Probleem, uitkering gestopt, geen werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:11

Blijheid schreef:
Nikass schreef:
Verder vind ik stichting MEE een heel goed advies. Ik heb je daar nog niet op zien reageren.

Inderdaad, dat was ook het eerste waar ik aan dacht :j

Nu het weer genegeerd wordt ben ik wel benieuwd wat deze stichting doet....
Ik ga het zelf maar.even googlen.

Bij ons op het werk zijn er ook schoonmaakster en die moeten ook heel hard werken om alles af te krijgen!
Zal dus wel je faal angst aangeven.

Krantenwijk is denk ik het enige tussen de tips wat je stress vrij kan doen....
Moeilijk hoor.
Succes!!

purny

Re: Probleem, uitkering gestopt, geen werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:16

Ik begin het vermoeden te krijgen dat je er niks aan wilt doen. Er worden hier tips gegeven maar je doet vrij weinig met de feedback die je krijgt van ons. Waarom vraag je je vriend niet ter ondersteuning van de administratieve dingetjes. En nogmaals heb je al aan andere trainingen gedacht?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:26

Ik herken het wel, ik heb heel veel last gehad van faalangst, vrijwilligerswerk was vrijblijvender dat was helemaal geen probleem, het bezorgen van de post ging me ook goed af.
Theorieexamen voor de scooter was peentjes zweten en paniekaanvallen maar gelukkig net gehaald een tweede keer was ik niet meer heen gegaan.

Zo heb ik geen enkele opleiding afgemaakt en geen middelbare school diploma.
uit IQ testen is gebleken dat ik universitair niveau prima aan moet kunnen en toch durf ik me niet in te schrijven voor een HBO opleiding omdat ik te bang ben dat het niet lukt.
De laatste baan die ik heb gehad was vanuit de gemeente geregeld, mijn begeleider kende mijn voorgeschiedenis en dat scheelde een hoop.
De baan daarvoor is de begeleider van het reintegratiebureau mee geweest en die hebben alles geregeld, was nog zweten en de eerste keer wilde ik heel hard weer naar huis fietsen maar uiteindelijk heb ik daar een leuke tijd gehad.
Alleen zodra ik mezelf moet verkopen lukt het niet terwijl ik heel goed weet wat mijn sterke punten zijn en dat anderen altijd heel erg blij zijn met mij/mijn werk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:28

linnie050 schreef:
Nu het weer genegeerd wordt ben ik wel benieuwd wat deze stichting doet....

Ik weet niet zeker of je dat bedoelt richting de TS? Maar ze heeft aangegeven op telefoon te zitten en wellicht hier en daar dingen te missen. Het topic gaat best snel - ideeen zijn zo aangedragen maar om ze goed te kunnen plaatsen kost voor TS veel meer tijd en moeite, en dat vind ik heel begrijpelijk :j

Dat hoeft echt niet te wijzen op het opzettelijk negeren.

Purny: ook daarvoor geldt dat. Het is makkelijk om allerlei dingen aan te dragen, maar je kunt het niet in een keer allemaal verwerken. Dat heeft tijd nodig voor de TS. Als het zo makkelijk was als even een topic doorlezen met goede tips zouden er geen mensen zijn met psychische problemen. Zo simpel is het niet altijd :) De adviezen zijn voor het grootste gedeelte heel zinnig denk ik, maar we kunnen niet verwachten dat iemand ze meteen allemaal perfect op waarde kan schatten, er een perfecte reactie opgeeft etc.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 19:18

Ik heb al aangegeven dat ik een lijst heb gemaakt met devpunten die jullie aangedragen hebben. Daar ga ik morgen mee aan de slag. Het is nu zondag dus kan er toch ala minute niet veel mee, maar morgen wel.

Ik zal best een hoop dingen missen in mijn reacties hier, dat zegt niet dat ik het niet gelezen heb of er niets mee ga doen. Zoals gezegd, alles is genoteerd. En wordt meegenomen. Serieus.

Verder loopt dit topic nig geen 24 uur. Me nu sl betichten van niets doen met tips is nogal voorbarig. Het zijn over het slgemeen geen dingetjes die je zo 1, 2, 3 even oplost (andrrs was dit hele topic er niet geweest), het is weekend dus bedrijven en instanties zijn dicht en ik heb geen computer. Willen de snelheidsduivels die denken dat alle problemen binnen 24 uur opgelost zijn mij dan ook even vertellen hoe ze dat precies voor elkaar krijgen? Anders mag je gerust een dagje in mijn schoenen, of die van iemand anders met niet ala minute op te lossen problemen komen staan.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:51

TS je hebt passieve faalangst neem ik aan, dus je durft niet en daardoor kan je niet omdat als je teveel moeite doet en je faalt is het erger. Mensen met actieve faalangst gaan alles doen om niet te falen ( dus perfectionistisch worden) je zegt wel dat je perfect werkt wil afleveren maar je kan er niet voor gaan. Allebei fouten gedachte gangen, je moet werken en je moet fouten maken, als je met die gedachte probeert te leven wordt het al wat beter. Heb je thuis ook last van faalangst, maak dan doelbewust fouten. Faalangst is gewoon een knopje in het hoofd omzetten, je mag fouten maken en dat is niet erg. Hiervoor moet je zelf wel bewust fouten maken en die erkenen. Heb je trouwens ook geen sociaal probleem, als je niet met mensen kunt praten geen netwerken kunt opbouwen... Heb je bv een goede vriendin waarmee je wekelijks omgaat of zit je vast bij familie ... Als dat zo is denk ik eerder dat je sociaal vast zit en niet echt faalangst hebt. Daar heb ik maar een goede tip voor, kopje leegmaken en doen, hier op bokt bv zitten ongetwijfeld mensen die je kunnen helpen. Spreek eens af met een heleboel mensen, zet wat lekkers op tafel en begin te praten, iedereen die je ontmoet in je leven kan je op een of andere manier helpen. Niet teveel op professionele hulp wachten, hoe goed bedoelt ook. Soms kun je beter iemand langs je hebben die geen idee heeft maar je gewoon even dwingt, als je langs die fase bent gaat het ineens makkelijker. Schrijf ook de goede dingen van elke dag op. Dat kunnen kleine dingen zijn zoals bv. Vandaag een fijn gesprek gehad met mijn nicht, of ik heb de buurvrouw geholpen met... Al die positieve dingen hebben een goed effect op je, sta voor de spiegel en lees ze hardop. Als je solliciteert moet je een gevoel hebben alsof je nog nooit iets fout hebt gedaan in je leven, als je elke dag jezelf overtuigd dat je goede dingen doet, dan duwt dat de negatieve dingen weg

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:51

Wow sorry voor de lange tekst :+

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 22:55

Craiester,

Inderdaad passieve faalangst. Was vroeger wel actieve faalangst maar te vaak op mijn bek gegaan. En durf daardoor nog maar mondjesmaat te proberen. Heb vorige week wel met beperkte middelen een tuin van oerwoud veranderd in een nette grindbak met mooie plantenbakken dus doe niet niks.

Het is bij mij wel faalangst. Ik heb daardoor vrijwel geen sociale contacten, want die durf ik niet aan te gaan uit angst die ander teleur te stellen. Ik ben niet bang voor mensen an sich, kan ook gewoon leok en spontaan reageren naar mensen die ik niet ken. Groet caissieres en maak praatjes. Zolang er niets van me verwacht wordt. Komen er verwachtingen bij (gedragspatronen of prestaties) op wat voor manier ook klap ik dicht of ga ik juist heel vaag doen.

Het is trouwens veel minder erg als ik geen kans/ tijd krijg om na te denken. Stort ik me spontaan ergens in zonder na te denken durf ik gek genoeg wel. Duw me over die grens op een goede manier en ik kan het wel, duw me echter te hard, of net verkeerd, en ik klap helemaal dicht. Paniek en janken.

De kans dat je me meteen goed weet te raken is helaas erzo klein en zou wel een fors stuk vergroot mogen worden. Al weet ik niet hoe. Daar heb ik de afgelopen jaren naar gezocht maar niet gevonden.

Ik weet trouwens hoe de mechanismen werken en ook dat ik deels vast zit in patronen waar ik niet goed uit weet te komen. Maar als ik wel wist hoe daaruit te komen was er dus geen probleem!!!

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 06:26

Hallo,

Ik zag dat je nog geen reactie op mijn berichtje had gegeven, geeft niet, kan gebeuren.

Als je vandaag toch van alles gaat doorzoeken, neem dan ook eens een kijkje op mijn site.

Je hebt t erover dat je niet weet hoe je bepaalde patronen moet doorbreken, laat paardencoaching daar nou eens enorm geschikt voor zijn.

Suc6

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:22

Ben je al wat wijzer geworden met het UWV enzo?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 15:50

Van het uwv ga ik niets wijzer worden, die zijn zo duidelijk als je maar kan zijn. Daarvan kan, mag en ga ik niets verwachten.

Ben wel bij stichting Mee langsgeweest, die gaan wel kijken of ze wat kunnen betekenen, maar waarschijnlijk val ik precies tussen de wal en het schip. Wel hebben ze mijn CV bekeken en daar wat verbeterpuntjes in aangegeven, al vonden ze het op zich niet slecht. Ik moet alleen de volgorde iets aanpassen en door middel van lettertypes en zo wat dingen benadrukken, en andere dingen wat minder laten opvallen. Dat ga ik een dezer dagen doen met mijn vriend.

Heb verder gekeken naar vacatures op internet, maar reageren lukt meestal niet vanaf telefoon. Je moet immers kopie ID bijvoegen en ik kan geen bijlagen mailen vanaf dit ding. Hoop eind deze week weer een laptop te hebben, dan kan ik daar ook wat beter mee aan de slag.

En heb zitten leren voor het examen, ook niet echt iets onbelangrijks lijkt me.

Als mensen nog meer ideeen hebben over wat te doen? Of tips om efficienter met tijd om te gaan? Graag! Heb vandaag vooral het gevoel dat ik rondgerend heb en heel druk ben geweest met bewijzen dat ik echt niet lui ben, maar uiteindelijk niets heb gedaan zoals altijd.

Voor iedereen die aandringt op psychologische hulp en zo, dat is geen prioriteit voor mij en ga ik nu ook geen energie aan verspillen. Die energie kan ik beter stoppen in het vinden van werk. Vooral omdat als ik eenmaal werk heb er nog tijd genoeg is om daaraan te werken. Bovendien heb ik nu toch geen geld voor nog meer eigen bijdragen en zo. Daarvoor moet ik toch eerst inkomen hebben. Ik heb nu gesprekken, en meer zit er nu even niet in.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:24

Fijn dat je wat meer info hebt gekregen vandaag. Maar ik ben het niet met je eens dat psychologische hulp geen prioriteit voor je is. Je faalangst is een flink probleem en zit je duidelijk ernstig in de weg bij het vinden en uitvoeren van werk. Daar kan een psycholoog of psychiater bij helpen, desnoods met medicatie.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:38

Is je vriend handig qua plannen en administratie. Mocht hij dat zijn dan kan hij wellicht iets voor je betekenen. In mijn eerdere post bracht ik het idee naar voren om zzp te worden. Jij voert het uit en hij kan je helpen met de andere zaken. Beter iets dan niets toch.
Verder ga ik mee met mijn bovenstaande bokker. Beter de psych verder op de hoogte stellen en werken aan je problemen dan het wegsteken van je problemen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 16:46

Wederom, voor psychologische hulp geldt een eigen bijdrage, zonder inkomen valt die niet te betalen. Geen geld is geen hulp. Dat is dus geen optie voordat ik werk heb en dat is het laatste wat ik daarover zeg. First things first. Werk eerst.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:48

Imo doe je het precies verkeerd om en verklein je op deze manier juist je werk kansen, maar prima, wat jij wilt :) Succes!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 16:51

Vertel dan eens waar ik die hulp vandaan moet toveren? Ik kan geen eigen bijdrage betalen als ik geen werk heb. Of moet ik me eerst doodhongeren en hulp betalen? Gaat effectief worden ja.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:53

Ts, zoals je praat lijk je meer op een redelijk hoog begaafde chaoot met ADHD. Je zegt dat je wel eens op je bek bent gegaan en toen, je leeft nog steeds en de wereld is niet rondom je in elkaar gestort. Misschien toch tijd om met 39 jaar orde in je leven te brengen, hiervoor ben je inderdaad hulp nodig maar je kijkt nu toch redelijk negatief tegen alles aan. Je bent met heel veel dingen bezig en bezorgt je zelf het gevoel dat je faalt omdat je je waarschijnlijk totaal niet kunt concentreren dus laat je ook maar eens op ADHD testen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 16:55

Maargoed, ik ben een domme eigenwijze poedersuiker die lekker zielig loopt te doen maar verder toch niets onderneemt, nooit luistert en alles bewust verkloot en alle hulp weigert.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:56

veel gemeenten hebben arbeidsreintegratie trajecten waaraan de burger gratis deel kan nemen. Hier leer je hoe je moet solliciteren(en hoe je jezelf dus kunt verkopen) en hoe je kunt uitvinden waar je interesses liggen. Dit is vaak speciaal voor mensen met psychologische aandoeningen uiteenlopend van ADHD tot autisme etc.

Ik zou eens kijken wat er bij jouw gemeente mogelijk is en anders weet ik verder niet of het een optie is om eventueel te verhuizen(naar bv gemeenten die wel zoiets aanbieden).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:56

mick75 schreef:
Maargoed, ik ben een domme eigenwijze poedersuiker die lekker zielig loopt te doen maar verder toch niets onderneemt, nooit luistert en alles bewust verkloot en alle hulp weigert.

Mens , lees deze reactie nog eens terug, je bent 39 , kom op zeg.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:57

Valt psychologische hulp niet binnen je ziekenfonds? Of ben je niet verzekerd. En wat ik nu ga vragen gaat mij misschien niet aan maar hoe onderhoud je je paard eigenlijk

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:03

Psychologische hulp wordt in het jaar 2014 naar mijn weten gewoon vergoed. Althans bij mijn man wel, en die is gewoon basis verzekerd.

Zou je mij per PB je CV willen sturen? Ik ben woonachtig in dezelfde omgeving en beschik over een redelijk breed netwerk, wellicht kan ik je wel ergens op proef binnensluizen waarin je puur praktische kwaliteiten hoeft te laten zien.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:04

Dat is niet helemaal correct Pinda, ik heb laatst met CZ gebeld hierover voor mijzelf, en ik moest ook zelf betalen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:04

Eigen bijdrage op psychologische hulp is na 1 jaar weer afgeschaft, dus alleen je eigen risico van dit jaar kan worden aangesproken en die kun je doorgaans in termijnen terugbetalen.

En er is niemand hier die zegt dat je stom bent en je best niet doet, je wijst echter heel veel soorten en middelen om hulp te krijgen bij voorbaat al af, dat heet je kont tegen de krib gooien en daar is niemand ooit beter van geworden.
En echt, ik vind het logisch dat je dat doet, maar het helpt je niet verder, dat patroon zie je vast zelf ook wel, aangezien je schrijft dat je je eigen patronen best ziet, maar lastig kunt doorbreken. En dat doorbreken is ook verrekte moeilijk (breek me de bek niet open), maar met de juiste hulp zal dat jou (en mij hopelijk ook) echt gaan lukken.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:12

Dreamybol schreef:
Eigen bijdrage op psychologische hulp is na 1 jaar weer afgeschaft, dus alleen je eigen risico van dit jaar kan worden aangesproken en die kun je doorgaans in termijnen terugbetalen.

En er is niemand hier die zegt dat je stom bent en je best niet doet, je wijst echter heel veel soorten en middelen om hulp te krijgen bij voorbaat al af, dat heet je kont tegen de krib gooien en daar is niemand ooit beter van geworden.
En echt, ik vind het logisch dat je dat doet, maar het helpt je niet verder, dat patroon zie je vast zelf ook wel, aangezien je schrijft dat je je eigen patronen best ziet, maar lastig kunt doorbreken. En dat doorbreken is ook verrekte moeilijk (breek me de bek niet open), maar met de juiste hulp zal dat jou (en mij hopelijk ook) echt gaan lukken.

Ik heb dit jaar nog contact gehad met CZ hierover, ik ben zelf basis plus jongerenverzekering en ik moest ook een eigen bijdrage doen. Waardoor ook ik niet gestart ben met therapie.