Ik heb iemands leven gered (donor)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lis_Ol

Re: Ik heb iemands leven gered (donor)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 23:14

Respect, en kippenvel bij het lezen van de brief.
heel knap en kan me voorstellen dat de dankbaarheid alle pijn overtreft :j

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 23:30

Geweldig dat je dit gedaan hebt! En wat een ontzettend mooie brief.

GewoonNoor schreef:
@imd nee dat is weer wat anders! Dat gebeurd gewoon op de bloedbank. Beenmerg via een apparaat gebeurd echt in het ziekenhuis!

Plasma is echt wat anders.
Ik heb niet meer geschikte aderen ervoor... bloedprikken is ook al bijna onmogelijk voor mij.

Vormt dit geen belemmering? Ik wilde me een hele tijd geleden aanmelden als stamceldonor, ook naar aanleiding van foldertjes bij Sanquin, maar toen stond op de website dat je niet geschikt bent als je moeilijk te prikken bent. Helaas ben ik onder andere daardoor (hopelijk tijdelijk) gestopt met bloed doneren. Het lijkt er op dat het aanmeldformulier van stamceldonatie vernieuwd is, want deze vraag zie ik er niet meer tussen staan. Als dat inderdaad geen problemen oplevert, dan ga ik me wellicht toch nog aanmelden.

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 23:48

MonaLieske schreef:
Geweldig dat je dit gedaan hebt! En wat een ontzettend mooie brief.

GewoonNoor schreef:
@imd nee dat is weer wat anders! Dat gebeurd gewoon op de bloedbank. Beenmerg via een apparaat gebeurd echt in het ziekenhuis!

Plasma is echt wat anders.
Ik heb niet meer geschikte aderen ervoor... bloedprikken is ook al bijna onmogelijk voor mij.

Vormt dit geen belemmering? Ik wilde me een hele tijd geleden aanmelden als stamceldonor, ook naar aanleiding van foldertjes bij Sanquin, maar toen stond op de website dat je niet geschikt bent als je moeilijk te prikken bent. Helaas ben ik onder andere daardoor (hopelijk tijdelijk) gestopt met bloed doneren. Het lijkt er op dat het aanmeldformulier van stamceldonatie vernieuwd is, want deze vraag zie ik er niet meer tussen staan. Als dat inderdaad geen problemen oplevert, dan ga ik me wellicht toch nog aanmelden.

Ja dan moet het dus via een punctie.. Zoals bij mij ;-)

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 00:01

Wat goed van je! Echt respect ervoor.

Je verhaal heeft goed gedaan, heel veel aanmeldingen!

Ik zit er door jouw verhaal nu zelf ook over na te denken om mij aan te melden.

Het enigste wat mij tegen houdt is 'het herstel'. Ik moet morgen toch op mijn werk langs de arts om m'n hechtingen eruit te laten halen en dan ga ik even vragen of het verstandig is ivm mijn werk.

Maar echt top van je!!

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 00:01

Oké, duidelijk. :) Ik ga er in ieder geval over nadenken.

ponypret123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 00:03

Wow, ik kan niks anders zeggen! Heel mooi beschreven, trots op je ;)
prachtig!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 00:09

Mooi zeg!
Ik ben al gewone donor maar voor de rest nog niets.
Voor bloeddonor ben ik helaas te licht, anders zou ik het zeker doen!
Is er een minimumleeftijd of gewicht aan verbonden? Zo nee, dan zou ik mij ook graag inschrijven!

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 00:15

woow...
heel mooi verhaal
maar je zet me ook aan het denken

12 jaar geleden heeft een bloed-donor mijn leven gered
en het ergste is nog dat ik daar eigenlijk nooit zo bij stil heb gestaan :(

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 00:39

Wow wat ontzettend mooi van je dat je dit hebt gedaan! En nog mooier dat het is aangeslagen. Ga jij haar nog een brief terug schrijven? Tenminste als ik het goed heb gelezen mogen zowel donor als ontvanger elkaar één brief sturen.

Ik ga me er over inlezen! Bedankt voor het delen van je verhaal!

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 00:51

Respect hoor! Echt een kippenvel verhaal dit!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 00:52

Oh ik kreeg echt ook kippenvel en tranen in mijn ogen, wat een bijzondere brief. Goed gedaan en wat een geschenk ook, zo'n reactie.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 00:59

Wauw echt geweldig! :o
Ik zou het maar eng vinden zo'n punctie :o
Ik ken enkele mensen met muco en zij hebben hun leven ook te danken aan een donor. Het is gewoon prachtig hoe deze mensen gewoon meer kunnen nu dan voor de transplantatie en dat iemand hen daar de kans toe geeft! Echt prachtig wat je gedaan hebt :D

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 01:50

Ik heb het met kippenvel gelezen. Wat een geweldig goede keuze om stamceldonor te worden en het ook daadwerkelijk te doen. Heel erg bedankt voor het delen van je verhaal en de brief die je hebt ontvangen. Ik ben er stil van, wauw..

MJDR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 02:22

Ik kreeg helemaal kippenvel door die brief. Heel mooi dat je dit heb gedaan en iemand leven heb "gered".

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 02:35

Wauw! Echt een super mooi verhaal!!
Toen ik ergens eind vorige jaar (was al 19!) die brief binnen kreeg heb ik zeker getwijfeld. Vooral omdat mijn oom al 2 jaar nier problemen had, en er voor hem ook een donor gevonden moest worden. Mijn opa, oma en moeder kwamen in aanmerking en alle drie hebben ze bloed laten prikken. (Dus de ouders en zus van mijn oom) Mocht dat niet matchen zouden ze nog bij mijn vader kunnen kijken (die had het ook voor hem gedaan). Echter hadden mijn moeder en oom een zeldzame match van +- 99% en waren ze dus vrijwel gelijk. Volgens de artsen was het een wonder! Hier was het een hectische tijd, en wat heb ik gejankt toen ze geopereerd werden! Mijn moeder had officieel met 2 dagen naar huis gemogen, maar wegens heftige pijn werd dit een week. (Ze hebben een zenuw beschadigd met de operatie) Maar de wonderen waren de wereld nog niet uit, want met een paar uur was het bloed van mijn oom voor 70% (!!!) schoner! Een uur na de operatie zat m'n oom aan de gevulde koeken, zo goed voelde hij zich, terwijl mijn moeder stoned was van de morfine. Mijn oom had zeker 2 weken in het ziekenhuis moeten blijven, maar omdat het zo goed ging met hem was er geen reden om hem in het ziekenhuis te houden, en na 10 dagen mocht hij naar huis. Na 11 dagen na de operatie was hij alweer aan het werk. Mijn oom word nogsteeds gezien als medisch wonder, want waar de meesten 3 maanden over doen met afbouwen, had mijn oom binnen 2 weken eigenlijk al gehad, dus de artsen moesten voor zijn veiligheid langer doen over het afbouwen van medicijnen. Mijn oom had altijd een te hoge bloeddruk, en hij krijgt nog medicijnen hiervoor, maar die slikt hij niet meer omdat zijn bloeddruk nu goed is, en anders dus veel te laag met kans op een hartstilstand. Hoe goed het met mijn oom ook gaat, voor mijn moeder zijn de ziekenhuisbezoekjes nog niet afgelopen vanwege die beschadigde zenuw..

Na die hectische tijd kreeg ik een herinneringsbrief voor dat donorschap, en deze ligt nogsteeds in de kast. Ik heb getwijfeld, maar hoe ik mijn moeder gezien heb... Heeft mij toch laten in zien dat ik dit niet wil. Ik zou zo iets alleen voor een echte bekende kunnen en willen doorstaan. Ondanks dat ook mijn moeder een bijzonder geval was, want het gebeurd zelden! Maar ze heeft me wel 100x verteld; als ik het nog eens zou moeten doen, zou ik het niet doen. Gelukkig kan het ook niet meer.

Ondanks dat, vind ik het geweldig dat mensen dit voor anderen, onbekenden, of bekenden kunnen en willen doen! Mijn hoofd zegt ja, maar mijn gevoel zegt nee..

Dus TS, ik vind het waanzinnig goed en knap van je, dat je dit hebt kunnen, en willen doen, voor een volslagen onbekende! Echt, super! En het is prachtig om te lezen dat je het zo nog een keer zou doen! En ik weet hoe groot de dankbaarheid is. Vooral omdat ik alles van heel dicht bij heb mee gemaakt. Want ik heb heel veel aan mijn oom te danken. En als mijn moeder dit niet had gedaan, was mijn oom binnenkort gewoon overleden. Maar ik denk dat iedereen dit zou doen voor zijn/ haar broer of zus, zoon of dochter, en vader of moeder!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 02:56

Loveuggs. Orgaandonatie is, behalve als je anders aangeeft, alleen na je overlijden. Beenmerg of bloed doneren is niet te vergelijken, beide komt weer terug. En je hebt er zeer minimaal last van. Ikzelf ben donor voor alles dus als ik opgeroepen wordt ook voor beenmerg, bloed momenteel even niet ivm tatoeage.

Ts ik vind het echt geweldig wat je hebt gedaan en ik hoop dat dit topic meer mensen aanzet om donor te worden

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 10:34

Wow wat heftig en ontzettend onzelfzuchtig om te doen! Erg mooie daad en geweldige brief als reactie!

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 12:08

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:15

Ik vertelde het mijn vriend, die heeft zich ook gelijk aangemeld.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:33

Wow! Wat moet het fijn zijn om te weten dat het ook daadwerkelijk geholpen heeft. En wat een prachtige brief heb je gekregen. Wat moet het mooi zijn om te weten dat je iemand van ongeveer je eigen leeftijd weer een toekomst hebt kunnen geven. Dat zal de waarde van je eigen leven ook wel weer even flink in perspectief zetten.

Ik ben trots op je!

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:37

Wow respect!
En wat een prachtige brief zeg!

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:42

Ik las het ook al op facebook en heb heel veel bewondering voor je dat je dit gedaan hebt.
Zelf ben ik een bloeddonor met als bloedgroep 0 negatief waardoor mijn bloed erg gewilt is.
Het geeft me een goed gevoel om andere mensen te helpen en zit er ook over na te denken om mij hier voor aan te melden!

Echt respect Noor, je hebt een goed hart!

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 12:56

Als er weer eens een topic komt met "waarom ben je wel/geen (bloed)donor", moet je een link naar dit topic met deze brief neerzetten. Daarom zijn we donor.

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:00

Wat een prachtige brief, echt heel dapper en goed van je dat je dit hebt gedaan. Die peroon van de brief is echt zo dankbaar, echt heel mooi om te lezen, kreeg er ook tranen van in mijn ogen..

Heel veel respect voor jou _/-\o_ _/-\o_

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:02

Zoda ik oud genoeg ben meld ik me zekerr aan!