Waarom dit misbruiken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:12

har166 schreef:
Maar ja, wie heeft er geen moeite met d/t?

Bedoel je nu gewoon de dt regels? zoals ik vertel en hij antwoordt ? Wel dan kan ik stellig zeggen dat ik daar geen moeite mee heb. Natuurlijk zal je mij wel af en toe op foutjes betrappen, maar over het algemeen vind ik het geen moeilijke regel en snap ik ook niet waarom veel mensen het hele dt gebeuren maar niet lijken te begrijpen.

On-topic: ik denk dat het merendeel van de jongeren gewoon te lui of te dom is om correct te schrijven, kleine foutjes daargelaten, natuurlijk dat is menselijk. Maar zoieso, hooft, mun paartju,... het zou bestraft moeten worden :')

Tip: wat ook veel helpt voor mensen die moeite hebben met spelling; veel boeken lezen helpt enorm!

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:15

Wat ik ook vreemd vind: tijdens toetsen dien je als docent rekening te houden met dyslexie en met het centraal examen mag dat weer niet! >;)

eclair98

Re: Waarom dit misbruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:31

Haha dat ja, mocht altijd regel kaarten gebruiken, maar opeens niet meer :P Maar ik mag bijv. wel weer kurzweil gebruiken, maar dat werkt voor geen meter bij ons op school.....

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 20:33

2Morrow schreef:
De meeste zijn tegenwoordig te lui om fatsoenlijk Nederlands te gebruiken.
Mijn Nederlands is ook niet perfect en maak ook weleens kleine foutjes. Maar om nou gelijk te gaan schreeuwen..... Ik heb dyslexie, lekker makkelijk excuus.

Daarom kijk ik vaak bij die persoon hoe oud ze zijn, vaak zie ik dat het bij jongere mensen gebeurd.
Heb het idee dat juist die mensen dyslexie als wan excuus gebruiken!

Want als ik kijk naar mensen die gecorrigeerd worden, en en normaal mee omgaan in die zin dat ze het niet gooien op dyslexie of andere stoorenissen die vaak wat ouder zijn.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:41

Damned schreef:
Bedoel je nu gewoon de dt regels? zoals ik vertel en hij antwoordt ? Wel dan kan ik stellig zeggen dat ik daar geen moeite mee heb. Natuurlijk zal je mij wel af en toe op foutjes betrappen, maar over het algemeen vind ik het geen moeilijke regel en snap ik ook niet waarom veel mensen het hele dt gebeuren maar niet lijken te begrijpen.

On-topic: ik denk dat het merendeel van de jongeren gewoon te lui of te dom is om correct te schrijven, kleine foutjes daargelaten, natuurlijk dat is menselijk. Maar zoieso, hooft, mun paartju,... het zou bestraft moeten worden :')

Tip: wat ook veel helpt voor mensen die moeite hebben met spelling; veel boeken lezen helpt enorm!

Ik lees wel veel boeken, maar heb niet het idee dat mijn spelling daarvan is verbeterd. Als ik echt niet weet hoe ik iets schrijf ga ik het gewoon op allerlei verschillende manieren schrijven en dan kijken welke "de mooiste is" :') . Mijn docent nederlands was wel altijd verbaast over mijn dorst naar boeken, want dat was hij niet gewend van een dyslect. Al ligt mijn leestempo wel lager en moet ik soms een bladzijde 2 keer lezen om echt te begrijpen wat er staat. Veder ga ik zelf moeilijke woorden uit de weg en probeer waar mogelijk is een makkelijker synoniem te vinden.
Maar simpelweg spellingsregels leren maar vooral toepassen kan ik gewoon erg slecht. Ik herken vaak niet waar de regels moeten worden toegepast. Of zoals mijn docent het zei "je heb het geheugen van een goudvis betreft spelling toepassen".

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 20:42

Damned schreef:
har166 schreef:

Dat klopt inderdaad, erg jammer.
Ik ben zelf ook pas 18 jaar maar probeer het toch altijd zo goed en duidelijk mogenlijk neer te zetten.

Wel vind ik wat je zegt over het woord: "hooft" dat zou mij ook echt kunnen gebeuren en dan zie ik het echt niet.
Dat vind ik wel degelijk een dyslectische fout, d en de t door elkaar halen net zoals de v en de f.

Op school loop ik er ook aardig tegen aan.
Zit momenteel midden in mijn examens, waarbij ik nederlands en rekenen al heb gehad met extra tijd, vergroting en voorgelezen.

Maar nu heb ik volgende week dinsdag een examen van de orun (instructeurs opleiding) het theorie gedeelte, waar niks voor dyslecten worden geboden..
Niet voorgelezen, geen extra tijd en geen vergroting..
Hopen dat het lukt, maar meer als mijn best kan ik niet doen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:43

Ik snap wat je bedoeld xD Ik heb zelf ook dyslexie het stomme is dat mensen denken dat dyslexie alleen bestaat uit moeite hebben met lezen en schrijven -O- dat is namelijk niet waar. Ik kan prima lezen, schrijf fouten maak ik idd regelmatig maar in het nederlands bijna niet meer ook heb ik gelukkig autocorect en er bestaat ook nog google die ook voor je goede antwoorden geeft en als het niet goed is heb ik zo iets van: ze snappen het wel. Als ik een schrijf fout maak mag je me er op wijzen dan kan ik het aanpassen. Ik meld wel even er bij dat ik dyslexie heb maar dat wil niet zeggen dat je me niet mag verbeteren anders leer je nooit goed schrijven of ezels burgertjes bedenken. Bijv: ik schreef altijd 'aardbij' tot een lerares tegen mij zei: 'marthe, sinds wanneer bestaan er bijen die in de grond zitten of die uit de grond komen? het is aardbei' Nou ik vergeet het nooit meer hoe je het moet schrijven :P

Ik heb nog een andere vorm van dyslexie en dat is dat ik verschrikkelijk chaotisch ben. Mijn linker hersenhelft slaat sommige dingen niet op of het gaat niet door naar mijn rechterhersnehelft ( is mij verteld in het UMCG ). Ik kan bijv niet meer dan 3 dingen tegelijk doen of opdrachten krijgen. Als je me er 4 geeft doe ik de laatste 3 die je mij hebt verteld en dan vergeet ik daana wat ik aan het doen was. Ook als ik op school heel veel opdrachten krijg die niet duidelijk zijn of heel veel opdrachten die je allemaal op 1 avond moet doen loop ik vast ik stop heel stom met denken, raak in paniek ( niet echt paniek ik stress meer ) en ik stop met doen wat ik eigenlijk had moeten doen. Dit klinkt heel stom ik weet het maar doe het niet expres. Het is lastig om aan mensen duidelijk te maken dat dat ook een vorm van dyslexie is omdat ze zo ingeprent zijn op dat het alleen met lezen en schrijven is. ( het is geen ADD of zo iets ben daar ook op getest en de uitslag was daar ook dat ik dyslexie had xD )

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:44

antje_vip schreef:
Er worden gewoon teveel mensen gediagnosticeerd. Dan weet je ook niet meer wie er wel serieus een probleem heeft en wie niet.

Ben ik met je eens. En dat is met meerdere dingen.
Even een simpel voorbeeldje zo'n 15 jaar geleden was er bij mij niemand in de klas van 24 kinders die last hadden van dyslexie. Aantal jaartjes geleden vertelde een familielid dat bij z'n dochter bijna de helft van de kinderen last heeft van dyslexie. Dat vind ik nogal wat en geen positieve ontwikkeling dat we kinderen gelijk een stempel opdrukken als ze afwijken van de norm die bepaalde mensen gesteld hebben.

En wat heb je er aan om te weten dat je er last van hebt ook niet zoveel. Toen moest je ook gewoon mee ook al was je er niet goed in. Nou ja dan had je op het ene gebied wat lagere cijfers maar meestal maakte je dat wel goed bij een ander vak. Niet iedereen kan overal goed in zijn en om er dan gelijk een "afwijking" aan te verbinden vind ik jammer. Zeker voor mensen die er juist wel erge last van hebben die worden op den duur ook niet meer serieus genomen.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 20:45

Dat woorden uit de weg gaan, herken ik ook heel goed!
Kan der nog lang over denken hoe ik het woord anders kan typen of schrijven ;)

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 20:53

Zwartje07 schreef:
antje_vip schreef:
Er worden gewoon teveel mensen gediagnosticeerd. Dan weet je ook niet meer wie er wel serieus een probleem heeft en wie niet.

Ben ik met je eens. En dat is met meerdere dingen.
Even een simpel voorbeeldje zo'n 15 jaar geleden was er bij mij niemand in de klas van 24 kinders die last hadden van dyslexie. Aantal jaartjes geleden vertelde een familielid dat bij z'n dochter bijna de helft van de kinderen last heeft van dyslexie. Dat vind ik nogal wat en geen positieve ontwikkeling dat we kinderen gelijk een stempel opdrukken als ze afwijken van de norm die bepaalde mensen gesteld hebben.

En wat heb je er aan om te weten dat je er last van hebt ook niet zoveel. Toen moest je ook gewoon mee ook al was je er niet goed in. Nou ja dan had je op het ene gebied wat lagere cijfers maar meestal maakte je dat wel goed bij een ander vak. Niet iedereen kan overal goed in zijn en om er dan gelijk een "afwijking" aan te verbinden vind ik jammer. Zeker voor mensen die er juist wel erge last van hebben die worden op den duur ook niet meer serieus genomen.

Precies.
Ikzelf ben ook pas in het 1ste leerjaar gelijk getest, maar dit komt omdat mijn basisschool nog wat gaotisch was met dit soort dingen betreft. Het leek erop of ze de leerlingen steekproefgewijs gingen testen, en daar zat ik dus niet bij.
Heb mij ook jaren kunnen verschuilen door andere leerlingen.
Maar altijd aangepaste dingen gehad, en ook de eigenschappen voor mijn punten die ik lastig vind staat allemaal in het dossier.

Dat vind ik ook zeker het probleem!
Leraren worden steeds gemakkelijker om maar aan te geven "laat die maar testen.".
Erg jammer, in plaats van de goede hulp te geven krijgen de leerlingen gelijk een stikker opgeplakt.
En als echte dyslect word zo niet meer serieus genomen..
Erg jammer want die moeten in mijn ogen juist de hulp krijgen om ze zo goed mogenlijk te laten presteren!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:10

JenW schreef:

[quote="har166 schreef:

Ik ben zelf ook pas 18 jaar maar probeer het toch altijd zo goed en duidelijk mogenlijk neer te zetten.

Wel vind ik wat je zegt over het woord: "hooft" dat zou mij ook echt kunnen gebeuren en dan zie ik het echt niet.
Dat vind ik wel degelijk een dyslectische fout, d en de t door elkaar halen net zoals de v en de f.

.[/quote]

Ja, dat woord is inderdaad wat ongelukkig gekozen :j Ik heb erg veel respect voor mensen die dyslexie hebben en toch hun best doen om netjes te schrijven. Helaas wordt het wel erg veel als excuus gebruikt.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 21:23

Tip: wat ook veel helpt voor mensen die moeite hebben met spelling; veel boeken lezen helpt enorm![/quote]

.[/quote]

Ja, dat woord is inderdaad wat ongelukkig gekozen :j Ik heb erg veel respect voor mensen die dyslexie hebben en toch hun best doen om netjes te schrijven. Helaas wordt het wel erg veel als excuus gebruikt.[/quote]

Helaas wel..
Dit was vroeger voor mij echt een knel punt want ik durfde niks op bokt te plaatsen, bang voor de reacties van een fout.
En dat ik niet serieus genomen werd.
En helaas word ik nu nog steeds niet altijd serieus genomen.
Ik probeer altijd zo goed mogenlijk te typen of schrijven, en als mensen dan een fout vinden krijg ik vaak al een pb van "dit schrijf je zo, als 18jarige moet je dat gewoon weten! Vast en zeker dyslectisch?!" En als ik dan vriendelijk antwoord van: "sorry, ik zal er de volgende keer op letten. Ook al ben ik wel degelijk dyslectisch, doe ik toch altijd mijn best."
Waarbij er een reactie kwam "je bent niet dyslectisch want die maken altijd veel fouten" .
Wat een onzin!
Je wilt mij ook niet zien schrijven zonder controle, das ook een ramp.
Maar omdat ik juist alles laat controleren zou ik het niet kunnen hebben omdat ik daar te goed voor schrijf of typ.

:roll:

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:45

JenW schreef:
Hallo bokkers!

Ik had het er laatst over met een stel vrienden, dat je steeds meer ziet dat mensen niet meer normaal Nederlands kunnen schrijven of typen in dit geval ;)

Vaak ben je dan zo netjes om ze even te corrigeren zodat de persoon ervan kan leren, maar ik zie steeds vaker terug dat het antwoord daar op is : 'daar kan ik niks aan doen hoor! ik heb dyslexie!! '.

Nu vraag ik mij altijd af, of diegene het wel degelijk heeft, dit omdat men niet meer gewezen wilt worden door hem of haar fouten.
En hier maar onderduiken om maar te zeggen dat ze dyslectisch zijn.. :?

En vaak zie je ook dat ze hoofdletters en ga zo maar door vergeten, en als smoes verzinnen dat ze dyslectisch zijn.. >;)

Nu vraag ik mij af waarom?!

Waarom willen mensen niet meer geholpen worden door het erop wijzen dat ze een fout hebben gemaakt?
Het lijkt er soms op dat mensen het gewoon willen hebben, omdat ze dan toch voorgelezen worden tijdens toetsen, niet meer gecorrigeerd worden..

Wat is er nu mis dat iemand je eventjes helpt om het te verbeteren?
Fouten maken is toch mensenlijk?

Waarom zou je dan in vredes naam zeggen dat je dyslectisch bent, terwijl je dat niet bent?!

Ik kan mij er af en toe ook echt boos om maken, dit omdat ik zelf wel degelijk ernstige dyslexie heb en genoeg moeite doe om alles zo goed mogelijk op papier te krijgen.
Ik zal ook fouten maken, het gaat niet zonder knie of stoot maar ik doe mijn best, en je kunt mij ook gerust wijzen op mijn fouten ;)

Waarom is het nou zo moeilijk om even je tekst na te kijken en te veranderen waar nodig?!
Waarom misbruiken ze het in vredes naam?

En het ergste vind ik nog van allemaal, de mensen die echt dyslexie hebben worden niet meer serieus genomen, ook vooral hier op bokt, omdat iedereen tegenwoordig zegt dat ze het hebben.

Ik word hier echt moe van!

Sorry moest even afstormen :o

Aangezien je het niet erg vindt om gecorrigeerd te worden. Vredesnaam is één woord, slag of stoot i.p.v. knie of stoot en de laatste is even stoom afblazen i.p.v. afstormen. Daarentegen begrijp ik je helemaal, ik geef les in het vo en daar zie je het ook zoveel de "zogenaamde" dyslecten. Want ja je hebt er voordeel van bij toetsen in hun ogen.

Hoop dat je het niet erg vindt dat ik je corrigeer en als dat al is gedaan, sorry ik heb niet alle post gelezen. Top dat je jezelf laat corrigeren.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 21:55

wumdydumpy schreef:
JenW schreef:
Hallo bokkers!

Ik had het er laatst over met een stel vrienden, dat je steeds meer ziet dat mensen niet meer normaal Nederlands kunnen schrijven of typen in dit geval ;)

Vaak ben je dan zo netjes om ze even te corrigeren zodat de persoon ervan kan leren, maar ik zie steeds vaker terug dat het antwoord daar op is : 'daar kan ik niks aan doen hoor! ik heb dyslexie!! '.

Nu vraag ik mij altijd af, of diegene het wel degelijk heeft, dit omdat men niet meer gewezen wilt worden door hem of haar fouten.
En hier maar onderduiken om maar te zeggen dat ze dyslectisch zijn.. :?

En vaak zie je ook dat ze hoofdletters en ga zo maar door vergeten, en als smoes verzinnen dat ze dyslectisch zijn.. >;)

Nu vraag ik mij af waarom?!

Waarom willen mensen niet meer geholpen worden door het erop wijzen dat ze een fout hebben gemaakt?
Het lijkt er soms op dat mensen het gewoon willen hebben, omdat ze dan toch voorgelezen worden tijdens toetsen, niet meer gecorrigeerd worden..

Wat is er nu mis dat iemand je eventjes helpt om het te verbeteren?
Fouten maken is toch mensenlijk?

Waarom zou je dan in vredes naam zeggen dat je dyslectisch bent, terwijl je dat niet bent?!

Ik kan mij er af en toe ook echt boos om maken, dit omdat ik zelf wel degelijk ernstige dyslexie heb en genoeg moeite doe om alles zo goed mogelijk op papier te krijgen.
Ik zal ook fouten maken, het gaat niet zonder knie of stoot maar ik doe mijn best, en je kunt mij ook gerust wijzen op mijn fouten ;)

Waarom is het nou zo moeilijk om even je tekst na te kijken en te veranderen waar nodig?!
Waarom misbruiken ze het in vredes naam?

En het ergste vind ik nog van allemaal, de mensen die echt dyslexie hebben worden niet meer serieus genomen, ook vooral hier op bokt, omdat iedereen tegenwoordig zegt dat ze het hebben.

Ik word hier echt moe van!

Sorry moest even afstormen :o

Aangezien je het niet erg vindt om gecorrigeerd te worden. Vredesnaam is één woord, slag of stoot i.p.v. knie of stoot en de laatste is even stoom afblazen i.p.v. afstormen. Daarentegen begrijp ik je helemaal, ik geef les in het vo en daar zie je het ook zoveel de "zogenaamde" dyslecten. Want ja je hebt er voordeel van bij toetsen in hun ogen.

Hoop dat je het niet erg vindt dat ik je corrigeer en als dat al is gedaan, sorry ik heb niet alle post gelezen. Top dat je jezelf laat corrigeren.

Natuurlijk mag je corrigeren! :D
Juist fijn, leer ik weer van! :j

Maar ik neem toch aan dat ook in het voorgezet onderwijs, de docenten toch wel weten wie daadwerkelijk dyslectisch zijn en die extra hulp nodig heeft enz.?
Neem aan dat als iemand zegt dat hij of zij dyslectisch is terwijl dat niet waar is, dat de docenten toch wel weten wie het nu echt zijn en wie niet?

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:01

JenW schreef:
Ja precies!
En als niemand meer mensen wijzen op hun fouten, hoe word de taal dan later?

Word moet met dt (dus: wordt) ;)

En inderdaad, afschuiven op dyslexie vind ik echt nergens op slaan. Geef gewoon eerlijk toe dat je een fout maakt, iedereen maakt wel eens een foutje. :)
Laatst bijgewerkt door Danielleeee_ op 08-04-14 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:01

Ja natuurlijk weten we wie het officieel heeft. Jammer genoeg wordt er dan tijdens een leerlingbespreking de vraag gesteld of hij/zij geen dyslexie heeft en dit te bespreken met de ouders en eventueel laten testen. Dus ook vanuit docenten wordt er al snel de vraag gesteld "is er sprake van dyslexie".

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 22:06

wumdydumpy schreef:
Ja natuurlijk weten we wie het officieel heeft. Jammer genoeg wordt er dan tijdens een leerlingbespreking de vraag gesteld of hij/zij geen dyslexie heeft en dit te bespreken met de ouders en eventueel laten testen. Dus ook vanuit docenten wordt er al snel de vraag gesteld "is er sprake van dyslexie".

Dat is ook wel zonde eigenlijk, in plaats van die leerling een tijd goed te begeleiden word er al tekens gemaakt naar dyslextie testen.
Dat is in mijn ogen zonde.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:06

Misschien zag iemand het al, maar moest wel lachen om deze zin in TS openingspost:

Hem fouten? Het is toch op zijn/haar fouten... *\o/*

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:10

Klopt ik ben dan ook één van de weinige die zegt dat hij gewoon bijwerklessen moet volgen en dat we niet gelijk dit moeten roepen. Daarnaast is vaak ook het handschrift dusdanig onleesbaar dat het ook maar op dyslexie wordt gegooid i.p.v. de fijne motoriek te oefenen.

Klopt yasmijntje had er zo overheen gelezen.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 22:13

Yasmijntje schreef:
Misschien zag iemand het al, maar moest wel lachen om deze zin in TS openingspost:

Hem fouten? Het is toch op zijn/haar fouten... *\o/*

Oke, zal ik de volgende keer op letten! :D

wumdydumpy schreef:
Klopt ik ben dan ook één van de weinige die zegt dat hij gewoon bijwerklessen moet volgen en dat we niet gelijk dit moeten roepen. Daarnaast is vaak ook het handschrift dusdanig onleesbaar dat het ook maar op dyslexie wordt gegooid i.p.v. de fijne motoriek te oefenen.

Klopt yasmijntje had er zo overheen gelezen.

Precies!
Dan krijgt niet iedereen meer zo'n stempel en kunnen die leerlingen straks prima schrijven en lezen! ;)

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:17

@JenW, no probs, ik moest de zin alleen 3x lezen voordat ik hem begreep, is een kwaaltje van me denk ik :')

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 22:18

Haha, denk eerder omdat ik het zo raar heb geschreven ;)

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:19

Op het eerste gezicht had ik nog geen spelfouten gevonden in de openingspost

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 22:24

Leuk om te lezen! :D
Dan is het toch niet zo onduidelijk als dat ik vaak denk :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:39

Ik heb niet het hele topic gelezen maar ik denk dat de mensen met écht dyslexie er vrij makkelijk uit te pikken zijn. Naar mijn idee hebben deze mensen dezelfde instelling als JenW heeft, zij vinden het vaak niet erg gecorrigeerd te worden en doen wel degelijk hun best geen taalfouten te maken.

Naar mijn idee wordt er te snel geroepen dat iemand dyslexie heeft, zo ook op mijn oude basisschool. Toen ik daar zat moet ik zeggen dat het me nog meeviel, althans, ik was er niet zo mee bezig gezien het mij allemaal erg makkelijk af ging en ik dus nog nooit getest ben op dyslexie. Nu mijn broertje op de basisschool in de bovenbouw is gekomen valt het me ontzettend op dat steeds meer mensen, met over het algemeen een lage citoscore en wat minder gemaakte Entreetoets in groep 7, de diagnose dyslexie hebben gekregen. Nou weet ik van mijn basisschool dat zij nette citoscores erg belangrijk vinden en valt dit dus wel te verklaren, maar ik vind het wel erg vreemd. Ook denk ik dat mijn basisschool niet de enige basisschool is die zo snel de diagnose dyslexie trekt.

Zo had het broertje van een vriendin van mij "opeens" dyslexie in groep 8. Hij was nog nooit eerder getest en er was ook geen sprake van. Ja, hij zou niet naar het VWO gaan, maar dat was ook helemaal niet de bedoeling.. Toen ze erachter kwamen dat de Entreetoets wat minder gemaakt was en de cijfers niet al te hoog waren kwam er een dyslexietest tevoorschijn. Het lijkt mij dat zoiets gewoon niet opeens, uit het niets, kan ontstaan...

Doordat steeds meer mensen dyslexie "hebben" worden de mensen die wel degelijk last hebben van dit probleem minder serieus genomen en wordt steeds vaker gedacht dat zij maar wat verzinnen om onder hun fouten uit te komen, terwijl zij wel degelijk hun best doen maar sommige fouten gewoon niet zien of gewoonweg niet beter weten dan dat een bepaald woord met een 'd' of 't' geschreven is.

Bij mij op de middelbare school worden volgens mij sinds dit jaar geen vergrotingen meer uitgedeeld, het kan zijn dat ik dit verkeerd begrepen heb, maar er zitten dit jaar geen leerlingen met dyslexie bij mij in de klas. Wel krijgen de leerlingen met dyslexie in de toetsweek meer tijd (een kwartier extra) en zitten zij in een apart lokaal.