Vriend met een andere nationaliteit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Natalija

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 23:47

Oh wat grappig! Ik kom zelf uit Servië, wat leuk dat je zomers ook naar Servië gaat!
Bevalt het?
Ik zou zelf nooit een Servische man nemen, heb momenteel een Nederlandse vriend.. Hij doet echt alles voor me haha, lekker zorgzaam.
Servische mannen zijn toch traditioneler, maar uiteraard wel knapper :D

Edit: Dit zeg ik nu, maar ach wat weet ik over mijn toekomst met mijn 19 jaartjes. Wie weet kom ik zelf ook met een Servische man thuis van vakantie.

Jess_vH

Re: Vriend met een andere nationaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 00:24

Oh haha ja grappig.
Klopt hoor. Het tradionele valt erg mee haha, Hij heeft ook een uitdaging aan mij hoor gezien ik een erg zelfstandig persoon ben. Verder stofzuigd ie graag en doet boodschappen. Komt omdat ik met veel verschillende diensten zit en hij gewoon 5 dagen een kantoorbaan heeft.
Hij moest erg wennen aan de honden in huis. Maar hierin was ik heel duidelijk. Nu is hij gek op ze en aait ze voortdurend.

Servie was interessant. Leuk om de natuur zo te zien en een paar dagen ook in de bergen te leven.
Heel gastvrij ook, was in een klein stadje/dorpje. Wat ik wel vind is dat iedereen alles over elkaar wil weten en meer haptisch is, d.w.z. veel aanraken. Dat ben ik absoluut niet gewend.
We verbleven bij zijn grootouders in huis. Maar kreeg het er al gauw heen en weer. Dan ben je als solistisch hollander niet gewend. Heb het er toen met hem over gehad en zijn we een hotel/appartement betrokken.

Ik merk qua cultuur niet zoveel verschil. Wel valt op de Belgrado mij als deprimerende stad opgevallen was. Grijs. Net als sommige mensen daar. Zonde vind ik.

Denk dat ik een watje heb als Serviër. Hij is meer empathisch dan mijn nederlandse ex.
Een uitdaging is het op gebied van discussies. Daar houdt hij van en probeert dan situaties zo te draaien dat ik ergens ook wel zijn gelijk moet zien.
Jammer voor hem werk in de psychiatrie en kan de problemen flink terugleggen.
Overigens een van de weinige mannen die ik gehad heb die zijn excuses ergens voor aanbied.

Nataija, waar uit Servie kom jij dan?

Natalija

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 00:36

Ohh wat heerlijk herkenbaar! Haha vooral dat eeuwige gelijk willen hebben, zo is mijn vader (helaas) ook.
Ja Belgrado spreekt mij inderdaad totaaaal niet aan. Kom er regelmatig, maar wel met tegenzin. Mensen zijn er zo koud in tegenstelling tot mijn stad en vele andere steden.
Ja het knuffelen en aanraken! Ik ben zelf ook zo, geef iemand snel een knuffel. Hou van lichamelijke contacten en heb dit ook veel nodig haha.
Waar komt je vriend vandaan?
Ik kom zelf uit Zajecar, oosten van het land vlakbij Nis en de bulgaarse grens..

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 00:55

Ja, maar ik ben duidelijk tot waar hij kan gaan en daar luistert hij erg naar. Ik ben, ook denk ik door mijn beroep, iemand die zelf goed kan nadenken. Spiegel voorhouden etc. Werkt prima. Moet ook wel eerlijk bekennen dat hij meer doet in huis. Ik vind het fijn om kleren te wassen omdat ze dan niet verziekt worden. Maar hij wil altijd heel graag samen koken. Liefst elke dag samen iets bereiden, maar als hij meehelpt duurt het zo lang. Elke keer "en wat moet ik nu doen?" Wel lief natuurlijk.

Ik ben al dat aangeraak niet gewend. Hij heeft me wel goed beschermd hoor tegen zijn moeder tijdens vakantie. Anders werd ik echt overspoeld. Vooral mijn haar viel in de smaak.
Hij komt uit Jagodina. Heeft ook een appartement in Belgrado. Vond het fort etc wel mooi. Veel contrasten maar ver het algemeen somber/depressief. Dat zegt hij zelf ook hoor, dat de mensen ook hier er depressief uitzien.
Alles was gewoon wennen, slapen bij opa en oma.
Elke dag een flinke kluit vlees eten. Echt dat was mijn maag niet gewend. Ik zat 5 dagen verstopt. Deed gewoon zeer. Moest bij de apotheek (5 stuks in 1 straat) laxantia halen.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 01:31

Stipje als het mag!
Vind dit wel interessant. Verder dan wat vakantie scharrels in Turkije ben ik niet geweest. Wel eens een keer alleen terug geweest naar een jongen daar maar vond het te onhandig :o

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 01:46

Welkom Tamara,

Ja ik miste dit onderwerp binnen de paardloze topic op bokt.
Het leek mij leuk om mensen bij elkaar te brengenen om onze ervaringen te delen.
Van beide kanten natuurlijk. Ook als je zelf niet de NL nationaliteit hebt, maar een Nl vriend.

zivazoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 02:10

Leuk om jullie ervaringen te lezen.
Ik ben vrijgezel maar mijn broer heeft een bulgaarse vriendin die sinds 1,5 jaar bij ons woond. Ze is hier ook afgestudeerd en heeft een goede baan.
In het begin zagen mijn ouders het niet zo zitten en hadden wat vooroordelen tot ze haar leerde kennen. Wij spreken thuis nog vooral engels maar ik geef haar sinds een tijdje nederlandse les en ze kan ons al goed verstaan. Haar ouders zijn hier ook al geweest en wij gaan eind dit jaar naar bulgarije op vakantie

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 02:17

welkom zivazoef
Bulgarije. die hadden we nog niet :)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 03:56

Oh leuk topic.

Ik hoor hier nog niet echt, maar wie weet wat gebeurd in de komende maanden.
In ieder geval heb ik iemand leren kennen uit Nieuw Zeeland wonende in Australië.

Momenteel woon ik nog in Amerika tot begin September. Zoals het er nu uitziet ga ik in Oktober naar Australië naar hem toe.. hoelang weet ik nog niet..

We hebben ons overigens leren kennen op een cruise in de Bahama's :')
Praat over internationaal bezig zijn.

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 07:10

Hallo Nagini,

Welkom :)
Je vertelt tot september in Amerika te wonen? Waar verhuis je dan heen, naar Nederland?
Er was hier nog iemand die een Aussie had leren kennen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:27

Jess_vH schreef:
Hij moest erg wennen aan de honden in huis.

Och, hier hetzelfde inderdaad.
Ik heb een hond en twee katten en ondanks dat hij ze aanhaalt en ermee speelt ziet hij ze liever gaan dan komen. Hij vindt vooral de haren smerig, maar goed, dat vind ik zelf ook :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:33

Nagini schreef:
We hebben ons overigens leren kennen op een cruise in de Bahama's :')
Praat over internationaal bezig zijn.

Hehe inderdaad. Grappig om te lezen.

Hebben jullie je vriend trouwens hier in Nl of in het buitenland leren kennen tijdens bijvoorbeeld een vakantie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:47

Ooit via 'n online game 'ontmoet' en we zijn jaren gewoon vrienden geweest. Daarna is ie gaan backpacken in Europa. Hij begon in Nederland, ik heb hem uitgenodigd om een nachtje bij mij te blijven en hij heeft vervolgens niks van Europa gezien want 1 nacht werd 3 maanden. :')

Jess_vH, ik doe het huishouden liever zelf. Anders gaat het toch niet zoals ik het wil, of het duurt 3 keer zo lang. Met strijken heeft hij zo bv een keer het strijkijzer laten vallen op het tapijt en meneer ging gewoon weer happy door met strijken. Gelukkig was het zijn kleding want het strijkijzer had natuurlijk stukjes tapijt op het ijzer. :')

Meneer is kok en heeft een hekel aan thuis koken, ik klink vast heel arrogant maar ik vind dat ik zelf beter ben in de keuken. :o Als hij dan niet helpt maar wel zegt "You should do this and this instead", oh wat kan ik dan vals worden. :') Als je wilt helpen, help dan, maar ga me niet vertellen hoe ik mijn aardappelen moet schillen. :')

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 09:25

Ik heb hem in NL leren kennen.

Ja sommige vrouwenbestempelde dingen doe ik wel maar dan moet ik m eerst wegjagen. Hij doet wel veel maar is er gewoon niet zo best in.

De hondenharen zijn wel een puntje ja. Wel iets minder. Maar ik kan het niet stoppen oid dus hij heeft t er maar mee te doen. Dat weet ie ook

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:52

Ja hier hetzelfde. Die haren zijn er nou eenmaal. Ik stofzuig goed, meer kan ik niet doen.
Moet ie maar geduld hebben, de hond gaat vanzelf een keer dood :+

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 09:54

Ja precies. Inmiddels durft ie er ook niets meer over te zeggen. T zijn mijn beste maatjes :)

Natalija

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:01

Jess_vH schreef:
Ja, maar ik ben duidelijk tot waar hij kan gaan en daar luistert hij erg naar. Ik ben, ook denk ik door mijn beroep, iemand die zelf goed kan nadenken. Spiegel voorhouden etc. Werkt prima. Moet ook wel eerlijk bekennen dat hij meer doet in huis. Ik vind het fijn om kleren te wassen omdat ze dan niet verziekt worden. Maar hij wil altijd heel graag samen koken. Liefst elke dag samen iets bereiden, maar als hij meehelpt duurt het zo lang. Elke keer "en wat moet ik nu doen?" Wel lief natuurlijk.

Ik ben al dat aangeraak niet gewend. Hij heeft me wel goed beschermd hoor tegen zijn moeder tijdens vakantie. Anders werd ik echt overspoeld. Vooral mijn haar viel in de smaak.
Hij komt uit Jagodina. Heeft ook een appartement in Belgrado. Vond het fort etc wel mooi. Veel contrasten maar ver het algemeen somber/depressief. Dat zegt hij zelf ook hoor, dat de mensen ook hier er depressief uitzien.
Alles was gewoon wennen, slapen bij opa en oma.
Elke dag een flinke kluit vlees eten. Echt dat was mijn maag niet gewend. Ik zat 5 dagen verstopt. Deed gewoon zeer. Moest bij de apotheek (5 stuks in 1 straat) laxantia halen.

Oh wat leuk in Jagodina! Dat is ontzettend dichtbij mij. Ik ga daar heel vaak heen voor dat waterpark dat daar ligt :)
Ja ze eten ontzettend veel vlees inderdaad, maar ik sla vaak een portie over. Ik ben absoluut geen vleesfanaat, ik eet het wel, maar niet bepaald met liefde.
Heeft je vriend er ook nog vrienden wonen? Hoe bevallen de avonden? Ik neem aan dat jullie ook terrasjes pakken?
Belgrado is net zoals alle andere grote steden in de wereld ontzettend somber, maar wel lekker dat hij daar een appartement heeft. Het is namelijk wel een heerlijke shopstad! Wel eens in Usce geweest? (dat grote overdekte winkelcentrum)

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 14:45

Bedoel he Uzice of is dit weer anders? Daar woonde zijn schoonzus. Hij en zijn broer zijn nu naar US verhuisd.

Hij heeft er nog genoeg vrienden daar.
Het jammere is, buiten hem dan, is dat niemand engels kan.

Verder vond ik het het leukst in Zlatibor afgelopen januari. Hadden we wederom oud en nieuw gevierd haha

Natalija

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:43

Haha, nee dat is weer wat anders! Usce is de naam van een overdekt winkelcentrum! Heel leuk om eens heen te gaan, aanradertje.
Ja klopt, weinig mensen spreken engels. Als ze het spreken is het echt een matig niveau inderdaad.. Jammer! Spreek je zelf al wat woordjes Servisch?

Oh zlatibor, wat leuk! Ja is heel mooi hoorde ik. Ik ben er zelf nog nooit geweest haha.. (schaamschaam)
Daar kan je goed snowboarden/skiën toch? En aangezien we uiteraard op Bokt zitten, heb je er ook al eens paard gereden? Is ook echt een aanrader in die prachtige natuur..

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:49

Jess_vH schreef:
Uit Bosnie?
Leuk!

Mijn vriend kon ook de oorlog herinneren. Maar niet van heel dichtbij alwaren de bommen wel van veraf te zien en te horen.

Heel leuk al jullie ervaringen te lezen.
Exponent: op concours? Rijdt hij ook?

Mijn vriend vind het fijn dat nederlanders dus ook vrouwen zo zelfstandig zijn.
Hij was helemaal verbaasd dat ik de vloer destijds in mijn eigen appartementje gelegd had.
Het verschil is idd familie. Toen ik in Servie was moest iedereen aan mijn haar zitten en praatten ze met drie tegelijk tegen me. Gelukkig had hij het door en zijn we ook een aantal dagen in een hotel in de bergen gaan zitten om paard te rijden. En wat was hij bang haha

Werd je ook constant eten aangeboden door zijn familie :-) ? Ik ben zelf hier geboren, maar ben half Servisch. Ik herken het helemaal hahaha

Nijna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:56

Ik heb ook een keer een pools vriendje gehad... gelukkig niet zo'n arbeider van hier :p
Maar anyway ik mee naar oma in warschau, die had zelf gemaakt alcoholische dranken, en natuurlijk een belediging als je t afslaat.. k kwam half larrie bij oma vandaan :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:57

_O-

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:32

marijn84 schreef:
Ik heb ook een keer een pools vriendje gehad... gelukkig niet zo'n arbeider van hier :p
Maar anyway ik mee naar oma in warschau, die had zelf gemaakt alcoholische dranken, en natuurlijk een belediging als je t afslaat.. k kwam half larrie bij oma vandaan :p

Hehehehehe!

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:00

Hoi, mag ik mij ook melden hier? Heb geen relatie, maar 'mijn' vent komt uit de states. Zit een heel verhaal aan vast, als jullie het willen weten neem ik er even de tijd voor :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:01

Nou, ik ben nu wel benieuwd amethyst!