Hoe goed ben jij voorbereid op een ramp?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe goed ben jij voorbereid op een ramp?

Ik heb hier nog nooit over nagedacht.
80 (8%)
Ik heb hier wel eens over nagedacht, maar het houdt mij totaal niet bezig.
198 (22%)
Ik denk hier regelmatig over na.
28 (3%)
Ik heb hier wel eens informatie over opgezocht.
34 (3%)
Ik heb hier wel eens over gepraat met anderen.
44 (4%)
Ik weet niet wat ik moet doen als de sirene gaat.
23 (2%)
Ik weet wat ik moet doen als de sirene gaat.
146 (16%)
Zonder kraanwater, stroom en supermarkt kom ik de eerste dag al in de problemen.
73 (8%)
Ik red mij wel een paar dagen zonder kraanwater, stroom en supermarkt.
124 (13%)
Ik red mij minimaal een week zonder kraanwater, stroom en supermarkt.
58 (6%)
Ik vind dat ik voldoende ben voorbereid.
25 (2%)
Ik wil mij beter gaan voorbereiden.
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 897

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:36

Sja, ik eet geen vlees, dus zou proberen om zo lang mogelijk van het groen te leven.. Op het moment zijn er zat appels, frambozen, bramen, vlierbessen en brandnetels te vinden in het bos :Y) en een heel veld voedermais om ons huis :))

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:37

8nnemiek schreef:
Sja, ik eet geen vlees, dus zou proberen om zo lang mogelijk van het groen te leven.. Op het moment zijn er zat appels, frambozen, bramen, vlierbessen en brandnetels te vinden in het bos :Y) en een heel veld voedermais om ons huis :))

ik ook niet, maar als ik echt echt honger heb dan zal het wel moeten :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:39

Mioux schreef:
Er staat hier altijd wel genoeg eten en drinken in huis en in onze koelkast en vriezer in huis, en in de schuur hebben we nog een voorraad in de vriezer en koelkast.

Maar een vriezer is binnen een dag ontdooit, en ontdooit eten gaat enorm snel rotten, of heb je wel een noodstroomvoorziening?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:41

Hoe goed ik ben voorbereid op een ramp zou ik je niet kunnen zeggen en is ook volledig afhankelijk van het soort ramp. Je kan je natuurlijk best voorbereiden op een langdurige stroomstoring of ingesneeuwd raken, maar hoe doe je dat voor een overstroming, aardbeving, meteorietinslag etc? Juist, niet....

Ik ben mn hele leven al bang voor alles wat mis kan gaan (niet gezond kan ik je vertellen) maar ik weiger om hier echt op te gaan handelen. Want waar ligt de grens? Wat doe je wel en wat niet? Het is schijnveiligheid creeeren en dat wil ik niet. Ik kijk wel naar de kans dat iets zal gebeuren en zet dat op een weegschaal met de preventieve maatregelen. Als de kans erg klein is (wat voor de meeste dingen zo is!) en de preventie kost veel geld, tijd en energie, dan doe ik het dus niet. Als de kans groot zou zijn dus weer wel, maar dat is eigenlijk voor geen enkele mogelijke 'ramp' het geval.

Ik heb zaklampen in huis om andere redenen, er staat altijd wel wat voorraad eten en drinken en voor de rest zie ik het wel.
Ik vind het wel typisch hoe er over gedacht wordt. Als er werkelijk een ramp gebeurd, denken jullie nou echt dat je dan nog veilig in je huisje kan zitten met je leuke voorraden en plannetjes? Dat zijn allemaal leuke ideeen, maar in de praktijk zal er weinig van uitkomen vrees ik. Ik zie iig geen enkele mogelijke ramp waarin men vredig op eigen terrein blijft met alle voorzieningen. Bijv een moestuin. Heel leuk, maar wat doe je in de winter? Om nog te zwijgen van rovers natuurlijk. Het enige waar je denk ik altijd wel wat aan kan hebben, zijn echte survivalskills. Water zuiveren, beetje kennis van eetbare natuur, wellicht wat geneeskrachtige eigenschappen van planten....want allemaal leuk en aardig, als er echt een grote ramp zou komen, moet je op den duur back to basics. Dat is het enige wat ik nog zou willen gaan doen eigenlijk en waar ik echt de waarde van in zie.

Vero

8nnemiek schreef:
Mioux schreef:
Er staat hier altijd wel genoeg eten en drinken in huis en in onze koelkast en vriezer in huis, en in de schuur hebben we nog een voorraad in de vriezer en koelkast.

Maar een vriezer is binnen een dag ontdooit, en ontdooit eten gaat enorm snel rotten, of heb je wel een noodstroomvoorziening?

wij hebben zo'n ding dat als de stroom uitvalt we nog 2 dagen stroom hebben :D

SAKKIA

Ik ben niet echt voorbereid, maar wij hebben best veel voedsel in huis om ons een poosje te redden. Ook voor de dieren. Water hebben we ook altijd in flessen, onze zaklamp werkt op zonne energie. Wij hebben denk ik 100 aanstekers in huis liggen dus die waxinekaarsjes komen ook wel aan. Water kun je ook koken op het voor wat we dan stoken op de buitenkachel.
Douchen kan dan natuurlijk ook niet mee, na ja jammer dan, dan maar met een emmer en wat zeep, wel zuinig met water natuurlijk. Zeep e.d. hebben we ook voldoende in huis om ons maanden mee te redden, net als tandpasta e.d.
Maar ik denk dat als er een echte ramp gebeurd je niet denkt: Goh ik meur toch vreselijk uit mijn giegeltje, ik ga eerst eens mijn tandenpoetsen. Volgens mij ben je dan vooral bezig met redden wat er te redden valt.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:43

SAKKIA schreef:
Ik ben niet echt voorbereid, maar wij hebben best veel voedsel in huis om ons een poosje te redden. Ook voor de dieren. Water hebben we ook altijd in flessen, onze zaklamp werkt op zonne energie. Wij hebben denk ik 100 aanstekers in huis liggen dus die waxinekaarsjes komen ook wel aan. Water kun je ook koken op het voor wat we dan stoken op de buitenkachel.
Douchen kan dan natuurlijk ook niet mee, na ja jammer dan, dan maar met een emmer en wat zeep, wel zuinig met water natuurlijk. Zeep e.d. hebben we ook voldoende in huis om ons maanden mee te redden, net als tandpasta e.d.
Maar ik denk dat als er een echte ramp gebeurd je niet denkt: Goh ik meur toch vreselijk uit mijn giegeltje, ik ga eerst eens mijn tandenpoetsen. Volgens mij ben je dan vooral bezig met redden wat er te redden valt.

wij hebben voor jaren handzeep en voor maanden gewoon zeep (hoeven we minder vaak naar de winkel :') )

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:44

8nnemiek schreef:
Mioux schreef:

Ja we hebben een noodstroomvoorziening Dit is alleen voor de vriezer overigens En zoals hierboven al staat dit is niet voor weeeeeeken lang maar wel een paar dagen :) Maar dan hebben we wel in iedergeval wat daarin ligt om te eten. De schuur stroom loopt ook niet met dezelfde stoppen als bv de keuken etc.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:46

Ja idd, ik koop gewoon altijd van die voordeelverpakkingen bij de kruidvat ofzo en dan kunnen we weer een hele tijd vooruit. Als er een ramp gebeurd ruiken we tenminste lekker :D

Moet zeggen dat ik qua boodschappen e.d. echt wel een beetje een verzamelaar ben hoor :o Zolang je de vriezer en de koelkast alleen opendoet wanneer het echt, echt nodig is, blijft het heel lang bevroren hoor. Dan kun je zo, tenminste bij die van ons, zo een dag of 2 weer vooruit voordat het begint te ontdooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:49

Riddershow schreef:
safina schreef:
Pony's ook. Maar ik begin met de kippen, denk ik. :D

De kippen kunnen je nog langere tijd van eieren en kuikens verzorgen… zou je dat dan wel doen?

De hanen. En de oudere hennen, die niet meer leggen. <<)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:53

Zwerte, ligt er idd aan wat voor soort ramp, maar bij het uitvallen van elektriciteit en gas dan denk ik niet dat iedereen meteen zijn huis verlaat. Wat kun je anders doen? Je hebt niet veel meer keus dan binnen blijven of met de auto vertrekken naar een ander land en hopen dat je zo ver komt.. nou, dan weet ik het wel :Y) In de hongerwinter in de tweedewereldoorlog bleven de mensen ook thuis. En als je een kleine voorraad hebt dan zit je thuis toch echt het veiligst.
Ik denk dat mensen er te veel filmscenario's bij bedenken. Ik denk niet zo zeer dat er wordt geplunderd, maar wel dat mensen in de eerste paar dagen de supermarkten volledig leegkopen en gaan hamsteren. Het ligt er natuurlijk aan wat voor ramp het is, maar er zullen langere tijd nog wel kleine beetjes voedsel aankomen die verdeeld worden onder de mensen, er zullen namelijk altijd boeren zijn die juist met veel voedsel blijven zitten wat normaal zou worden geëxporteerd. Ik denk dat Nederland best wel zelfvoorzienend is voor een tijdje.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:55

@xfjord gewoon bij de kampeerwinkel. Ze laden overdag op een 'avonds leg ik ze aan de lader. Deze hebben een soort batterij waarin ze de stroom opslaan tot ik het nodig heb.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:55

Jennyj01 schreef:
@xfjord gewoon bij de kampeerwinkel. Ze laden overdag op een 'avonds leg ik ze aan de lader. Deze hebben een soort batterij waarin ze de stroom opslaan tot ik het nodig heb.

bedankt :)

Anoniem

Re: Hoe goed ben jij voorbereid op een ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:03

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:09

Water komt hier uit de put :) dus bij waterleiding problemen hoef ik niet bang te zijn.
Gas kopen we al in flessen dus ook gasleiding problemen ben ik niet zo bang voor.

Verder woon ik op een berg, knappe overstroming als het mijn voeten nat krijgt.

Uiteraard hebben we nog ziektes en brand etc.
Wij wonen in een niet erg dik bevolkt gebied dus veel kans op epidemieën hebben we hier niet.
Wel genoeg bossen voor een grote brand, maar ook dit komt niet bij het huis.

Denk ik er weleens over na? Ja, doe ik er wat aan? Nee.
Naast de groentetuin die uiteraard niet onuitputtelijk is, maar je moet uiteraard wel opnieuw zaaien, anders is het wel erg snel op, hebben we nog konijnen, kippen en bij hele hoge nood nog paarden lopen om aan ons vlees te komen.
Verder loopt er hier veel wild dus daar kan ik ook wel mee uit de voeten.

Rover? Ik denk niet dat er veel rovers deze kant op komen. Op het platte land is jagen een vrij normaal iets. Men heeft geweren nodig om te jagen. Als er niet gejaagd word, kunnen deze prima gebruikt worden om de rovers op afstand dan wel andere gedachte te brengen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:15

aikon schreef:
Zonder elektra word het leven een stuk leuker. Als je tenminste een beetje vindingrijk bent :Y)
Weer terug in de tijd, dingen opnieuw "uitvinden" enzo. Ik vind het niet erg.

Leuker? Ik moet er niet aan denken. Ik wil nog niet eens een week zonder elektra leven. :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:20

Een weekje zonder stroom lijkt me heerlijk :P Goed excuus om niet naar je werk te hoeven, beetje kampeergevoel, ik zou het haast zien als een weekje vakantie :))

SAKKIA

Re: Hoe goed ben jij voorbereid op een ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 14:22

Ik zou het zonder stroom wel uithouden hoor. Waarom zou je niet zonder kunnen? Je hoeft je geen zorgen te maken dat je iets mist op FB ofzo want bij een ramp hebben de meeste van je vrienden ook vrij weinig stroom :+
Nee het lijkt me wel lekker rustig. Je hebt ook direct vakantie want zonder stroom is het weinig werken, want die laptop gaat toch ook een keer leeg :+

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 15:28

Lekker een selfie van jezelf op je pas gebouwde vlot }:0 :D

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:27

safina schreef:
meikemarieke schreef:
Mocht er nou binnenkort echt een ramp plaatsvinden, zijn jullie allemaal van harte welkom om bij ons te komen bivakkeren :D
Nooit echt over nagedacht, tot ik dit topic las en besef dat wij ons wel redden.
Huis kan volledig warm gestookt worden op houtkachels (en we hebben een bos bij huis), een beste moestuin, boomgaard, kippen voor het dagelijkse eitje en 100 koeien voor melk en eventueel vlees. Water halen wij zelf uit de grond en de kelder en vriezer zitten vol met de oogst van afgelopen tijd.

Moet goedkomen dus!

Ik weet niet of ik kom hoor. Dan mogen we allemaal helpen met het handmatig melken van die koeien omdat er geen stroom meer is zeker? En ook met voeren als de diesel voor de trekker op is.... :D En hoe lang hou je de vriezer koud zonder stroom? :+

We hebben natuurlijk een agregaat :) en diesel hebben we 1000 liter van op voorraad, maar de koeien mag je inderdaad wel komen melken! :')
Oeh en het vlees uit de vriezer gaan we ouderwets pekelen, er zitten in de kelder nog ouderwetse pekelbakken, of roken boven de kachel!
In de tweede wereldoorlog hebben hier 75 man geleefd op de boerderij, zou nu toch weer moeten lukken als het nodig is?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 17:50

Zo heel af en toe vind ik het jammer dat Bokt geen like knop heeft. Heb wel wat briljante teksten langs zien komen :') .

Of ik voorbereid ben op een ramp? Je zou denken van niet. Mijn eerste reactie bij een stroomstoring toen de computer uitviel: 'Ach, ga ik wel tv kijken'. Heel slim bedacht ik dat die het niet zou doen dus zei ik tegen de kat 'Nah, dan pakken we wel een DVDtje' _O- . Tegen de tijd dat ik was bijgekomen van mijn eigen stommiteit deed het stroom het gelukkig alweer.

Maar serieus? Ik weet het niet. Ik denk er weleens over na maar veel verder dan dat kom ik niet. Het scheelt wel dat ik een matige eter ben, geen koukleum ben en dat ik prima zonder telefoon kan. Én ik weet hoe je het snelst een houtduif kunt plukken :P .
Denk wel dat het handig kan zijn om een klein EHBRkitje te hebben met wat noodzakelijke dingen als een zaklamp, lucifers, medicatie en radio enz. (heb ik allemaal toevallig al), maar op hoeveel rampen kun je en wil je je voorbereiden? Stroomloosheid zou ik wel overleven, wordt niet leuk, maar is met wat creativiteit wel te doen en ik denk dat dat, samen met overstromingen en economische megacrisissen de grootste kanshebbers zijn. Verder ben ik toch meer van 'komt tijd, komt raad' en anders is er altijd nog die fles whiskey en die doos sterke medicijnen.

Heb dat doomsday preppers programma ook wel een aantal keren gezien, maar vond die mensen wel een beetje erg heftig bezig. En suf genoeg geen een die op het idee kwam om paarden te houden. Als er iets is wat je moet willen is het wel een knollentuin, wat merries en een hengst of zo. Vermeerdert zichzelf, heb je altijd eten en drinken (paardenmelk), je kunt ze inzetten als vervoersmiddel en het jaagt ook fijn (paardengeur verdoezelt mensengeur, kom maar op met die reeën :9 ).

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 18:06

Ik heb hier eerlijk gezegd nog nooit over nagedacht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 18:07

Ik denk dat ik na een week het loodje leg (als het een erge ramp mag zijn), we hebben hier geen eens een brandblusser in huis, laat staan een heel overlevingspakket :Y) Maar in de omgeving valt denk ik wel heel wat te vinden qua voedsel. En als ik op me zelf zou wonen had ik al wel een kitje aangeschaft, denk ik :=

Maar mochten de dijken doorbreken, dan zit ik veilig :)

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 18:12

Ik heb 20 liter water op voorraad (altijd al ivm baby) kaarsen, lucifers maar daar houdt het mee op. We wonen in een flatje, geen schoorsteen en verwarming en koken op elektra.
Daarintegen wonen we in een drukke winkelstraat dus als nood aan de man is plunderen we deze wel.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 18:37

Ik heb even de checklist noodpakket erbij gepakt om te zien hoever ik kom... het viel me nog alleszins mee, hoewel er ook dingen op staan waar ik nog niet bij nagedacht had en wat toch reuze handig is.

Hier is ie:

De inhoud van je noodpakket
O Flessen water (3 liter per dag per persoon)
O Houdbaar voedsel
O Radio op batterijen of een opwindbare radio, afgestemd op RTV Noord (97.5 FM)
O Zaklamp (of knijpkat)
O Waxinelichtjes
O Lucifers, opgeborgen in waterdichte verpakking (als ik ze in een plastich zakje doe zijn ze veilig, toch?) (
O Extra batterijen voor radio en zaklamp
O EHBO-trommel met gebruiksaanwijzing (alhoewel... geen volledige trommel, maar wel gaasjes, verband, pleisters, sterilon en ibuprofen)
O Rol vuilniszakken
O Dekens (zat fleecedekens etc, maar geen echte warmhouddeken, dus als ik de deur uitmoet ben ik de pineut :P )

Het is verstandig om daarnaast de volgende producten toe te voegen aan je noodpakket:
O Gereedschapsset (hamer, schroevedraaiers, mesjes genoeg in de keuken. Moet nog kijken of we niet nog meer hebben, een tang oid bijvoorbeeld)
O Waarschuwingsfluitje
O Contant geld en kopieën van identiteitsbewijzen en verzekeringspapieren
O Reservesleutels van huis en auto
O Plattegrond van de omgeving, een autokaart en een lijstje met de telefoonnummers van mogelijke opvangadressen bij familie, vrienden of kennissen
O Desinfecterende handgel
O Oplader voor je telefoon, laptop en tablet en extra batterijen
O Voorraad verzorgingsartikelen zoals wc-papier, vochtige doekjes, zeep, wasmiddel, maandverband, tandpasta, tandenborstels
O Voorraadje van de medicijnen die je op doktersvoorschrift gebruikt, aangevuld met paracetamol, diarreeremmers en multivitamines (ik gebruik verder geen medicijnen)
O Regenkleding (als je eenmaal vuilniszakken hebt...)
O Rol vuilniszakken

Oh, en ik heb een tent, luchtbed, slaapzak en fiets. Dus mocht in Limburg de pleuris uitbreken kan ik ook een heleboel op mn fietsie laden en richting ouders of wie dan ook rijden
Laatst bijgewerkt door Foaly op 26-08-14 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt