Edelstenen en hun werking, waar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:46

vuurneon schreef:
Voor mij is het te verklaren volgens het placebo principe en dat een ander daar anders over denkt is ook zijn/haar goed recht :) en dat respecteer ik ook :) ik vind het juist mooi dat een eenvoudige steen iemand daadwerkelijk kan helpen. Net als het oude vrouwtje die door het gebed juist elke dag de kracht vind om er weer voor te gaan :)

Maar hoe verklaar je dan dat mensen verbetering voelen terwijl ze niet weten dat er met stenen wordt gewerkt? Dat is dan toch geen placebo effect?

vuurneon

Re: Edelstenen en hun werking, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:47

Is het dubbelblind gedaan?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:48

Ach van paracetamol weten we ook nogsteeds niet de werking, maar bijna iedereen slikt het ;)
Wetenschappelijk niets onderbouwt maar ach het werkt :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:50

minikatje schreef:
Ach van paracetamol weten we ook nogsteeds niet de werking, maar bijna iedereen slikt het ;)
Wetenschappelijk niets onderbouwt maar ach het werkt :D

Mooi stukje klassieke conditionering wat dat betreft :j en ach, als het werkt gewoon zo laten haha

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:52

vuurneon schreef:
Mooi stukje klassieke conditionering wat dat betreft :j en ach, als het werkt gewoon zo laten haha

Ook hiervoor geldt dat je dan behoort te weten dat je een pijnstiller krijgt. Genoeg mensen die dat niet weten, het toch krijgen en waar in gedrag verbetering te zien is omdat ze minder pijn hebben. Of geldt placebo effect ook voor verplegend personeel die een patient aan het observeren is?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-08-14 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:54

vuurneon schreef:

Op pagina 2 van dit topic staat het verhaal van inochiyo. Kun je aan haar vragen of het dubbelblind is gedaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:55

Hoef je niet te weten dat je een pijnstiller krijgt :n omdat de meesten al zijn opgegroeid met een pil bij pijn = pijnstiller. Dus ook al zeg je niets en geef je iets, dan nog kunnen de hersenen denken dat er écht een pijnstiller binnenkomt.
Ach, ieder z'n kijk op dingen maakt de wereld leuk toch?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:58

Je impliceert hiermee dat de pijnstiller in pilvorm wordt gegeven en dat de patient bij bewustzijn is en duidelijk doorheeft dat er een pijnstiller/pil komt.
Genoeg patienten die pijnstillers krijgen in andere vorm dan een pil en die niet bij bewustzijn zijn, en waar het lichaam duidelijk verandering laat zien na die pijnstiller.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-08-14 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:58

Cassidy schreef:
vuurneon schreef:

Op pagina 2 van dit topic staat het verhaal van inochiyo. Kun je aan haar vragen of het dubbelblind is gedaan.

Is niet dubbelblind, want ze had zelf die steen onder het kussen gelegd. Bovendien is toeval ook een verklaringsfactor naast placebo. Kun je ook heel mooi berekenen hoe groot de kans is dat de resultaten gebaseerd zijn op toeval.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:00

Cassidy schreef:
Je impliceert hiermee dat de pijnstiller in pilvorm wordt gegeven en dat de patient bij bewustzijn is en duidelijk doorheeft dat er een pijnstiller komt.
Genoeg patienten die pijnstillers krijgen in andere vorm dan een pil en die niet bij bewustzijn zijn.

Nee, dat de hersenen het registreren en er onbewust mee aan de gang gaan. Dus gaat geheel buiten je bewustzijn om. Anders werkt het ook niet namelijk, placebo werkt het beste als de hersenen het fijn oppikken.

Overigens zelf ook aan meegedaan, helaas bleek ik niet te reageren op de placebo en wel op het échte medicijn dus mijn lichaam was wel correct en het lag niet aan mijn geest dat ik ziek werd van de nsaid :+ helaas.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-08-14 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:00

Dubbelblind is de actie dat haar broer de steen weer teruglegt en ze vervolgens slecht slaapt. En dat meerdere keren. Kun je zelf een kansberekening op loslaten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:01

vuurneon schreef:
Cassidy schreef:
Je impliceert hiermee dat de pijnstiller in pilvorm wordt gegeven en dat de patient bij bewustzijn is en duidelijk doorheeft dat er een pijnstiller komt.
Genoeg patienten die pijnstillers krijgen in andere vorm dan een pil en die niet bij bewustzijn zijn.

Nee, dat de hersenen het registreren en er onbewust mee aan de gang gaan. Dus gaat geheel buiten je bewustzijn om.

Ik ben er niet van overtuigd dat een patient in coma onderscheid kan maken tussen een infuus met fysiologische zoutoplossing, en een infuus met fysiologische zoutoplossing met een pijnstiller erbij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:03

Cassidy schreef:
Dubbelblind is de actie dat haar broer de steen weer teruglegt en ze vervolgens slecht slaapt. En dat meerdere keren. Kun je zelf een kansberekening op loslaten.

Nee ook niet. Dan moet de moeder (of eindelijk onafhankelijk persoon) weten van steen 1 en 2 weten waarvoor ze staan; 1 neppe en 1 echte die gelijk zijn qua uiterlijk en die geeft ze aan de vader, die dus niet weet welke steen wat is. Vader legt dan onder kussen van kind 1 een steen en onder kussen kind 2 ook. Dat moeten dan bij meerdere gezinnen gebeuren en ook binnen het gezin. Dubbelblind is immers... Dubbelblind; noch uitvoerende onderzoeker, noch deelnemer weten wat echt of nep is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:05

En dan krijg je weer te maken dat iedere persoon anders is, al dan niet gevoeliger is of verder is in zijn ontwikkeling om dit al dan niet te voelen. Dus niet vergelijkbaar.

Maar goed, jij je mening, ik de mijne. Laat verder ook maar.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:06

en je moet je parameters goed hebben staan.
Wat als de positieve energie van de moeder werkt ipv de steen of de werking van de steen krachtiger maakt.
Heb daar nog een heel leuk wetenschappelijk artikel over, zal dat eens opsnorren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:07

Dat bedoel ik te zeggen met; ik respecteer dat mensen er wel in geloven ;)

Met een goed experiment kun je wel aardig dat soort toevalligheden verminderen :) maar goed, ik ben en blijf diep van binnen gewoon een wetenschapper en ik ben echt oprecht gek op experimenten :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:07

minikatje schreef:
en je moet je parameters goed hebben staan.
Wat als de positieve energie van de moeder werkt ipv de steen of de werking van de steen krachtiger maakt.
Heb daar nog een heel leuk wetenschappelijk artikel over, zal dat eens opsnorren.

Robot inzetten :j nee; de beide stenen krijgen sowieso dan te maken met dezelfde onderzoekershanden, dus zijn dan ook gelijk aan elkaar. In een experiment moet je zo weinig mogelijk aan toeval overlaten natuurlijk :D
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-08-14 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:08

Stuk vervreemding, heeft ook weer uitwerking op de kinderen.
Kan onbewust ook gevoelens of zelfs angst oproepen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:08

vuurneon schreef:

Met een goed experiment kun je wel aardig dat soort toevalligheden verminderen :) maar goed, ik ben en blijf diep van binnen gewoon een wetenschapper en ik ben echt oprecht gek op experimenten :D

En ik ben ook wetenschapper en heb geleerd verder te kijken dan wat de wetenschap op dit moment kan verklaren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:09

Corelli schreef:
Ik pak een amethist als ik hoofdpijn heb, werkt goed :j

Ik heb jaren amethist gedragen aangezien ik migraine patiënt bent.
Heeft nooit gewerkt, maar omdat ik m zo mooi vond heb ik m maar om gelaten ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:10

Klopt, dus vandaar ook een goed experiment zal dat soort outliers er wel uitfilteren :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:11

Cassidy schreef:
vuurneon schreef:

En ik ben ook wetenschapper en heb geleerd verder te kijken dan wat de wetenschap op dit moment kan verklaren.

En dat doe ik dus ook. Dus wij staan er hetzelfde in, alleen een andere mening. Denken is feilbaar per definitie!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:15

Als jij bij alles wat de wetenschap niet kan verklaren meteen "placebo" roept, ben ik van mening dat we er echt niet hetzelfde instaan.

Ik kan me blijven verwonderen en vragen blijven stellen zonder meteen "placebo" te roepen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-08-14 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:17

En wie zegt dat ik mij er niet eerder in heb verdiept? :)*

Jij trekt nu ook snel conclusies :)

Overigens vind jij dat de wetenschap het niet kan verklaren, maar ik denk daar anders over :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-08-14 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:18

Placeboeffect is een heel tricky iets.
maar misschien leuk om daar een topic over te starten en hier het te houden op edelstenen :D