Vegetariër, maar wel vis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:39

no--a schreef:
Kaus schreef:
Ik raad iedereen aan om deze video eens te bekijken. Misschien niet alles wat er staat is waar, maar het geeft zeker een nieuwe blik op aangeleerde dingen.
Erg leerzaam! :j

Het begin stuk van deze lezing zal voor sommige mensen misschien interessant zijn (vind het persoonlijk een beetje voorgekauwd en voor de hand liggend, maar dat ligt er misschien maar net aan hoe veel je over dit soort onderwerpen nadenkt), maar het filmpje dat getoond wordt van de veehouderij in Amerika wel even een verhaal apart. Hoe de situatie in de Amerikaanse veehouderij is durf ik niet te zeggen, maar houdt bij het kijken in ieder geval in je hoofd dat dit niet de Nederlandse veehouderij is.

Hoewel ook in de Nederlandse veehouderij er meer dan genoeg ruimte is voor verbetering én er ook genoeg bedrijven zijn die zich niet helemaal aan de regeltjes houden. Komen er in het korte filmpje wel beelden langs die in de Nederlandse sector niet meer van toepassing zijn.
Bovendien worden er ook beelden getoond die enigszins dubbele gevoelens opwekken (zoals het kalf dat direct na geboorte van zijn moeder gescheiden wordt).

Klopt, de beelden van mishandeling zijn in Nederland ook eigenlijk niet van toepassing.
Echter is het meest leerzame deel vanaf ongeveer 48:00 minuten. Zou je dat eens willen bekijken?
Dat is dé voornaamste reden dat ik veganist ben geworden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:41

EskeGirl schreef:
Kuggur schreef:
Mijn favoriet is de "little beady eye" vegetarier; eet alleen dieren met kleine kraaloogjes, dus wél kip, varken, vis, maar geen lam, rund, hert etc.

Waarom dat eigenlijk?

Leg ik je alleen uit als je me eerst je natuurlijke haarkleur verteld...( :o? )

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:44

Kuggur schreef:
Mijn favoriet is de "little beady eye" vegetarier; eet alleen dieren met kleine kraaloogjes, dus wél kip, varken, vis, maar geen lam, rund, hert etc.

Dat volg ik niet helemaal... Wat is de logica?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:55

Kuggur schreef:
EskeGirl schreef:
[quote="Kuggu

Waarom dat eigenlijk?

Leg ik je alleen uit als je me eerst je natuurlijke haarkleur verteld...( :o? )[/quote]
Ik bedoel, wat is de logica daarachter?
Ik ben brunette, btw :Y)

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 00:35

In ben zo hypocriet als het maar kan zijn. :Y)

Vlees eet ik niet, ik vind het niet lekker genoeg dat om er dieren voor te laten slachten. Vis vind ik hier wel lekker genoeg voor, en heel eerlijk gezegd let ik ook eigenlijk niet echt op waar de vis vandaan komt.

De achterliggende gedachte ook was dat toen ik op m'n 14e begon met vegetarisch eten, het voor degene die kookte ook makkelijk was dat niet iedere maaltijd ingewikkeld was en apart vegetarisch bereid hoefde te worden. Ik vind de hele discussie hier zeker goed om over na te denken, dat als je echt iets wil verbeteren, je maar beter 100% veganistisch moet zijn. In theorie ben ik het hier in zekere zin ook wel mee eens, maar in de praktijk is me dat de moeite gewoon niet waard. Melk drink ik alleen door m'n koffie, afgewisseld met plantaardige melk, maar dat is stukken duurder, kaas en kwark eet ik wel zonder problemen, eieren alleen vrije uitloop, vis hooguit 1x per week, ik heb leren schoenen, tassen en leren tuig voor m'n paard. Ik durf best is een hapje vlees van iemand te proeven, al is dat meestal iets van een kroket of een stukje wat zo chemisch en bewerkt is dat het amper meer op vlees lijkt. Ik ben ook niet van plan om dat alles te stoppen, ik voel me goed bij wat ik doe, ik ben geen wereldverbeteraar maar dat is ook mijn doel niet. Uiteraard valt over alles te discussiëren, en zoals ik al zei, ben ik ook echt behoorlijk hypocriet, ik kan lang niet alles goed op een rationele beredeneren en beargumenteren, omdat er ook gewoon een emotioneel deel bij zit. Ik heb naast de smaak, ook simpelweg minder moeite met het eten van een glibberig zwemmend beest dan met koe/varken/kip/etc, maar zolang ik daar zelf geen last van heb hoeven anderen zich er ook niet druk over te maken.

Ik laat mensen die vlees eten in hun waarde, iedereen doet waar hij of zij zich goed bij voelt. Ik probeer op mijn eigen manier een klein steentje bij te dragen, en dat lijkt me prima. Evenals mensen die besluiten 1 dag per week geen vlees eten toch ook hun steentje bijdragen, is toch ook alleen maar goed? Ik noem mezelf wel altijd vegetariër ipv pescotarier, maar dat is gewoon uit praktisch oogpunt omdat de term pescotarier veel minder bekend is.

Overigens zal ik ook niet snel biologisch of wild vlees eten omdat ik na jaren weinig vlees eten gewoon moet gruwelen van een stuk echt vlees (dus niet zo bewerkt tot een bitterbal oid waar amper meer te merken is dat het vlees is) en het echt niet lekker vind.

spotterick

Re: Vegetariër, maar wel vis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 02:51

Maar wat ik niet snap, sommige eten geen vlees voor de dieren. Alleen drinken wel melk. Maar melkkoeien worden ook gefokt voor te melken, brood mager 9 van de 10 keer en in de winter staan ze met heel veel in een stal.
die hebben dan ook geen geweldig leven.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:06

spotterick schreef:
Maar wat ik niet snap, sommige eten geen vlees voor de dieren. Alleen drinken wel melk. Maar melkkoeien worden ook gefokt voor te melken, brood mager 9 van de 10 keer en in de winter staan ze met heel veel in een stal.
die hebben dan ook geen geweldig leven.

Vergeet kaas niet. Er is 10l melk nodig om 1kg kaas te maken.

Anyway... er vallen zeker kritische vragen te stellen aan half vegetaristen en meestal komt deze kritische aanval van mensen die gewoon vanalles eten. Kun je je niet gewoon indenken dat een flexitarier of vegetarier gewoon zijn of haar steentje probeert bij te dragen? Kun je je niet indenken dat een veganistisch bestaan echt wel erg lastig is? Als iedereen eens niet elke dag 150-200gram vlees eet (wat ik ontzettend veel vind!) zou dat al erg veel schelen.
Pescotariers is dan een categorie die ik minder begrijp - visserij vind ik namelijk erger.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:12

Kaus schreef:
Kuggur schreef:

Dat volg ik niet helemaal... Wat is de logica?

Precies zoals het er staat! Er word duidelijk het hypocriete aangegeven!
Geen vlees maar wel vis, leer enz %)
Dus wel met kleine oogjes maar niet met grote....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 09:15

Blijft best een intressant gegeven,een discussie als deze.

Iedereen moet gewoon doen waar hij/zij zich goed bij voelt,alleen zal ik persoonlijk nooit alle redenen begrijpen. Hoeft ook niet natuurlijk.

Het is jammer dat biologisch zo ontzettend duur is.

Overigens,voor de mensen die denken dat leer alleen 'afval' is van de koe,je hebt ook koeien die speciaal voor leer gefokt worden.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:07

Eigenlijk zijn de meeste vega's in NL helemaal geen vegetariërs. De meesten van jullie zijn ovo-lacto vegetariërs, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Een vegetariër eet helemaal geen dierlijke producten. Wij denken dat dat veganistisch is, maar veganisten gebruiken ook niets dierlijk, bijvoorbeeld in hun kleding.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:20

Ik eet zowel vis als vlees, maar prober hierbij wel echt bewuste keuzes bij te maken. Sommige vleessoorten eet ik niet, omdat ik niet achter de manier van produceren sta. Daarnaast probeer ik binnen mijn budget zoveel mogelijk biologisch vlees te kopen, en eet ik soms ook gewoon geen vlees.

Over vis ga ik wel even achter mijn oren krabben na het lezen van verschillende berichten in dit topic. Heb daar eigenlijk nooit zo bij stil gestaan, stom eigenlijk. Maar ik ga daar in ieder geval vanaf nu ook proberen het best mogelijke te kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:27

Francii schreef:
Ik vind het niet erg om vlees te eten, maar ik ben wel tegen de bio-industrie. Daarom eet ik als het kan alleen biologisch vlees en vis, omdat zij wel een eerlijk leven hebben gehad.

Ik zelf ben 14/15 jaar vegatier.
Heb altijd gezegt "als iedereen biologisch vlees eet durf ik die stap misschien weer te zetten"

Tot ik vorige week hoorde, dat met biologisch vlees, de dieren niet worden behandeld als ze ziek zijn.
Dit mag niet.
Wat wij allen moeten doen is; gewoon wat meer betalen voor een goed stuk vlees! Alleen op deze manier is een beter welzijn voor de beesten mogelijk.

Vleeseters willen het vaak allemaal zo goedkoop mogelijk, tja daar krijg je geen goed welzijn voor de dieren mee.

Ik blijf lekker levenslang vegetarier. Zat laatst toch te lezen op ad.nl dat iedereen noodgedwongen vegetarier moet worden in 2050... Mooi!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 10:53

NikkiTazz schreef:
Zat laatst toch te lezen op ad.nl dat iedereen noodgedwongen vegetarier moet worden in 2050... Mooi!

Als je eens na denkt over de redenen voor dat doemscenario zou je dat niet zo "mooi" vinden vermoed ik...

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:13

NikkiTazz schreef:
Francii schreef:
Ik vind het niet erg om vlees te eten, maar ik ben wel tegen de bio-industrie. Daarom eet ik als het kan alleen biologisch vlees en vis, omdat zij wel een eerlijk leven hebben gehad.

Ik zelf ben 14/15 jaar vegatier.
Heb altijd gezegt "als iedereen biologisch vlees eet durf ik die stap misschien weer te zetten"

Tot ik vorige week hoorde, dat met biologisch vlees, de dieren niet worden behandeld als ze ziek zijn.
Dit mag niet.
Wat wij allen moeten doen is; gewoon wat meer betalen voor een goed stuk vlees! Alleen op deze manier is een beter welzijn voor de beesten mogelijk.

Vleeseters willen het vaak allemaal zo goedkoop mogelijk, tja daar krijg je geen goed welzijn voor de dieren mee.

Ik blijf lekker levenslang vegetarier. Zat laatst toch te lezen op ad.nl dat iedereen noodgedwongen vegetarier moet worden in 2050... Mooi!

Mag ik vragen uit welke bron je dat eerste vernomen hebt, en wat deze bron precies inhield? Ik vind het namelijk nogal een bewering, die zeker niet (volledig) waar is, dus ben erg benieuwd wat de bron verder precies inhield.

Over hetgeen in het AD stond; ik kan het artikel op de site helaas niet vinden, maar ik vraag me af wat zij hierbij als bron hebben gebruikt. Dat we het met de huidige vleesconsumptie en verwachte populatiegroei niet zullen redden, dat staat vast. Maar om daar gelijk als conclusie uit te trekken dat we dan de hele wereldbevolking in 2050 daarom noodgedwongen vegetariër zal zijn, lijkt mij erg overhaast. Ben erg benieuwd naar het artikel overigens.

@Kaus: Ik heb het filmpje gekeken vanaf de tijd die je aangaf. Hij geeft inderdaad aardig stof tot nadenken met name over de hoeveelheid eiwit die we binnen krijgen op een dag.
Het laatste wat ik echter vernomen heb is dat bijvoorbeeld vitamine B12 alleen in dierlijke producten zit. Ik weet niet of B12 in supplementvorm voldoende wordt opgenomen? Maar dit soort zaken zijn wel dingen die belangrijk zijn om in je achterhoofd te houden wanneer je over wilt gaan op een volledig veganistisch dieet. Ook begint hij bijvoorbeeld over de stijging in het aantal kankerpatiënten, terwijl bij mijn weten nog niet direct bewezen is dat dit puur door het eten van verkeerd voedsel komt. Dat de mens steeds ouder wordt, en gewoontes zoals roken spelen daar een grote rol in, terwijl hij het bijna over laat komen alsof het allemaal de schuld is van verkeerd (dierlijk) voedsel. Denk dat het al met al een aardig stuk is om je aan het denken te zetten en misschien leidt tot een verantwoorder dieet. Maar sommige dingen zou ik niet direct aannemen. Mocht iemand bovenstaande punten kunnen weerleggen, en me van recentere info kunnen voorzien dan graag ;)

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:32

Wat ik niet snap is, dat je je als vegetariër/veganist moet verantwoorden waarom je die keuze hebt gemaakt en het gedrag van een "vleeseter" geaccepteerd wordt?

Waarom eet je wel kaas/eieren/vis? Gebruik je wel leer? En om iemand meteen hypocriet te noemen als diegene niet voor alles-of-niets gaat, vind ik een beetje te ver gaan.

Ik eet geen vlees, omdat ik het vies vind en niet nodig heb. Vis eet ik hééél af en toe en dan kom ik er achter dat ik ook dat niet echt lekker vind. Ik heb een leren zadel, hoofdstel en jasje, omdat ik de kwaliteit goed vind!

Toen ik nog vlees at, genoot ik er niet meer van, dan een maaltijd zonder vlees. Daarom ben ik maar gewoon gestopt met vlees eten. Van mijn leer-producten geniet ik wel, jaren lang en niet maar 5 minuten tijdens het eten.

Bij mij thuis wordt wel vlees gegeten en ik heb geen moeite met en het bereiden hiervan, ik kneed gehaktballen en bak ze met alle liefde, ieder zijn eigen keuze. Ook heb ik er niet echt moeite mee dat er dieren gedood worden, mits dit op een goede manier gaat! Als mijn pony oud en af is, gaat ze denk ik ook naar een slager (waar goede ervaringen mee zijn) en als ze niet wit zou zijn, zou ze ook voor consumptie mogen.

Ik vind het nogal kortzichtig om iemand die wel kaas/eieren/vis eet hypocriet te noemen. Want alle beetjes helpen toch mee tegen dierenleed of milieuvervuiling?

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:40

spotterick schreef:
Weetje, paardenvlees is het gezondste vlees wat je kan hebben. Teminste met paarden uit nl, dit omdat er het minst mee is gerotzooi en het niet gefokt is voor het vlees.
verder zijn er talloze pillen voor vrouwen die zwanger willen worden of juist niet, waarin een hormoon zit wat alleen door paarden word gemaakt. Hiervoor word het bloed van paarden afgetapt, alleen denkt hier ook niemand over na.
hoeveel producten worden er tegen woordig gemaakt met dierlijke substanties zonder dat je het weet, dit zoor moderne en moeilijke namen.

OVERAL zitten dierlijke producten in. Van medicijnen tot de verf waarmee jij je muur hebt geschildert of het behangplaksel waarmee je jouw behang hebt opgehangen.

Dieren uit de bio industrie worden bijna helemaal opgebruikt, alles gaat naar een bepaald product en nagenoeg niets eindigt in de prullenbak. Ik las laatst nog een dik boek, ben de naam vergeten maar er hing het oormerk van een varken aan met in het hele boek alle producten die van dat varken zijn gemaakt.

Niet mee willen doen aan het slachten van dieren door geen producten meer te kopen waar dierlijk materiaal inzit is onmogelijk, dan kun je het beste in een kartonnen doos gaan wonen in het bos. In dat aspect bestaat veganistisch ook bijna niet. Zelfs bij zowat ieder voedsel is ook wel dierlijk materiaal gebruikt om het te maken/bereiden. Je moet dan echt jezelf zo ver gaan verdiepen in wat waar voor gebruikt wordt, dan doen volgens mij weinig mensen.

Afbeelding

en http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2009/10/ ... 64x679.jpg

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:44

Kuggur schreef:

_O- _O- _O-
*daar gaat mn thee -O- *
Is dat een subsoort van de ploptariers?

Eskegirl, jij hebt een vorm van autisme toch? (niet boos worden als het niet zo is, maar meende dat ergens te hebben gelezen)
Kuggur maakt hier een sarcastisch grapje B-)

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:49

Is vega-vlees niet ontzettend ongezond? ze proberen normaal vlees na te maken met Kunstmatige kleur en smaak stoffen...

ik denk dat je qua eten alles het best bij de basis kan houden. en dus biologisch moet eten!! eten uit eigen tuin doe ik regelmatig en smaakt ook nog eens veel lekkerder!! natuurlijk hebben wij ook wel appels uit de supermarkt die 100 x bespoten zijn zodat de teler zoveel mogelijk omzet heeft...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:52

baszo17 schreef:
Is vega-vlees niet ontzettend ongezond? ze proberen normaal vlees na te maken met Kunstmatige kleur en smaak stoffen...

ik denk dat je qua eten alles het best bij de basis kan houden. en dus biologisch moet eten!! eten uit eigen tuin doe ik regelmatig en smaakt ook nog eens veel lekkerder!! natuurlijk hebben wij ook wel appels uit de supermarkt die 100 x bespoten zijn zodat de teler zoveel mogelijk omzet heeft...

Je hebt veel soorten vegavlees :)
Van biologisch met hele bloemkolen en wortels tot iets wat moet doorgaan voor spekblokjes.
Denk dat je hier een beetje te kort door de bocht gaat :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:53

Citaat:
Dit mag niet.

Eh - de regel zoals ik die kenis, dat een zieke koe, geit etc sowieso wordt behandeld.
Maar dat in de reguliere melkveehouderij het zo is, dat dieren "preventief" antibiotica krijgen (- de aanhalingstekens zijn van mij: bacteriën worden er resistent van dus is het vooral schadelijke onzin - )
worden dieren in de biologische veehouderij pas behandeld als ze daadwerkelijk ziek zijn; en krijgen ze pas AB als de aandoening daar echt aanleiding toe geeft.

Dieren met AB in hun lijf mogen niet geslacht worden als 'biologisch vlees' - het is dus uitzieken geblazen, of binnen de reguliere grenzen geslacht worden.
Gelukkig zijn dieren die biologisch worden gehouden over het algemeen erg gezond (mede door het goede voer, ruimte en het feit dat de dieren een goed werkende darmflora hebben).

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:01

minikatje schreef:
Kuggur schreef:

_O- _O- _O-
*daar gaat mn thee -O- *
Is dat een subsoort van de ploptariers?

Eskegirl, jij hebt een vorm van autisme toch? (niet boos worden als het niet zo is, maar meende dat ergens te hebben gelezen)
Kuggur maakt hier een sarcastisch grapje B-)

Die snap ik, vandaar m'n vorksmiley erbij ;)

Ik snap alleen de logica achter deze vorm van vegetarisme (?) niet...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:03

Pearlx schreef:
OVERAL zitten dierlijke producten in.

Nee.
Het bericht van Spotteric klopte al niet: het ging om urine, niet over bloed en al helemaal niet over vlees (= slacht).

Wel is het zo dat je er moeite voor moet doen, maar ik heb dat er graag voor over.

Citaat:
Niet mee willen doen aan het slachten van dieren door geen producten meer te kopen waar dierlijk materiaal inzit is onmogelijk, dan kun je het beste in een kartonnen doos gaan wonen in het bos. In dat aspect bestaat veganistisch ook bijna niet.

"Jeder konsekwenz zum Teufel" - maar zo liggen de zaken echt niet.
Citaat:
Zelfs bij zowat ieder voedsel is ook wel dierlijk materiaal gebruikt om het te maken/bereiden. Je moet dan echt jezelf zo ver gaan verdiepen in wat waar voor gebruikt wordt, dan doen volgens mij weinig mensen.

.....daarvoor moet je etiketten lezen en sommige merken in het schap laten liggen - that is all.
Ik doe dat al jaren en ben er aan gewend: "gelatine? Het gaat niet door".

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:05

EskeGirl schreef:
]
Die snap ik, vandaar m'n vorksmiley erbij ;)

Ik snap alleen de logica achter deze vorm van vegetarisme (?) niet...

Dat je alleen dieren eet die na 3 minuten magnetron gaar zijn.
gaar betekend dat de oogjes plop zeggen.
dus vooral ratten, muizen,hamsters, en kleine beestjes.

Kwam een poolse invalkracht mee aanzetten :')

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:06

Mag ik wat aan de vegetariërs hier vragen? Op roze koeken zitten dode luizen voor de kleurstof, eten jullie die dan ook niet? :)

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:07

Ik eet geen vlees geen vis en ik probeer ook geen gelatine te eten. Ik eet eieren van onze eigen kippen, melk drink ik wel, wel het liefst biologisch. Veganistisch zou beter zijn voor de dieren en het milieu, maar ik moet ook nog een beetje gezond blijven. Ik heb af en toe gewoon een ei nodig. Melk zou ik zo kunnen schrappen, dat gebruik ik alleen door gerechten of koffie heen. Ik snap nooit zo goed waarom mensen dan wel vis eten en geen vlees. Vissen hebben in zee een beter leven, maar het is weer slecht voor de zee om ze eruit te halen. Worden ze gekweekt, dan heeft ook dat nadelen voor het milieu en voor de vissen zelf. Ik denk dat je door in ieder geval beesten uit je menu te schrappen, je al heel veel goed kunt doen.

Ik ben van mening dat mensen minder hypocriet moeten zijn. Wil je vlees? Prima, ga het zelf maar vangen, slachten en dan pas opeten. En als je dat niet kan, nou dan geen vlees. Ik heb er echt een hekel aan als mensen hun stukje vlees niet meer moeten als ze weten hoe dat beest heette, als het nog oogjes heeft of als ze het levend hebben gezien. Op die manier zullen er heel snel heel veel vegetariërs zijn