wat verdient een 15 jarige?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:01

Ik zal even een topic aanmaken over het minimum jeugdloon, weet namelijk niet of dit topic wel zo geschikt is voor de discussie.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:01

welshfan97 schreef:
xSlvna schreef:
Ik hou appelflap geen handje open, hoe kom je er bij. Ik zeg toch dat ik liever in oude kleren loop? Ik draag kleren die ik 3/4/5 jaar geleden heb gekregen, voor verjaardagen krijg etc. Dus welk handje hou ik open?
Welke imbiciel komt met een bijstand? Alsof ik in de bijstand ga zitten, hallo zo lui ben ik ook weer niet. Ik ga gewoon niet werken voor weinig omdat ik LIEVER NIKS HEB DAN ME UIT DE NAAD WERK VOOR IETS WAT IK LEUK VIND. Man.

Al koop ik alleen schoenen van 300 euro, moet toch zelf weten wat ik koop van het geld dat ik zelf verdien. Waarom werken voor 3 eu per uur om iets te kopen wat ik niet nodig heb. Maakt me niet verwend

Je zegt dat je liever niet werkt dan voor weinig werken, ik kan je nu al zeggen dat je later ook geen ruimbetaalde baan krijgt. En misschien verander je van instelling maar eerlijk gezegd vind ik je nu wel lui.
Tuurlijk mag jij dure schoenen kopen, doe wat je wil. Maar roepen dat je uitgebuit wordt is onzin, je stelt gewoon te hoge eisen.

Ikzelf weet idd niet wat ik wil op dit moment qua studie maar doe hard mn best het VWO netjes af te maken en ben heel hard aan het zoeken naar een geschikte studie. Wij zijn de school van nederland met meest uitgebreide orientatieplan mbt de studie, daar ben ik ook heel blij mee. Een tussenjaar met wat lanteflanteren zie ik zelf niet zitten, dan wil ik ook een echt nuttig plan voor zo'n jaar maar ik hoop nog steeds voor mijn eindexamen een geschikte studie te vinden.

Dan weet je ook dat je je sinds dit jaar voor 1 mei moest aanmelden? Als je dat niet doet is het aan de opleiding of ze je nog aannemen of niet, veelal zal je dus bij voorbaat al afgewezen worden. Is maar een tip, ik hou ook niet van een tussenjaar! Heb nu voor een half jaar een opleiding gevolgd die totaal niet gerelateerd was, maar veel workshops aanbood. Heb ondanks dat ik me niet interesseerde in de opleiding zelf toch heel veel nuttige dingen bijgeleerd die ik de rest van mijn leven altijd bij me zal dragen! Bijvoorbeeld trainingen om stage/sollicitatiegesprekken te voeren. Je zo goed mogelijk in 1 minuut verkopen. Presentatietraining etc. etc.

Misschien kan je ook zoiets doen? Kost je wel 1 jaar(of je moet voor februari stoppen natuurlijk ;)) maar dan heb je wel niet een jaar stilgezeten!

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:02

xSlvna schreef:
Het is dan toch ook ..................................... en kan ik baantjes beter openhouden voor mensen die het wel nodig hebben

Heel goed idee van jou!!!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* :j :j :j :j :j :j

kimberly1995

Re: wat verdient een 15 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:04

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:05

Cyella schreef:
welshfan97 schreef:

Je zegt dat je liever niet werkt dan voor weinig werken, ik kan je nu al zeggen dat je later ook geen ruimbetaalde baan krijgt. En misschien verander je van instelling maar eerlijk gezegd vind ik je nu wel lui.
Tuurlijk mag jij dure schoenen kopen, doe wat je wil. Maar roepen dat je uitgebuit wordt is onzin, je stelt gewoon te hoge eisen.

Ikzelf weet idd niet wat ik wil op dit moment qua studie maar doe hard mn best het VWO netjes af te maken en ben heel hard aan het zoeken naar een geschikte studie. Wij zijn de school van nederland met meest uitgebreide orientatieplan mbt de studie, daar ben ik ook heel blij mee. Een tussenjaar met wat lanteflanteren zie ik zelf niet zitten, dan wil ik ook een echt nuttig plan voor zo'n jaar maar ik hoop nog steeds voor mijn eindexamen een geschikte studie te vinden.

Dan weet je ook dat je je sinds dit jaar voor 1 mei moest aanmelden? Als je dat niet doet is het aan de opleiding of ze je nog aannemen of niet, veelal zal je dus bij voorbaat al afgewezen worden. Is maar een tip, ik hou ook niet van een tussenjaar! Heb nu voor een half jaar een opleiding gevolgd die totaal niet gerelateerd was, maar veel workshops aanbood. Heb ondanks dat ik me niet interesseerde in de opleiding zelf toch heel veel nuttige dingen bijgeleerd die ik de rest van mijn leven altijd bij me zal dragen! Bijvoorbeeld trainingen om stage/sollicitatiegesprekken te voeren. Je zo goed mogelijk in 1 minuut verkopen. Presentatietraining etc. etc.

Misschien kan je ook zoiets doen? Kost je wel 1 jaar(of je moet voor februari stoppen natuurlijk ;)) maar dan heb je wel niet een jaar stilgezeten!

Zal wss over volgend jaar gaan. :)

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:07

ik verdiende toen ik bij een cafetaria werkte 3,50 per uur , niet verkeerd als er ook mensen zijn die het voor een euro minder doen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:07

Het is toch logisch dat je hoge eisen stelt aan dingen die je niet nodig hebt? Je hoeft iets niet te doen en dan zou je het wel gaan doen op zo een manier dat je er niks aan hebt, ja dan heb je het EN niet nodig EN het levert je niks op. Tja...

Later heb ik WEL geld nodig, ja dan werk ik wel voor minder, zeker. Waar ik nu geen handje openhoud doe ik dat later ook niet.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:13

Cyella ik zit nu nog in 5VWO (vandaag laaste proefwerk gemaakt, vakantieeeeee) en ga volgend jaar eindexamen doen. Ik heb dus nog ruim 9 maanden om me in te schrijven voor een opleiding, maar aangezien ik al 1,5 jaar best actief aan het zoeken en denken ben over mogelijkheden begint het toch wel tijd te worden dat ik een idee ga krijgen.
Dat van dat tussenjaar wat jij zegt is idd een goede, ik wil het dan ook goed gebruiken om vanalles te leren net zoals jij hebt gedaan. :) maar ook daarin moet ik dan bedenken wat ik ga doen.

Slvna persoonlijk vind ik dat jij wel degelijk een handje ophoud nu, dat doe ik ook en de meeste tieners denk ik wel, je ouders betalen anders wel die puma's van jou.
Alleen waar de meeste dan een bijbaantje nemen om zelf een deel of helemaal kleding te betalen vindt jij dat teveel moeite. Maar ik moet er eigenlijk bovenstaan en me er niet mee bemoeien. Dus veel succes gewenst in de toekomst :)

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:19

Jeetje, ik schrik echt ontzettend van jullie lonen :wow:
Ik verdien nu als 20 jarige 10 per uur (horeca). Fooi is ook nog eens voor mezelf. Gisteren bijvoorbeeld van 17 uur tot 22.45 uur gewerkt, 80 euro verdiend.
Toen ik 3 jaar geleden begon in dezelfde horecazaak, kreeg ik 7.5 (als 16-jarige).
Minimumloon is hier dan ook dacht ik 5,33 per uur, maar ik ga écht niet meer werken voor dat bedrag. Als ik dat hier in België zou verdienen, ja, dan wordt ik uitgebuit. Simpelweg omdat ik weet dat ik veel meer kan verdienen :j
Bovendien eet en drink ik ook gewoon gratis tijdens mijn werkuren. Eetpauze wordt doorbetaald etc.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:20

welshfan97 schreef:
Cyella ik zit nu nog in 5VWO (vandaag laaste proefwerk gemaakt, vakantieeeeee) en ga volgend jaar eindexamen doen. Ik heb dus nog ruim 9 maanden om me in te schrijven voor een opleiding, maar aangezien ik al 1,5 jaar best actief aan het zoeken en denken ben over mogelijkheden begint het toch wel tijd te worden dat ik een idee ga krijgen.
Dat van dat tussenjaar wat jij zegt is idd een goede, ik wil het dan ook goed gebruiken om vanalles te leren net zoals jij hebt gedaan. :) maar ook daarin moet ik dan bedenken wat ik ga doen.

Slvna persoonlijk vind ik dat jij wel degelijk een handje ophoud nu, dat doe ik ook en de meeste tieners denk ik wel, je ouders betalen anders wel die puma's van jou.
Alleen waar de meeste dan een bijbaantje nemen om zelf een deel of helemaal kleding te betalen vindt jij dat teveel moeite. Maar ik moet er eigenlijk bovenstaan en me er niet mee bemoeien. Dus veel succes gewenst in de toekomst :)

Excuses dan, dat had ik niet meegekregen. Ik hoop dat je een fijne opleiding vind, helaas is dat heel moeilijk tegenwoordig, en ik weet ook nog eens in welke richting ik iets wil! Bij ons was op het middelbare hele slechte begeleiding. Laatste les mentoruur moest je een lijst invullen van wat voor een opleiding je ging doen, en dat was het. Als je hulp wilde moest je maar met de decaan afspreken(Die nooit kon helpen xD)..

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:20

xSlvna schreef:
Het is toch logisch dat je hoge eisen stelt aan dingen die je niet nodig hebt? Je hoeft iets niet te doen en dan zou je het wel gaan doen op zo een manier dat je er niks aan hebt, ja dan heb je het EN niet nodig EN het levert je niks op. Tja...

Later heb ik WEL geld nodig, ja dan werk ik wel voor minder, zeker. Waar ik nu geen handje openhoud doe ik dat later ook niet.

Ik hoefde niet te werken na mijn havo- examens. Ging het echter doen om me bezig te houden. Kon ik leuke dingen kopen die ik graag wilde, sparen. Ben mijn paard gaan betalen. Toen ik 18 was mijn verzekering, kleren en de hele mikmak. Heb er geen moment spijt van gehad.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:24

LOLLYYwood schreef:
Ik kijk hier echt mijn ogen uit... :wow: Op mijn 15e verdiende ik €10,48 in de verkoop. Nu ben ik 18 en verdien ik €14,78

Voor iets van een €2,8 euro zou ik zelf niet gaan werken. :')

zoveel verschil in belgie? :oo dat wil ik ook :+ moeten jullie dan ook heel veel belasting betalen?
ik met mijn 18 verdien eerder 4,78 ... nog niet eens...

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:28

Unihorses, ik betaal eigenlijk helemaal geen belastingen.
Spoiler:
Maar ik werk dan ook wel voornamelijk in het zwart, maar zelfs als ik eens een maand wat meer wordt ingeschreven en dus officieel werk, heb ik nog nooit belastingen moeten betalen.

Vindt het eigenlijk toch ook wel schandalig jullie lonen. Hoe kunnen jullie dan bijvoorbeeld een eigen auto kopen als jongere? Of een eigen autoverzekering?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:30

Hanna_94 schreef:
Spoiler:
Maar ik werk dan ook wel voornamelijk in het zwart, maar zelfs als ik eens een maand wat meer wordt ingeschreven en dus officieel werk, heb ik nog nooit belastingen moeten betalen.

Vindt het eigenlijk toch ook wel schandalig jullie lonen. Hoe kunnen jullie dan bijvoorbeeld een eigen auto kopen als jongere? Of een eigen autoverzekering?

Dat is in NL ook een stuk duurder :')
Ik denk dat een stilstaande auto in NL al 3x zo duur is. Benzine in België scheelt ook 20 cent...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:31

Veel geef je mee als ouders. Ik kom uit een middenstanders gezin en vooral mijn moeder heeft altijd veel en hard gewerkt. Mijn man heeft nog nooit 1 dag zonder werk gezeten.

Onze zoon is toen hij net 16 was gaan werken in de horeca. Hij wilde het zelf en vond het ook meteen leuk. We hebben het gehad over wat hij verdiend, hoe ermee om te gaan etc. dat deden we daarvoor natuurlijk ook al als hij zakgeld had, verjaadagsgeld etc.

In de horeca heeft voor hem als voordeel dat je vaak op 1 avond meerdere uren maakt. Bij de AH werken veel vrienden, maar die moeten bijv 3x pw 's middags 2 uurtjes werken, waar hij dat in 1 avond doet. Bij AH verdienen ze net iets meer, maar ook dat hebben we besproken met hem. Daarnaast krijgt hij ook leuk fooi.

Aan de ene kant vind ik echt dat hij als 17 jarige heel weinig verdiend. Hij staat net zo hard te werken als iemand van 30, maar ontvangt veel minder. Het is echt niet dat je als 17 jarige ook minder doet.

Ik zie jongeren in winkels en zoiets als de AH veel kletsen, in de weg staan en zich onbeschoft gedragen. Maar vaak is de leiding ook te jong en ziet het zelf niet eens.

Mijn broer is gehandicapt en ik zie ook jongeren van een jaar of 19 met de verkeerde instelling werken. Ze zijn lui, moe, zien niet wat er gedaan moet worden, geen hart voor hun werk en cliënten etc. Dat is heel erg jammer, maar moet ergens vandaan komen.

Onze zoon heeft ook weleens een mindere avond gehad. Maar wij relativeren dan altijd. Hij heeft een heel leuk team waar hij mee werkt. op 1 avond maakt hij meteen redelijk wat uren. Het staat straks ook netjes op zijn CV. Misschien weinig varierend en niet het gebied waar hij in gaat werken, maar wel in 1 bedrijf langere tijd gewerkt. Het geeft wel aan dat je serieus bent en niet van de ene baan naar de andere baan bent gaan hoppen.

Wij hebben zelf altijd een kapsalon gehad en als ik hier reacties lees, zouden mensen ook vooral moeten wegblijven. Bepaalde taal die gebruikt wordt zegt al genoeg over iemand, of je nou 16 of 60 bent. Ook is instelling heel belangrijk. Ook al heb je geen geld of spullen nodig, werken geeft je ok wat mee in je leven.
Jongeren die niks doen en op straat hangen, hebben het veel moeilijker om straks ergens aan de bak te komen, omdat ze een slechte instelling hebben. Werken moet je soms ook leren.

Ik heb nooit op straat mogen hangen en heb altijd paarden gereden, dus had ook geen tijd. Onze zoon heeft gereden en op niveau gevoetbald, dus ook geen tijd. Wel voor sociale contacten, maar als gezellig en niet uit verveling anderen lastigvallen.

Dit moet je wel mee krijgen. Want ook hard werkende ouders die hun kind ''verwennen'' willen niet dat hun kind straks een uitkering trekt. Aangezien we allemaal niet willen werken voor mensen die op de bank hangen met een uitkering en profiteren van alle toeslagen en voordelen.

Helaas lopen er altijd zulke mensen rond en die zullen altijd zo blijven. Dat gaat van generatie op generatie tot dat onderbroken wordt. Zonde, want werken kan heel leuk zijn en is goed voor de mens.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:34

Ik heb op mijn 15de in de horeca gewerkt aan 6 euro per uur, vanaf 16 werd dat 6,50 per uur.
Nu werk ik in een kledingwinkel als jobstudent en verdien 7,55 per uur en ben 17. Dit is wel in België

welshfan97

Cyella schreef:
welshfan97 schreef:

Excuses dan, dat had ik niet meegekregen. Ik hoop dat je een fijne opleiding vind, helaas is dat heel moeilijk tegenwoordig, en ik weet ook nog eens in welke richting ik iets wil! Bij ons was op het middelbare hele slechte begeleiding. Laatste les mentoruur moest je een lijst invullen van wat voor een opleiding je ging doen, en dat was het. Als je hulp wilde moest je maar met de decaan afspreken(Die nooit kon helpen xD)..

Excuses hoeft echt niet hoor! Ik ben gewoon niet duidelijk geweest :P
Wij hebben idd ook zo'n decaan. Die van ons dacht dat geen wisA en wisB tegelijk kon volgen en in allebij eindexamen doen was al helemaal niet mogelijk. Blijkt gewoon te kunnen, dus blijkt dag ook zij niet alles weten. Maar alle beetjes helpen :)

HighVoltage

Als babysitter 5 euro per uur (ik vraag geen vergoeding voor verplaatsing, ook al is het soms ver)

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:36

ik kreeg als 14 jarige €2,75 per uur bij een dierenpension incl. vakantiegeld geval..
nu standaard 20 euro voor oppassen op 3 kindjes van 6 tot 12
Laatst bijgewerkt door Lisanne_M op 08-07-14 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:37

Ik werk in een bessenkwekerij voor 3,50 per uur :)
(15 jarig)

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:38

Cyella schreef:
Hanna_94 schreef:
Spoiler:

Ik denk dat een stilstaande auto in NL al 3x zo duur is. Benzine in België scheelt ook 20 cent...

Weet je zeker dat een autoverzekering voor jongeren duurder is dan hier? Lijkt me straf, betaal me hier blut aan de autoverzekering, kost me 1200 euro per jaar :j
En ik heb de kleinste en goedkoopste auto die je kan hebben. 45 pk, minder kan haast niet.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:41

Hanna_94 schreef:
Cyella schreef:

Weet je zeker dat een autoverzekering voor jongeren duurder is dan hier? Lijkt me straf, betaal me hier blut aan de autoverzekering, kost me 1200 euro per jaar :j
En ik heb de kleinste en goedkoopste auto die je kan hebben. 45 pk, minder kan haast niet.

Betalen jullie ook nog wegenbelasting, of niet? Bij jullie is echter wel de benzine/diesel 20 cent per liter goedkoper, dat scheelt ook erg.. Autoverzekering voor jongeren is inderdaad vrij duur, ivm dat jongeren vaker schaden rijden. Als je echter de auto op je vaders naam zet en die heeft zoveel schade vrije jaren, dan hoef je minder te betalen voor de verzekering.

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:44

Geen wegenbelasting meer, wel nog taks. Maar dit is maar een 45 euro per jaar.
Het is inderdaad wel zo dat als je de verzekering op 1 van ouders hun naam zet, dat het dan stukken goedkoper is. Dan zou ik nog maar ongeveer 300 euro per jaar moeten betalen. Maar dat moeten de ouders nog willen natuurlijk :)
Als ik dan schade rijdt, is mijn vader zijn bonus malus kwijt en zal dus zijn eerstvolgende verzekering meer moeten betalen als nu.
Maar goed, dat heeft niets te maken met deze discussie :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:45

Ik woon de grens NL/België, mijn broer heeft in België zijn auto gekocht, is later naar Holland verhuist en heeft zijn auto geïmporteerd. Zelfde auto, zelfde leeftijd. Hij zegt dat hij (Heb het net gevraagd) het dubbele betaald in NL voor hetzelfde! Plus dan nog het verschil in benzine...
Oja, verzekering stond altijd op zijn eigen naam.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:47

welshfan97 schreef:

Wat een kortzichtig rot antwoord. Ik zeg 10 keer dat ik liever niks heb dan dat ik mijn handje openhoud.

Schoenen en kleding die ik draag krijg ik voor mijn verjaardagen of met kerstmis, voor de rest krijg ik geen kleren/schoenen. Mijn ouders zijn niet debiel, als ik iets WIL dan werk ik maar voor, maar ja, als ik niks wil en dus niks krijg mag ik niet klagen maar ik moet het wel zelf weten.

Heb 1,5 jaar gewerkt en de ongeveer €1500 die ik verdiend heb in die tijd heb ik uitgegeven aan eten en prul (wel dure prul, zadel voor mijn pony, premiera hoofdstel, dekje, beenbeschermers, 3 paar schoenen in de aanbieding en de rest aan duur eten voor mij en mijn moeder en iedere 4 weken de hoefsmid voor mijn pony, verjaardagscadeaus en kerstcadeaus). Ik mocht verder geen geld uit geven, dus ik kocht af en toe drinken voor in huis, meer liet mijn moeder niet toe. Ja, wat moet ik dan doen?

Goh, wat ben ik nu een gierig verwend poedersuiker. :roll:
Kortzichtige mensen hier, erg.

En wat heeft nu niet werken voor weinig te maken met het later ook niet doen? Heb nu geen rekeningen te betalen, dan wel.