Wel of niet 'ingrijpen?'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dito

Re: Wel of niet 'ingrijpen?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 09:59

ow meid wat lijkt me dat lastig. Je woont er nog niet zo lang las ik en dan heb je dit. Welke keuze is juist, wat te doen pfff. Wat je nu hebt gedaan om te bellen is echt super. Ik zou ook niet bij hun aanbellen hoor, heb jij het straks nog gedaan nee die afstand zou ik bewaren als ik jou was. Eerst maar eens het belletje afwachten en kijken wat hun aangeven welke stappen handig zijn

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 14:51

Nou.. Net telefoon gehad.

Ik kon kiezen:
* OF ik laat het Steunpunt Huiselijk Geweld op een willekeurige dag aanbellen bij mijn buren, waar de mensen van het Steunpunt tegen de buren zullen vertellen dat er een melding is gemaakt en wat er precies is gemeld.
* OF ik bel de politie (gewoon 112) zodra ik weer iets hoor wat mij ongerust maakt.

Wat ik sowieso als tip kreeg was het inlichten van de wijkagent. Op het moment dat ik dan 112 zou bellen, is de weg naar de 'juiste agent' korter en hebben die betreffende agent(en) al voorkennis over de situatie.

En dat ga ik dus doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:57

Als er midden in de nacht weer een hoop kabaal is dan inderdaad de politie bellen, better safe than sorry

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:09

Idd de politie bellen. Maar de andere optie vind ik ook geen verkeerde.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:18

De eerste optie is prima, maar wat ik me altijd een beetje afvraag bij zo'n oplossing is 'hoeveel mensen zouden potentieel het Steunpunt gebeld kunnen hebben' en 'Stel dat buurman inderdaad gewelddadig is en de conclusie trekt dat jij 't geweest moet zijn...'.

De wijkagent inlichten en de volgende keer dat het gebeurt meteen handelen lijkt me dan een veiliger optie. Daarnaast wellicht ook effectiever want Steunpunt kan wel aanbellen, maar zoals ervaringsdeskundigen in dit topic al aangaven; dat betekent niet, dat 't meisje ook iets zou toegeven...

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 17:14

Helemaal met je eens Hanmar.

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 17:26

ja stel dat ze langskomen, leggen ze de link misschien wel snel dat jij gebeld hebt. Wie weet wat er dan zou kunnen gebeuren. Ik wil echt geen schrik aanjagen, maar moest ik die 1e optie kiezen dan zou ik daar wel bang voor zijn... :\ maar verder goede keuze van jou TS. Moet ook lastig zijn voor jou natuurlijk.. :(:)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 17:32

Al een optie gekozen, TS? :)

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 17:34

Lieshorses schreef:
Al een optie gekozen, TS? :)

Sabini schreef:
Wat ik sowieso als tip kreeg was het inlichten van de wijkagent. Op het moment dat ik dan 112 zou bellen, is de weg naar de 'juiste agent' korter en hebben die betreffende agent(en) al voorkennis over de situatie.

En dat ga ik dus doen.

:Y)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 17:35

Oh, hihi :o

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 18:14

;)

Ik word trouwens volgende week terug gebeld door het Steunpunt Huiselijk Geweld. Omdat ze er wel een officieel consult (zoals zij het noemde..) van hebben gemaakt. Ze willen de voortgang weten en weten of ze ooit alsnog in moeten grijpen.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:17

Gewoon bellen, ik werd mishandeld door m'n stiefvader en hoopte elke dag dat een van m'n buren zou bellen. Tevergeefs.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:25

Mijn moeder is door haar ex mishandeld, en ook zij heeft altijd gehoopt op hulp van haar buren. Ze geeft eerlijk toe dat ze het verschrikkelijk had gevonden als er een melding zou zijn gemaakt, puur door schaamtegevoel. Maar dat ze het wel hard nodig had gehad. Helaas heeft het bij haar moeten escaleren en is ze uiteindelijk gevlucht.

Ooit heb ik een melding gemaakt van kindermishandeling. Oei oei wat vond ik dat moeilijk... Wel anoniem gedaan, maar ja, dat meisje wist dondersgoed aan wie ze haar geheim verteld had dus ze wist ook dat ik de melding gemaakt moest hebben. Ik voelde me best schuldig tegenover haar toen ze me er op aansprak. Heb toen het MKM opnieuw gebeld en zij konden me vertellen dat de melding terecht was, dus ik was achteraf blij dat ik het gedaan had.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:37

Wat een ellende om te lezen , maar wat goed van je om te bellen....sterkte ermee.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:42

Sabini schreef:
;)

Ik word trouwens volgende week terug gebeld door het Steunpunt Huiselijk Geweld. Omdat ze er wel een officieel consult (zoals zij het noemde..) van hebben gemaakt. Ze willen de voortgang weten en weten of ze ooit alsnog in moeten grijpen.

Dit vind ik wel netjes van Steunpunt, maar ik zou ook voor de tweede optie gaan. Eerlijk gezegd hoop ik dat het niet meer nodig is en dat het geweld stopt, maar aan de andere kant hoop ik ook wel een beetje dat het nog een keer voorkomt, zodat jij als de sodemieter 112 kan bellen en er echt ingegrepen kan worden.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:22

Wat goed en knap dat je actie onderneemt! Ik begrijp dat het een moeilijke overweging moet zijn geweest om dit zo te doen.

Zoals ik het zo lees is het geen kwestie of maar wanneer er weer ruzie ontstaat. Weet dat je er absoluut goed aan doet om de politie te bellen. Voel je niet schuldig, er is een reële kans dat je het meisje er een dienst mee bewijst. Zelfs al zou het op het moment dat de politie voor de deur staat even heel vervelend kunnen zijn.

Ik ben erg benieuwd wat er speelt en in hoeverre het meisje volledig 'slachtoffer' is. Het blijft heel moeilijk aangezien je bepaalde dingen hoort en waarneemt maar genoeg ook mist. Respect dat je het op deze manier probeert te achterhalen!

Ik volg je 'logboek'

Sterkte

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 09:53

Agossie schreef:
Eerlijk gezegd hoop ik dat het niet meer nodig is en dat het geweld stopt, maar aan de andere kant hoop ik ook wel een beetje dat het nog een keer voorkomt, zodat jij als de sodemieter 112 kan bellen en er echt ingegrepen kan worden.
Dat hoop ik ergens ook. Omdat hij er anders 'mee weg komt' wat hij de afgelopen dagen heeft gedaan.

Overigens is mijn buurvrouw niet thuis, al sinds gisteren niet. Zou ze zelf actie hebben ondernomen? Misschien is ze vanwege de heftige ruzie wel even bij haar ouders gaan slapen? De buurman daarentegen had gisteren een klein feestje met drie of vier kameraden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:01

Wat een reacties zeg... normaal om 'auw' te roepen tijdens een ruzie? Nou eh.. Hier niet hoor. . Dat is niet normaal. Ik kijk er gewoon van op Hoe hier uitvluchten worden verzonnen waarom ts niet zou moeten bellen! Auw roepen tegen het kind in je buik 8)7

Ook zelf met haar gaan praten vind ik niet slim. Een gesprek aan knopen en de leuke buurvrouw uithangen? Uit horen bedoel je. . Zo zal zij het misschien ook voelen.

Met andere woorden: goed ts dat je steunpunt huishoudelijk geweld hebt gebeld. Die hebben er tenminste verstand van.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:04

altijd bellen als je het niet vertrouwd

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:35

Ik vind het super dat je gebeld hebt! Ik vind de reacties dat au roepen bijvoorbeeld gewoon kan gebeuren tijdens een ruzie niet heel prettig, gelukkig hebben ze jou als buurvrouw. Ik kan mij heel goed voorstellen dat als je mishandeld word je er niets over durft te zeggen, zeker dan zou ik heel blij zijn als iemand anoniem belt zodat het op houdt!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:42

Ik kijk er ook van op hoeveel mensen dit onder de tafel proberen te schuiven door te beweren dat een keer auw roepen helemaal niets hoeft te betekenen. Door dat soort reacties word er vaak te laat aan de bel getrokken, met alle gevolgen van dien. En zeker wanneer iemand zwanger is gaan er toch alarmbellen rinkelen?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:24

Het hoeft in principe ook niet wat te betekenen maar juist omdat je dat niet zeker weet kan je beter het zekere voor het onzekere nemen en tóch gewoon bellen. Als er niks aan de hand blijkt te zijn...mooi! Maar is er wel wat aan de hand dan ben je blij dat je er wat aan hebt kunnen doen indirect. En inderdaad, zeker met zwangerschap moet je sneller handelen.

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:34

En hoe is het nu ts ?

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 23:32

Esmeehh schreef:
En hoe is het nu ts ?
De buurvrouw is tot op heden nog niet terug gekomen. Ik denk dat het menens is.. Goed voor haar in ieder geval!

Donderdag word ik weer gebeld voor het Steunpunt. Maar voor hun heb ik momenteel ook weinig nieuws ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:46

Sabini schreef:
Esmeehh schreef:
En hoe is het nu ts ?
De buurvrouw is tot op heden nog niet terug gekomen. Ik denk dat het menens is.. Goed voor haar in ieder geval!

Donderdag word ik weer gebeld voor het Steunpunt. Maar voor hun heb ik momenteel ook weinig nieuws ;)

En de buurman, is die wel thuis?

Misschien is ze naar haar ouders gegaan of iets dergelijks. Maar ze is toch ook weggegaan met de man zelf? Misschien toch even melding maken bij de politie... Gewoon jouw waarnemingen vertellen en dan moeten ze er maar mee doen wat ze willen.