Geld geven op een bruiloft, wat vind jij gebruikelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel geld geef jij?

20 euro
85 (24%)
35 euro
71 (20%)
50 euro
152 (43%)
75 euro
18 (5%)
100 euro
23 (6%)

Totaal aantal stemmen: 349

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 19:47

Furrow schreef:
Maar dat is het net zwerte, ik zou dat nooit doen. Maar dat betekent niet dat ik iemand anders erop zou afkeuren.

Overigens ben ik gewoon arme student hoor :D

Ik vrees dat jij daar dan toch een beetje een uitzondering in bent. Over het algemeen wordt er wel geoordeeld en meestal niet te zuinig ook.
Je zegt het zelf toch ook al? Je zou het niet eens durven....dat is toch erg? Dat je niet eens een bedrag durft te geven wat je zelf goed vind, maar dat het afhangt van wat anderen denken en doen?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:12

anneliesdj schreef:
Nee vind ik ook, maar het moet wel fatsoenlijk blijven.
Zo waren er op mijn bruiloft mensen die met 4/5 kinderen kwamen en dan 25 euro gaven, dat vind ik echt niet kunnen.

hoezo niet? als de kids uitgenodigd zijn dan moet je er niet voor uitgaan dat deze mensen ook voor de kinderen gaan betalen, beetje raar. ben blij met die 25 euro als was het 10 euro voor heel het gezin.
ik vind het zo raar die beredenering van sommige.

_San87_

Re: Geld geven op een bruiloft, wat vind jij gebruikelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:16

Ik ben benieuwd wat mensen met kinderen dan moeten betalen op een bruiloft :D. 5 euro toeslag per kind?

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:23

30 euro. En ik geloof niet dat het naamloos moet. Gewoon een kaartje erbij met jullie namen en gelukwensen. Wij hebben een heel boek gemaakt van alle kaarten die we hadden gekregen, super leuke herinnering! Je kan er ook wat bijzonders van maken, bijvoorbeeld een spaarvarken met allemaal kleingeld er in, leuk inpakken,dan heb je toch wat extra's gedaan. Of papiergeld in een ballon met confetti en een kaart eraan. Of je maakt een foto aan het begin van de dag en die print je ergens uit en die geef je 's avonds in een lijstje met wat geld erbij. Niemand die dan meer naar het geldbedrag kijkt. Ik heb dat ook gekregen en weet nog van wie dat kwam, maar niet meer hoeveel geld diegene gaf. Succes!

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:59

Toen mijn vroegere buurmeisje (sprak/zag haar niet vaak meer) trouwde hebben we als familie elk tien euro p.p. gegeven Totaal 6 pers.
Toen een redelijk goede vriendin van mij trouwde heb ik 35 euro gegeven van alleen mijzelf. Zou ik met partner zijn geweest dan was het 50 geworden. Voor close familie zou ik iets meer geven.
Bij mij hangt het af hoe goed ik een persoon ken, niet hoe groot/ klein het feest is.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:10

Ik mag dan nog niet volwassen zijn, mijn vriendinnen krijgen tussen de 10 - 20 euro (in cadeautjes) voor hun verjaardag. Sommigen willen dat bedrag (voor 2 personen!) aan een bruiloft geven!
Van mijn ouders krijg ik 100 euro voor verjaardagen en zo, dus ik zou het niet eens durven om lager dan dat te gaan voor een speciale gelegenheid die (als het goed gaat) maar 1 keer gebeurt voor dat koppel. Natuurlijk, als je ze helemaal niet goed kent, kan je wel minder geven, maar dan ben je ook niet uitgenodigd lijkt me?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:26

vuurneon schreef:
anneliesdj schreef:
Nee vind ik ook, maar het moet wel fatsoenlijk blijven.
Zo waren er op mijn bruiloft mensen die met 4/5 kinderen kwamen en dan 25 euro gaven, dat vind ik echt niet kunnen.

Sorry? :=

ik geef wat ik kan missen, laatst 30 euro (net huis gekocht etc en met maar 1 salaris is het niet ruim). ik was wel daggast, maar heb ook al veel betaald voor het vrijgezellenfeest (en op de bruiloft kwam daar ook nog een cadeau van) dus ik vond het wel best.
Ik vind het zelfs prima als mensen alleen een kaartje geven zonder geld op mijn bruiloft, hun aanwezigheid is mij belangrijker dan de centen (en ik waardeer 5 euro evenveel als 50; of ze nou met 5 man komen of alleen). Als ik ging trouwen om het geld, had ik wel een rijke vent uitgekozen :+ of niet trouwen (dan houd je het meeste over haha) :Y)

Niets sorry, je weet zelf hoe dicht je bij iemand staat.
Dat je wordt uitgenodigd betekend niet dat je je hele familie mee kunt nemen om gratis te eten.
Als je het geld er niet aan kunt of wilt uitgeven, laat je kids dan thuis of kom een uurtje ipv de hele avond.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:29

Gini schreef:
Juist een gezin met 4-5 kinderen verwacht ik inderdaad dat die niet veel geld kunnen missen. En dan nog 'iets niet vinden kunnen' vind ik echt een arrogante uitspraak. Ieder geeft wat die wilt geven he, ik mag toch hopen dat daar de vriendschap niet vanaf hangt. ;)

Ik heb het natuurlijk niet over hele goede vrienden die je de hele dag uitnodigt. Van vrienden kan ik alles hebben, daar zou ik ook gelukkig mee zijn als die niets gaven, of ze het nu wel of niet kunnen missen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:32

idinn schreef:
Je had ze ook zonder kids kunnen uitnodigen...

Vind het persoonlijk wat vreemd om nadrukkelijk op een kaart te vermelden dat kids niet welkom zijn, ik wil geen mensen verplichten thuis te blijven omdat ze geen oppas kunnen krijgen bijvoorbeeld.
Als ze worden uitgenodigd voor een feest 's avonds en je kent elkaar niet heel goed, dan ga ik er vanuit dat dat vanzelf wel gesnapt wordt.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:33

Je moet geven wat je zelf goed vind, voor de ene is dat 25, voor de ander 100.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:34

anneliesdj schreef:
idinn schreef:
Je had ze ook zonder kids kunnen uitnodigen...

Vind het persoonlijk wat vreemd om nadrukkelijk op een kaart te vermelden dat kids niet welkom zijn, ik wil geen mensen verplichten thuis te blijven omdat ze geen oppas kunnen krijgen bijvoorbeeld.
Als ze worden uitgenodigd voor een feest 's avonds en je kent elkaar niet heel goed, dan ga ik er vanuit dat dat vanzelf wel gesnapt wordt.

Als je elkaar niet heel goed kent, dan kun je toch ook niet verwachten dat je een flink bedrag krijgt?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:38

Het ligt er net tussenin denk ik. Maar vind zowieso 15 of 20 euro al vrij weinig, dat is wat je normaal geeft op een verjaardag van één persoon. En gezien de omstandigheden, ik was niet de enige die het vreemd vond ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:11

Misschien kunnen sommigen beter een toegangsprijs op de kaart zetten :o

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:13

Ik ben ook opgevoed met de "regel" dat je een bedrag cadeau geeft, dat je ook ongeveer verwacht te kosten....

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:15

Liezel1 schreef:
Ik ben ook opgevoed met de "regel" dat je een bedrag cadeau geeft, dat je ook ongeveer verwacht te kosten....

Oh, dan ben ik mooi goedkoop uit. Ik drink misschien twee glazen wijn en eet niks op zo'n feestavond :)).

Overigens vind ik het nogal wat te verwachten dat een gast de prijs kan betalen die jij zelf voor je bruiloft hebt gesteld. Als het bruidspaar ervoor kiest 100 euro p.p. uit te geven aan hun bruiloft, dan verwachten ze toch zeker niet datzelfde bedrag van iedereen terug te krijgen :?. Ik kan dat geld echt niet missen... En ik ben vast niet de enige.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:20

Liezel1 schreef:

Ik vraag me echt af hoe je dit in vredesnaam ook maar een beetje kan inschatten? Dan moet je zoveel weten: wat kost de zaal, wat voor eten van welke cateraar, komt er een band of dj, hoeveel gasten komen er en ga zo maar door....dat soort dingen weet je toch helemaal niet van te voren?
Je kan alleen je kosten compenseren door zo brutaal te zijn dit aan het bruidspaar te vragen. Al het andere is gewoon een hele vage schatting, waarmee je zo enkele tientjes ernaast zit.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:21

gekvanfleur schreef:
Douce schreef:
Ik vind het niet zo gek hoor, rekening houden met waar je allemaal voor uitgenodigd bent. Ik ben opgevoed met de instelling 'zorg dat je andere mensen niet te veel kost.' Dus wanneer ik uitgenodigd ben bij een vriendin voor het eten + inclusief feest krijgt ze meer geld dan wanneer ze 's middags van 2 tot 4 een 'feest' geeft. Zou me doodschamen als iemand mij avondeten geeft (wat mij normaal gesproken ook geld kost) en ik er goedkoper vanaf kom dan wanneer ik zelf zou koken.

Zonde dat ik geen vriendinnen als jou heb... Je btaalt dus je eigen eten als ik je uitnodig op mijn verjaardag?? En als ik trakteer accepteer je dat niet?

Eigenlijk zijn sommige reacties heel erg triest wat mij betreft..alsof sommige niet kunnen begrijpen dat mensen gewoon van je houden en daarom graag willen dat je erbij bent, en het ze niet uitmaakt wat je geeft. (in mijn geval er niets een ooit over nagedacht hebben, wist hier niets van af haha, was misschien ael makkelijker geweest.) Ik kan echt niet denken: hmmm, deze envelop is van pietje en klaasje, zij werken daar en daar, goh, is dat dan alles...haha.

Ik hou van sommige mensen en dat zal nooit in waarde uit te drukken zijn. En pp mijn trouwerij betaal ik!! Anders trouw je toch niet of minder luxe?

Je leest mijn post enorm verkeerd. Je mag mij trakteren maar dan trakteer ik terug. Wat is daar mis mee?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:27

vuurneon schreef:
Misschien kunnen sommigen beter een toegangsprijs op de kaart zetten :o

Dat is precies wat ik dacht.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:32

Douce schreef:
gekvanfleur schreef:
Zonde dat ik geen vriendinnen als jou heb... Je btaalt dus je eigen eten als ik je uitnodig op mijn verjaardag?? En als ik trakteer accepteer je dat niet?

Eigenlijk zijn sommige reacties heel erg triest wat mij betreft..alsof sommige niet kunnen begrijpen dat mensen gewoon van je houden en daarom graag willen dat je erbij bent, en het ze niet uitmaakt wat je geeft. (in mijn geval er niets een ooit over nagedacht hebben, wist hier niets van af haha, was misschien ael makkelijker geweest.) Ik kan echt niet denken: hmmm, deze envelop is van pietje en klaasje, zij werken daar en daar, goh, is dat dan alles...haha.

Ik hou van sommige mensen en dat zal nooit in waarde uit te drukken zijn. En pp mijn trouwerij betaal ik!! Anders trouw je toch niet of minder luxe?

Je leest mijn post enorm verkeerd. Je mag mij trakteren maar dan trakteer ik terug. Wat is daar mis mee?

Niks. Ik snap alleen niet waarom er een gelijkwaardig prijskaartje aan moet zitten volgens sommigen. Niet iedereen heeft veel te besteden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:41

@douce: wat daar mis mee is is denk ik dat ik daar niet mee om zou kunnen gaan. :)

Ik trakteer omdat ik je graag wil trakteren, omdat ik blijkbaar om je geef, gewoon blij ben, of gewoon omdaf het kan.

Ik zou helemaal gek worden als iemand dan denkt terug te moeten trakteren, alsof vriendschap te koop is. Alsof je niet kan accepteren dat ik gewoon trakteer omdat ik het iemand gun..daar zou ik niet mee om kunnen gaan, zou het idee hebben dat je bang voor me bent en daarom alles mlet betalen wat ik doe..( je is nier persoonlijk, beetje mijn schrijfstijl) ;)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:43

'Echte vrienden krijg je niet, en kopen maakt je wereld klein. Vrienden die verdien je door er zelf één te zijn.'

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:45

Volgens mij is het inderdaad 'gebruikelijk' om minimaal te geven wat je aan een vergelijkbaar avondje uit op eigen kosten kwijt zou zijn. Als je normaal voor een feestje 25 euro pp kwijt zou zijn geef je dat, ik heb dan ook 50 euro ingevuld. Zit er eten bij of je bent daggast is het vanzelfsprekend meer. En dan ook zoveel meer als dat je zelf uit zou geven plus extra als cadeautje. Iemand die doorgaans duurder uit eten gaat betaalt dus naar ratio meer en iemand die alleen macdonalds kan betalen betaald wat minder, ook al is een een chique bruiloft.

Overigens hebben wij ook het geld op een hoop gegooid en de kaarten zonder bedrag erbij bekeken. Ik hoefde niet te weten wie wat gegeven heeft en gekd kost een bruiloft toch wel.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:48

_San87_ schreef:
'Echte vrienden krijg je niet, en kopen maakt je wereld klein. Vrienden die verdien je door er zelf één te zijn.'

:j Ik geef altijd met de beste bedoelingen en zou het echt erg vinden als mensen me daarop zouden beoordelen..
De discussie over kinderen en gratis eten vind ik wel echt erg. Ik kan me gewoon echt niet voorstellen dat mensen zo denken. Heel erg eigenlijk.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:01

Eigenlijk vind ik het aso om een bepaald bedrag te verwachten.
Het is een kado die je krijgt. Jij trouwt dus jij viert feest en wilt daar mensen bij betrekken. Waarom moeten die mensen dan zoals al eerder gezegd een soort toegangsprijs betalen?
Ben blij dat die mensen die je geliefd zijn komen en ben blij met wat je krijgt.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:15

gekvanfleur schreef:
@douce: wat daar mis mee is is denk ik dat ik daar niet mee om zou kunnen gaan. :)

Ik trakteer omdat ik je graag wil trakteren, omdat ik blijkbaar om je geef, gewoon blij ben, of gewoon omdaf het kan.

Ik zou helemaal gek worden als iemand dan denkt terug te moeten trakteren, alsof vriendschap te koop is. Alsof je niet kan accepteren dat ik gewoon trakteer omdat ik het iemand gun..daar zou ik niet mee om kunnen gaan, zou het idee hebben dat je bang voor me bent en daarom alles mlet betalen wat ik doe..( je is nier persoonlijk, beetje mijn schrijfstijl) ;)

_San87_ schreef:

Beetje hypocriet zou ik willen zeggen. Als ik iets terug geef is dat omdat ik ook graag terug trakteer. Ik zie nog steeds niet in wat daar mis mee is. Waarom zou 'jij' mij wel mogen trakteren en ik jou niet? Waarom is het dan ineens omkopen?