iemand opgevangen. wat nu verder?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 22:58

Wauw apple. Je kent haar niet eens en oordeelt zo hard. Ze zet echt alles op alles en zit niet anders dan achter de pc om vanalles uit te zoeken en te regelen. Denk je dat t leuk is als je "iemands probleem bent?" Ooit weleens finaal in de stront gezeten?

Apple

Re: iemand opgevangen. wat nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 23:05

Ik oordeel heel hard ja. Het is heel fijn voor haar dat ze jou tegen het lijf heeft gelopen en ik hoop van harte dat het verhaal 100% klopt.

Ik hoop heel erg dat er blije updates in dit topic komen te staan. Dat kevertje40 zichzelf bijeen weet te rapen aangaande huisvesting, werk. Wellicht nog andere hulpverlening weet te vinden en wellicht ook nog zelf een sociaal netwerk weet op te bouwen.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 23:12

Ik hoop t met je mee :) verder ga ik niet meer in discussie met je.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 23:13

Ik begrijp dat je waarschuwt Apple. En het is heel jammer en vervelend dat er onbetrouwbare mensen in de wereld zijn. En het is heel erg dat je soms op je goede bedoelingen wordt afgestraft.

Maar dan nog ben ik heel blij dat er mensen zijn die nog steeds geloven in de goedheid van anderen... en het is enkel te hopen dat zelfs al wordt het een harde les, dat je daar nog steeds in blijft geloven dat niet iedereen zo is.

Het is zo mooi als de medemens die het echt nodig heeft een handje geholpen wordt en het niet voor altijd verziekt wordt door de liegers en bedriegers.

Overigens denk ik dat je hulp op vele manieren kunt aanbieden. Het hoeft niet altijd thuis opvangen te zijn. Het kan ook informatie verstrekken zijn, of wellicht een lift naar een opvanglocatie? Ik vind in ieder geval heel erg blij dat ze in dit geval geholpen is en het hele verhaal waar blijkt en dat ze snel haar eigen plekkie vind!

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 23:16

Ik heb dit topic niet geopend voor mensen die willen oordelen. Ik heb nog meer te doen dan me daar druk om te maken momenteel. Ik opende het om mensen te bereiken die iets kunnen/willen betekenen. Hoe dan ook. Om iemand te helpen haar leven weer op de rit te krijgen nadat de grond finaal onder dr voeten vandaan is getrokken.
En die mensen zijn er gelukkig ook.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 23:19

Apple schreef:
Ik wil alleen nu goedwillende bokkers behoeden voor 'wat nu goede beslissingen lijken later toch heel foute beslissingen kunnen zijn'.

Maar ook dit, iedereen zijn eigen keuze.

(wellicht kan ik me wel iets te goed inleven hierin ;-) dat is een aanname die je daar maakt Nado)

Je hebt gelijk, excuus voor de aanname :o

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 23:22

Goed dan gaan we nu even verder met informatie en advies:

Op de korte termijn: toch onderdak regelen via een instantie. Crypto noemt een aantal zinnige zaken op, ook instanties zonder wachtlijst.
Daarnaast: toch ergens inschrijven, dat kan als briefadres. Als briefadres dan kun je wel toeslagen endergelijke aanvragen, maar dan kunnen eventuele schuldeisers niet op het briefadres aankloppen.
Als dat gelukt is aanvullende bijstand vragen bij de Sociale Dienst, het inkomen van Kevertje40 ligt onder de bijstandsnorm voor een alleenstaande.
Inschrijven bij diverse woningbouwverenigingen. Is er toevallig niet een Gemeente waar economische verbondenheid mee is? Of een geschiedenis mee is aan te tonen? Dan wordt het allemaal weer een stuk makkelijker. Waar stond ze eerst ingeschreven, had ze een huurwoning?
Toeslagen: heeft ze zorgtoeslag? Zo nee, aanvragen met DigiD op http://www.toeslagen.nl

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 23:24

Apple je bedoelingen zijn vast goed maar je manier van reageren vind ik niet heel erg gepast. Zeker van een mod (ook al is dit niet je afdeling). Daar heb ik toch iets hogere verwachtingen van. Je post kunnen een topic als dit makkelijk in een reltopic veranderen. En daar zitten we niet op te wachten.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 23:25

Bedankt voor de tips apple. Super! Zijn toch dingen die je kan bekijken en samen kom je op meer ideeen dan alleen!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 23:25

Jenny, ik zie altijd graag meerdere kanten van een probleem ;-) Daarnaast heb je mijn laatste post misschien nog niet gelezen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 23:29

Ik heb je laatste post nu ook gelezen. Er is niks mis met een probleem van meerdere kanten bekijken maar het is de toon die de muziek maakt. Besef je wel hoe kwetsend het kan zijn voor iemand die nu enorm kwetsbaar is?

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 23:31

zelf ook een soort gelijk iets mee gemaakt.
Ontslagen bij werkgever, eerste paar maanden is het nog wel te doen maar toen werd het toch allemaal wel wat duur, moeilijk om werk te vinden tijdens een crisis (en je mag alleen nog maar solliciteren op functies binnen je vak gebied, erg lastig als elektricien) dus ik moest keuzes maken, in de oliebol komen of tijdelijk terug naar ouders.

Ik kon gelukkig weer thuis terecht maar door al het gezeur vergeten mijn inschrijving te verlengen |o Ik kreeg na 1,5 jaar een nieuwe baan en kon weer een beetje sparen. Toen gingen mijn ouders scheiden wat ook weer een boel gedoe met zich mee bracht, beide ouders zijn afgekeurd en kregen dus allebei het minimale aan geld. Ik moest dus weer op mezelf maar was nog maar net ingeschreven bij de woning bouw stichting, en nu? mijn moeder zou niks geen uitkering krijgen zolang ik daar in woonde want dat moest ik dan aanvullen, maar ik had er niet zoveel zin in om voor een ander te werken terwijl ik zelf aan het sparen ben.

Dus op allerlei woningen gereageerd waarvan 1 een spoed woning was, ik had het geluk dat ik die woning ook gekregen heb en dus een maand later een eigen woning had. Helaas had ik nog geen 1000en euro's kunnen sparen waardoor dus de verbouwen enorm traag ging/gaat.

Dus ja ik kan wel begrijpen dat je soms dingen vergeet (zoals ergens inschrijven) als je in een situatie zit die nogal stressend is.

Veel strerkte voor de persoon in kwestie en vind het super dat er zoveel hulp komt. MW is altijd een goed idee aangezien die vaak meer weten en kunnen dan je denkt

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 09:30

Hallo, heb de beide topics gezien en snel doorgelezen.
Super van de bokkers die zo behulpzaam zijn _/-\o_

Wilde toch nog even een mededeling doen (als het al niet gedaan is):

Denken jullie eraan dat er in Nederland voor de gemeentelijkebelasting en het waterschap met een 1 persoons of een meerpersoons inschrijving gewerkt wordt?
Volgens mij is dat in elke gemeente hetzelfde. In de gemeente waar ik werk is het verschil voor afvalstoffenheffing ruim €50 euro per jaar en de zuiveringsheffing scheelt meer dan €100 per jaar.
Dus als er gaandeweg dit jaar een 2e persoon op een adres bijgeschreven word zal de hoofdbewoner aangepaste aanslagen ontvangen... Wat dus bij ons zou betekenen dat de hoofdbewoner nog een rekening krijgt van ruim €75,- (omdat je halverwege het jaar zit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 09:52

Goh Apple, waarom moet ik nou toch bij jouw berichten gelijk aan het volgende gezegde denken? "De beste stuurlui staan altijd aan wal" ?

Dit kan nu echt iedereen overkomen, wat dus ook met regelmaat gebeurt in deze crisistijden.
En als de overheidsinstellingen eenmaal bloed ruiken, is het echt heel snel met je gedaan en je kan er helemaal niets aan doen.

Want ja je word binnen 3 mnd. met een beetje pech al als geëmigreerd uitgeschreven bij een gemeente en ja zodra je dus geen GBA meer hebt, kun je nergens meer aanspraak op maken; je kan niet de schuldhulpverlening in als dit nodig is, je verplichte ziektekosten verzekering word opgezegd, maar jij mag als Nederlander wel mooi boete's gaan betalen, want je bent omdat je dus wel gewoon belasting betaalt (dmv je uitkering,werk) geen echte illegaal.
Het is zo vreselijk krom hier in Nederland daar lusten de honden geen brood van.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 09:52

Wat super PenP en kukkie dat jullie haar opgevangen hebben!
Ik hoop dat ze de juiste wegen weet te vinden om weer iets voor zichzelf op te kunnen bouwen.

Apple, ik snap op zich jouw andere kant van het verhaal wel, maar ik vind dat je dat hier wel vrij hard neer zet. Niet iedereen weet de juiste wegen te bewandelen of heeft mensen in de omgeving die kunnen helpen. Dat jij weet wat je moet doen in zo'n situatie betekent nog niet dat iedereen dat maar weet. Super dan toch dat er mensen zijn die zich om haar bekommeren.
Wel goede tips overigens ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:27

Ik vind het vreselijk hard en ook onrealistisch om ervan uit te gaan dat iemand het zelf maar op moet lossen. Eigen verantwoordelijkheid nemen is een vrij holle frase als iemand niet weet waar te beginnen - het is veel te vaak een excuus om mensen niet even een zetje op de weg terug te geven. Het wordt door gemeentes (en specifiek sociale diensten die de bijstand moeten toekennen) soms zelfs gebruikt om de verantwoordelijkheid af te schuiven - ipv mensen helpen is hun taak dan vooral om mensen te veroordelen omdat ze het niet goed doen. Zonder te vertellen hoe je het dan wel goed doet. Reele vragen om hulp worden afgewezen want 'eigen verantwoordelijkheid'.

Maar wat moet je dan? Dit is ook een situatie die wij als maatschappij laten ontstaan. ZELF vind ik het behoorlijk veel schokkender hoe makkelijk iemand volkomen in de problemen kan komen alleen maar doordat je (niet zo gek) je weg niet kunt vinden door de gigantische lagen van de bureaucratie.

Mensen zeggen dat ze het allemaal fout hadden gedaan, vanuit een eigen positie met huis, vaste baan, goede opleidng, en de mogelijkheid om die bureaucratie wel te kennen, voelt dan toch wel een beetje... niet sportief. Makkelijk gezegd. En helpen doet het niets. Mensen voelen zich op zo'n manier alleen nog maar meer aan hun lot overgelaten, hun zelfvertrouwen nog maar meer de grond in geslagen (de boodschap die ze krijgen is dat het allemaal aan hun ligt - dat is echt een boodschap die helpt om voldoende vertrouwen te krijgen om de zaken goed op een rijtje te zetten.)

Ik vind verder dat PenP en kukkie en ts bij uitstek goed bezig zijn om ook naar de langere termijn te kijken. Keurige manier: eerst zorgen dat je niet op straat slaapt (en de weerstand tegen daklozenopvang snap ik ook), dan zorgen dat je een plek hebt waar je het wellicht iets langer vol kunt houden en je ook je admin kunt regelen, dan alles op alles zetten om de admin en een zelfstandige woonruimte te regelen. Lijkt mij de perfecte volgorde.

Daarnaast zie ik de meerwaarde niet van een opvang bij de instanties - opvang bij iemand in huis is, als die persoon dat ok vindt, net zo goed en kan net zo goed als basis dienen.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:35

Prachtig gezegd shadow, ik verbaas mij toch een beetje om het stijgend egocentrische in de maatschappij.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:05

Dit alles kan ook een hele uitgekookte actie zijn van deze dame. Waar is het makkelijker om hulp te krijgen dan op een forum met veel jonge mensen die nog idealistisch in de maatschappij staan? En er lopen echt een hoop uitgekookte uitvreters in deze maatschappij. Geen inschrijving hebben bij de GBA is ook raar. Gemeentes zijn niet zo makkelijk met uitschrijven zonder een nieuw adres. Je bent dan niet meer bereikbaar voor instanties zoals de belastingdienst. Ook het gegeven dat ze helemaal niet bij familie of vrienden terecht kan roept vraagtekens op. Ik wens de Bokker die haar in huis genomen heeft veel wijsheid toe maar ook daadkracht om haar zo snel mogelijk op een ander plekje te hebben, dan maar daklozen opvang.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:09

janderegelaa schreef:
Ik wens de Bokker die haar in huis genomen heeft veel wijsheid toe maar ook daadkracht om haar zo snel mogelijk op een ander plekje te hebben, dan maar daklozen opvang.

? Waarom? Is dat niet bij uitstek iets dat aan de betrokkenen zelf is? Ik wens degene die haar in huis genomen heeft veel wijsheid toe, en daadkracht als het nodig is en de situatie daarom vraagt. Maar iemand in huis nemen om haar vervolgens zo snel mogelijk alsnog op straat te gooien, zonder dat daar aanleiding toe is... dat snap ik echt helemaal niet en klink mij alleen maar onnodig wreed in de oren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:13

@Shadow
Ik heb ook meerdere mensen opgevangen (wel bekenden).
Het moeilijke is dat zodra ze een dak boven hun hoofd hebben (bij mij..) ze geen recht meer hebben op noodopvang.
Na de eerste opvang kwamen wij daar achter en dat wisten wij dus ook bij die daarna, maar dat hield in dat wij mensen soms wel 1 jaar in huis hebben gehad voordat zij een eigen woning/kamer kregen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:20

wij hebben inmiddels nu 2,5 jaar iemand hier in 'opvang' ,gelukkig kunnen wij deze persoon en geheel eigen woon gelegenheid aanbieden,maar zonder ons had deze alleen nog maar een auto gehad om in te wonen...

overigens staat deze persoon hier wel ingeschreven en alle gemeente verhogingen betaald deze ook netjes :)

iemand uit de brand helpen is niets mis mee,ik hoop voor alle betrokkenen dat een veilige plek rust biedt en vanuit daar een nieuwe opbouw naar een eigen woning kan komen... :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:40

Ik denk dat Apple bedoelde dat de bedoelingen en acties erg mooi zijn, maar dat je er wel voor moet waken dat iemand geen misbruik van je goedheid maakt en zelf ook wel actief actie blijft ondernemen voor het vinden van eigen woonruimte.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:53

Ik ga me niet mengen in de discussie. Het enige wat ik kwijt wil is dat ik echt heel veel respect het voor PenP en Kukkie. Die nemen toch een wildvreemde in huis en zetten daarmee hun eigen zaken opzij om iemand te helpen. Men zegt dat de maatschappij aan het verharden is maar deze mensen laten het omgekeerde zien.
Kevertje heeft uit pure wanhoop een account aangemaakt en wilde alleen haar verhaal kwijt.

Nogmaals PenP en Kukkie petje af voor jullie!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:55

janderegelaa schreef:
Dit alles kan ook een hele uitgekookte actie zijn van deze dame. Waar is het makkelijker om hulp te krijgen dan op een forum met veel jonge mensen die nog idealistisch in de maatschappij staan? En er lopen echt een hoop uitgekookte uitvreters in deze maatschappij. Geen inschrijving hebben bij de GBA is ook raar. Gemeentes zijn niet zo makkelijk met uitschrijven zonder een nieuw adres. Je bent dan niet meer bereikbaar voor instanties zoals de belastingdienst. Ook het gegeven dat ze helemaal niet bij familie of vrienden terecht kan roept vraagtekens op. Ik wens de Bokker die haar in huis genomen heeft veel wijsheid toe maar ook daadkracht om haar zo snel mogelijk op een ander plekje te hebben, dan maar daklozen opvang.

In deze reactie kan ik me alleszins vinden.. ik blijf het merkwaardig vinden dat een vrouw van 41 zich geen raad weet, niet naar de politie gaat als ze buiten gesloten wordt. De opmerkingen dat die 'toch niks doen' is een aanname - ze hadden haar bovendien meteen van hulp kunnen voorzien (daklozen opvang oid) - als er een goede reden is gooien ze je echt niet 'zomaar' weer op straat. De tijd zal z'n loop nemen - ik ben erg benieuwd hoe zich dit verder gaat ontwikkelen..

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 11:58

Ik snap de felheid naar Apple niet zo goed. Haar intentie is alleen mensen te waarschuwen om voorzichtig te zijn. Daar is toch niks mis mee? Mijn hart wordt elke keer verwarmd als ik zie hoeveel bokkers wat voor elkaar kunnen betekenen, dat absoluut, maar voorzichtigheid is met zulke situaties wel gediend. Ik ken de vrouw niet en ik geloof echt dat het een vrouw is waarvan de aarde onder haar voeten is weggevallen, wat vreselijk is, en daarom heb ik veel respect voor alle meedenkende bokkers, maar extra oplettendheid is natuurlijk nooit verkeerd. Ik denk ook niet dat ze het zelf gek vindt dat er advies wordt gegeven om voorzichtig te zijn. Dat maakt van haar nog geen slecht mens, of onbetrouwbaar mens. Ik denk dat sommigen de post van Apple in die zin heel anders interpreteren dan bedoeld is.
Petje af voor jullie, ik hoop op leuke updates en dat het helemaal goedkomt met haar! :D (maar dat kan haast niet anders met zulke warme mensen die haar steunen)