Welke plant overleeft het zelfs bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:33

SusanH schreef:
Mwoah, om mijn schoonmoeder nou in huis te halen om de plantjes te redden, nee bedankt :D. Fijn trouwens om te horen dat een bonsai geen makkelijke plant is. Voel ik me iets minder schuldig. Hij was echt heel mooi, maar ineens was hij helemaal kaal -O- .

Er zijn zelfs cursussen en boeken over Bonsaibomen dus je hoeft je niet schuldig te voelen nee :)) Zijn extreem gevoelig.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:57

Nou ja, gelukkig doen mijn kind, hond en paard het nog steeds erg goed. Vind ik belangrijker dan de plantjes :j

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:58

Ik ben ook geen held in vetplantjes. Ze worden omschreven als beginnersplant, maar ze leven bij mij nooit langer dan een maand of twee...
Wel doen mijn cactussen, yucca, munt, basilicum en Adenium obesum het prima.

Eoweyn_x

Re: Welke plant overleeft het zelfs bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 17:06

Vaak is het met vetplantjes dat veel mensen ze teveel water geven. Dat gebeurt al snel te veel. Ik heb orchideen, die doen het goed. Verder twee spathiphyllum, doen het ook heel goed, waar je wel mee uit moet kijken is dat ie heel snel groot worden :P Zo krijg ik alle planten van mijn moeder die zij teveel water geeft en dus te groot worden haha. Verder een sanseveria, een olifantenpoot, en drie waarvan ik niet weet dat het is. Weet alleen dat het dure planten zijn, heb ze gekregen en doen het ook goed. Ene heeft grote donkergroene lange bladeren, andere groene stengels met bladeren over de hele stengel en een boomachtig iets, zo'n 1.80 hoog.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 17:14

Bizzybijtje schreef:
SusanH schreef:
Mwoah, om mijn schoonmoeder nou in huis te halen om de plantjes te redden, nee bedankt :D. Fijn trouwens om te horen dat een bonsai geen makkelijke plant is. Voel ik me iets minder schuldig. Hij was echt heel mooi, maar ineens was hij helemaal kaal -O- .

Er zijn zelfs cursussen en boeken over Bonsaibomen dus je hoeft je niet schuldig te voelen nee :)) Zijn extreem gevoelig.

"Bonsai" is geen plantensoort, het is een manier van kweken.

De planten die in de winkel als bonsai worden aangeboden zijn vaak helemaal niet zo gevoelig. Een goed voorbeeld daarvan is de bonsaificus (ficus rotundifolia), een vrij gemakkelijke kamerplant, die zijn bonsai uiterlijk aan zware wortelgroei te danken heeft.
Ik heb er hier al jaren één in de vensterbank staan, niet zo moeilijk hoor.

In Japan zijn traditionele bonsaibomen kleingehouden exemplaren van "gewone" bomen, van es tot denneboom. Die zijn inderdaad, afhankelijk van de soort, vaak erg gevoelig, als je die maar even laat uitdrogen overleven ze dat vaak niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 17:15

Ik heb nepplanten staan en een cactus. :D
Die blijven leven. :')

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:37

Ik heb ook al redelijk wat planten vermoord. |( Ondertussen gaat het beter. De grootste fout is denk ik te veel water geven. Bijna alle planten hebben liever te weinig water dan te veel!
Maar spathiphyllum of wat dan ook is inderdaad een supersterke plant!! Die heb ik nu al een hele tijd. Hij groeit inderdaad wel hard, als je 'm in een groter potje zet breidt ie echt gigantisch uit. Die van ons is al drie keer zo groot als bij aankoop denk ik. Maar is supermakkelijk, je ziet zo wanneer hij water nodig heeft. En voor de rest laat je hem gewoon met rust.

Die Draecena heb ik overigens wel dood gekregen.. Ik vind orchideeën ook niet makkelijk! Heb er wel al eentje die al ruim 2 jaar staat, maar er is na de eerste bloeiperiode (zo'n 6 maanden) nooit meer een bloemetje aangekomen -O- Terwijl er wel gewoon nieuwe blaadjes groeien. En ik vind dat best lelijk, een orchidee zonder bloemen.. Dan liever m'n spathiphyllum :D Eén vetplantje heb ik ook na een week al dood gekregen. Het andere staat er ondertussen ook al 2 jaar. De truc is om ze in een kommetje met water te zetten voor een paar uurtjes ofzo en daarna te laten uitlekken. Zo verzuip je je planten niet. M'n vetplantje krijgt maximaal eenmaal in de maand water op die manier. En doet het dus prima!