamste reden om nu een huwelijk te plannen zodat daaromtrent alles straks goed geregeld is.

Bij schulden of bezittingen zou ik inderdaad ook onder huwelijkse voorwaarden trouwen.

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:30

Nogmaals....
Huwelijkse voorwaarden kunnen tussentijds alsnog worden opgesteld wanneer de situatie verandert. Iedereen kan hier heel leuk gaan afgeven op trouwen in gemeenschap van goederen maar als je nog niks vast te leggen hebt dan houdt het wel op toch?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:38

Kim_89 schreef:
Nogmaals....
Huwelijkse voorwaarden kunnen tussentijds alsnog worden opgesteld wanneer de situatie verandert. Iedereen kan hier heel leuk gaan afgeven op trouwen in gemeenschap van goederen maar als je nog niks vast te leggen hebt dan houdt het wel op toch?

Daar zit wat in, als je niets hebt dan valt er niets vast te leggen. Maar ik heb alles al en dat wil ik graag zo houden.