Vriend verzint kanker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Re: Vriend verzint kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:28

wat je kan doen is vragen welk ziekenhuis hij word behandeld. en daar na toe bellen en zeggen dat je man de data/tijd is vergeten op te schrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:29

Jolien87 schreef:
Ze zullen TS en haar vriendin vast niks kwalijk nemen, maar het zal ze wel pijn doen als ze erachter komen dat hun zoon ze nooit in vertrouwen heeft genomen.
Maar zoals ook al een paar keer hier is genoemd: het is niet bekend wat de band tussen hem en zijn ouders is.

Precies. En als die band enorm slecht is, en stel dat vriend echt ziek is en komt te overlijden (worst case), dan zullen ze gekwetst zijn dat ze niet in vertrouwen zijn genomen, maar het ook wel snappen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:30

Hoe vaak hoor je niet van die verhalen dat jarenlange familieruzies worden bijgelegd aan het sterfbed?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:31

Jolien87 schreef:
Hoe vaak hoor je niet van die verhalen dat jarenlange familieruzies worden bijgelegd aan het sterfbed?

Net zo vaak als je hoort dat het juist explodeert. :)

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:33

Jolien87 schreef:
Ze zullen TS en haar vriendin vast niks kwalijk nemen, maar het zal ze wel pijn doen als ze erachter komen dat hun zoon ze nooit in vertrouwen heeft genomen.
Maar zoals ook al een paar keer hier is genoemd: het is niet bekend wat de band tussen hem en zijn ouders is.

Ik haak hier even op in TS. Kan je met hem niet luchtig beginnen over ouders en dan op gegeven moment vragen hoe zijn band met zijn ouders is? Of iets in die trant..

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:38

In het derde middelbaar zat ik ook met zo'n meisje in de klas. Beweerde dat ze een hersentumor had en nog maar een jaar te leven had. In het begin waren veel mensen ermee weg, maar later begon alles steeds vager te worden. We zijn ermee naar onze klastitularis gestapt en zij is toen met de ouders gaan praten, het bleek uiteindelijk dat het meisje een psychische stoornis had waarbij ze gewoonweg haar eigen leugens voor waarheid aanzag.
Ze vertelde overigens ook hele vreemde dingen zoals dat haar moeder haar met een voorbindpenis had verkracht enzo..

Misschien kan jij ook beter eens een gesprek met zijn ouders gaan hebben? :/

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:39

lieveli schreef:
Jolien87 schreef:

Net zo vaak als je hoort dat het juist explodeert. :)

Eigenlijk heb ik de 'explodeerverhalen' nooit gehoord, hoewel die ongetwijfeld ook wel voorkomen. :j

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:42

Ik vind het eigenlijk een beetje achterbaks om van alles achter de rug van deze jongen te gaan doen. Zeg hem gewoon op de man af dat je twijfels hebt bij zijn verhaal, dat je het vervelend vindt dat uit te spreken maar nóg vervelender om ermee rond te blijven lopen. En dan niet zo van "joh, ik denk dat je keihard liegt" maar gewoon vragen hoe het kan dat hij zó weinig zichtbare klachten heeft, nooit ziek is, en dat je het vreemd vindt dat niemand anders het weet. Als ik ziek was zou ik het afschuwelijk vinden om veel later te ontdekken dat een vriend(in) al die tijd twijfels heeft gehad, en zou ik liever hebben dat het me rechtstreeks gevraagd wordt. En als hij liegt heeft hij geen antwoord op je vragen en weet je ook genoeg. Dat is even heel vervelend maar daarna kan je tenminste verder.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:45

Ik zou gewoon vragen aan je vriend wanneer hij weer naar het ziekenhuis moet en dat je graag mee wilt gaan om hem te steunen.
Als hij dan ontwijkend doet weet je denk ik voldoende want als jij wél goed genoeg bent om dat "geheim" te dragen maar niet mee mag dan kun je ervanuit gaan dat het een leugen is!

Ik zou ook de ouders eens gaan vragen hoe het met hem is,hoef je geneens het woord kanker in te laten voorkomen.Dan hoor je vanzelf wel wat hij eventueel mankeerd.

Als het echt een leugen is dan is het wel een waardeloze vriend,dan heeft hij serieus hulp nodig.
Was laatst nog op tv,een man die zei dat hij kanker had en nog maar kort te leven had.Is ie in zn buurt om geld gaan vragen(geld lenen zogenaamd) zodat hij zijn ziektekosten kon betalen.
Toen die mensen geen geld terug zagen kwam de twijfel en ja hoor,meneer zat glansrijk te liegen over dat ie dood zou gaan en zwaar ziek was enz enz.

Als ik het zo lees zeg ik dat het een leugen is!En komt het uit dan verdiend ie een fikse schop onder zn kont!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:48

Bah TS, ik snap dat je heel erg in de war bent hiervan. Over het algemeen merk je echt wel aan iemand dat ze een chemo behandeling ondergaan; je krijgt ze ook niet voor de lol dus het bestaat gewoon bijna niet dat je zo energiek bent dat je nog uit kan gaan, kan dringen, roken en feestjes kan vieren. Tel daar dan een chemo bij op en het verhaal raakt dan inderdaad erg geloofwaardig.

Wat je zou kunnen doen is naar je huisarts gaan om te praten over deze situatie. Niet dat het dan bij hem opgelost wordt, maar hij kan wél inhoudelijke vragen beantwoorden over wat wel en niet globaal kan en mag tijdens een chemo. Anders zou ik toch eens proberen zijn ouders te benaderen. Voor je gevoel misschien niet heel netjes, maar je kan dan wel je hart luchten en je weet direct of het inderdaad de chemo is of niet. Ik weet niet of je het nummer van zijn ouders hebt of weet wanneer hij niet thuis is en dan langs kan gaan, maar dan kan je in ieder geval aangeven dat je je zorgen maakt en van daaruit verder met het gesprek. Als hij wel écht longkanker heeft én aan de chemo zit, zal hij het je niet kwalijk nemen dat je je zorgen over hem uitspreekt. Als het niet zo is, weet je ook direct hoe laat het is en kan je wel met zijn ouders praten over andere passende hulp.

maar ik snap wel dat de stap heel groot is en het ook wel aan je zal knagen of je het goede doet..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:58

Wat een vreselijke situatie zit je in TS! Echt een soort spagaat van normen en waarden: vriend vertrouwt jou dat je niks zegt, maar je hebt zeer terecht twijfels bij zn verhaal. Jammergenoeg zijn er vreselijk veel leugenaars op deze wereld, zoals dit topic wel weer bewijst....En een deel daarvan heeft echt flink psychologische hulp nodig.

Wat ik me afvraag, hoe goed zijn jullie bevriend als je hem niet durft aan te spreken? Ik vind eigenlijk alle opties zoals ouders vragen, steun betuigen etc vallen onder plan B. Plan A lijkt mij toch echt het bespreken met de jongen zelf. Dit kan je nog omslachtig doen om jezelf in te dekken indien het wel waar is: gooi het op zorgen maken, willen steunen en niet begrijpen waarom zn ouders niks mogen weten. Je kan hem toch nooit goed bijstaan als zn verhalen zo vaag blijven? Op die manier lieg je ook niet, want je maakt je toch echt zorgen? Ik zou echt blijven doorzagen, maar ik ben dan ook iemand die altijd alles bespreekt. En ja, ik spreek vrienden er ook op aan als ik het idee heb dat er iets in hun verhaal niet klopt.
Ziekenhuis bellen etc vind ik hypocriet. Dat valt voor mij net zo hard onder liegen namelijk. In zn gezicht alleen maar lief zijn, om vervolgens zulke acties achter zn rug om te doen. Dat hij mogelijk liegt, is toch geen vrijbrief om zelf achterbaks te gaan doen?

Ik wil graag nog even iets zeggen tegen de mensen die hier hard roepen dat de ouders het recht hebben om het te weten. Beseffen jullie wel dat sommige ouder-kind relaties echt verstoord kunnen zijn? En dan heb ik het niet over af en toe wat ruzie, maar over problemen in de basis van de relatie. Niet iedereen heeft ouders die je steunen in zulke heftige periodes, er bestaan ook ouders die meer een last zijn dan een steun..... ik zou zelf echt nooooooit iemands ouders inlichten als deze persoon mij heeft gevraagd dat niet te doen (godzijdank heeft niemand mij dat ooit geflikt....). Je hebt toch ook te maken met de persoon zelf en niet met zn hele familie? Relaties tussen ouder en kind zijn zo vreselijk persoonlijk, ik zou me daar echt nooit mee bemoeien.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:59

Kayleigh_ schreef:
Jolien87 schreef:

Precies. En als die band enorm slecht is, en stel dat vriend echt ziek is en komt te overlijden (worst case), dan zullen ze gekwetst zijn dat ze niet in vertrouwen zijn genomen, maar het ook wel snappen.

Je zegt zelf dat je er niet vanuit kunt gaan dat iemand met longkanker niet altijd (meteen) zwaar ziek hoeft te zijn. Ga er dan ook niet zomaar vanuit dat zijn ouders het wel zullen snappen dat ze hier buiten gehouden worden.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:02

Zijn moeder heeft toch gereageerd op zijn gezondheid? Ik denk dat de relatie iig niet bar en boos is.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:02

Zwerte: ik sluit me graag aan bij jou verhaal.
Echter, er zijn ook genoeg posters in dit topic die evengoed hun vraagtekens zetten bij de band van de jongen en zijn ouders.
Ik geloof ook niet dat TS het persé met zijn ouders wil bespreken omdat zij vindt dat zij het moeten weten, maar ze vindt het wel een verdacht gegeven dat hij niet wil dat zijn ouders er iets vanaf weten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:06

phormicola schreef:
Zijn moeder heeft toch gereageerd op zijn gezondheid? Ik denk dat de relatie iig niet bar en boos is.

Als hij niet gewoon twee facebook accounts heeft... ;)

Ik zou hem er niet persoonlijk op aanspreken, dan ben jij de gebeten hond TS. Zoals al meerdere keren is opgemerkt uit ervaringsverhalen...

Wat een vreselijk bizar verhaal...

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:07

maar als zijn moeder niks weet van zijn longkanker. dan gaat dat berichtje op facebook dus ook niet over die longkanker. :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:08

Jolien87 schreef:
Zwerte: ik sluit me graag aan bij jou verhaal.
Echter, er zijn ook genoeg posters in dit topic die evengoed hun vraagtekens zetten bij de band van de jongen en zijn ouders.
Ik geloof ook niet dat TS het persé met zijn ouders wil bespreken omdat zij vindt dat zij het moeten weten, maar ze vindt het wel een verdacht gegeven dat hij niet wil dat zijn ouders er iets vanaf weten.

Ik richtte dat stukje ook bewust niet op TS, maar op de mensen die dat juist wel roepen. In mijn ervaring zijn dat mensen die zich niet beseffen dat niet elke ouder een goede (of zelfs acceptabele...) ouder is.
Genoeg reavties hier gelezen dat er vraagtekens gezet worden bij de relatie, maar dat dat eigenlijk niet zo relevant is. Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Als iemand bij mijn ouders zou gaan vragen hoe het met mij gaat, zou ik serieus kwaad zijn. Ik vind vrijwel geen enkele situatie een reden om iemands ouders in te schakelen, tenzij je deze mensen goed kent en dus weet hoe de onderlinge band is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:09

Kan ook heel goed dat zijn moeder het over bijvoorbeeld een verkoudheid of totaal iets anders heeft, maar nog steeds niet op de hoogte is van zijn ziekte, mocht die er natuurlijk zijn.
Ik zou hem er wel persoonlijk op aanspreken, desnoods even inleiden met het verhaal dat je weleens hebt gehoord hoe iemand zijn of haar ziekte had verzonnen en hoe verschrikkelijk je dat vind (uiteraard niet meteen hem beschuldigen :+ ) En dan eens kijken hoe hij reageert. Als hij het verzonnen heeft, dan snapt hij vast de hint wel en zie je het waarschijnlijk snel genoeg aan zijn reactie. Heeft hij het niet verzonnen, dan krijg je hopelijk meer info :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:10

Zwerte schreef:
Ik richtte dat stukje ook bewust niet op TS, maar op de mensen die dat juist wel roepen. In mijn ervaring zijn dat mensen die zich niet beseffen dat niet elke ouder een goede (of zelfs acceptabele...) ouder is.
Genoeg reavties hier gelezen dat er vraagtekens gezet worden bij de relatie, maar dat dat eigenlijk niet zo relevant is. Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Als iemand bij mijn ouders zou gaan vragen hoe het met mij gaat, zou ik serieus kwaad zijn. Ik vind vrijwel geen enkele situatie een reden om iemands ouders in te schakelen, tenzij je deze mensen goed kent en dus weet hoe de onderlinge band is.

maar als de betreffende vriend nog bij zijn ouders thuis woont, is het toch wel heel bijzonder dat de ouders hier buiten worden gelaten door de knul zelf. Je krijgt toch post van afspraken en je ziet toch aan iemand dat ze aftakelen...

Ik vind eerlijk gezegd ook wel het recht van de ouders om te weten dat hun zoon ziek is, hij woont wel nog steeds onder hun dak..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:20

Diablo schreef:
Je zegt zelf dat je er niet vanuit kunt gaan dat iemand met longkanker niet altijd (meteen) zwaar ziek hoeft te zijn. Ga er dan ook niet zomaar vanuit dat zijn ouders het wel zullen snappen dat ze hier buiten gehouden worden.

Dan nog is het niet de taak van de TS en vriendin om de verantwoording hierover op zich te nemen. Zij staan buiten de relatie vriend-zijn ouders. Kom op zeg.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:21

chelle_dora schreef:
Zwerte schreef:

maar als de betreffende vriend nog bij zijn ouders thuis woont, is het toch wel heel bijzonder dat de ouders hier buiten worden gelaten door de knul zelf. Je krijgt toch post van afspraken en je ziet toch aan iemand dat ze aftakelen...

Ik vind eerlijk gezegd ook wel het recht van de ouders om te weten dat hun zoon ziek is, hij woont wel nog steeds onder hun dak..

Dat hij nog thuis woont geeft idd een indicatie dat de relatie niet helemaal gestoord is, maar alsnog weet je dat gewoon niet. Ik beweer ook niet dat het niet raar is dat zn ouders van niks weten, maar ik vind wel dat dat puur een zaak is tussen ouder en kind. Daar horen buitenstaanders zich niet mee te bemoeien. Ook al zouden ouders het recht hebben om het te weten (wat ik dus al niet vind), dan moet zoonlief dat zelf vertellen. Het is ook niet voor niks dat artsen zulke info niet mogen vrijgeven, dan telt het "recht" van de ouders ook niet.
Post is toch ook persoonlijk? Een beetje leugenaar kan zich daar makkelijk uitpraten hoor, geen probleem.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:23

Cayenne schreef:
En dan eens kijken hoe hij reageert. Als hij het verzonnen heeft, dan snapt hij vast de hint wel en zie je het waarschijnlijk snel genoeg aan zijn reactie. Heeft hij het niet verzonnen, dan krijg je hopelijk meer info :)

Iemand die zulke leugens verzint én volhoudt vertrekt echt geen spier.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:27

als je het theoretisch bekijkt zou het natuurlijk mogelijk KUNNEN zijn. Dat hij zo jong die kanker heeft, dat hij het aan niemand verteld, dat hij net die chemo heeft waar neimand iets van merkt. Maar ff serieus die kans is wel errug klein.

Gewoon zn ouders bellen ( je hoeft niet eens je eigen naam te zeggen) vragen hoe het met hun zoon gaat en of hij geen last heeft van de chemo. als je dan als antwoord krijgt waar heb je het iver. Leg je het verhaal uit als hun dan zeggen het is onzin. Gelijk alle banden verbreken met die gast.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 11:51

Veel reacties! Ga proberen op zoveel mogelijk te reageren!

Wat betreft de ouders ben ik het met zowel kayleigh als diablo eens. Ik wil absoluut nergens tussen staan en vind dit ook niet mijn taak. Tevens wil ik zijn vertrouwen niet beschamen, heb het immers aan hem beloofd. Maar aan de andere kant... dit is niet zomaar iets maar een hele erge ziekte..

Dani, ik ben het inhoudelijk met je eens. ik schaam mij ook dat ik zijn verhaal in twijfel trek (zoals in de os staat beschreven). Maar daar staat ook dat ik het beste voor hem wil, niemand heeft immers iets aan een leugen. Hij zelf uiteindelijk ook niet. Als ik het op de persoon vraag (waar ik meer van hou) dan heb ik het gedaan en dan sluit de deur direct. Ik wil hem absoluut niet zwart maken.

Hij is wel gestopt met zijn opleiding dus dat valt niet te plaatsen. Persoonlijk denk ik wel dat hij iets heeft lichamelijk maar waarschijnlijk geen kanker.

Vriendin is ook nog het gesprek met hem aangegaan gisteravond en de verhalen bleven een beetje vaag. De tip werd gegeven om te kijken of hij hetzelfde verhaal verteld aan ons beide, en dat vond ik wel een goede.
Hij zei gisteravond nog tegen mij dat hij al drie maanden onder behandeling staat (eerst was het alleen fysio?) maar dat ze zijn longen aan het testen zijn voor de behandeling. Zelf.. ja, ik dacht altijd dat een kanker altijd werd behandeld. Zeker bij een sportieve jonge jongen.

Ik heb ook nog nagedacht over wat als het wel allemaal gelogen is. Ik denk dat ik een oppervlakkig contact blijf houden maar het zal zeker geen echte vriendschap meer zijn.

Ook vroeg iemand nog of hij wel eens vaker sterke verhalen heeft. Hij heeft inderdaad wel eens verhalen van dat je denkt.. Hmmm oke, sterk verhaal. Meestal negeer ik dit maar want verder is het wel een goed persoon die vaak voor iedereen klaar staat. Ik hoor meer mensen over dat hij niet echt een persoon is met de meest betrouwbare verhalen. Maar ik ga liever niet op de verhalen van andere af, hoewel het wel allemaal heel toevallig is.

Vanavond laat ik aan het andere meisje ook deze reacties even lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:59

Wat voor opleiding heeft hij gedaan? Als het een sportieve opleiding was, en hij mankeert iets lichamelijks waarvoor hij fysio moet volgen voor langere tijd, zou dat wel verklaren waarom hij gestopt is en ook de reactie van zijn moeder.