Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:03

Enniewee…..ik vind het jammer dat men altijd zo moeilijk moet doen. Wat is er mis met gewoon iets aardigs doen voor je medemens. (en dan heb ik het niet perse over aso's die maar gewoon aannemen dat ze met jou mee mogen reizen, maar over diegenen die het gewoon netjes vragen)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:05

Kinke schreef:
Enniewee…..ik vind het jammer dat men altijd zo moeilijk moet doen. Wat is er mis met gewoon iets aardigs doen voor je medemens. (en dan heb ik het niet perse over aso's die maar gewoon aannemen dat ze met jou mee mogen reizen, maar over diegenen die het gewoon netjes vragen)

Dan help ik 1 medemens en werk ik er een paar miljoen tegen. En mijzelf ook nog eens. Aangezien door dit soort meereisacties de treinkaartjes over de hele linie duurder worden.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:08

Kinke schreef:
Petrichor schreef:
Nee de gene die de korting aanbied moet een ov chipkaart hebben, dan kan je dus de korting aanbieden aan iemand die de zelfde richting als jouw uit moet. En ja dat moet je dus doen voordat die gene een kaartje koopt.

Volgens mij hebben we het niet over hetzelfde? Wij hebben vorige week per post zo'n kortingsboekje gekregen van de NS, en daar zit ook zo'n meereis kaartje bij. Ik zou dan dus iemand moeten zoeken die al een kaartje heeft volgens mij.

Dan hebben we het inderdaad over iets anders. :+

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:11

Kentaro schreef:
:')

Dan kunnen de mensen in het vervolg beter gewoon tegen de conducteur zeggen 'ik reis met iemand mee', er zit altijd wel 'iemand' in de trein, hoeven ze het niet eens meer te vragen...

Hahaha ik zie het al voor me! Gewoon even door de coupe schreeuwen: hey, met wie reis ik eigenlijk mee? _/-\o_

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:16

Kinke schreef:

Ik doe graag iets aardigs voor de medemens hoor. Ik ben juist het type dat oude dametjes helpt, een parkeerbonnetje aanbied, opstaan voor minder validen.... Ik ben heel erg lief voor anderen, tenzij ze zich asociaal gedragen. Ik ga anderen niet helpen met regels overtreden. En daarbij vind ik het probleem hier dat er om gevraagd word. Het is niet dat iemand het aanbied, nee deze types gaan het hele perron over of de hele trein door om iedereen te vragen. Dat vind ik gewoon asociaal en zo iemand gun ik het niet.

Kahawa

Re: Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:19

Ik heb dat ook een keer gedaan. Had mijn portemonnee bij iemand laten liggen en als ik hem niet 5 dagen later pas terug wilde hebben moest ik hem zelf gaan halen. Helaas zat mijn OV ook in die portemonnee... Terwijl ik dus ook gewoon een studentenOV heb en deze reis normaal gratis zou kunnen maken.

Dus toen heb ik ook een 40% korting kaartje gekocht en iemand gevraagd of ik op de korting mee mocht reizen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:25

Magrathea schreef:
maura schreef:
Ik vind het hele concept van die samenreiskorting idioot. Het maakt een onrechtvaardig onderscheid tussen wie wel korting kan krijgen en wie niet en bovendien kan een kind bedenken dat mensen er op deze manier 'misbruik' van zullen maken. Alleen al daarom zou ik zelf altijd zoveel mogelijk mensen met mij mee laten reizen als ik een abonnement had, maar ik heb gelukkig een auto en een fiets en reis zo min mogelijk met de trein. In die auto neem ik dan trouwens wel weer lifters mee (voor zover die er nog zijn) en als er echt een wildvreemde bij mij in een tuinstoel van de zon zit te genieten als ik straks thuiskom, denk ik dat de kans bijzonder groot is dat ik die persoon een biertje aanbiedt.

Gezellig, waar woon je? :D

Zo ver van Delft dat het je met de trein niet gaat lukken om eerder in mijn tuin te zijn dan ik :Y)
Maar zoals gezegd, ik neem ook lifters mee. Dus mocht je je een keer ver oostelijk van de randstad wagen, teken dan vooral een biertje op een stuk karton en als ik je dan langs de snelweg tegenkom krijg je van mij een fijn biertje in mijn tuin :j .

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:39

*\o/* <-- En ik schilder mijn gezicht dan geel en neem pompons mee :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:41

Ik denk vooral; waarom heb ik dit niet bedacht? :') wat een geniaal idee hahaha

Als ik een studentenov had, had ik er geen probleem mee gehad. Heb er zelf geen cent voor moeten betalen, dus dan doe ik ook niet moeilijk als iemand mee wil reizen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 26-06-14 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:41

Koper schreef:
Dan help ik 1 medemens en werk ik er een paar miljoen tegen. En mijzelf ook nog eens. Aangezien door dit soort meereisacties de treinkaartjes over de hele linie duurder worden.

Jij denkt dat de NS dit uit de goedheid van hun hart doen? Of zouden ze misschien op deze manier veel reizigers trekken die anders niet met de trein gaan?

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:45

Babsiej schreef:
Ik zie t probleem niet denk ik .. Kleine moeite groot plezier.

Ik zou het dus prima vinden. :+

Eens :) Zou het zelf niet zo snel vragen, maar meer uit angst voor de reactie zoals sommigen uit dit topic. Zou anderen wel mee laten reizen, ook als ik zelf voor mijn voordeelurenkaart betaal.

Lifters, same thing. Ik heb zelf gelift, en heb door liften en couchsurfen geweldige mensen leren kennen, waar ik ook ontzettend dankbaar voor ben. Zal dit ook, zodra ik zelf een auto heb, 'terug geven'. Het karma idee: mensen hebben mij geholpen, ik help later anderen. Snap het argument "ja maar ik betaal ervoor", terwijl je door anderen te helpen geen echte (OK, beetje extra benzine eventueel) extra kosten maakt. Maar dat is mijn mening, en respecteer dat anderen daar een andere instelling in hebben.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:56

Kinke, met de kortingstarieven maken de spoorwegen gewoon vaak verlies. Het kan mij in de verste verte niet uitmaken of die tarieven er zijn uit de goedheid van hun hart; feit is dat we gewoon geluk hebben dat ze er zijn. Ik snap dat je graag iets aardigs doet door een ander, maar ik denk wel dat op lange termijn zo'n gedrag nadelige gevolgen kan hebben voor iedereen.

Ik snap echt niet dat mensen denken dat openbaar vervoer gewoon kosteloos van A naar Z rijdt. Want juist, de infrastructuur, personeel, treinen, etc etc, die hoeven allemaal niet betaald te worden :7

Net door asociaal mee te pikken van andere reizigers hun voordeeltarieven, maak je het systeem kapot, en zullen de spoorwegen alle tarieven omhoog krikken. En dan kunnen we weer met z'n allen zeuren dat het land naar de vaantjes gaat, want dat Jan met de Pet plots voor alles moet betalen uit eigen zak :roll:

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 18:01

Ik snap werkelijk waar niet hoe je nou om zoiets boos kan worden. Ik vind dat een vraag ALTIJD gesteld mag worden. En op een vraag kun je ja of nee antwoorden, ALTIJD. Als je iemand bent die geen nee kan zeggen, is dat een gebrek van jezelf, niet van de ander. Dan kun je dus beter boos op jezelf worden.
Alleen wanneer mensen dwingend zijn of boos worden als je nee zegt vind ik het aso. Maar als ze gewoon heel lief vragen of ze misschien met je mee mogen reizen met korting, snap ik niet wat het probleem is.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 18:04

Ik heb er geen probleem mee als mensen vragen of ze met mij mee kunnen reizen. Ik heb een studenten OV, betaal er helemaal niks voor, dus waarom niet? En wanneer je het niet wilt, omdat je voor je abonnement betaald, dan zeg je toch gewoon nee? Mensen helpen of iets aardigs voor ze doen/betekenen hoeft niet, past tegenwoordig ook niet meer in de Nederlandse cultuur schijnbaar :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 18:06

Nee Dorine, als persoon X mij een vraag stelt waar ik dergelijke plaatsvervangende schaamte bij voel dat ik in eerste instantie bijna ja zou zeggen, gewoon omdat ik echt verbouwereerd ben, dan ben ik in feite gewoon zeer beleefd, en die ander brutaal.

Het probleem ligt hem niet in het feit dat ik niemand korting gun (nonsens; ik deel mijn parkeerticket ook altijd uit, wijs klanten aan de kassa op promoties etc.), het probleem ligt hem in dat het openbare vervoer uiteindelijk geen andere optie zal hebben dan de prijs voor IEDEREEN de hoogte injagen. Ook voor al die mensen die die korting gewoon écht nodig hebben. En dat allemaal omdat enkele personen het in hun kop krijgen dat ze maar een beetje zullen profiteren van het systeem.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 18:09

Ik was in ieder geval blij dat er mensen waren die mij die korting gunden. :+

Normaal gesproken leg ik dat traject gratis af met mijn studentenOV, deze keer had ik er voor betaald.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 18:10

Waarom kunnen die mensen zelf geen kortingskaart kopen?
Dan hoeven ze nooit meer moeilijk te doen.
Zo veel kost dat ding niet.

Ik kan me wel voorstellen dat ik iets zou zeggen als: ja hoor meneer dat mag, dat is dan 1 euro ter sponsering van mijn kortingskaart.

Kahawa, kun je tegenwoordig niet meer 1x per jaar je kaart vergeten/verliezen? Vroeger kon je dan het kaartje opsturen en kreeg je het terug.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 18:12

Ik doel dit helemaal niet op jou Kahawa, het schiet me nu gewoon te binnen, maar mensen die dit altijd doen, en uit zichzelf geen recht hebben op korting, zouden zich beter eens afvragen of zij alle sociale groepen die nu nog recht hebben én nood hebben op/aan de korting, of zij hun korting soms misgunnen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 18:16

Bhriseis schreef:
Ik doel dit helemaal niet op jou Kahawa, het schiet me nu gewoon te binnen, maar mensen die dit altijd doen, en uit zichzelf geen recht hebben op korting, zouden zich beter eens afvragen of zij alle sociale groepen die nu nog recht hebben én nood hebben op/aan de korting, of zij hun korting soms misgunnen.

Nee dat snap ik, maar ik heb het niet helemaal hoeven uitleggen om mensen te overtuigen dat ik mijn OV kwijt was en geen klaploper ben. Dat zou ik heel naar hebben gevonden. -O-

En wie weet zitten de mensen die zoiets vragen ook wel in zo'n situatie..
Sizzle schreef:
Kahawa, kun je tegenwoordig niet meer 1x per jaar je kaart vergeten/verliezen? Vroeger kon je dan het kaartje opsturen en kreeg je het terug.

Ik heb dat van tevoren niet uitgezocht, dus daarom wilde ik niet onnodig de volle pond betalen met het risico dat misschien niet terug te kunnen krijgen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 18:16

een vriend van mij deed dat ook altijd. Kocht standaard een kaartje met korting en dan iedereen bij langs om te vragen of hij op hun kortingskaart mee kon reizen.
Toen ik zelf nog ov had en hij reisde toevallig gelijk met mij dan had hij sowieso geluk. Toen ik student af was, was het dus iedereen bij langs gaan.
Schaamde me eigenlijk altijd toch wel een beetje als ik er dan bij liep en hij vroeg dat aan mensen. Zelf dan ook nooit gedaan, behalve dan bij bv een vriendin of kennis (en dan uiteraard in bezit van een kortingskaart) als die toevallig ook op het perron was en zelfde trein nam. Maar aan vreemden zoiets vragen? Nee dank je.

Maar goed reis nu toch nauwelijks nog met de trein. 1 keer per jaar is al veel denk ik.

Overigens vind ik het niet asociaal om het te vragen. Waarom ook niet? Je mag toch 2 mensen met korting meenemen? (althans het was altijd 2, misschien nu wel maar 1) En het kost diegene met kortingskaart niks. Kan idd misschien wel leuke contacten opleveren.

Durf het zelf eigenlijk nooit zo te vragen aan vreemden, maar dat is persoonlijke gene...niet omdat ik het asociaal vind.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 18:21

Bhriseis schreef:
Nee Dorine, als persoon X mij een vraag stelt waar ik dergelijke plaatsvervangende schaamte bij voel dat ik in eerste instantie bijna ja zou zeggen, gewoon omdat ik echt verbouwereerd ben, dan ben ik in feite gewoon zeer beleefd, en die ander brutaal.

Vind ik niet :n

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 18:23

Hmmm lastig. Enerzijds zou ik er niet veel moeite mee hebben als het aan me gevraagd wordt, anderzijds vind ik het ook misbruik maken van dergelijke mogelijkheden.

Tegelijkertijd vraag ik me wel af welk doel het met korting mogen meereizen op een studenten-OV heeft. Weet iemand van jullie waarom dit in het leven is geroepen?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 18:29

Moos99 schreef:
Wat een hoop bekrompen misgunners hier :+
Je hebt er toch geen last van, van mij mag iedereen op mijn OV mee reizen. Het OV is al belachelijk duur al helemaal voor wat je er vaak voor terug krijgt. Ik zou het juist echt super stom vinden als iemand zou zeggen nee dat mag niet. :D

Ja en dat ov wordt dus nog veel duurder als iedereen zomaar met korting mee gaat reizen.. Ze moeten toch de kosten eruit halen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand mij vroeg om mee te reizen maar zou het ook gewoon weigeren. Als student betaal je ook gewoon voor je ov, 90 euro per twee weken als ik me niet vergis. Dat dat kwijt gescholden wordt als je een diploma haalt is wel zo, maar zat mensen die geen diploma halen..

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 18:35

_suus19_ schreef:
Moos99 schreef:
Wat een hoop bekrompen misgunners hier :+
Je hebt er toch geen last van, van mij mag iedereen op mijn OV mee reizen. Het OV is al belachelijk duur al helemaal voor wat je er vaak voor terug krijgt. Ik zou het juist echt super stom vinden als iemand zou zeggen nee dat mag niet. :D

Ja en dat ov wordt dus nog veel duurder als iedereen zomaar met korting mee gaat reizen.. Ze moeten toch de kosten eruit halen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand mij vroeg om mee te reizen maar zou het ook gewoon weigeren. Als student betaal je ook gewoon voor je ov, 90 euro per twee weken als ik me niet vergis. Dat dat kwijt gescholden wordt als je een diploma haalt is wel zo, maar zat mensen die geen diploma halen..

Dat is dan gewoon lekker dom ;)
OV is in principe wel gratis, alleen krijg je ietsje meer stufi als je OV achterwege laat. Indirect kost het dus een heel klein beetje geld.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 18:38

Ik schrik eigenlijk van de reacties hier..

Ten eerste vind ik dit soort vragen/mensen asociaal. Willens en wetens een kaartje met korting kopen zonder dat je een kortingsproduct hebt.. En dan ook nog een ander opzadelen met het probleem dat jij met iemand mee wil/moet reizen.

Ten tweede kom ik dit soort mensen dagelijks tegen, ik werk bij de NS, en ik krijg zo vaak te horen "Oh? Met korting? Dat is dan per ongeluk gegaan" Ja, je drukt per ongeluk op het knopje met korting.. Natuurlijk zijn er mensen die het voordeel van de twijfel krijgen, maar mensen die ik wekelijks tegenkom met hetzelfde verhaal krijgen van mij een geldig kaartje en het kortingskaartje neem ik in beslag.

Wat men hier niet lijkt te snappen is dat er vrij veel mensen zijn die dus bewust een kaartje met korting kopen, niemand kunnen vinden om mee te reizen en dan evengoed wel in de trein stappen. Door dit soort mensen, en natuurlijk de zwartrijders, word het OV duurder en duurder. Pietje betaald namelijk wel netjes voor zijn reizen, maar Jantje vind dat hij dit niet hoeft te doen.

Over dat de NS geld verdient aan de mensen die niet uitchecken, dit is je eigen verantwoordelijkheid en de manier om het geld terug te vragen is vrij simpel. Plus zoals eerder al aangehaald doen mensen het ook bewust als de prijs lager is dan de ritprijs.

En over asociaal gesproken.. Wat ik asociaal vind is dat als ik en mijn collega's ons werk doen en iemand tegenkomen die geen geldig vervoerbewijs heeft, lichamelijk en geestelijk geweld kunnen incasseren. En waar zijn dan de mensen die ons helpen? Die blijven zitten of gaan filmen. En dat vind ik asociaal!