Is het gepland, een rare vraag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:49

Blue_Eyes schreef:
Mij werd het ooit gevraagd toen ik een uitzendbureau in liep voor een tijdelijke baan tijdens mijn zwangerschap. 23, zwanger, en die intercedente: 'Oh, is het een ongelukje?' Nou... Nee. En dat vond ik dus ook echt niet netjes, maar heel onprofessioneel.

Maar dat is ook gewoon onbeschoft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:57

Ik snap echt niet hoe mensen het in hun hoofd kunnen halen zich te bemoeien met andermans zaken zoals of een baby gepland is ofniet.
Wat vreselijk onbeschoft!!!
En hier op bokt wordt het zelfs gevraagd aan mensen die ze niet eens kennen. Nah ik vind dat je je nieuwsgierigheid maar moet kunnen bedwingen en iemand gewoon moet feliciteren zonder dergelijke persoonlijke vragen te stellen.
Jeetje mina, als iemand het ooit waagt aan mij te vragen of het gepland is dan vrees ik toch dat deze persoon een minder leuk antwoord gaat krijgen.

Paisano

Re: Is het gepland, een rare vraag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:58

En dat terwijl het alleen bedoeld is om interesse te tonen in het vrolijke nieuws... :n

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:59

Rowdine schreef:
Ik snap echt niet hoe mensen het in hun hoofd kunnen halen zich te bemoeien met andermans zaken zoals of een baby gepland is ofniet.
En hier op bokt wordt het zelfs gevraagd aan mensen die ze niet eens kennen. Nah ik vind dat je je nieuwsgierigheid maar moet kunnen bedwingen en iemand gewoon moet feliciteren zonder dergelijke persoonlijke vragen te stellen.
Jeetje mina, als iemand het ooit waagt aan mij te vragen of het gepland is dan vrees ik toch dat deze persoon een minder leuk antwoord gaat krijgen.

Laten we dan vragen als 'hoe gaat het?', 'weet je al wat het wordt' en 'wat vopnd je omgeving ervan?' ook maart links liggen!

We mogen ten slotte alleen maar feliciteren en die nieuwsgierigheid is maar onzin.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:00

Paisano schreef:
En dat terwijl het alleen bedoeld is om interesse te tonen in het vrolijke nieuws... :n

Ik vind dat niet onder interesse tonen vallen maar meer onder nieuwsgierigheid.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:01

maura schreef:
Als iemand mij desondanks graag wil vertellen dat ze zwanger is, vind ik het dan ook belangrijk om mijn best te doen iets meer belangstelling te tonen dan een 'o, ja, leuk voor je' .

Precies dit. Is dit dan wel een correcte reactie: "Oh leuk, gefeliciteerd. Ik ga vanavond groentesoep eten." ? >;) Zo gek is het toch niet dat je er een gesprek over probeert te voeren? Natuurlijk maakt je relatie tot de persoon en de manier waarop het gevraagd wordt uit, maar het is echt niet altijd verkeerd bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:02

Paisano schreef:

Interesse tonen? Het is je nieuwsgierigheid die je niet onder stoelen of banken wil steken en waardoor je je laat leiden. Dat heeft niets met interesse te maken!!!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:02

vuurneon schreef:
Vragen staat vrij, antwoorden geven ook denk ik dan :)
Ik vind het geen vreemde vraag, de mens is nieuwsgierig en het is aan de ander om te bepalen of er wel of geen antwoord op gegeven gaat worden.

Mee eens en anders moet men maar lekker niet op het internet gaan gooien met: hoi ik ben 20 en zwanger...............

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:03

Rowdine schreef:
Paisano schreef:

Interesse tonen? Het is je nieuwsgierigheid die je niet onder stoelen of banken wil steken en waardoor je je laat leiden. Dat heeft niets met interesse te maken!!!

Zo zeg, je hoeft me niet op te eten :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:04

Molfre schreef:
Rowdine schreef:

Laten we dan vragen als 'hoe gaat het?', 'weet je al wat het wordt' en 'wat vopnd je omgeving ervan?' ook maart links liggen!

We mogen ten slotte alleen maar feliciteren en die nieuwsgierigheid is maar onzin.

Ja de nieuwsgierigheid of het gepland wordt is onzin. Daar heb je toch helemaal niets mee te maken? Wat het wordt hoor je wat mij betreft ook niet te vragen.
Of dat soort dingen al dan niet besproken worden hangt af van de zwangere dame in kwestie. Wanneer zij erover begint, prima, maar als buitenstaander hoor je je daar gewoon niet mee te bemoeien. Er bestaat in deze wereld ook nog zoiets als privacy. Feit dat er veel jongeren in dit topic zeggen geen moeite met de vraag: 'is het gepland' te hebben zegt mij genoeg over de vorm van privacy van het dagelijks leven.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:05

Maar Rowdine, dan ben je dus van mening dat je niks mag zeggen naast "gefeliciteerd" en alles vanuit de zwangere moet komen? Ik begrijp dat sommige vragen not done zijn, maar zo kom je toch wel heel ongeïnteresseerd over?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:08

Paisano schreef:
maura schreef:
Als iemand mij desondanks graag wil vertellen dat ze zwanger is, vind ik het dan ook belangrijk om mijn best te doen iets meer belangstelling te tonen dan een 'o, ja, leuk voor je' .

Precies dit. Is dit dan wel een correcte reactie: "Oh leuk, gefeliciteerd. Ik ga vanavond groentesoep eten." ? >;) Zo gek is het toch niet dat je er een gesprek over probeert te voeren? Natuurlijk maakt je relatie tot de persoon en de manier waarop het gevraagd wordt uit, maar het is echt niet altijd verkeerd bedoeld.

Dan kun je toch wel andere vragen bedenken?? Je gaat toch verdorie ook niet vragen of het bij de eerste keer oefenen raak was of bij de honderdste en hoe ze het gedaan hebben?

Mensen moeten eens wat minder nieuwsgierig worden. Want idd, bij iemand die al 5 miskramen gehad heeft is de vraag uitermate pijnlijk. En dat kun je als vreemde op bokt ook niet ruiken, en van een groot deel van vrienden/kenissen/familie weet je het misschien ook wel niet.
En dan? Breken ze in tranen uit, leuke voortzetting van het gesprek..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:08

Paisano schreef:
Maar Rowdine, dan ben je dus van mening dat je niks mag zeggen naast "gefeliciteerd" en alles vanuit de zwangere moet komen? Ik begrijp dat sommige vragen not done zijn, maar zo kom je toch wel heel ongeïnteresseerd over?

Wat een vreemde conclusie trek je daar? Ik heb nergens gezegd dat je alleen mag feliciteren en dat je verder niks mag vragen of zeggen? Je kan behoorlijk wat interesse tonen zonder te vragen wat het wordt of of het al dan niet gepland is.
Als je verder niet weet hoe je interesse in iemand mag tonen dan zou ik eens even bij jezelf nagaan hoe goed je iemand kent en of je wel oprecht geïntegreerd in iemand bent of alleen nieuwsgierig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:10

Ragdollcat schreef:
vuurneon schreef:
Vragen staat vrij, antwoorden geven ook denk ik dan :)
Ik vind het geen vreemde vraag, de mens is nieuwsgierig en het is aan de ander om te bepalen of er wel of geen antwoord op gegeven gaat worden.

Mee eens en anders moet men maar lekker niet op het internet gaan gooien met: hoi ik ben 20 en zwanger...............

Wat een onzin zeg; omdat iemand het op internet wil gooien moet jij maar alle vragen op die persoon af kunnen vuren?

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:12

Froukje1993 schreef:
Mensen moeten eens wat minder nieuwsgierig worden. Want idd, bij iemand die al 5 miskramen gehad heeft is de vraag uitermate pijnlijk. En dat kun je als vreemde op bokt ook niet ruiken, en van een groot deel van vrienden/kenissen/familie weet je het misschien ook wel niet.
En dan? Breken ze in tranen uit, leuke voortzetting van het gesprek..

Als ik aan iemand vraag "goh, ga je nog wat leuks doen dit weekend?" en die persoon is net een dierbare verloren en heeft een begrafenis, gaan ze ook huilen. Maar dat betekent toch niet dat het een gekke vraag is?

Rowdine schreef:
Paisano schreef:

Wat een vreemde conclusie trek je daar? Ik heb nergens gezegd dat je alleen mag feliciteren en dat je verder niks mag vragen of zeggen? Je kan behoorlijk wat interesse tonen zonder te vragen wat het wordt of of het al dan niet gepland is.
Als je verder niet weet hoe je interesse in iemand mag tonen dan zou ik eens even bij jezelf nagaan hoe goed je iemand kent en of je wel oprecht geïntegreerd in iemand bent of alleen nieuwsgierig.

Ik doelde op je laatste quote, waarin je een aantal andere vragen ook als privé afschoof. Het was niet aanvallend bedoeld, maar het klinkt gewoon alsof het al heel snel gezien wordt als nieuwsgierigheid. Ik snap dan niet zo goed meer waar de grens wat jullie betreft ligt. "Mag" je naar het geslacht vragen, bijvoorbeeld?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:14

Ik denk dat je aan het vragen naar het geslacht minder een waardeoordeel kunt hangen dan vragen naar of het gepland was. Dat kun je toch niet vergelijken?

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:16

MarjanB schreef:
Ik vind het geen vreemde vraag en daarbij, iemand zet zelf zijn hele privéleven op Bokt en dan nog raar vinden dat je ook nog eens vragen krijgt? En tja de ene vraag bevalt je en de andere niet. Dat is nou eenmaal het risico van een topic aanmaken.

Pardon? hele prive leven? ik vroeg in dat topic alleen of er nog meer jonge moeders waren, en dat het me gezellig leek om ervaringen te delen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:17

lieveli schreef:
Ik denk dat je aan het vragen naar het geslacht minder een waardeoordeel kunt hangen dan vragen naar of het gepland was. Dat kun je toch niet vergelijken?

Nah vragen naar het geslacht vind ik ook raar. Als de zwangere in kwestie dat wil bespreken komt ze er zelf wel mee.
Het lijkt er tegenwoordig wel op dat iedereen maar van alles moet kunnen vragen en dat mensen niets meer voor zichzelf moeten kunnen houden. Bleh, aan mij zou je geen goede hebben met dit soort vragen. Is mij allemaal te privé aan het gaat niemand iets aan, tenzij ik het ze vertel.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:18

lieveli schreef:

In dit geval ging het om privacy en niet om het waardeoordeel (daar had Rowdine het in elk geval over). En vwb het veroordelen: sommige mensen zullen er inderdaad zo naar kijken. Die opmerkingen zijn hier ook langs gekomen: "niemand onder de 24 hoort geen kinderen te krijgen." Maar dat zullen ze ook denken als het gepland is. Maar dat betekent niet dat iemand die zo'n vraag stelt het ook meteen negatief bedoeld. Al zie ik nu wel in dat een - in mijn ogen - onschuldige vraag op andere mensen kennelijk heel aanvallend over kan komen. Eigenlijk jammer, want zo zou ik het nooit bedoelen, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Al weet ik als ik dit lees af en toe ook niet meer wat nou wel mag hoor :=
Laatst bijgewerkt door Paisano op 20-05-14 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:18

Molfre schreef:
Maar waarom?
Op iedere leeftijd kan een zwangerschap ongepland zijn. Mijn moeder was 27 toen ze zwanger raakte en ik was niet gepland maar oh zo welkom!
Wat maakt het uit? Waarom zou je het niet mogen vragen?

Ik vond de 'moet ik je feliciteren?' gelijkwaardig aan 'is het welkom?' en dat vraag je niet. Buiten dat, als het niet welkom was geweest, dan was hij nooit geboren en dan had geen hond het geweten.

Mijn vader had zelfs het lef om te vragen: 'weet je van wie het is?'. Nou pap... van die jongen waarmee ik toch al wel een aantal jaar samenwoon.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:20

Quellian schreef:
Molfre schreef:
Maar waarom?
Op iedere leeftijd kan een zwangerschap ongepland zijn. Mijn moeder was 27 toen ze zwanger raakte en ik was niet gepland maar oh zo welkom!
Wat maakt het uit? Waarom zou je het niet mogen vragen?

Ik vond de 'moet ik je feliciteren?' gelijkwaardig aan 'is het welkom?' en dat vraag je niet. Buiten dat, als het niet welkom was geweest, dan was hij nooit geboren en dan had geen hond het geweten.

Mijn vader had zelfs het lef om te vragen: 'weet je van wie het is?'. Nou pap... van die jongen waarmee ik toch al wel een aantal jaar samenwoon.

Zo dat hij dat vraagt :wow: Dat vind ik inderdaad wel heel raar en onbeschoft hoor. "Is het welkom?" trouwens ook, als het niet welkom was geweest zou de zwangere het vast niet vertellen. Maar gewenst en gepland zijn wel twee verschillende dingen.

Lotte_Wessel

Ik zie ook niet zo het probleem van het vragen of het gepland is of niet. Wat maakt dat uit als je het vraagt? Niet gepland? Oke, prima. Gepland? Fijn dat het zo snel gelukt is zeg! Ik bedoel, ik was ook niet gepland maar ga me nu echt daar niet rot onder voelen. Prima, ik was niet gepland, maar dat maakt mijn ouders niet minder van mij houden. Dus als de kinderen zouden horen dat ze niet "gepland" waren wat maakt dat dan uit. Neem aan dat de ouders net zo veel van deze kinderen houden als de kinderen die wel "gepland" waren. Ik snap het hele probleem niet zo. Ik bedoel, als een 19 of 20 jarige (mijn leeftijd) mij verteld dat ze zwanger is ben ik heel erg blij maar vind ik een reactie van "zou ik mogen vragen of het gepland was?" geen associale vraag. Diegene kan dan zeggen nee, het was niet gepland, maar we zijn er erg blij mee, nou leuk meid! Ik wens je heel veel succes! En dat was het! Om zo'n vraag dat uit nieuwsgierigheid is gesteld nu een heel probleem te maken of dat associaal te vinden. Ik zou eerder denken dat het zeer sociaal is om het te vragen, interesse te tonen etc.

Urbanus

Rowdine schreef:
lieveli schreef:

Nah vragen naar het geslacht vind ik ook raar. Als de zwangere in kwestie dat wil bespreken komt ze er zelf wel mee.
Het lijkt er tegenwoordig wel op dat iedereen maar van alles moet kunnen vragen en dat mensen niets meer voor zichzelf moeten kunnen houden. Bleh, aan mij zou je geen goede hebben met dit soort vragen. Is mij allemaal te privé aan het gaat niemand iets aan, tenzij ik het ze vertel.

Ik weet niet, ik heb eigenlijk alleen ervaring met zwangere vriendinnetjes en daar kon ik het gewoon aan vragen. De een is er wat meer open over dan de ander, ik zou het zelf niet eens willen weten maar mensen zouden het gewoon mogen vragen hoor. Ik vind het iets anders als een willekeurig persoon vraagt of ik een jongen of een meisje krijg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:22

Paisano schreef:
lieveli schreef:

In dit geval ging het om privacy en niet om het waardeoordeel (daar had Rowdine het in elk geval over). En vwb het veroordelen: sommige mensen zullen er inderdaad zo naar kijken. Die opmerkingen zijn hier ook langs gekomen: "niemand onder de 24 hoort geen kinderen te krijgen." Maar dat zullen ze ook denken als het gepland is. Maar dat betekent niet dat iemand die zo'n vraag stelt het ook meteen negatief bedoeld. Al zie ik nu wel in dat een - in mijn ogen - onschuldige vraag op andere mensen kennelijk heel aanvallend over kan komen. Eigenlijk jammer, want zo zou ik het nooit bedoelen, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Al weet ik als ik dit lees af en toe ook niet meer wat nou wel mag hoor :=

Hoewel je daarvoor misschien nog wat jong bent, zou je je kunnen bedenken hoe blij je zelf van een dergelijke vraag zou worden?
Je bent zwanger van je eerste, jij en je man of vriend zijn door het dolle heen, en de ene na de andere vraagt of het eigenlijk wel gepland is? Want ja, je bent zo jong. Kunnen jullie het financieel wel aan? Nou daar gaat je dolle moment. Nu moet je aan een ander gaan uitleggen of JULLIE baby wel gepland is? Het lijkt dan wel of je verantwoording voor je zwangerschap moet afleggen.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:23

Rowdine schreef:
Er bestaat in deze wereld ook nog zoiets als privacy. Feit dat er veel jongeren in dit topic zeggen geen moeite met de vraag: 'is het gepland' te hebben zegt mij genoeg over de vorm van privacy van het dagelijks leven.

Pardon? Je bent maar 7 jaar ouder dan ik >;)
En ja inderdaad privacy bestaat, ze is niet verplicht nte antwoorden toch?