Paardenfotografie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 15:23

Met de wat duurdere digitale compacts kan je ook zelf sluitertijd en diafragma instellen maar dit is vaak niet super bruikbaar voor het regelen van de scherptediepte. Probleem is daar de enorm veel kleinere sensor in de meeste compact camera's in vergelijking met een D-SLR. Maar iets is beter dan niets natuurlijk Knipoog

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 15:31

De meeste sensoren zijn inderdaad wel wat kleiner, zelfs de sensor die in de D1X zit is kleiner dan een 35mm kleinbeeld formaat. (wel weer een voordeel met de 'gewone' lensen dat deze met een factor van 1,5 vergroten, echter ook weer nadeel van groothoek, deze is geen groothoek meer).
Wat ik niet begrijp is dat je als je zelf het diafragma kunt instellen, dat dit problemen op zou leveren voor de scherpte diepte??
Deze bepaal je juist met je diafragma.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 15:34

zal vanaf vrijdag me eens verdiepen in de handleiding van mijn camera. ben nl vanaf vrijdag voor de rest van 2003 tot en met 2 jan 2004 met verlof Haha! dus ideale tijd om met camera aan de slag te gaan en er leren mee te werken vooral omdat ik op 24 januari mijn kennis wil gebruiken om enkele mooie foto's van hengsten te nemen (als ik dicht genoeg kan geraken tenminste Haha! )

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 15:35

Citaat:
[img]Actiefoto van een onderlinge springwedstrijd. Bewegingsfoto's zijn een echte uitdaging voor me! Mijn techniek: zoek een punt op, stel scherp, wacht tot paard in beeld is en druk op het knopje! Wie een handige tip heeft: vertel!!! [/img]

ik stel juist niet van tevoren scherp!
dan wordt de hindernis scherp en het paard wazig.
ik beweeg mee met het paard en knip dan de foto.

Enorme URL naar een foto

[edit:BartVB]URL ingekort Haha![/edit]

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 15:38

Klopt Haha! Ik heb het een beetje vaag omschreven Knipoog
Ik bedoel dat de instellingen op die camera's meestal niet echt super effectief zijn omdat de scherptediepte sterk verminder wordt door o.a. de erg kleine sensor en het gebruikte glas. Zonder diafragma instelling kan je idd weinig met je scherptediepte doen

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 15:43

[quote="loulou[/quote]

ik stel juist niet van tevoren scherp!
dan wordt de hindernis scherp en het paard wazig.
ik beweeg mee met het paard en knip dan de foto.

[[/quote]

het 'meetrekken' van de camera geeft vaak bewegingsonscherpte, ik denk inderdaad dat dit het beste resultaat geeft. Alhoewel je een beetje moet opletten dat je uiteindelijk niet alsnog de hindernis scherp hebt ipv het paard Knipoog

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 15:44

Even een vraag van een digiloos iemand: welke ASA hoeveelheid geeft meer contrast? Ik weet dat hoe hoger de ASA hoe minder licht je nodig hebt, maar dan wordt de korrelgrote toch weer slechter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 15:51

Is er ook een soortement richtlijn voor als je niet het gehele plaatje erop wilt? Ik heb de neiging om alles erop te zetten, en probeer af en toe te experimenteren met stukken, maar dat zijn zulke slechte foto's... En als ik alles erop heb, dan is het echt een zoekplaatje geworden... Scheve mond
Wat een experts hier allemaal, waar jullie het allemaal over hebben... pfff *respect*

Gast

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 15:52

Niet zozeer slechter, dan wel groffer (de korrels).

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 15:54

Ehm, die gast ben ik dus geweest en ik reageerde op de vraag van Wind.

Het contrast zit 'm niet zozeer in de gebruikte film, maar de compositie en de lichtinval daarop. De lichtinval regel je dus weer met de sluitertijd.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 15:55

Maya schreef:
Is er ook een soortement richtlijn voor als je niet het gehele plaatje erop wilt? Ik heb de neiging om alles erop te zetten, en probeer af en toe te experimenteren met stukken, maar dat zijn zulke slechte foto's... En als ik alles erop heb, dan is het echt een zoekplaatje geworden... Scheve mond
Wat een experts hier allemaal, waar jullie het allemaal over hebben... pfff *respect*

Nee, er is geen richtlijn (toch?). Het oog van de fotograaf, wordt het ook wel genoemd Knipoog Gewoon veel klikken, kijken wat je er mooi aan aan vindt, of wat juist niet. En kijk naar foto's van anderen. Wat spreekt je daarin aan en probeer het dan zelf...

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 16:00

En ga eens naar de boekhandel of naar de bieb en haal daar eens wat boeken. Op Internet is ook erg veel te vinden over dit soort onderwerpen. Altijd leuk om dat te lezen en het dan zelf proberen toe te passen in de praktijk.

Kijk ook eens op een site als www.photosig.com Daar worden foto's besproken. Erg leerzaam! Zitten ook veel professionals op de site. Ik heb het gevoel dat ik door het meelezen van die 'besprekingen' een heel stuk critischer ben gaan kijken naar foto's. Je wordt je er veel bewuster van welke 'fouten' je kan maken bij het maken van een foto, welke dingen belangrijk zijn, waar je op moet letten.

BTW ik doe ff een slotje op dit topic. Als je nog een vraag open hebt staan in dit topic kan je die vraag copy/pasten naar een nieuw topic zodat we alles een beetje overzichtelijk houden..