Saddam Hoessein misschien opgepakt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 18:59

Ik heb mij in dit topic niet uitgesproken over een straf voor SH. Ik denk dat dat ook een heel erg moeilijke kwestie gaat worden. Dat SH gestraft gaat worden is een ding wat zeker is, maar hoe gaat het gebeuren? Ik weet het niet. In dat soort landen (correct me if I am wrong) vindt de doodstraf nog plaats dmv ophanging. Is dat in strijd met de rechten van de mens? Het is toch veel humaner om een spuitje te geven?

Waar ik mijn vraagtekens bij heb is het feit of SH wel een 'eerlijk' proces krijgt als hij door mensen van zijn eigen volk wordt berecht, want volgens mij zijn deze mensen nogal bevooroordeeld...

maar goed... we zullen het allemaal binnenkort wel horen...

Pipo... ik ben het overigens met je eens dat het een goede straf is om keer op keer geconfronteerd te worden met je daden

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:14

SuperPepeijn"]
[quote="_Scarlet_ schreef:
Als ik kijk naar die tvopnames krijg ik zowaar medelijden met hem. Ja, misschien eigen schuld, maar wellicht ook schuld door de Amerikaanse propaganda?Waar zijn we mee bezig mensen?
daar sluit ik me bij aan. het is gewoon een trofee geworden. volgens mij is hij, wat hij ook gedaan heeft, altijd nog een mens, en heeft daarom mensenRECHTEN.

verder ben ik natuurlijk blij dat hij gepakt is en dat hij terecht zal staan voor zijn daden.
[/quote]

Daar sluit ik me ook bij aan en ik kreeg ook medelijden Bloos

Sypheron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:19

Totaal geen medelijden... als je het hoofd van je neef op een gouden presenteerblaadje aan laat leveren door een huurmoordenaar omdat die overgelopen zou zijn naar de Amerikanen verdien je geen mensenrechten meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:20

Sypheron schreef:
Totaal geen medelijden... als je het hoofd van je neef op een gouden presenteerblaadje aan laat leveren door een huurmoordenaar omdat die overgelopen zou zijn naar de Amerikanen verdien je geen mensenrechten meer.

Niet?

Dus jij vindt kennelijk dat onrecht zegeviert?

Kayla

Iedereen verdient mensenrechten en zo staat het ook in de wet.

SuperPepeijn

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:22

Ik bedoel maar.
En hij ontloopt zijn straf echt niet hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:23

Ik snap niet hoe jullie medelijden met dat stuk vreten kunnen hebben, sorry maar dat is het.
Honderd-duizenden mensen vermoord. Honderd-duizenden gezinnen uit elkaar gescheurd. Misselijk
BAH als het jullie familie was klets je wel anders!

Die man heeft video opnames van mensen laten zien, en niet van een gezellig familie dinertje! Nee van hoe ze op vreselijke wijze vermoord werden. Dat kan dan wel? Maar je mag hem niet op tv laten zien?? Sorry maar ik snap jullie niet helemaal, het zal wel aan mij liggen. Hoe kun je zo'n vent beschermen... Verward

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:25

Hoooooooo ik bescherm hem niet, ik zeg alleen dat hij dat hij dezelfde mensenrechten heeft als iedereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:26

Sorane, ik heb geen medelijden met SH en ik bescherm hem niet. Hij krijgt zijn trekken nog wel thuis, maar dan omdat je kwaad het beste met RECHT bestrijdt en niet met nog meer kwaad. Hij krijgt zijn rechtmatige straf wel en dat is beter dan wraak.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:29

Precies OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:33

Lovely schreef:
Sorane, ik heb geen medelijden met SH en ik bescherm hem niet. Hij krijgt zijn trekken nog wel thuis, maar dan omdat je kwaad het beste met RECHT bestrijdt en niet met nog meer kwaad. Hij krijgt zijn rechtmatige straf wel en dat is beter dan wraak.

Daar ben ik het mee eens. Ik heb ook geen namen genoemd Knipoog
Ik las eerder in dit topic alleen een stukje dat iemand medelijden met hem had. En dat snap ik dus niet Verward

En dat ieder mens rechten heeft is waar. Maar hij is geen mens hoor! Een mens heeft een hart en vermoord geen mensen. Hij heeft geen hart, maar een kloppende zweer. Het is misschien keihard om te zeggen, maar ik meen het wel.
Er zullen mensen zijn die het niet met mijn mening eens zijn, dat geeft niet even goede vrienden

ruiterinrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:41

Zoals ik al veelvuldig heb aangegeven ben ik een van hen die het niet eens is met deze enigzins primaire benadering. Het recht moet ook nu gewoon zijn loop hebben! We zijn met zijn allen dingen overeengekomen dat we die universele verklaring opgesteld hebben om hem na te leven. Wat je nu veel ziet, nu het er op aankomt dat veel mensen gaan draaien. Nu geldt het maar even niet want het komt ons in dit geval toch niet heel goed uit om de regels te volgen. Regels hebben dan geen enkele waarde, als je ze opstelt en laat gelden op de momenten dat jij ze van toepassing vindt. Het is juist de bedoeling dat IEDEREEN, dus ook Saddam er op terug kan vallen. Als je gaat marchanderen dan maak je een stapje richting eigen rechter spelen en reik je tevens de hand aan criminelen om ook de regels maar aan hun laars te lappen. Mensen die achter het democratisch bestel staan, kunnen ook in deze situatie niet anders dan de internationale rechtsorde zijn loop te laten gaan. Zijn straf zal die onherroepelijk krijgen!

Sypheron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:43

Nee ik vind niet dat onrecht zegeviert en ik vind het ook erg raar om dat zo te gaan vergelijken. Je hebt grenzen en je hebt grenzen, maar deze man heeft al te veel gedaan, daarnaast, zoveel te langer hij in leven is, zoveel te langer zijn navolgelingen terreur en verderf zullen plegen. Als er niet eens rechtvaardigheid plaats vind voor andere zaken, en als een moordenaar tegenwoordig in deze landen nog maar 10 jaar gevangenisstraf krijgt, wat is dan nog rechtvaardig!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:45

ruiterinrust schreef:
Zoals ik al veelvuldig heb aangegeven ben ik een van hen die het niet eens is met deze enigzins primaire benadering. Het recht moet ook nu gewoon zijn loop hebben! We zijn met zijn allen dingen overeengekomen dat we die universele verklaring opgesteld hebben om hem na te leven. Wat je nu veel ziet, nu het er op aankomt dat veel mensen gaan draaien. Nu geldt het maar even niet want het komt ons in dit geval toch niet heel goed uit om de regels te volgen. Regels hebben dan geen enkele waarde, als je ze opstelt en laat gelden op de momenten dat jij ze van toepassing vindt. Het is juist de bedoeling dat IEDEREEN, dus ook Saddam er op terug kan vallen. Als je gaat marchanderen dan maak je een stapje richting eigen rechter spelen en reik je tevens de hand aan criminelen om ook de regels maar aan hun laars te lappen. Mensen die achter het democratisch bestel staan, kunnen ook in deze situatie niet anders dan de internationale rechtsorde zijn loop te laten gaan. Zijn straf zal die onherroepelijk krijgen!

Daar ben ik het deels mee eens, maar niet als je het hebt over iemand als Saddam. Het is geen kwestie van eigen rechter spelen. Deze "man" is op tv te zien, en daar is niets op tegen vind ik. Maar nogmaals dat is mijn mening.

Dat hij zijn straf zal krijgen? Absoluut, maar wees blij dat hij niet naar het Nederlandse rechtsysteem berecht zal worden, dan zal ie waarschijnlijk binnen 3 weken op straat staan en 40 uur taakstraf krijgen Verward
Ik denk dat ze hem alsnog de doodstraf geven. En terecht! Ik kan niet anders zeggen dan OK dan! TOP!
ZO'n persoon zal never ooit veranderen.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:48

Ik vind ook dat SH recht heeft op een eerlijk proces. Zoals ruiterinrust al zegt, iedereen moet daar op terug kunnen vallen! Ook SH. Wat hij ook gedaan heeft. Want anders kunnen we al die regeltjes ook wel afschaffen.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:49

Als je hem geen eerlijk proces geeft doe je hetzelfde als hij en DAAR moeten we juist boven staan.

ruiterinrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:52

Uit jouw reactie blijft dat jij en ik daarover nogal van mening verschillen. Waar het kort gezegd op neerkomt vind jij dat fundamentele rechten gelden, behalve in bijzondere nogal persoonlijk gekleurde situaties. Dat heet marchanderen, een regel ontdoe je daarmee van zijn kracht. Het geldt altijd, BEHALVE als ik niet kan leven met de uitkomst van het toepassen van die regel. Ik ben het er mee eens dat deze man teveel om zijn kerfstok heeft, dat wil niet zeggen dat hij zijn straf niet krijgen zal als je je aan de opgestelde spelregels houdt. Tuurlijk spelen er emoties, maar ook voor hem gelden fundamentele rechtsregels en beginselen. Dat zal heus niet opzij gezet worden door zijn mensenrechten niet te schenden.
Het argument dat voor zijn volgelingen dan een voedingsbodem komt te bestaan om jarenlang door te gaan met terreur plegen, vind ik ook niet echt sterk. Het is een eeuwenlange constante dat er in de wereld en zeker/vooral in het midden-oosten onrust en terreur is. Dat staat los van Saddam Hoessein of iig zijn rol daarin is marginaal. Ik ben niet op de hoogte van het Irakese recht(jij wel blijkens:"en als een moordenaar tegenwoordig in deze landen nog maar 10 jaar gevangenisstraf krijgt, wat is dan nog rechtvaardig!?" die opmerking van jou)

Sypheron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:54

Ik vind het totaal geen slecht idee om te 'mirroren' wat mensen hebben gedaan. Iemand die iets doet, wordt hetzelfde gedaan. Denk dat er dan heel veel mensen eerst goed nadenken voordat ze stomme dingen doen.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:54

Precies en daar komt bij dat zijn status wel aardig ontkracht is na die beelden op tv...

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:55

Oog om oog, tand om tand Syph? We leven niet meer in de middeleeuwen.

Sypheron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 19:55

Nee, maar dat systeem werkt wel, ik bedoel waarom niet? Als je niets fout doet heb je toch ook niets te vrezen?

Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:06

Blijkbaar vond SH wel dat hij in de middeleeuwen leefde gezien de praktijken die hij er op nahield. Hij handhaafde zijn regels in zijn eigen land. Het is dus aan de ene kant dus maar goed dat hij door de mensen van zijn eigen land wordt berecht. Ik denk dus dat wij, als westerlingen zijnde ons afzijdig moeten houden van de berechting van deze man en hem volgens zijn 'recht' laten veroordelen. We weten allemaal dat straffen in het middenoosten niet mild zijn (zoals hand afhakken bij diefstal en stenigen en weet ik het al niet meer). Ik ben het ook niet eens met een dergelijke manier van straffen, maar in deze zal ik het er wel mee eens zijn als hij volgens de gebruiken van zijn land berecht en veroordeeld zal worden. Dat laat ik dus aan de Irakezen over...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:22

Ieder z'n eigen mening en ideenen, maar voor mij persoonlijk heeft iemand als SH geen rechten meer, die heeft die toch echt verspeeld en absoluut geen RECHT meer op. (het woord mensen rechten heeft voor hem totaal geen betekenis laat staan waarde)

Jammer dat we mensen niet meer publiekelijk aan de schandpaal nagelen, op de markt ofzo dan had in ieder het onderdrukte volk nog enigzins wraak kunnen nemen.

Hij zal wel een keurig en eerlijk proces krijgen aangezien de halve wereld hem en Amerika/Irak volgt.
Laatst bijgewerkt door cissie op 14-12-03 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Aman__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:31

Van mij mag hij eerst ook een goed pijn lijden. En dan dood worden geschoten. Hij verdient het gewoon niet meer (die rechten). Hij heeft meer dan een miljoen mensen laten vermoorden de vrouwen hadden al helemaal niks te zeggen al was je tegen hem werd je gelijk maar vermoord. Zulke mensen verdienen het echt niet

Dit is mijn mening jullie kunnen er anders over denken