Wat mag/mocht jij van je ouders?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Re: Wat mag/mocht jij van je ouders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:33

Om kopen met rijbewijs vind ik wat overdreven, het is gewoon een beloning als je je netjes gedraagt.

Zelf mag ik alles maar ondanks veel drugs-gebruikende vrienden heb ik zelf niet veel uitgeprobeerd, ook niet echt behoefte aan. Zeker een keertje, en als het bevalt nog een tweede keertje maar daar blijft het dan ook bij. Heb zelf overigens ook een hekel aan mensen die dingen voor hun ouders stiekem doen, kijk stiekem afkijken vind ik oké, maar niet schijnheilig doen bij papa en mama, dat vind ik echt verschrikkelijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:35

Ik vind omkopen met een rijbewijs ook niet echt handig; ken er teveel die alsnog stiekem gingen roken :+ dus t had geen effect. Moet vanuit jezelf komen, want stiekem kan veel (en ouders merken echt niet dat je, als zij een weekend weg zijn, stiekem een peukje rookt)
De mensen die geen behoefte hebben om te roken, hebben dat zelden door zo'n beloningssysteem.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:38

xSlvna schreef:
Om kopen met rijbewijs vind ik wat overdreven, het is gewoon een beloning als je je netjes gedraagt.

Zelf mag ik alles maar ondanks veel drugs-gebruikende vrienden heb ik zelf niet veel uitgeprobeerd, ook niet echt behoefte aan. Zeker een keertje, en als het bevalt nog een tweede keertje maar daar blijft het dan ook bij. Heb zelf overigens ook een hekel aan mensen die dingen voor hun ouders stiekem doen, kijk stiekem afkijken vind ik oké, maar niet schijnheilig doen bij papa en mama, dat vind ik echt verschrikkelijk.
Omkopen is inderdaad wat overdreven, daar heb je gelijk in. Maar toch "het (roken) mag wel, maar dan.." dan mag het dus eigenlijk niet. Tenzij je het leuk vindt om je rijbewijs zelf te betalen natuurlijk. Het risico dat ze het stiekem gaan doen zou mij toch te groot zijn.

Stiekem afkijken vind ik al niks, maar kan iemand als slechte eigenschap hebben. Stiekem voor de ouders doen heb ik eigenlijk geen woorden voor.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:39

Hahaha geloof me, als je rookt en je ouder hebben het niet dor, heb je ouders die niet een van de slimste zijn (niet banketstaaf*ig bedoelt hoor, maar zoiet merk je gewoon).
Als je je kind goed genoeg kent, heb je dat gewoon door (kleding stinkt, haar stinkt, mond stinkt, pakje sigaretten in tas/jas, etc.)
En ik vind het wel goed van mijn ouders geweest. Is toch een soort stimulans voor mij geweest om toch maar niet te roken, al mijn vrienden rookten wel namelijk ;).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:39

Ik heb ook echt wel dingen stiekem gedaan, beetje rebels hoorde er bij :')
Geen ruige dingen, maar bv wel alleen de bbq aangestoken terwijl het niet mocht of mijn vriendje over laten komen toen pa en ma een paar dagen weg waren :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:40

iirrssjjee schreef:
Hahaha geloof me, als je rookt en je ouder hebben het niet dor, heb je ouders die niet een van de slimste zijn (niet banketstaaf*ig bedoelt hoor, maar zoiet merk je gewoon).
Als je je kind goed genoeg kent, heb je dat gewoon door (kleding stinkt, haar stinkt, mond stinkt, pakje sigaretten in tas/jas, etc.)
En ik vind het wel goed van mijn ouders geweest. Is toch een soort stimulans voor mij geweest om toch maar niet te roken, al mijn vrienden rookten wel namelijk ;).

Als je als ouder 3 week op vakantie bent, zul je écht niet merken dat je kind 1 sigaret heeft gerookt in week 2. Of iemand moet kind verklikken. Ken aardig wat jeugd die heel gehaaid was destijds := (denk maar eens aan bv een kamp; als ouder heb je daar geen zicht op)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 17-04-14 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:41

Nies_ schreef:
xSlvna schreef:

Omkopen is inderdaad wat overdreven, daar heb je gelijk in. Maar toch "het (roken) mag wel, maar dan.." dan mag het dus eigenlijk niet. Tenzij je het leuk vindt om je rijbewijs zelf te betalen natuurlijk. Het risico dat ze het stiekem gaan doen zou mij toch te groot zijn.

Stiekem afkijken vind ik al niks, maar kan iemand als slechte eigenschap hebben. Stiekem voor de ouders doen heb ik eigenlijk geen woorden voor.

En hoe denk jij erover als de ouders van je vriendin bijvoorbeeld erg streng zijn? Dan bedoel ik niet wat regels, maar echt niets mogen. Heb je dan gelijk een hekel aan diegene omdat hij/zij wel eens wat stiekem doet? :)

Even voor de duidelijkheid, mijn ouders zijn absoluut niet streng. Gewoon als vraag.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:42

Ik mocht alles, of ze er blij mee waren is een tweede. :+
Qua drank flink los gegaan en ook qua soft en harddrugs het een en ander geprobeert, nu ben ik een vrij brave meid die meestal wel drinkt op feestjes maar nooit (meer) (te)veel.
Verder nooit gerookt (mijn ouders wel).

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:43

vuurneon schreef:
iirrssjjee schreef:

Als je als ouder 3 week op vakantie bent, zul je écht niet merken dat je kind 1 sigaret heeft gerookt in week 2. Of iemand moet kind verklikken. Ken aardig wat jeugd die heel gehaaid was destijds := (denk maar eens aan bv een kamp; als ouder heb je daar geen zicht op)

Ligt eraan waar je die sigaret hebt gerookt, als je dat binnen doet, ruik je dat echt wel. Maar om 1 sigaretje zullen je ouders (de mijne tenminste) je dat rijbewijs niet afnemen. Zou ik echt gaan roken (dus gewoon met regelmaat), had ik naar mijn rijbewijs kunnen fluiten.

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:44

vuurneon schreef:
iirrssjjee schreef:

Precies, iedereen zegt dat dat niet stiekem kan maar als je als kind een beetje na denkt kan dat echt wel. Heeft niets met naïeve ouders te maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:49

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:49

Maar als je om 1 sigaret het 'rijbewijs' niet afneemt, ben je als ouder ook niet consequent bezig denk ik dan; niet roken = niet roken. Als ze dan toch 1 stiekem roken is blijkbaar de beloning niet genoeg om de peuk te weerstaan :D

Maar ja, daarom doen veel het ook stiekem haha en als je het goed stiekem doet, merk je er niets van! (Als je elke avond rond het kampvuur zit en pas na een week thuis komt, ruik je dat meer dan die paar peuken :+. En als je directe buurman de hele avond rookt, ruiken jouw kleren er ook naar -O- )

Als ik op stap ging moest ik overigens wel voor een bepaalde tijd thuis zijn, anders sliep mam helemaal niet meer :=

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:55

Als ik drugs zou gebruiken of tattoos werd ik eruiit gezet, mijn vader flipte al bij mijn derde gaatje in mijn oren.
moest absurd vroeg thuis zijn. ( ik was 16 en moest in het weekend om 12 thuis zijn.)
Roken werd niks over gezegd want dst deed mijn vader ook.
Drinken mocht wel.
Ik mocht eens niet meedoen aan een spellendag omdat er ook werd gekanood ( is dst een woord ? :') ) en andere 'gevaarlijke' dingen.
Als ik 5minuten te laat was dan had ik de 2 weken daarop huisarrest.
ik vond mijn ouders erg streng.
Door deze regels sliep ik bij vriendinnetjes die wel laat op stap mochten, loog ik over waar ik was, rook ik nu nog altijd stiekem, heb 3 piercings gehad wel vaker geblowd en sliep stiekem bij vriendjes en zei dst ik bij vriendinnen was. Zelfs toen ik 19 was en eens een avond door de weeks op stap was werd ik door mijn vader gebeld waar ik was om 1 uur. Mijn moeder wist dat ik op stap was en vond het goed. Ik moest binnen 20 minuten thuis zijn anders brak de hel los. Toen ik 20 was werden ze wat milder en toen ben ik ook het huis uit gegaan.
Met mijn dochter wil ik het totaal anders doen. Ik heb liever dat ze het thuis doet en eerlijk vertelt dan stiekem. Niks verbieden en erover praten. ( roken, drugs, drinken)
mijn vriend heeft een hele goede band met zijn ouders en hij heeft een hele vrije opvoeding gehad.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:57

hannah41 schreef:
Nies_ schreef:

En hoe denk jij erover als de ouders van je vriendin bijvoorbeeld erg streng zijn? Dan bedoel ik niet wat regels, maar echt niets mogen. Heb je dan gelijk een hekel aan diegene omdat hij/zij wel eens wat stiekem doet? :)

Even voor de duidelijkheid, mijn ouders zijn absoluut niet streng. Gewoon als vraag.

Zo'n vriendin heb ik inderdaad gehad, zij deed dingen dus inderdaad ook wel stiekem, maar meer in de vorm van gewoon doen en niks zeggen. Ze verzon er geen hele leugens bij (wel eens wat kleintjes) en als ze betrapt werd gaf zij dat altijd toe (en kreeg dan ook slaag). Imo spoorden die ouders gewoon van geen kanten en daar kan zo iemand ook niet veel aan veranderen. Ligt er dus ook wel aan op welke manier het gebeurt. Verder ging ik eigenlijk nooit om met mensen met strenge ouders, de opvoeding bepaalt toch ook deels hoe je zelf bent denk ik.

Youknowme

Re: Wat mag/mocht jij van je ouders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 17:02

Ik mocht ook alles, drinken/roken/uitgaan/nachtjes doorhalen/bij jongens slapen.
Bij ons is huis kan alles besproken worden, hierdoor hebben mijn broer en ik nooit wat stiekems gedaan. Naja nooit, drugs mocht bij ons niet, maar toch hebben we dit beide uitgeprobeerd en uiteindelijk gewoon verteld aan mn ouders.

Ik heb het nooit misbruikt mijn vrijheid, alcohol hield en houd ik niet van denk mede doordat het bij ons niks speciaals was.
Persoonlijk denk ik dat verbieden weinig zin heeft, maak juist alles bespreekbaar thuis.

Ook in had vriendinnen die minder mochten als mij, nou prima toch dan hielden we ons aan die regeltjes, of ze bleven bij mij slapen dan gelden mijn regels.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 17:03

Drank had ik sowieso geen behoefte aan onder de 16, en tot mijn 18e heb ik ook echt nauwelijks gedronken. Mocht het wel maar geen behoefte aan gehad. Nu drink ik af en toe wel wat op een borrel, maar ben nooit helemaal lam ofzo.
Heb wel eens een trektje van een sigaret genomen, vond dat zo ranzig, nooit meer gedaan :')
Energy drank mocht altijd, maar dronk het bijna nooit. Voor mijn gevoel helpt het toch niet en het is niet lekker :')
Alleen met laat thuis komen hebben mijn ouders veel poblemen gehad, zelf willen ze namelijk al om 10/11 uur gaan slapen dus dan zou ik ze weer storen etc. Nu blijf ik dan gewoon bij een vriendin slapen, dan is iedereen tevreden xD.
Als ik ergens heen ga zeg ik vaak wel gewoon even waar ik ben, dat vinden ze toch wel prettig en zolang ik bij ze woon vind ik het wel zo netjes.
Drugs hebben we het nooit over gehad maar daar heb ik verder ook echt totaal geen behoefte aan.
Tattoos en piercings wou ik ook al niet :p

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 17:11

Nies_ schreef:
hannah41 schreef:

Zo'n vriendin heb ik inderdaad gehad, zij deed dingen dus inderdaad ook wel stiekem, maar meer in de vorm van gewoon doen en niks zeggen. Ze verzon er geen hele leugens bij (wel eens wat kleintjes) en als ze betrapt werd gaf zij dat altijd toe (en kreeg dan ook slaag). Imo spoorden die ouders gewoon van geen kanten en daar kan zo iemand ook niet veel aan veranderen. Ligt er dus ook wel aan op welke manier het gebeurt. Verder ging ik eigenlijk nooit om met mensen met strenge ouders, de opvoeding bepaalt toch ook deels hoe je zelf bent denk ik.

Oké, daar kan ik me goed in vinden dan. Bedankt voor je antwoord :)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 17:11

Selka: Omdat mijn moeder (en ik) geloven dat je het zo oninteressant mogelijk moet maken.
Juist door het te omarmen zonder vooroordeel is er een gesprek mogelijk. Door iemand niet direct tegengas te bieden ontstaat perspectief voor verandering. Je geaccepteerd voelen zoals je bent, maakt je vatbaarder voor sturing.
Voor de meeste frequente gebruikers is het een uitvlucht uit het dagelijks leven, voor de experimentele gebruikers een voeding voor de nieuwsgierigheid of een manier om je af te zetten tegen de verbiedende omgeving. Het is een machtsvertoon "Ik mag het niet, maar doe het lekker toch!". Iemand wegsturen gooit juist de deur dicht voor een gesprek. Het tonen van woede, streelt juist het ego. Alleen door je open te stellen voor iemands beweegredenen zul je de waarheid ontdekken.

Haar openheid en vertrouwen heeft mij juist op het rechte pad gehouden en gemaakt dat mijn nieuwsgierigheid op alle mogelijke wijze werd getemperd.
Mijn toenmalige vriendje wegsturen had een foutief signaal naar mij toe uitgezonden: "Iemand die gebruikt is ongewenst en moet je negeren". Juist door hem in huis te nemen en te omarmen als een zoon heeft ze hem nieuwe handvaten aan kunnen reiken die maakt dat hij het licht weer hervond. Tegelijkertijd was het voor mij de bevestiging dat zij zich beruste in mij als dochter, ze vertrouwde erop dat ik me niet zou laten meeslepen in kwaad. Dat was zo'n enorm goed gevoel om onvoorwaardelijk vertrouwen te krijgen.
Onder andere dit voorbeeld heeft ertoe geleid dat ik naastenliefde erg hoog in het vaandel heb staan. Daar waar anderen weglopen blijf ik meestal staan met een oprechte interesse in mijn medemens. Hoop, geloof en liefde kunnen werkelijk een verschil maken. Iets wat ik ook weer doorvoer in de opvoeding van mijn eigen kinderen. Ik ben haar daar altijd dankbaar voor geweest, en heb dat als zeer positief ervaren.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 17:14

Ik mocht weinig..
niet roken (helaas ben een roker), 1drankje was genoeg(helaas vonden wij dat erg lekker en zat er geen rem op..) geen tattoos of piercing (toch wel op 14 verschillende plekken gehad en een tattoo)
Ik vergat altijd de tijd waardoor ik standaard te laat was..
Inprincipe alles dat werd verboden was voor mij iets om juist te doen..

werd altijd erg kort gehouden, ik denk ook niet dat ik een leuke puber was :')

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 17:18

Ik mag alles, roken drinken blowen... Zolang ik maar niet aan de harddrugs ga. :D Heb vroeger wel aardig wat gedronken en gerookt, maar nu af en toe een blowtje voor de rust/gezelligheid is t toch meer voor mij, en mn ouders zien hier ook geen problemen in gelukkig. :)
Ook haar verven, piercings tattooages, mn ouders zijn snel gestopt met t verbieden want kwam er toch wel mee thuis... Maar gelukkig nooit met spijt!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 17:28

Ik mocht de laatste jaren alles van mijn ouders. Ergens is wel een grens, maar ik was zelf nog wel zo snugger om te bedenken hoe ver ik kon gaan. Ze zeiden het alleen dat ze iets dom vinden als ik iets deed, bijvoorbeeld 5 uur snachts thuiskomen van uitgaan, terwijl ik om 7 uur weer moest werken. Ze lieten mij de fout in gaan zodat ik er van kon leren. Geen spastisch gedoe dat iets niet mag omdat het ten nadele van mij kan zijn, nee kom er zelf maar achter, ik deed het anders het toch wel.

Ze gaven mij wel altijd het gevoel mij te vertrouwen en dat vertrouwen wil(de) ik natuurlijk niet kapot maken. :D

Het enige wat ze echt niet accepteren is drugs. Maar gelukkig ben ik geen junk.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 18:03

Mijn vader heeft tot mijn 24st in het buitenland gewerkt en was daarom maar om de 2 wkn een weekend thuis; gouden tijden !! Na mijn 24ste ben ik wel met 2 paarden gevlucht naar een manege waar ik 2 jaar in een juryhokje heb gewoond dat kleiner was dan de stal van mijn paarden....maar ja.

We woonden buitenaf dus om de bus naar school te halen moest je 3-4km fietsen. Reed de bus voorbij omdat het de laatste halte was dan ging ik steevast weer naar huis "MAM! bus zat vol!" :') ...oh gezellig !! ga je eerst rijden en daarna naar de stad ?! :D

School in de binnenstad van Breda was ook niet goed voor mijn motivatie, met al die gezellige cafe's, dus na een tussenuur gebeurde het regelmatig dat we bleven hangen- no problem, mijn moeder schreef wel een briefje :D Leren kostte me weinig moeite en dat was de enige vereiste, niet dat ik ooit huiswerk gemaakt heb maar ik had altijd goede cijfers.

Op mijn 17e ging ik met mijn jongere zus alleen 2 wkn naar Miami op vakantie, was allemaal geen probleem.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 18:23

Ik bedenk me net dat wij vroeger wel een zo'n tijdslot op de PC hadden :+
Die stond op half 9 geloof ik ofzo?
Maar ik liet het nooit zo laat worden, want dan ging de computer dus gewoon uit (alsof je de stekker eruit trekt) en dat is niet zo goed als dat vaak gebeurd en ik wilde de PC niet kapotmaken.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 18:25

Ik mag alles, misschien is dat ook de reden dat ik niks doe. :')

hannah2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 18:30

Ik mag eigenlijk alles wel, als ik het maar zelf betaal. M'n ouders vinden het m'n eigen verantwoordelijkheid, als ik niet te ver ga natuurlijk. We drinken ook vaak wat samen.