Wie heeft er ook een eigen plek op de bank.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 01:36

Britta31 schreef:
Maar dat zeg ik ook hoor.Ik heb dit en dat al gedaan,willen jullie iets voor mij doen.

Dat zou ik zeke volhouden en soms mag je best wl eens wat duidelijker zijn. maar afdwingen werkt dan weer niet, ik heb geen kinderen maar ben ook vaak de gene die van alles gaat halen uit de keuken. anders gebeurt het gewoon niet

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 01:42

Ik denk niet dat het te maken heeft met puber zijn of je het wel of niet snapt, ik denk dat het te maken heeft met een respect dingetje. Wij hebben ook min of meer vaste plaatsen hier, interieur verandert hier in huis met enige regelmaat en de eerste die zijn plek claimt is mijn vader. Waar hij overigens alle recht toe heeft, want hij is ook degene die het interieur betaalt.
Ik wil nog wel eens mijn vaders plekje bezet houden als hij niet thuis is, vorige interieur had dat te maken met dat we 1 stoel hadden, en we beiden meer stoel-mensen zijn dan bank-mensen. In het huidige interieur heeft het te maken met de lichtinval. Maar als mijn vader thuis komt, dan schuif ik ook gewoon netjes een plaatsje op.

Voor mij heeft het gewoon met respect voor mijn vader te maken. Hij is op de eerste plek de kostwinner in het gezin, daarbij werkt hij ook gewoon keihard. Zo heb ik ook nog wel eens de behoefte om op de bank te liggen, hoofdzakelijk mijn broers plek, maar als hij zaterdags terugkomt van het werk, dan zie je mij daar niet liggen.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 01:44

Britta31 schreef:
Wat is er toch met de pubers van nu.Ze willen niets,maar verlangen wel alles.Ze hebben zelf geen cent maar willen dat pap en mam alles betaald enz.Maar er iets voor terug doen ho maar.Want daar hebben ze geen zin in.En ouders hebben zelf voor kinderen gekozen dus moeten die alles maar voor ons doen.Zo werkt het bij ons niet.En mijn dochters zijn geen gratis werkvolk hoor.Maar iets meer waardering zou wel leuk zijn.Dit is mijn mening en ik probeer onze dochters zo op te voeden dat ze ook dingen voor andere mensen doen zonder er iets voor terug te willen hebben.

Jeeetje en wat is mis met jou ? Pubers van nu ???? Voor alles wat ik heb, heb ik moeten werken of sparen. Ik wou naar de cinema prima maar dan moest ik wel wat taakjes doen.
Zij hebben een pony? Dan moeten ze ook maar helpen met het onderhoud van de wei en stal door het eens zelf te doen.

En van dat bakje koffie, vraag het vriendelijk en niet als bevel. Of als ze niet willen prima dan zal ik de volgende keer er aan denken als jullie naar de stad willen.

Maartje1990

Re: Wie heeft er ook een eigen plek op de bank.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 05:18

Wij hebben dat bij ons thuis ook. Ik werd vroeger gewoon weggestuurd als ik op de plek van mn vader zat. Daardoor heb ik geleerd dat ik dit nooit in mijn eigen huishouden zal doen. Want ik vond het vreselijk, zit je net lekker, moest je weer opstaan en dan eindigde ik altijd in de meest oncomfortabele stoel die er was. Dan ben ik voor "wie het eerst komt die het eerst maalt" dit geld óók voor de kinderen.

En natuurlijk kun je denk ik best aan je kinderen vragen een kopje koffie te zetten, niets mis mee. Vind dat sommige daar ook wel erg negatief op reageren, vermoed dat ts dat toch gewoon netjes vraagt.

F_OrumsterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 06:10

Ik dacht dat de openingspost met een knipoog was, een beetje aangedikt, een beetje voor de grap, maa je meent het.

Als je kinderen uit de keuken komen met een kop choco voor hen alleen, ben je toch zelf wat vergeten in de opvoeding.

Wat betreft waardering terugkrijgen, misschien eens gezellig wat met je kinderen gaan doen? Stel dat je komt te overlijden, wil je dan dat ze zeggen: mam het het wel altijd netjes, huis en stallen aan kant of mam was alijd in voor een uitje.

Terugkomend op de vraag, nee ik heb geen vast plekje. Zolang ik mijn deken maar heb vind ik alles prima. Mijn vriend gaat meestal zitten waar de laptop is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 06:26

Hier in huis is 1 vaste plek, voor mijn moeder. Dat is de grote leren stoel (daar hebben we er 2 van maar mam zit altijd in degene voor het raam :+ )
Ik zit zelf regelmatig in die stoel, maar nestel mezelf in de andere of op de bank als mamslief thuis komt.
En ook zit ik vaak net mijn vader boven op kantoor, en als ik dan thee en wat lekkers haal neem ik ook voor hem wat mee, niks mis mee.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 07:20

kimz_angel schreef:
Britta31 schreef:
Wat is er toch met de pubers van nu.Ze willen niets,maar verlangen wel alles.Ze hebben zelf geen cent maar willen dat pap en mam alles betaald enz.Maar er iets voor terug doen ho maar.Want daar hebben ze geen zin in.En ouders hebben zelf voor kinderen gekozen dus moeten die alles maar voor ons doen.Zo werkt het bij ons niet.En mijn dochters zijn geen gratis werkvolk hoor.Maar iets meer waardering zou wel leuk zijn.Dit is mijn mening en ik probeer onze dochters zo op te voeden dat ze ook dingen voor andere mensen doen zonder er iets voor terug te willen hebben.

Jeeetje en wat is mis met jou ? Pubers van nu ???? Voor alles wat ik heb, heb ik moeten werken of sparen. Ik wou naar de cinema prima maar dan moest ik wel wat taakjes doen.
Zij hebben een pony? Dan moeten ze ook maar helpen met het onderhoud van de wei en stal door het eens zelf te doen.

En van dat bakje koffie, vraag het vriendelijk en niet als bevel. Of als ze niet willen prima dan zal ik de volgende keer er aan denken als jullie naar de stad willen.

Je bent 20 en geen puber meer.En we doen al veel uitjes met de kinderen,te veel eigenlijk.En het was ook een beetje als knipoog maar er werd meer van gemaakt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 07:31

Britta31 schreef:
Het gaat eigenlijk niet over de koffie,maar gewoon dat ze moeten leren ook eens iets voor een ander te doen en niet altijd ik,ik,ik.Mijn oudste van 13 gaat choco maken in de keuken en brengt niets voor ons mee.Vraagt het ook niet.En dan ook het koekblik op schoot.Wij hebben zelf voor kinderen gekozen en ik doe alles voor ze.Maar ze mogen ook wel eens iets voor ons doen al hebben ze daar geen zin in.Ik zeg wel eens,geen zin dan maak je maar zin.Maar dat zal ook wel weer opvoedkundig verkeerd zijn.

:wow: :wow:

TS, ze is 13 (!!) Die kinderen zijn wel vaker egoïstisch zonder dat ze dat in de gaten hebben, daar bedoelen ze niks mee. Ik had verwacht dat je kinderen had van 18 & 16 of iets in die richting... vind ik het alleen nog maar erger. Als ze ouder worden gaat dat vanzelf over en komen die manieren wel.

Je hebt zelf voor die kinderen gekozen, en kinderen zijn duur, al helemaal als ze paarden hebben. Straks met de studie dan? Moeten ze maar zoveel mogelijk lenen en zich in de schulden werken zeker?

Waardering ga je niet krijgen, zeker niet op deze manier. Kinderen zien nu eenmaal niet wat het huishouden doen inhoudt en al helemaal niet wat voor last ze zijn als ze vragen of je ze even kunt taxiën. Waardering krijg je pas als ze uit huis zijn. En zelfs dan nog niet altijd, mijn moeder heeft aangeboden om eens of 2x per week ons huis te poetsen als ze toch op de hond past. Krijgt ze niks voor, doet ze uit liefde. Daarbij doet ze altijd onze strijkwas, én heeft ze aangeboden om als we kinderen hebben daarop te passen zo vaak als nodig.

En nee mijn moeder is niet een van doe luie melkkoeien die de hele dag op haar rest thuis zitten en niet hoeven te werken. Mijn moeder is verplicht thuis, ze heeft namelijk sinds kort armbraces, fibromalgy (of hoe je dat schrijft), botontkalking in de rug en aan een hand het tunnelsyndroom. En toch doet ze het maar weer voor ons en ze vind het heerlijk. En als het eens weken slechter gaat? Geen probleem, dan kan ze lekker hier op de bank ploffen met eigengemaakte koffie en de honden.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 07:57

Door mijn ziekte zit ik niet fijn.
Ik heb een vaste plek op de bank.
Zoon mag er best zitten, maar als ik er wil zitten schuift hij op.

Met eten hebben we ook vaste plaatsen aan de eettafel.
Zelfs bij schoonmoeder zitten we op dezelfde plek met eten.

Drinken nemen we voor elkaar mee.
Het is maar net wie er naar de keuken gaat.

Als mijn man 's ochtends zijn motorkleding pakt uit de schuur zet hij ook de fiets van zoon buiten.

Kleine moeite om elkaar te helpen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 08:09

Mijn vader heeft een vaste plaats (in de tv ruimte) , dat is zijn 'luie' stoel. Dan hebben we een driepersoonsbank, die heeft niet echt vaste plaatsen, maar ik zorg dat als ik tv wil kijken, ik mij altijd als eerste in 'mijn' hoekje zet :Y) .
In het 'salon" hebben we 2 tweepersoonszetels, mijn vader heeft een vaste plaats, omdat zijn laptop daar is aangesloten, ik ook ongeveer, waar mijn laptop is aangesloten, maar daar zitten we wel overal.

Aan tafel heeft iedereen ook vaste plaatsen.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 08:48

Britta31 schreef:
Het gaat eigenlijk niet over de koffie,maar gewoon dat ze moeten leren ook eens iets voor een ander te doen en niet altijd ik,ik,ik.Mijn oudste van 13 gaat choco maken in de keuken en brengt niets voor ons mee.Vraagt het ook niet.En dan ook het koekblik op schoot.Wij hebben zelf voor kinderen gekozen en ik doe alles voor ze.Maar ze mogen ook wel eens iets voor ons doen al hebben ze daar geen zin in.Ik zeg wel eens,geen zin dan maak je maar zin.Maar dat zal ook wel weer opvoedkundig verkeerd zijn.

Het boek 'het puberbrein' is echt een aanrader om je tieners beter te leren begrijpen. :j

En ik vind het heel goed dat je je kinderen leert ook iets voor anderen te doen zonder iets terug te verlangen.

Mijn moeder heeft trouwens al jarenlang een eigen plekje op de bank. Nooit moeilijk over gedaan ook. Zo hebben we ook altijd vaste plaatsen gehad aan de tafel. Nu ik het huis uit ben is dat nog steeds hetzelfde gebleven.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 08:54

Britta31 schreef:

TS, begrijp jij überhaupt hoe de hersenen van een 13 jarige werken?
Die zijn nog niet ontwikkeld namelijk. Een puber denkt niet expres niet aan jou, een puber heeft enkel dat stuk hersenen nog niet ontwikkeld. Neem ze niks kwalijk.

De manier waarop je een 'dank je wel' nu probeert te verplichten maakt het een 'moetje', net als huiswerk maken en je kamer opruimen. Daar gaat een kind echt niet uit leren dat het fijn is om iets voor een ander te doen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 08:55

Britta31 schreef:

Helaas maar al te waar.
Luister maar eens in grote bedrijven, de huidige nintendo patatgeneratie is niet het meest optimale personeel: vaak verwend, niet echt bestand tegen tegenslagen en werkdruk, allergisch voor autoriteit (Generaliserend)
Maar daar zit echt wel een maatschappelijk probleem waar veel bedrijven last van hebben. Het vinden van goed volwassen medewerkers is lastig,

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:03

Bij ons was het normaal, kinderen zijn nu huis uit, dat degene die afgedroogd had ook koffie zette, nooit problemen gehad. Ook niet over mijn plekkie op de bank.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:21

Het verschilt ook heel erg per kind,
Wij hebben er vier en bij de ene zit het delen en aan andere denken er gewoon in en bij de ander niet.
Ik vind dat niet zo'n probleem, als ik tegen de oudste gekscherend zeg dat ik dat ook wel lekker zou vinden als hij met een koekje de kamer binnen komt gaat hij er meteen een pakken.

Eigen plekjes hebben we hier niet, we zijn met zes en regelmatig mijn ouders erbij...we zitten overal en nergens, heb ook niet echt zin om me daar druk om te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:26

Wat een vreemd topic. :+ Koffie verlangen omdat je zoveel voor je kinderen doet (jij wilde ze toch?) vind ik echt heel raar. Meehelpen in huis en leren iets voor een ander te doen is niet verkeerd, maar de insteek vind ik heel apart...

Verder sta ik er ook wel van te kijken dat veel stelletjes niet bij/naast elkaar zitten, maar ieder op een eigen bank of stoel. Dat lijkt me erg ongezellig. Wij zitten/liggen vrijwel altijd op dezelfde bank, tegen elkaar aan.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:30

De verdeling is vrij duidelijk hier :+

Mijn moeder zit links op de driepersoonbank, ik (en soms mijn broer) rechts. Mijn vader of broer zit op de tweepersoonbank, en de stoel is voor de hond of de persoon die het laatst beneden komt (meestal mijn vader of broer :+)

Alleen zijn deze onafgesproken, het is gewoon zo.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:33

Om de titel vraag te beantwoorden en verder niet in de discussie te mengen.. :+

Ja, ik heb mijn eigen plekje op de bank.. Heerlijk lighoekje <3
Maar als die toevallig bezet is of er visite is dan ga ik niet mensen van hun plek afsturen hoor, dat slaat echt nergens op :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:42

Britta31 schreef:
Het gaat er om dat kinderen ook wel eens dingen voor hun ouders moeten doen.Vorige week nog op koopavond 2 dochters naar de stad gebracht terwijl ik daar geen zin in had.Ik zat net op mijn plekje.Het idee kwam in hun op en mam heeft het toch maar weer gedaan.En zo heb ik nog meer voorbeelden.Dan verlang ik toch niet te veel.Ze hoeven in huis niet eens mee te werken.Kamer wordt gedaan.Stal gemest,wei gemest en dan heb ik wel een koffie verdient vind ik.

Als je dat zo'n grote moeite vind, waarom heb je dan in godsnaam kinderen.

Je kinderen wat leren kan ook op een andere manier, maar als ik je zo lees in je berichten en me dan voorstel dat je zo 'in real life' ook bent, snap ik best dat je kinderen echt niet staan te springen om een kopje koffie te zetten voor je. Je wilt je dochters opvoeden, iets bijbrengen zeg je? Het enige wat je ze nu bijbrengt is dat je als moeder heel chagrijnig en vervelend word en beter niet aan kinderen kan beginnen omdat je dan wel eens iets moet wat je niet wil.

Vraagt je vent je nooit iets te doen of ergens heen te gaan waar je eigenlijk geen zin in hebt? Moet je hem wel eens extra verzorgen als hij ziek is, of doe je dat alleen als hij je aanspreekt met uwe hoogheid, godin en als hij met een lijst met tegenprestaties komt?

Je kind iets bijbrengen, a la.. Maar vind hoe jij het verwoord toch erg bijzonder zeg.

Om even op het plekje terug te komen; ik weet niet beter dan dat iedereen vaste plekjes heeft :+ Mijn ouders hadden altijd vaste plekken en ik zit nu ook standaard links op de bank, voor de kijkers rechts :+

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:44

Mijn ouders hebben dat ook. Mijn moeder is daar niet zo moeilijk in mijn vader wel. Die jaagt je gewoon weg. Heel eerlijk vind ik dat nogal krampachtig dat je mensen gaat weg jagen omdat het "jouw" plek is.

Persoonlijk vind ik het nogal onzin om zo je "eigen" plek op te eisen. Ga gewoon zitten waar er plek is en klaar.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:52

Wordt nog leuk hier als ons kind er is en ook moet gaan zitten enzo :+ Wij hebben een kleine hoekbank en eigenlijk neem ik die 's avonds geheel in beslag. Ik ga dan lekker languit liggen, dekentje erbij, heeeeerlijk! Mijn koffie staat op het eigenlijke lig gedeelte, al dan niet vergezeld van een koekje. Manlief zit in z'n lievelingsstoel bij de kachel en zo gaat dat eigenlijk al jaren.
We hebben nu tijdelijk een vriend bij ons inwonen en ik vind het vreselijk als die 's avonds op de bank komt zitten :') Dan zit ik ergens in een hoekje, helemaal rechtop enzo, als een normaal persoon, verschrikkelijk :+

Ik denk dat als ons kindje er is dat papa en mama ook echt een vaste plek hebben. We zullen er wel voor zorgen dat kindlief niet op een rotplek komt te zitten, daar vinden we vast wel wat op :))
En wat de koffie betreft als kind groot genoeg is: ik doe alles het liefste helemaal zelf, ben nogal een control freak.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:05

Ik heb ook mijn vaste plekje en zeg meestal tegen mijn zoontje 'hup iets opschuiven' maar als hij nou echt zo lekker ligt ga ik ook gerust op een ander plekje zitten hoor.
Het is niet zo dat ik met geweld op mijn vaste plekje moet zitten.

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:09

Het gaat niet alleen om je "eigen plekje" maar ook het respect naar je ouders toe.. Mijn vader had zijn eigen stoel, dit claimde of dwong hij echt niet af, maar gewoon omdat het mijn vader was en er altijd zat, stond je op als je in zijn stoel zat..

En over het kopje koffie, is niets mis mee om je kinderen bij te brengen dat de wereld niet alleen om hun draait, dat ze best wel eens iets voor paps of mams terug mogen doen.

Mijn dochter draaide gewoon mee in het huishouden, niks met afdwingen te maken of dat ik te lui was om iets in het huishouden te doen, maar gewoon ze iets meer bewust maken van het feit dat het leven een geven en nemen is.
Laatst bijgewerkt door Raveltje op 15-04-14 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:17

Gewoon op de vraag wie er een eigen plekje heeft; ja die hadden wij thuis ook. Mijn moeder had haar eigen stoel en mijn vader zijn eigen plekje op de bank. Als er visite kwam, zei mijn moeder ook gerust 'Je zit op mijn stoel, ga maar op 1 van de andere 5 zitten' :D Natuurlijk wel bij de mensen die al jarenlang in huis kwamen en met een knipoog, maar inmiddels weten mijn vriendinnen wel dat het de stoel van mijn moeder is :D

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:19

Ik heb niks tegen het feit dat mensen eigen plekken of stoelen hebben, maar man oh man ik zou het toch wel gênant vinden als mijn ouders míjn vrienden weg sturen van 'hun' plekje. Geeft voor mij het gevoel om alleen maar dominant over te komen. Zeg nou eerlijk; als je een eettafel hebt met 4 dezelfde stoelen zullen ze vast ook allemaal even lekker zitten.