ik mag geen vegetariër zijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 23:48

Arc_En_Ciel schreef:
Weet je wat ik wel erg grappig vind? Dat de meeste mensen die zo tegen vlees en vis en dierenhuiden zijn.. Toch een leren jas of leren laarzen dragen :') of een tas van leer. Want dat is zeker niet erg?

Soms is IETS doen beter dan NIETS doen.

Als je leer bewust gebruikt en goed verzorgd kun je het met nuttige doeleinden jarenlang gebruiken en schijt je het niet uit de volgende dag.

Misschien vindt iemand het nuttigen van vlees niet nodig maar het gebruik van leer wel.

Ik ken veel vegetariërs die inderdaad leer gebruiken. Sommigen gebruiken het veel, anderen denken er bij na waar ze het kopen, waarvoor ze het kopen en verzorgen het goed en gebruiken het jarenlang. Tsja, iedereen doet dat soort dingen op z'n eigen manier en ik vind dat niet verkeerd. Ik vind het meer waard om in ieder geval deels stil te staan bij dit soort dingen dan gelijk alles overboord gooit en gewoon maar wat doen.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 19-04-14 23:55, in het totaal 2 keer bewerkt

vuurneon

Re: ik mag geen vegetariër zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 23:50

Zolang je het leer niet opeet, kun je alsnog een prima vegetariër zijn!
Ieder zijn/haar eigen overwegingen, maar tja... Thuis moet je je wel wat schikken naar de regels en dan kun je het altijd hebben over die regels en zoeken naar een compromis.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 23:54

Pfff ik vind die reactie's van "Tuurlijk mag dat, als jij dat wil..." zo belachelijk. Als je als kind thuis woont hoor je je gewoon aan de regels te houden. En tuurlijk, iedereen doet wel eens iets wat niet mag, maar dit is best ingrijpend voor moeders die elke avond moet koken. Dat ze er niet op zitten te wachten dat je vegetarisch wil worden snap ik ook best. Misschien hopen je ouders zelfs dat je er nog van af ziet :+

Als je toch iets wil bereiken kan dat alleen in heel goed overleg met de juiste argumenten lijkt mij.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 00:05

TS, iedereen is hier zo aan het discussieren dat het wel lijkt alsof ze over jouw reactie heen lezen!

Je hebt gelijk hoor, dat je het hier gezellig wil houden!! Je vraagt alleen maar meningen hoe dit met je ouders aan te pakken, en ik snap dat je niet zit te wachten op verhitte discussies tussen reageerders onderling.

Met betrekking tot je vraag: als je ouders zich zorgen maken over essentiele voedingsstoffen dan zou je misschien uit kunnen zoeken wélke voedingsstoffen in vlees echt essentieel zijn ( zeker als je nog in de groei bent) en hoe je deze zou kunnen vervangen. Dat zou je dan met je ouders kunnen bespreken. Als je dit goed uitzoekt en met een "vervangplan" komt zien je ouders ook dat je echt serieus bent in je wens.
En als je dan nog aanbied om je vleesvervangers eventueel zelf klaar te maken, dan hebben ze er ook geen extra werk aan. Misschien dat ze, als ze zien hóe serieus jij dit neemt, dan alsnog overstag gaan.
Hierbij ga ik er dan wel vanuit dat de kosten van vegetarisch eten niet het probleem is.

Een ander alternatief is het volgende: Zoek uit hoeveel vlees je moet eten om aan je wekelijkse voedingsbehoefte toe te komen. Je zou dan met je ouders kunnen afspreken dat dat dan de hoeveelheid vlees is die je per week eet, maar meer niet. ( en dat is echt heel veel minder vaak dan dagelijks vlees eten hoor!!). Omdat je dan veel minder vaak vlees eet, zou het vlees wat je dan wél eet duurder kunnen zijn, en zou je dus biologisch vlees kunnen kopen ( liefst rechtstreeks van een biologische boer, waar je zeker weet dat de dieren het goed hebben gehad.. Dan doe je in ieder geval actief iets aan het dierenwelzijn!)

Niet meteen opgeven, niet té eigenwijs zijn, maar gewoon steeds weer een redelijk gesprek aangaan met je ouders, zodat ze weten dat het geen bevlieging is, ze kunnen wennen aan het idee, en hopelijk op den duur openstaan voor jouw argumenten zodat jullie kunnen komen tot een oplossing die voor jullie allemaal werkbaar is.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 00:07

xSogno schreef:
Arc_En_Ciel schreef:
Weet je wat ik wel erg grappig vind? Dat de meeste mensen die zo tegen vlees en vis en dierenhuiden zijn.. Toch een leren jas of leren laarzen dragen :') of een tas van leer. Want dat is zeker niet erg?

Soms is IETS doen beter dan NIETS doen.

Als je leer bewust gebruikt en goed verzorgd kun je het met nuttige doeleinden jarenlang gebruiken en schijt je het niet uit de volgende dag.

Misschien vindt iemand het nuttigen van vlees niet nodig maar het gebruik van leer wel.

Ik ken veel vegetariërs die inderdaad leer gebruiken. Sommigen gebruiken het veel, anderen denken er bij na waar ze het kopen, waarvoor ze het kopen en verzorgen het goed en gebruiken het jarenlang. Tsja, iedereen doet dat soort dingen op z'n eigen manier en ik vind dat niet verkeerd. Ik vind het meer waard om in ieder geval deels stil te staan bij dit soort dingen dan gelijk alles overboord gooit en gewoon maar wat doen.

Klopt, maar over het algemeen eten vegerariers toch geen vlees omdat ze daarmee het doden van dieren voor vlees stimuleren? Dat is imo hetzelfde voor leer.
Het is inderdaad wel zo dat er een verschil is tussen elke maand een leren jas met een enorme echte bontkraag kopen, of eens in de zoveel jaar een keer een kwalitatief goede leren jas ja.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 01:18

ZeSteigert schreef:
Ja hoor, ze hielden zich heel erg met me bezig. Altijd al gedaan en nu nog steeds, don't worry. Ik heb alles geaccepteerd zo ongeveer, hoe oneens ik ook was. Maar hierover niet. Ik heb geen dooie beesten willen eten, nooit niet. Dus daar heb ik mijn hakken in het zand gestoken.

Hakken in het zand steken mag, dat is normaal voor kleine kinderen en pubers. Het is aan de ouders hoe daarmee om te gaan en als je geen steken hebt laten vallen, zal dat wel weer over waaien en eet het kind na een paar dagen weer braaf het bordje leeg.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 01:50

Ik ben sinds mijn 5 de vegatarier, dit omdat mijn moeder geen vlees at en ik vroeg waarom?
Ze vertelde dat ze het niet lekker vond( ehh verkapt voor zielig) en toen wilde ik ook niet meer, geen probleem ook niet altijd vlees vervangers maar wel veel groente waaronder bonen. En en goede vitamine pil.

Mijn moeder is vegatarier vanaf haar 3,5, ze zag koeien naar het slachthuis gaan en haar broer vertelde kijk dat komt op je bord, en ze moest het niet meer, geen vleesvervangers....alleen groente aardappels.

Dus voor mij was het makkelijk, en zijn allebei groot geworden zonder problemen, gevarieerd en goed eten
en nu is er ook keuze uit vervangers.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 08:59

Ik ben vegetarisch vanaf mijn 8e. Eerst zeiden mijn ouders "stel je niet aan", maar de volgende dag was het goed. Ik ben alijd wel vrij gelaten en daar ben ik heel blij om want het heeft me gemaakt tot wat ik ben. Zou het gewoon blijven bespreken dat je ouders weten dat je serieus bent en het geen "opwelling" is.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 09:18

furtje schreef:
Wow wat een reacties! :oo maar laten we er geen rel van maken hier.

Ik mag geen vegetariër zijn omdat mijn ouders vinden dat ik vlees moet eten vanwege de voedingstoffen. Ik mag het zelf bepalen als ik uit huis ga heb ik straks te horen gekregen :')

Bedankt voor de reacties! Ik ga kijken of ik er wat mee kan!

Maar dat argument is te ontkrachten. Als jij met goeie info naar je ouders gaat en laat zien dat dit is wat je wil en dat het kan. Dan moet er toch over te praten zijn. Ik weet niet hoevaak jullie vlees eten maar twee keer per week is al voldoende. Wat betreft de voedingsstoffen dan. Misschien moet je het een beetje opbouwen met ze.
Zelf at ik als kind ook bijna geen vlees. Gewoon omdat ik het niet lekker vond. Alleen een tartaartje of een gehaktbal lustte ik. Op alle andere dagen kreeg ik gewoon geen vlees want m'n vader en zus hielden wel van speklapjes en zo. M'n moeder maakte voor mij geen andere dingen maar ik hoefde het ook niet mee te eten.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 09:31

TS, laat je ouders hier eens naar kijken: http://www.voedingscentrum.nl/nl/schijf ... -eten.aspx

Of iemand een gevarieerd dieet nodig is, of dat hij/zij wel genoeg vitamines binnenkrijgt ligt per persoon heel verschillend. Ik ben al best lang vegetariër, maar let ook gewoon totaal niet op mijn eetgewoontes, terwijl andere personen al binnen een maand last ondervinden van bijvoorbeeld vermoeidheid door ijzertekort.

En als geen enkel argument werkt, je ouders gooien het op gezond eten, iedere dag vlees eten is niet gezond. Sterker nog, volgens verscheidene deskundigen is het veel gezonder om twee keer per week vlees te eten, twee keer per week vegetarisch en drie keer per week vis. Stel eens een geen-vlees dag voor. Niet alleen goed voor de dieren, maar ook goed voor je eigen lichaam.

(Overigens is er geen leeftijd om legaal vegetariër te mogen zijn. Zolang jij bij je ouders woont zijn zij de eindverantwoordelijken voor wat er op jouw bord komt te liggen. Echter vind ik wel dat er over dit soort ethische kwesties best goed overleg mag zijn)

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:38

Arc_En_Ciel schreef:
Tessa_93 schreef:

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, vlees is alleen gezond als je het bij een góéde keurslager haalt. Het vlees van tegenwoordig uit de supermarkt e.d zit vól met troep..

Inderdaad. Ik heb zelf een lactose intolerantie, en wij dachten thuis dus dat ik wel kipfilet kan eten.
Helaas kreeg ik er telkens behoorlijk buikpijn door. Het bleek dus dat er lactose in de kipfilet zat. Waarom? Het lijkt wel of je tegenwoordig zelf het varken moet slachten om puur vlees te eten :')

als het goed is zeg ik daar in mijn reactie wel iets van. :) het klopt dat het vol rotzooi zit. daarom ben ik er ook voor om 'goed' vlees te eten.

citaat: zelf zou ik het eerder doen om de hoe de dieren gehouden worden en om wat voor rotzooi er allemaal in zit.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:50

Diablo schreef:
ZeSteigert schreef:
Ja hoor, ze hielden zich heel erg met me bezig. Altijd al gedaan en nu nog steeds, don't worry. Ik heb alles geaccepteerd zo ongeveer, hoe oneens ik ook was. Maar hierover niet. Ik heb geen dooie beesten willen eten, nooit niet. Dus daar heb ik mijn hakken in het zand gestoken.

Hakken in het zand steken mag, dat is normaal voor kleine kinderen en pubers. Het is aan de ouders hoe daarmee om te gaan en als je geen steken hebt laten vallen, zal dat wel weer over waaien en eet het kind na een paar dagen weer braaf het bordje leeg.

Behalve als je een vasthouder hebt. Kun je doen wat je wilt maar het helpt niks.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 11:27

ZeSteigert schreef:
Behalve als je een vasthouder hebt. Kun je doen wat je wilt maar het helpt niks.

Geloof me, ik heb een vasthouder. Maar geloof me ook maar dat papa en mama vasthoudender zijn dan het kind.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 11:35

furtje schreef:
Wow wat een reacties! :oo maar laten we er geen rel van maken hier.

Ik mag geen vegetariër zijn omdat mijn ouders vinden dat ik vlees moet eten vanwege de voedingstoffen. Ik mag het zelf bepalen als ik uit huis ga heb ik straks te horen gekregen :')

Bedankt voor de reacties! Ik ga kijken of ik er wat mee kan!

ah kijk daar kunnen we wat mee.
heb je al vleesloze dagen voorgesteld? 2x per week ofzo

en voor alle mensen die al vega zijn sinds jonge leeftijd, verhreug je er niet teveel op dat je je zin hebt doorgedramt.
ken genoeg ouders van vegakindjes die gewoon crea vlees verstopt hebben zodat ze wat binnenkregen.
want die leeftijd is qua eten redelijk lastig, dit luuhuussiknieeeee :+

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 12:12

Diablo schreef:
ZeSteigert schreef:

Geloof me, ik heb een vasthouder. Maar geloof me ook maar dat papa en mama vasthoudender zijn dan het kind.

Ze kunnen hoogstens net zo vasthoudend zijn, in mijn geval tenminste. Op heel veel dingen prima, maar bij het vlees eten nee.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 12:18

Maar het gaat toch ook niet om wie het vasthoudendst is? Je wil je kind toch ook een bepaald respect voor eigen keuzes en denkwijze meegeven. Ik lees opmerkingen als dan ga je maar zelf koken en dat doe je later zelf maar. Ik vind dat toch raar. Je kunt toch ook kijken wat er wel kan en je afvragen waarom. En het eens proberen voor je het afserveerd.

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 12:20

Ik wilde het ook, maar eet gewoon minder nu.

Eet je kaas? Lust je melk?
Als dat zo is zie ik de problemen niet.
Maar als je ouders het niet willen, je woont toch bij hun.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 12:20

ZeSteigert schreef:
Ze kunnen hoogstens net zo vasthoudend zijn, in mijn geval tenminste. Op heel veel dingen prima, maar bij het vlees eten nee.

Dat zal dan wel het verschil in opvoeding zijn, want als het er op aan komt, beslis ik en niet het kind en mijn kinderen weten dat.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 12:21

Tuurlijk ging het mij daar niet om. Het zou me worst wezen wie er nou gelijk kreeg, als ik maar vega mocht worden!
Diablo: Dan ben ik benieuwd hoe jij je kind zou dwingen het te eten. Tuurlijk beslissen de ouders in principe alles, maar zoiets zou je mij niet kunnen dwingen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 12:22

Jennyj01 schreef:
Maar het gaat toch ook niet om wie het vasthoudendst is? Je wil je kind toch ook een bepaald respect voor eigen keuzes en denkwijze meegeven. Ik lees opmerkingen als dan ga je maar zelf koken en dat doe je later zelf maar. Ik vind dat toch raar. Je kunt toch ook kijken wat er wel kan en je afvragen waarom. En het eens proberen voor je het afserveerd.

Natuurlijk. Kinderen mogen hier alles zeggen en dan is het aan ons, als ouders, om te bepalen of dat gaat gebeuren. Sommige beslissingen kunnen kinderen niet zelf maken, al denken ze zelf natuurlijk van wel.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 12:23

ik eet vanaf mijn 4e al geen vlees meer, dat is dus nu ongeveer al 10/11 jaar ! Ik vroeg waar de ham op mijn brood vandaan kwam, en toen zei mijn moeder dat het van varkentjes kwam, maar die varkentjes vond ik juist zo schattig! nee, geen vlees meer.
Ik had wel het geluk dat mijn moeder ook geen vlees eet. Ik let wel op veel dingen,
bijvoorbeeld stremsel in kaas(er is ook vegetarisch/microbieel stremsel) en op gelatine (snoep)

Ik ben niet vaker ziek dan iemand die wel vlees eet. Zou idd ook echt aangeven waarom je niet wilt.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 12:24

Als mijn kind later vegetarisch wil worden wil ik daar best in meegaan, maaaarrrrrrrr dan is dat wel omdat zij overlegt met ons over het hoe en waarom en wat ze gaat doen om te vervangen. Als ze van het een op het andere moment denkt te kunnen bepalen dat er gewoon geen vlees meer gegeten word dan heeft ze het mis, daar hou ik niet van!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 12:24

ZeSteigert schreef:
Tuurlijk ging het mij daar niet om. Het zou me worst wezen wie er nou gelijk kreeg, als ik maar vega mocht worden!
Diablo: Dan ben ik benieuwd hoe jij je kind zou dwingen het te eten. Tuurlijk beslissen de ouders in principe alles, maar zoiets zou je mij niet kunnen dwingen.

Het is niet echt een kwestie van dwingen. Onze kinderen zijn van jongsaf zo opgevoed, dat ze weten dat onze beslissingen doorslaggevend zijn en dat het uiteindelijk geen zin heeft om die strijd aan te gaan.
En ik ben geen onmens hoor, ik ben heel redelijk. Maar de kids zijn gewoon niet de baas.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 12:29

Diablo schreef:
ZeSteigert schreef:

Het is niet echt een kwestie van dwingen. Onze kinderen zijn van jongsaf zo opgevoed, dat ze weten dat onze beslissingen doorslaggevend zijn en dat het uiteindelijk geen zin heeft om die strijd aan te gaan.
En ik ben geen onmens hoor, ik ben heel redelijk. Maar de kids zijn gewoon niet de baas.

Dan zit het niet in hun karakter. Voor een groot deel ligt het natuurlijk aan de opvoeding, maar wat je ook met mij gedaan had, mijn karakter en wilskracht had mij hier toch vega gemaakt.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 12:46

@ ZeSteigert; joh hou nu eens op je zin zelfs hier door te drammen. TS heeft in dr 2de post er nog om gevraagd het gezellig te houden...respecteer dat en hou op met je zinloze discussie hier.

@ ts enkele mensen hebben na je tweede post hele goede tips gegeven om met tegenargumenten te komen op de reden van je ouders. Ik zou zeggen doe daar wat mee, dan kom je heel wat vestandiger over en zullen je ouders eerder bereid zijn naar je argumenten te luisteren. Iedere dag vlees is idd niet nodig en er zijn tegenwoordig heel veel vleesvervangers die je de benodigde voedingstoffen zullen geven.
Veel succes toegewenst en hoop voor je dat het je lukt je ouders over te halen.