Is dit normaal? (In een verzorgingshuis.)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:51

Ik heb enorm getwijfeld of ik hier een reactie ga geven.
Heb niet letterlijk alles gelezen eerlijk gezegd en waarom....... zo negatief.

Ik snap wanneer je uit het oogpunt gaat kijken van mantelzorger of buitenaf dat je het uit emotie en gevoel ziet.
Maar zo negatief doen over personeel dat in de zorg werkt.
Dat deze hun pauzes maar moeten opofferen, overuren draaien enz. Ik weet niet wat jullie voor werk doen........... misschien moet jij dat ook maar doen.
Probleem waar wij dan tegenaanlopen (ik dan) op gegeven moment kan je niet meer omdat je echt moet eten en drinken. Anders blijft het motortje niet draaien.
Gaan patiënten voor.... JA die gaan voor. Dus met regelmaat eet ik tussen de bedrijven door mijn eten op.

De meeste mensen die in de zorg werken doen het met passie en doen het met volle overgave daar ben ik van overtuigd. Voor het geld hoeven wij dat echt niet te gaan doen.
Ik kan beginnen over verantwoording enz enz. Maar dan komt er zeker weten een nieuwe discussie.

Ik ga niet oordelen of je goed gehandeld hebt. nav dit topic. Denk dat het netjes is om mw. naar haar kamer te helpen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:51

fohadie schreef:
Jouw situatie klinkt anders. De meeste bewoners hebben net film gekeken dus de afgelopen anderhalf u heb je het relatief rustig gehad. En wat ik al verschillende keren heb aangehaald: natuurlijk mag je even zitten maar nogmaals, waarom dan allemaal tegelijk en niet in groepjes bijv?

Misschien dat daar een goeie reden voor is maar die heb ik nog niet gelezen in dit topic.

In groepjes, goddd je hebt geen idee, wij staan met zijn tweeen op 17 bewoners, als er 4 hoge nood hebben.....weg pauze.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:54

fohadie schreef:
purny schreef:
Een tijd geleden is er bij mij tijdens de transfer een vrouw met een halfzijdige verlamming ten val gekomen. Ze verloor haar evenwicht en viel. Ik werd verantwoordelijk gehouden voor haar val en mocht geen gecompliceerde mensen meer helpen. Dus je word als medewerker wel degelijk verantwoordelijk gehouden voor dit soort gevallen. Maar als mensen na 3,5 uur niet even een bakkie mogen doen om bij te komen ben ik wat mij betreft klaar in dit topic. Wij als zorgmedewerkers hebben ook recht op pauze en die offeren we soms wel eens op.

Bij vakbonden enzo heb je vaak niets, onze stem word toch niet gehoord. En ik heb niet op die partijen gestemd hoor.

Maar waar heb ik het over 3,5u? Je hebt net 1,5u bijna geen bewoners gehad, dan had je toch dan pauze kunnen houden?

Nee, die tijd gebruik je om te rapporteren, andere administratieve taken die je als verzorgende/verpleegkundige hebt en waarschijnlijk zaten niet alle bewoners bij die film?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:55

Veel mensen zien alleen de zorgverleners als ze in het bureau achter de pc zitten of in de koffieruimte. Diezelfde mensen zien je 's morgens niet rondvliegen om iedereen tijdig gewassen te krijgen, om te zorgen dat iedereen op tijd zijn ontbijt heeft zodat die ook rustig kan eten voor de afruimdienst er alweer is.
Die zien wel 5 rode lampjes boven de kamerdeur, maar die weten niet dat je net op dat moment in een andere kamer iemand zwaar hulpbehoevend hebt geholpen, of dat je even een luisterend oor hebt geboden aan iemand die daar écht hard nood aan had.

Er wordt gezien dat mensen in een vuil onderbroekje zitten, maar ze zien niet dat de zorgverlener 2 minuten eerder nog gevraagd heeft "moet je niet naar het toilet?" waarop de cliënt zei dat het niet nodig was. Sommige zorgvragers voelen het pas veel te laat dat ze moeten plassen of naar een groot toilet moeten en ja, dan bellen ze maar je kan niet altijd onmiddellijk naar dat belletje toe.

Alles moet tegenwoordig ook uitgebreid geregistreerd worden. Mooi hoor, zo'n elektronisch dossier maar er kruipt verdomd wat tijd in om alles netjes in te voeren. Ook daar moet je je hoofd erbij houden, foutje is zo gemaakt maar dat tikfoutje kan wél van groot belang zijn nadien!

Klinkt misschien absurd, maar net door als mantelzorger ook voor mijn opa en oma te zorgen kan ik alleen maar zeggen dat ik nog meer respect heb gekregen voor de zorgverleners in de thuiszorg en de bejaardentehuizen. Wij stonden er met 2 voor voor 1 zwaar hulpbehoevende persoon en dan oma (matig hulpbehoevend) + er kwam thuisverpleging. Da's nog altijd véél meer luxe dan een dienst waar je met 4 bent voor 30 bedden van het zelfde kaliber.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 22:55

Varakaj, volgens mij heb je mijn berichten niet goed gelezen. Het gaat hier niet om 5min. Maar langer dan een half u.

Iedereen was al opde kamer dus de drukte hadden ze niet. Sowieso kwamen de meeste bewoners zelf zonder hulp op hun kamer, dit was niet de dementerede afdeling.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:56

fohadie schreef:
Maar waar heb ik het over 3,5u? Je hebt net 1,5u bijna geen bewoners gehad, dan had je toch dan pauze kunnen houden?

Ik zit de hele tijd al op miijn handen bij het lezen van dit topic, maar als de bewoners film aan het kijken zijn, is niet ineens al je werk weg hoor :=
administratie, rapportages, bestellingen, apotheek, medicijnen, aanvragen, artsenvisites, controles, zorgplannen moeten ook nog allemaal uitgewerkt worden. De helft vsn je werktijd bestaat uit computerwerk en doorgaans zitten mensen daar niet te facebooken en weet ik het wat achter de pc.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:56

fohadie schreef:
purny schreef:
Een tijd geleden is er bij mij tijdens de transfer een vrouw met een halfzijdige verlamming ten val gekomen. Ze verloor haar evenwicht en viel. Ik werd verantwoordelijk gehouden voor haar val en mocht geen gecompliceerde mensen meer helpen. Dus je word als medewerker wel degelijk verantwoordelijk gehouden voor dit soort gevallen. Maar als mensen na 3,5 uur niet even een bakkie mogen doen om bij te komen ben ik wat mij betreft klaar in dit topic. Wij als zorgmedewerkers hebben ook recht op pauze en die offeren we soms wel eens op.

Bij vakbonden enzo heb je vaak niets, onze stem word toch niet gehoord. En ik heb niet op die partijen gestemd hoor.

Vanaf 7 uur tot 9 uur stond ik vaak in mijn eentje, we gingen soms pas om 11 uur zitten. En dan moesten we er nog 2 of 3 doen met zijn tweeën. Ik liep 2 uur in mijn eentje mensen te wassen. We waren soms pas om half 12 klaar met de ADL.

purny

Re: Is dit normaal? (In een verzorgingshuis.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:01

En weet je dat er zelfs nog mensen terug moeten komen op hun vrije dag omdat ze een MDO hebben die ze moeten voorzitten? Je bent als verzorgende eigenlijk 24/7 bezig met het werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:03

Het is niet omdat iedereen op de kamer is, dat het niet druk kan zijn. Dossiers bijwerken, dossiers bespreken, briefing klaarmaken en overdracht doen. Jij weet niet wat er allemaal nog te doen was.

Overdracht is ook vaak tussen 21u en 22u en duurt makkelijk 30 minuten hoor, zeker als er in die shift vanalles is geweest. Zelfs met redelijk mobiele zorgvragers kan dat soms een aardige lijst zijn.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:04

Varekaj schreef:
Veel mensen zien alleen de zorgverleners als ze in het bureau achter de pc zitten of in de koffieruimte. Diezelfde mensen zien je 's morgens niet rondvliegen om iedereen tijdig gewassen te krijgen, om te zorgen dat iedereen op tijd zijn ontbijt heeft zodat die ook rustig kan eten voor de afruimdienst er alweer is.
Die zien wel 5 rode lampjes boven de kamerdeur, maar die weten niet dat je net op dat moment in een andere kamer iemand zwaar hulpbehoevend hebt geholpen, of dat je even een luisterend oor hebt geboden aan iemand die daar écht hard nood aan had.

Er wordt gezien dat mensen in een vuil onderbroekje zitten, maar ze zien niet dat de zorgverlener 2 minuten eerder nog gevraagd heeft "moet je niet naar het toilet?" waarop de cliënt zei dat het niet nodig was. Sommige zorgvragers voelen het pas veel te laat dat ze moeten plassen of naar een groot toilet moeten en ja, dan bellen ze maar je kan niet altijd onmiddellijk naar dat belletje toe.

Alles moet tegenwoordig ook uitgebreid geregistreerd worden. Mooi hoor, zo'n elektronisch dossier maar er kruipt verdomd wat tijd in om alles netjes in te voeren. Ook daar moet je je hoofd erbij houden, foutje is zo gemaakt maar dat tikfoutje kan wél van groot belang zijn nadien!

Klinkt misschien absurd, maar net door als mantelzorger ook voor mijn opa en oma te zorgen kan ik alleen maar zeggen dat ik nog meer respect heb gekregen voor de zorgverleners in de thuiszorg en de bejaardentehuizen. Wij stonden er met 2 voor voor 1 zwaar hulpbehoevende persoon en dan oma (matig hulpbehoevend) + er kwam thuisverpleging. Da's nog altijd véél meer luxe dan een dienst waar je met 4 bent voor 30 bedden van het zelfde kaliber.

_/-\o_

Ik zal eens even zeggen hoe een dagdienst er bij ons uit ziet.

7.00 7.15 overdracht
7.15 tot 11.30 mensen uit bed helpen douchen wassen enz tussen door nog mensen op de wc helpen. en dan loopt iedereen flink door. als ik geluk heb ben ik om half 12 klaar heb ik pech later. mijn collega die med mag gaat om 12 uur naar huis blijf met een helpende achter die geen med mag geen ademhalings onder steuning enz.
Als het mee zit kan ik event zitten tussen half 12 en 12 heb ik pech ga ik med doen krijg ik een keer een beademings alarm en voor ik zit is het half twee.... maar ik werk snel mijn boterham naar binnen, help mw A in bed. Help B met drinken wat een half uur duurt. dan heb ik nog Mw C die ziek is en die over heeft gegeven helemaal onder zit en het bed weer in wilt ben ik weer een uur druk oja toen belde mijn collega die graag wilt worden over gedragen om voor ik het weet is die al weer in de zorg en zit ik om 4 uur in me eigen tijd nog even over te dragen. O en Familie van C komt nog even vragen hoe wij vinden hoe het met MA gaat en voor ik het weet ben ik al weer een uur aan het over werken en heb ik vanaf 7.15 15 min kunnen zitten...................ja wij vreten de hele dag uit onze neus

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:04

purny schreef:
Of als een bewoner op mijn werk zegt dat hij water MOET HEBBEN. Niet van mag ik een glas water maar gewoon dat hij water moest hebben, schiet mijn broek van vol. We zijn allemaal mensen en behoren met respect behandeld te worden.

Weet je hoe graag mijn vader zou willen dat hij "mag ik een glas water alsjeblieft" zou kunnen zeggen? Door 6 tia's en 2 cva's kan hij dat gewoon niet hoe graag hij het ook zou willen. Bij hem komt er niet meer dan "water" uit (op een vrij dwingende toon) en dat kost al verschrikkelijk veel moeite.

Respect heeft hier werkelijk niets mee te maken, hij heeft zeer zeker respect en is dankbaar voor alle hulp. Maar dit is nu eenmaal voor hem de enige manier om zich duidelijk te maken.

Wij zijn vandaag even langs geweest omdat zijn kat ineens weg moest van het tehuis. Dus die hebben we opgehaald. We zijn er een klein uurtje geweest en al die tijd probeerde hij iets te zeggen. Pas na 40 minuten kwamen we erachter dat hij dacht dat we naar zijn zus zouden gaan. Dit is volgende week pas, maar zijn kalender stond een week verkeerd. Ik snap heel goed dat de zorg geen tijd heeft om 40 minuten te wachten om erachter te komen wat hij bedoeld. En dat begrijpt hij ook, daarom gebruikt hij bij de zorg korte steekwoorden. Ik zou echt "not amused" zijn als ik erachter zou komen dat iemand van de zorg over hem zou praten op dezelfde manier als jij over je bewoners praat. Dan zou je echt de wind van voren krijgen van me.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:05

En dan idd niet te vergetn de overleggen, mdo's, overleg met behandelaars, artsen en weet ik veel wie.

Het werk in de zorg wordt echt onderschat...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:05

koetjeboe schreef:
Maar foei wat denken er veel mensen slecht over de mensen in de zorg,, ik werk zelf met zwaar lichamelijk gehandicapten en ook hier wordt flink bezuinigd.
Ik kan je zeggen dat het merendeel hun uiterste best doet om goede zorg te leveren.

Een deel zeker wel. (Al zijn goede bedoelingen lang niet altijd genoeg. Je kunt met de beste intenties dingen doen die verkeerd zijn.)

Daarnaast wil ik toch even opmerken: kritiek op de zorg die geleverd wordt is zeker GEEN kritiek dat iemand een waardeloos persoon is. Dat onderscheid moet je natuurlijk wel kunnen maken... Door het zo persoonlijk te maken, sla je ook de dialoog dood. En dat snap ik dan weer niet.

Citaat:
Als we nou even allemaal stoppen met mopperen op de mensen die kei hard werken en heel erg hun best doen om iedereen zo goed mogelijk te helpen..... ga dan mopperen op de hoge heren die al die bezuinigingen er allemaal in gooien.

Ik doe mijn best, maar tegelijkertijd denk ik: wat onderneem je om die situatie te veranderen? Als het duidelijk is dat het niet aanvaardbaar is om mensen zomaar op de gang te laten staan, ook al is de reden nog zo goed (bv omdat je maar 1 lijf hebt en er meer mensen zijn die bellen), wat doet de zorg eraan om het tij te keren? En wat doet iedereen zelf? De situatie veranderen begint toch ergens, alleen maar afwachten en zeggen dat het de schuld van anderen is, werkt in elk geval niet. (En dan denk ik toch dat lid van een vakbond, of van een politieke partij die zowel in woord als in praktijk kiest voor betere zorg (en dat zijn er niet zoveel) een eerste kleine stap is. Volgens mij zijn de vakbonden de enigen die in elk geval nog een paar dingen hebben weten te redden.)

Het vragen om begrip is zelfs vermoedelijk juist contraproductief. Zolang mensen begrip blijven houden, is er namelijk voor niemand een reden om de situatie te veranderen en zeker niet voor de 'hoge heren' die het beleid maken. Die moet je namelijk om de oren slaan met goedgedocumenteerde situaties ipv al die situaties met een beroep op begrip juist te sussen. Dus hoe vervelend het voor jezelf ook is, eigenlijk zou je als verzorgende juist moeten hopen dat mensen een klacht indienen als jij niet kon voldoen aan je verplichtingen. Want alleen dan kan er wat veranderen.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:08

Als verzorgende lees ik met open mond sommige (neerbuigende) reacties.

Er zijn inderdaad -helaas- personeelsleden in de zorg die hun werk slecht doen en veel klagen. Maar ik ken er zoveel die hart hebben voor de zorgvragers en keihard werken om de mensen goed te helpen en begeleiden....

En dan lees ik een reactie van een kapster die zegt dat het werk van een verzorgende een eitje is..ongelooflijk.

Ik ga er maar niet eens verder op in. Dit werk is fysiek en mentaal loodzwaar, en niet zomaar te vergelijken met een andere baan..

Ik prijs me gelukkig dat ik elke dag zoveel waardering krijg van onze bewoners. Dat maakt dat ik dit werk wil doen!

Kafu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:09

Het werk in de zorg, welk gedeelte je ook neemt, wordt steeds zwaarder. De "handjes aan het bed" worden steeds minder. Clienten vragen steeds meer zorg en wordt het nog zwaarder. Helaas wordt inderdaad alleen maar gezien dat je achter de computer zit en niets op de vloer doet. zoals we ook van de politie zeggen dat die alleen maar bekeuring quota willen halen (ook niet waar natuurlijk). Maar wanneer de administratie en de plannen en aftekenlijsten niet in orde zijn ontvang je geen geld van he zorgkantoor.
Bij mijn vorige baan, ik werk met verstandelijk gehandicapten, hadden we 22 oudere clienten op 2 begeleiders, sommigen in rolstoel, rollator, niet alleen de wc kunnen bezoeken, niet alleen naar bed toe kunnen en dat in een huis die niet is aangepast voor mensen met een lichamelijke problematiek. Vaak genoeg kwam het voor dat ik na een dienst beginnende om 16.00 uur om 23.30 uur thuis kwam en daar mijn eerste drankje dronk van die avond. De mensen op de werkvloer zijn mensen met gevoel en hart voor de clienten, helaas ontbreekt de tijd om het goed en keurig uit te voeren. Vaak genoeg had ik twee mensen tegelijk onder de douche staan (wel apart natuurlijk) en 1 op de kamer die zich met aansturing aan het aankleden of uitkleden was en maar rennen tussen deze drie mensen. Het was kiezen of hard lopen en de clienten onder de doche krijgen of minder hard lopen en de client niet douchen.
Lang leve de bezuinigingen in de zorg en maar lekker blijven mopperen op het personeel, wat echt hun best doen om het voor elkaar te krijgen. (uitzonderingen daar gelaten maar dat heb je in elk werkgebied)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:15

Helaas is het eerder zo dat je bij een klacht gewoon een waarschuwing krijgt dat je je werk beter moet doen. Ik heb nog onthaal gedaan en inschrijvingen voor de consultaties in een ziekenhuis. De directie bleef maar doorduwen dat de artsen meer consulten moesten doen, nouja goed, dan doen ze dat. Dat het aantal bezoekers meer dan verdubbelde maar dat ons team met dezelfde bezetting bleef was doodnormaal. Informaticasysteem dat regelmatig vastliep en errors gaf (zoals dossiers mengen!) was geen hulp.

Krijg je mensen die gaan klagen over de wachttijd om zich aan te melden, mensen die klagen dat we te traag werkten, mensen die klagen dat er dingen fout gingen... Wij dachten ook "elke klacht is goed, dan zien ze daarboven dat hun eisen onredelijk zijn".

Weet je wat ze er toen op verzonnen hebben? Zolang er mensen staan aan te schuiven mag je je desk niet verlaten. 1 bekertje water mag je op je desk hebben staan, flessen water moeten in de keuken achter de hoek. Dat wil dus zeggen, wanneer het 25° was wanneer de airco het liet afweten, dat je niet even om een fris bekertje water mocht, dat je niet even een klets water in je gezicht kon gooien of wat deo om jezelf op te frissen en dat je zelfs niet eens naar het toilet mocht. Ik heb veel dagen gehad dat ik meer dan 4u met toegeknepen billen zat omdat ik hoogdringend moest plassen maar niet weg kon want hey, camerabewaking en de directie keek mee.

Mooi idee dat van die klachten, moest het nou nog het gewenste effect hebben...

Edit: ik sta nu op stage in een universitair ziekenhuis. Weet je hoe ver de besparingen daar gaan? Ver. Zo ver, dat we zelfs naalden moeten gaan recappen en als we 3x dezelfde medicatie (vb. 3x Augmentin IV) achter elkaar moeten optrekken en mengen, dat we diezelfde naald en spuitje telkens opnieuw moeten gebruiken. Je hebt de naald niet aangeraakt, ze is nog steriel dus hey, kan allemaal geen kwaad en als je jezelf prikt is er geen risico...
Naaldcontainer op de kamer per zorgvrager? Nop. Spuit met naald in je hand houden en daar dan op de verzorgkar in de gang in 1 grote container doen.
Wij zijn daar ook niet blij mee, totaal niet. Normaal moet je bij het wassen het water in de waskom verversen tussen bovenlichaam en onderlichaam. Zelfs dat mag niet: kost teveel tijd en kost teveel aan water...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-05-14 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:18

Shadow0 schreef:
koetjeboe schreef:
Maar foei wat denken er veel mensen slecht over de mensen in de zorg,, ik werk zelf met zwaar lichamelijk gehandicapten en ook hier wordt flink bezuinigd.
Ik kan je zeggen dat het merendeel hun uiterste best doet om goede zorg te leveren.

Een deel zeker wel. (Al zijn goede bedoelingen lang niet altijd genoeg. Je kunt met de beste intenties dingen doen die verkeerd zijn.)

Daarnaast wil ik toch even opmerken: kritiek op de zorg die geleverd wordt is zeker GEEN kritiek dat iemand een waardeloos persoon is. Dat onderscheid moet je natuurlijk wel kunnen maken... Door het zo persoonlijk te maken, sla je ook de dialoog dood. En dat snap ik dan weer niet.

Citaat:
Als we nou even allemaal stoppen met mopperen op de mensen die kei hard werken en heel erg hun best doen om iedereen zo goed mogelijk te helpen..... ga dan mopperen op de hoge heren die al die bezuinigingen er allemaal in gooien.

Ik doe mijn best, maar tegelijkertijd denk ik: wat onderneem je om die situatie te veranderen? Als het duidelijk is dat het niet aanvaardbaar is om mensen zomaar op de gang te laten staan, ook al is de reden nog zo goed (bv omdat je maar 1 lijf hebt en er meer mensen zijn die bellen), wat doet de zorg eraan om het tij te keren? En wat doet iedereen zelf? De situatie veranderen begint toch ergens, alleen maar afwachten en zeggen dat het de schuld van anderen is, werkt in elk geval niet. (En dan denk ik toch dat lid van een vakbond, of van een politieke partij die zowel in woord als in praktijk kiest voor betere zorg (en dat zijn er niet zoveel) een eerste kleine stap is. Volgens mij zijn de vakbonden de enigen die in elk geval nog een paar dingen hebben weten te redden.)

Het vragen om begrip is zelfs vermoedelijk juist contraproductief. Zolang mensen begrip blijven houden, is er namelijk voor niemand een reden om de situatie te veranderen en zeker niet voor de 'hoge heren' die het beleid maken. Die moet je namelijk om de oren slaan met goedgedocumenteerde situaties ipv al die situaties met een beroep op begrip juist te sussen. Dus hoe vervelend het voor jezelf ook is, eigenlijk zou je als verzorgende juist moeten hopen dat mensen een klacht indienen als jij niet kon voldoen aan je verplichtingen. Want alleen dan kan er wat veranderen.

Ik ben lid van de vakbond, en het liefste zou ik gaan demonsteren. maar doe ik dat dan raak ik me baan kwijt. en ja er mag best een klacht worden in gediend..heb ik helemaal geen problemen mee. maar er zijn hier zo veel mensen die maar zeggen dat die verzorgende maar wat meer een ''best'' moeten doen....wij doen ons best...met het personeel wat er is. maar ik nam e ook niet in tweeen splitsen. ik krijg nu hret idee dat de verzorgende de schuld krijgen van slechte zorg..nee wij doen ons best en meer kunnen we niet doen

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:19

Kafu schreef:
Het werk in de zorg, welk gedeelte je ook neemt, wordt steeds zwaarder. De "handjes aan het bed" worden steeds minder. Clienten vragen steeds meer zorg en wordt het nog zwaarder. Helaas wordt inderdaad alleen maar gezien dat je achter de computer zit en niets op de vloer doet. zoals we ook van de politie zeggen dat die alleen maar bekeuring quota willen halen (ook niet waar natuurlijk). Maar wanneer de administratie en de plannen en aftekenlijsten niet in orde zijn ontvang je geen geld van he zorgkantoor.
Bij mijn vorige baan, ik werk met verstandelijk gehandicapten, hadden we 22 oudere clienten op 2 begeleiders, sommigen in rolstoel, rollator, niet alleen de wc kunnen bezoeken, niet alleen naar bed toe kunnen en dat in een huis die niet is aangepast voor mensen met een lichamelijke problematiek. Vaak genoeg kwam het voor dat ik na een dienst beginnende om 16.00 uur om 23.30 uur thuis kwam en daar mijn eerste drankje dronk van die avond. De mensen op de werkvloer zijn mensen met gevoel en hart voor de clienten, helaas ontbreekt de tijd om het goed en keurig uit te voeren. Vaak genoeg had ik twee mensen tegelijk onder de douche staan (wel apart natuurlijk) en 1 op de kamer die zich met aansturing aan het aankleden of uitkleden was en maar rennen tussen deze drie mensen. Het was kiezen of hard lopen en de clienten onder de doche krijgen of minder hard lopen en de client niet douchen.
Lang leve de bezuinigingen in de zorg en maar lekker blijven mopperen op het personeel, wat echt hun best doen om het voor elkaar te krijgen. (uitzonderingen daar gelaten maar dat heb je in elk werkgebied)

_/-\o_

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:23

Shadow0 schreef:
koetjeboe schreef:

Citaat:

Ik bedoel het ook niet persoonlijk, maar vind het jammer dat je al verzorgende als slecht word bestempeld als je kei hard je best doet.
Want dat word door om standers vaak niet gezien

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:28

Met minder mensen meer cliënten en meer taken. Dat is vragen om problemen.
Als je het nu al erg vindt, wacht maar tot de bezuinigingen voltooid zijn :j
En voor het loon hoef je het al helemaal niet te doen, ik kan beter in de winkel werken. Minder kans op fysieke en (zware) mentale belasting :D

In mijn werk zijn er niet eens pauzes (ik werk met mensen met zwaar verstandelijke beperking en gedragsstoornissen, ofwel complex gedrag). Je moet elke minuut van de dag alert zijn, ook voor je eigen veiligheid.
Toch doe ik mijn werk met plezier. Door mijn collega's en mijn cliënten.
Ook al zitten er echt energie rovende en mentaal uitputtende dagen bij, er maakt mij niks blijer als die ene cliënt hersteld is na een zware escalatie of die andere cliënt, die al maanden slecht eet, eindelijk eens een goede lunch heeft gehad (waarbij hij zijn eten en jóuw eten niet door het lokaal gooide :') ).

Het is makkelijk oordelen als je niet alle details weet, dat is menselijk :) maar ga in gesprek met elkaar en vraag waarom diegene bepaalde keuzes maakt. Dan komt er meer begrip en leidt tot nieuwe inzichten (waardoor er ook verbetering mogelijk is!).
Ik heb stage gelopen op een afdeling waar je serieus ELKE vijf minuten van je dienst (die 8 uur of langer duurde) moest verantwoorden en dan nog eigenlijk 80% of meer direct cliënt gebonden.
Om dit in te voeren was je per dag al een half uur bezig, over onzinnige taken gesproken. Deden wij dit niet, dan hingen er consequenties aan.

Dan heb je nog rapportages om te schrijven, meldingen maken van escalaties, overleggen met collega's, verslagen van MDO's lezen, notuleren, huishoudelijke taken etc. En dat terwijl je op de groep werkt.
En dan hoef ik nog eens geen plannen te schrijven of met artsen/contactpersonen/familie te overleggen :=

Demonstreren doen wij niet uit het belang van de cliënten, omdat de cliënten dan thuis zitten, niet verzorgd worden en hun dagelijkse routine (die super super belangrijk is voor hen!) in de war gooit.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:42

Als ik zou demonstreren zou ik dat doen als ik vrij ben. Anderd zadel ik mijn collega's met een flink probleem op. Daarbij wil ik me baan niet riskeren. Ik hou van me werk doordat ik door me collega's en bewoners word gewaardeerd om wie ik ben. Als ik me ontslag krijg moet ik nog maat afwachten of ik weer dit werk krijg op zo'n leuke fijn plek. Al loop ik vaak de benen onder me kont vandaan. En ik heb wel eens gedacht laat het maar in de soep lopen. Misschien word er dan wat aan gedaan. Maar ik kan dat niet.....heel simpel omdat ik hou van deze mensen en ze niks te kort wil doen. Ook al weet ik dat er misschien een kans is als ik het in de soep laat lopen dat er een kans is dat er verbetering zal komen in mijn werk situatie. Maar dan moet ik het eerst zo vaak mis laten gaan. Dat ik zelf het gevoel zou krijgen dat ik onze clienten te kort doe.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:46

Ik snap de reacties, want mensen voelen zich aangesproken en dat zul je altijd houden als je kritiek uit.

Maar ik hoef geen dag,week of maand mee te lopen, want ik wil niet in de zorg werken, dat is een bewuste keus.
Maar ga me niet vertellen dat ik niet weet hoe een dag eruit ziet in de zorg, want dat weet ik heel goed.
Het is een keuze die je maakt en vrijwel elk beroep kent zijn voor-en nadelen.

Daarbij werken andere mensen in andere beroepen ook zwaar. En ja, ook die laten pauze's lopen, werken voor niks over etc.

Veel mensen die in de zorg werken klagen en dat kan ik me bij veel dingen voorstellen. teveel werk, voor te weinig handen. MAAR>...........er zijn ook veel mensen met een verkeerde werkinstelling en die gaan het nergens redden, ook niet bij de AH bijv.

Er zitten veel mensen waar niet of nauwelijks naar omgekeken wordt. Ik neem mijn eigen broer als voorbeeld en ja, daar zitten emoties bij.
Maar ik verdom het anno 2014, terwijl mijn ouders, grootouders en wij zelf keihard hebben gewerkt/werken, dat mijn broer gewoon pech heeft en zijn mede cliënten.

het komt er hoe dan ook feitelijk op neer; Jammer dat je zo geboren bent, zelf niks kan, compleet afhankelijk bent, maar je hebt gewoon pech als je iets wil of moet. Het is al erg genoeg dat mensen niet zelf kunnen beslissen, afhankelijk zijn etc en dan gaan we accepteren dat de zorg in Nderland zo is in deze moderne tijd? Want ik lees toch wel dat men hard werkt, maar totaal niet menselijk kan zijn en dat is gewoon echt niet acceptabel.

Als je afhankelijk bent heb je daar niet voor gekozen en kun je er niks aan doen. Stimuleren dat mensen nog iets doen is goed. Maar hoe leuk is een leven alleen als niemand meer naar je omkijkt. Natuurlijk willen mensen aandacht en tijd van personeel, dat kun je de mensen niet kwalijk gaan nemen. Het is toch erg dat mensen denken; Die zeurt altijd, dus laten we maar even roepen/zitten etc? Het kan niet anders, maar het is niet oke.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:52

Ik kan zeggen dat ik mijn ander werk (waar ik 12 jaar werk) beduidend minder overgewerkt wordt en pauzes niet vaak als in de zorg overgeslagen worden.
Ja, de pauzes worden uitgesteld, maar je hebt nog altijd 2x een kwartier pauze betaald en een half uur onbetaald.
Daar geldt ook dat het met minder mensen meer taken te vervullen zijn, verschil is dat in de zorg mensen (die inderdaad in bepaalde mate afhankelijk zijn) de dupe zijn. En dát vind ik erg.
Ik denk overigens nooit van mijn cliënten dat ze zich aanstellen of zeuren. Bij mij komt de vraag meteen op 'Welke hulpvraag zit er áchter dat gedrag?'.
Vaak is dit veiligheid en nabijheid zoeken in mijn werk, niet enkel om aandacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:53

Wil je dat er meer tijd wordt vrijgemaakt? Dan moet de werkdruk omlaag en dat kan alleen door extra personeel. Laat dat nou niet mogelijk zijn omdat ze zo nodig moeten gaan besparen.

Wil je erover klagen dat we geen babbeltje slaan met onze zorgvragers? Mooi, maar ga dan niet zeggen dat ze niet naar ze omkijken. Dat willen we heus wel maar dat kunnen we niet. Ipv te klagen over de menswaardigheid van de zorg die ze leveren in de instelling kan je beter klagen dat de instelling zichtbaar te weinig mensen heeft om goed te kunnen functioneren en dat je dat jammer vindt. Want daar lijdt iedereen onder: de zorgvrager, zijn omgeving en ook de zorgverlener zelf. Het is heel vaak willen maar niet kunnen, gewoon omdat daar van bovenaf geen ruimte meer voor is.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:55

Precies :j
En hoe je het went of keert, ellenlang het gesprek aangaat... Van bovenaf trekken ze grotendeels hun eigen plan.
Daarom mogen mijn cliënten voor de zoveelste keer in een paar jaar tijd verhuizen. Yes, weer een jaar lang escalerende cliënten omdat ze de verandering niet aan kunnen. (De yes is duidelijk sarcastisch bedoeld)