Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Poiuytrewq schreef:Mick heeft gelijk.
Hier in de schoonfamilie ook een verslaafde, maar dan aan drank.
Het is niet zo dat ze van de drugs of drank meer houden dan van de vrienden of familie. Het is gewoon een soort ziekte die er langzaam en geniepig in sluipt.
Zij had ook twee kinderen (22 en 18) en is op de verjaardag van de oudste ruim een maand geleden overleden.
Het kan een paar weken of zelfs maanden goed gaan, maar die terugval laat gewoon op zich wachten. Kleine 5% komt er weer helemaal vanaf was ons verteld.
Die praatjes zooo herkenbaar ook. Er is zo veel gebeurd, we hebben zo goed onze best gedaan om te helpen. Kan er een boek over vol schrijven en ik heb er 'maar' drie jaren van meegemaakt. Zo een lief en mooi mens maar zo kapot gegaan hier door, echt heel verdrietig.
Het s voor iemand die niet verslaafd is niet te begrijpen wat er in zo'n iemand zn hoofd om gaat, en dan is het heel makkelijk om te zeggen dat iemand meer van de drugs of drank houdt dan van de familie. Dat hoeft nl niet altijd zo te zijn! Het ligt helaas niet zo makkelijk
En TS, ik snap dat je hem wilt helpen. Maar ik denk niet dat je dat zelf kunt. Dreigen helpt niets, belonen is ook geen tovertruc.
Helaas is er geen handleiding voor het omgaan met dit probleem.. Je doet maar wat en gaat van alles proberen maar niets helpt. De enige die hem echt kan helpen is hij zelf
Er zijn ook klinieken waar je kunt zitten zonder verplichte opname (dus dat je weg kunt wanneer je wilt). Maar goed daar zit het ook helemaal vol met junken en is de kans groot dat ie vrienden maakt en twee junken bij elkaar is nooit de oplossing.
Sterkte.
mick75 schreef:Ik vind dit nou als typische junkiepraatjes klinken van hem.
Het gaat fout bij het toezeggen van allerlei materiele dingen, zoals steentje bijdragen voor die auto. Niets beloven wat je geld kost, of kan gaan kosten. Nu ga je proberen hem van de drugs af te kopen, en dat ga je nooit winnen. Hij moet er vanaf blijven omdat hij dat zelf wil, anders werkt het niet.
Laat hem er maar van leren, auto in de prak, zal ie toch waarschijnlijk ooit keuzes moeten gaan maken. Drugs of sparen voor een nieuwe. Als jullie hem financieel gaan helpen, dan hoeft ie nooit een keuze te maken. Laat hem maar lekker een tijdje met het OV en de fiets rondsjouwen en scheld hem voor mijn part de huid vol en meer.
Je kan best met hem bevriend blijven, alleen zolang hij gebruikt gewoon duidelijke regels stellen. Je krijgt GEEN geld van me. Hooguit een kop koffie en een broodje of zo, maar GEEN geld. Nooit. Onder geen enkele omstandigheid. Totdat hij BEWEZEN heeft dat hij langere tijd clean is en daar serieus aan werkt. Verder kan je gewoon prima contact met hem houden.
En weet je, als jij die regels maar duidelijk genoeg maakt, die van "ik geef je geen geld, wat er ook gebeurt", dan weet hij waar hij aan toe is en bescherm je jezelf ook nog een keertje. Het is nog veel erger als blijkt dat hij jouw centen in drugs gestopt heeft en niet in een auto.
cindy1000 schreef:Wat vreselijk ts, helaas ook enkele vrienden van mij die hetzelfde weggetje bewandelen. 1 zit momenteel in een afkickkliniek en die doet het super. Maar echt alle mensendie aan drugs zitten, en dan spreek ik uit ervaring, liegen en bedriegen alles bij elkaar voor de drugs. Praten met je mee, zeggen A en doen B. Vreselijk, maar in hun idee ook logisch omdat het een verslaving is. Ja wat kan je doen? Iedereen zegt loslaten maar dat is natuurlijk zo enorm moeilijk, het is immers een vriend. Ik zou toch zeker sturen op psychische hulp. Zelf ben ik er van overtuigt dat alleen dat helpt, zelfstandig van ghb (wat eigenlijk de verslavendste drugs is afgezien van heroïne) afkomen is eigenlijk zo goed als onmogelijk. Weigert ie enige hulp van buiten af zou ik het indd loslaten, want iemand kapot zien gaan aan drugs is echt echt vreselijk! En geloof alsjeblieft niet te veel in praatjes, want verslaafde praten en verzinnen alles bij elkaar, heel erg veel sterkte en als je er over wil praten, mn pb staat voor je open!
) en ook op het rechte pad blijft.Goof schreef:JoellaLoves schreef:ik heb hem duidelijk gemaakt dat dit zijn laaste kans is en anders mijn handen van hem aftrek en weer verder ga ! hij snapt me volkomen en heeft gisteren niet gebruikt en vandaag ook niet! je ziet hem al een stuk meer opknappen.
Iemand knapt de eerste periode helemaal niet op, dus ik vraag me af in hoeverre hij dan verslaafd was of dat hij misschien toch nog iets gebruikt heeft.
Ik hoop voor jou dat hij zich aan zijn belofte houdt.
billionache schreef:Nou TS, heb met verbazing je verhaal gelezen... Wat een engelengeduld heb jij!
Wat mij betreft waren zijn kansen al lang verspeeld hoor. Hij heeft je al een aantal keer beloofd ermee te kappen en toch blijft hij verderdoen. Inderdaad typisch junkie-praat. Het wordt tijd om voor jezelf te kiezen want voor je het weet ga je eraan kapot.
Praat nog eens met hem en maak duidelijk dat dit de laatste kans is. Als hij nog één keer onder invloed is verbreek je alle contact en kan hij het laten weten als hij VOLLEDIG is afgekickt om jullie vriendschap verder te zetten. En dat ook effectief zo doen in plaats van hem elke keer weer te vergeven. Als hij afkickt is dat mooi, dan wil hij duidelijk vechten voor jullie vriendschap en z'n leven beteren. Kickt hij niet af is dat cru gezegd jammer maar dan heb jij je tijd niet verspild om op hem in te praten.
Cyella schreef:Wat ik me afvraag, iemand in dit topic zei dat je niet 'ineens' met deze drug kan stoppen omdat je dan aan een hartstilstand dood kan gaan. Bovendien zal je dan ook andere heftige symptomen krijgen. Ik weet niet hoe lang hij dit doet (het gebruiken dus), maar wat mij een beetje ontbreekt is de symptomen die je krijgt van afkicken. Weet er niet veel van, dus excuses als iets ongepast of doms zeg
JoellaLoves schreef:Cyella schreef:Wat ik me afvraag, iemand in dit topic zei dat je niet 'ineens' met deze drug kan stoppen omdat je dan aan een hartstilstand dood kan gaan. Bovendien zal je dan ook andere heftige symptomen krijgen. Ik weet niet hoe lang hij dit doet (het gebruiken dus), maar wat mij een beetje ontbreekt is de symptomen die je krijgt van afkicken. Weet er niet veel van, dus excuses als iets ongepast of doms zeg
eerlijk gezegt weet ik die symptomen ook niet ! hij gebruikte de xtc/speed al langer maar daar maakte ik me minder zorgen om(klinkt bestwel raar)! de G was paar weken aan de gang maar wel veel en elke dag.. daarom gaf ik de hoop nog niet op omdat hij nog niet zo lang er aan zad maar wel aan gaf dat hij er niet makkelijk vanaf kwam!
Cayenne schreef:Ik denk eerder dat hij gewoon maar vertelt wat hij denkt dat TS wil horen, maar ondertussen vrolijk verder gebruikt.