Kostgeld betalen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:14

Het valt me op dat heel veel mensen hier zeggen: Ik hoef(de) geen kostgeld te betalen, mijn ouders hebben liever dat ik dat op kon sparen voor later. Maar stel nou dat TS helemaal niet bezig is met later en nu afgezien van lasten als telefoon en zorgverzekering al het geld gewoon uitgeeft en lang leve de lol denkt. (Ik zeg niet dát dat zo is TS, even denkbeeldig.) En pa en ma hebben wellicht al enkele keren aangegeven dat ze misschien eens wat serieuzer met haar geld om moet gaan. TS die gewend is aan haar (misschien ruime) uitgave patroon vindt dat ze het al niet breed heeft en dat sparen dus niet gewenst is.
In zo'n situatie kan ik me best heel goed voorstellen dat de ouders zeggen: Joh, prima dat jij je geld wil verbrassen, maar dan wel nádat je eerst redelijk hebt meebetaald voor de vaste lasten want WIJ moeten ook opletten wat we met ons geld doet en het is niet meer dan eerlijk als jij dat ook moet zolang je hier woont. Ik kan me dan ook zo voorstellen dat die ouders dat geld misschien niet eens nodig hebben en wellicht stiekem in een spaarpotje voor de TS stoppen voor als ze later wel uit huis gaat. Dat hoeft niet zo te zijn, maar het zou best kunnen.

Ik vind het hele verhaal een beetje vaag 'inkomen van minder dan 500 euro', maar waarvan dan, want je werkt niet en je studeert niet? Je bent op zoek naar werk of naar wat voor opleiding je wil gaan doen, tja, als je gezond bent kan je toch gewoon gaan werken en ondertussen nadenken over wat je met de start van het nieuwe schoolseizoen gaat doen? Voor nu zal je toch niet meer kunnen instromen.
Als jij met 24 niet werkt of studeert, blijkbaar totaal nog niet van plan bent om het huis te verlaten, dan vind ik het helemaal niet zo gek dat je flink meehelpt in het huishouden. En een bedrag van 250 euro schrik ik dan ook niet van eerlijk gezegd.

TS: Welke dingen moet je allemaal zelf betalen en welke dingen betalen je ouders nog voor jou? Je zegt dat je al gewend bent om een heleboel zelf te betalen maar ik kan dat niet zo goed terughalen uit je verhaal :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:16

Sharani schreef:
chanel1985 schreef:
Sommige mensen hebben als reden dat ze het financieel zwaar hebben, dan nog zou ik er niet om vragen puur om het feit dat ik mijn kinderen niet belast met mijn problemen.

Maar voor dat kind is het ook fijner als er eens wat lekkers voor bij de thee in huis is, of eens cola I.p.v. aanmaak limonade, of eens wat luxer eten i.p.v. goedkope macaroni. Tenminste zo ervaarde ik dat wel. Was blij dat ik wat kon bijdragen.

Citaat:
Echter, vind ik wel dat je op een bepaalde leeftijd je eigen levensvoorzieningen moet bekostigen.

Maar dat is kostgeld toch, dat is bedoeld voor de kosten van levensonderhoud.

Denk dat er iets mis is gegaan met quoten want dt komt niet van mij :o

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:23

chanel1985 schreef:
Sharani schreef:

Sommige mensen hebben als reden dat ze het financieel zwaar hebben, dan nog zou ik er niet om vragen puur om het feit dat ik mijn kinderen niet belast met mijn problemen.

Maar voor dat kind is het ook fijner als er eens wat lekkers voor bij de thee in huis is, of eens cola I.p.v. aanmaak limonade, of eens wat luxer eten i.p.v. goedkope macaroni. Tenminste zo ervaarde ik dat wel. Was blij dat ik wat kon bijdragen.

Citaat:
Echter, vind ik wel dat je op een bepaalde leeftijd je eigen levensvoorzieningen moet bekostigen.

Maar dat is kostgeld toch, dat is bedoeld voor de kosten van levensonderhoud.

Denk dat er iets mis is gegaan met quoten want dt komt niet van mij :o[/quote]

Sorry Y;( , zit op mijn telefoon dus zou best kunnen dat ik wat verkeerd heb gedaan.

Kipje39

Re: Kostgeld betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:29

Nee ik vind kostgeld geen levensonderhoud, echter vind ik wel dat als mijn kind werkt hij mee kan betalen aan zijn studie.

En ja, ik ken ook magere jaren na mijn scheiding alles weer op moeten bouwen vanaf 0.. Nou was mijn kind nog klein naar ook al was hij 18 had ik niet om financiële steun gevraagd.
Je kind kan er niets aan doen dat jij als ouder zijnde in zo'n situatie komt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:33

Kipje39 schreef:
Nee ik vind kostgeld geen levensonderhoud, echter vind ik wel dat als mijn kind werkt hij mee kan betalen aan zijn studie.

En ja, ik ken ook magere jaren na mijn scheiding alles weer op moeten bouwen vanaf 0.. Nou was mijn kind nog klein naar ook al was hij 18 had ik niet om financiële steun gevraagd.
Je kind kan er niets aan doen dat jij als ouder zijnde in zo'n situatie komt.

Maar het inkomen van je kind kan er wel voor zorgen dat jij ook minder inkomen krijgt. Daar kun je als ouder ook niets aan doen. Dan is het niet gek dat een volwassen en werkend kind ook bijdraagt aan huishouden (en kostgeld zie ik ook echt voor levensonderhoud zoals boodschappen).

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 21:36

Alwiene schreef:
Het valt me op dat heel veel mensen hier zeggen: Ik hoef(de) geen kostgeld te betalen, mijn ouders hebben liever dat ik dat op kon sparen voor later. Maar stel nou dat TS helemaal niet bezig is met later en nu afgezien van lasten als telefoon en zorgverzekering al het geld gewoon uitgeeft en lang leve de lol denkt. (Ik zeg niet dát dat zo is TS, even denkbeeldig.) En pa en ma hebben wellicht al enkele keren aangegeven dat ze misschien eens wat serieuzer met haar geld om moet gaan. TS die gewend is aan haar (misschien ruime) uitgave patroon vindt dat ze het al niet breed heeft en dat sparen dus niet gewenst is.
In zo'n situatie kan ik me best heel goed voorstellen dat de ouders zeggen: Joh, prima dat jij je geld wil verbrassen, maar dan wel nádat je eerst redelijk hebt meebetaald voor de vaste lasten want WIJ moeten ook opletten wat we met ons geld doet en het is niet meer dan eerlijk als jij dat ook moet zolang je hier woont. Ik kan me dan ook zo voorstellen dat die ouders dat geld misschien niet eens nodig hebben en wellicht stiekem in een spaarpotje voor de TS stoppen voor als ze later wel uit huis gaat. Dat hoeft niet zo te zijn, maar het zou best kunnen.

Ik vind het hele verhaal een beetje vaag 'inkomen van minder dan 500 euro', maar waarvan dan, want je werkt niet en je studeert niet? Je bent op zoek naar werk of naar wat voor opleiding je wil gaan doen, tja, als je gezond bent kan je toch gewoon gaan werken en ondertussen nadenken over wat je met de start van het nieuwe schoolseizoen gaat doen? Voor nu zal je toch niet meer kunnen instromen.
Als jij met 24 niet werkt of studeert, blijkbaar totaal nog niet van plan bent om het huis te verlaten, dan vind ik het helemaal niet zo gek dat je flink meehelpt in het huishouden. En een bedrag van 250 euro schrik ik dan ook niet van eerlijk gezegd.

TS: Welke dingen moet je allemaal zelf betalen en welke dingen betalen je ouders nog voor jou? Je zegt dat je al gewend bent om een heleboel zelf te betalen maar ik kan dat niet zo goed terughalen uit je verhaal :)

Laat ik voorop stellen, dat ik geen geld over de balksmijtster bent, ook al is het zo dat je die situatie denkbeeldig schetst. Verder ben ik zodra ik de middelen heb van plan om het huis uit te gaan, maar ik wil daarvoor eerst een paar andere dingen op de rit hebben, zoals zekerheid van inkomen etc.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:37

Daarvoor heb ik een goede spaarrekening opgebouwd.
Ik kan niet in de toekomst kijken, maar ik werk heb een goed loon.

Spaar dus goed voor mijzelf en mijn kind.
Mijn kind kan er niets aan doen als ik financieel in zwaar weer zit.
Ik persoonlijk vind niet dat ik mijn kind daarmee moet belasten.

Daarvoor heb ik mijn spaar opgebouwd.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:39

sorry ts, miep niet zo over dat geld! je kan natuurlijk ook op kamers gaan wonen dan ben je veel meer kwijt wat dacht je dan dat het altijd maar is dat je alles kan doen? wordt spontaan dingen doen dan minder? dan werk je meer... het leven is heus niet alleen maar leuk en het geld komt heus niet aanwaaien. Zo zal het ook gaan als je huurt. Als je nu nog een kind was maar je bent geen kind meer. van mij wordt ookal verwacht dat ik het gewoon zelfbetaal ja dan maar wat minder lol...

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:42

Klopt voor 250 euro all in word het moeilijk maar ik betaal momenteel maar 30 euro minder voor een grote kamer ;)

Ik vind vooral dat het verschil dan niet meer groot is en daarbij heb je als ze stufi krijgt ook nog eens uitwondend wat ook een verschil maakt en daarbij de voordelen dat ze op zichzelf is. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:42

Ts, weet je wat mijn ouders altijd zeiden?
Als je de regels van het huis niet bevallen; ga gerust op jezelf wonen.

Dit bedoel ik absoluut niet onaardig hoor en ik hoop ook dat je gewoon zekerheid hebt binnenkort en een plek voor jezelf kan vinden :)

Kun je niet iets op papier zetten? Compromis? Jij wilt 200 betalen en ipv die 50 euro, dat je zegt op bv elke zaterdag het hele huis stofzuigt?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:47

Ik weet niet hoe het tegenwoordig is en hoe het met de ouders van TS zit, maar ik weet nog dat toen ik 18 werd, mijn moeder ineens gekort werd in haar werkeloosheidsuitkering, haar huursubsidie en allerhande premies en toeslagen omdat de overheid er ook gewoon vanuit gaat dat het inwonende kind bijdraagt.

Zelf ben ik dan ook van mening dat een niet-studerende twintiger prima moet kunnen bijdragen.
Ik ken zelfs iemand van 49 die niets bijdraagt aan de hoogbejaarde moeder, dat vind ik eigenlijk heel erg. Er is een tijd voor zelfstandigheid.
TS kan ook iets gaan werken, ik ga zelf twee dagen per week poetsen, verdient door belastingvoordelen als parttimer zelfs richting een fulltime baan in de lage lonensector :=

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:48

Ik vind niet dat je over een ander zijn situatie kan oordelen. Iedere situatie kan zo verschillen. Soms kan je met (veel) kostgeld vragen juist de toekomst van je kind belemmeren, soms is het wel iets wat gewoon kan of nodig is. Iedere situatie anders. Zo ken ik toevallig iemand die inderdaad van plan is voor de rest van zijn leven gratis thuis te blijven wonen. Maargoed, als morgen de ouders van de beste man (intussen ruim de 35 gepasseerd) omkomen in een ongeluk, kan hij niet eens een aardappel koken, hij heeft zijn hele leven nog nooit iets moeten doen of moeten betalen. Dat vind ik ook geen gezonde situatie. Net zoals ik het geen gezonde situatie vond bij een kennis die 400 (!) euro (en hij verdiende geen astronomisch bedrag hoor) kostgeld moest betalen, maar daarbovenop elke maand nog zoveel euro extra kwijt was aan boodschappen omdat moeder veel te weinig in huis haalde. Hij is inderdaad op zeer jonge leeftijd maar het huis uit verkast onder het motto "dan kan ik mijn geld nog beter aan mijn eigen plek besteden". Op een klein oud appartementje, had hij gewoon zijn geld mogen sparen dan had hij waarschijnlijk iets veel degelijkers kunnen kopen, dat vind ik dan ook weer jammer.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:50

24 en nog thuis wonen en dan ook nog zeuren over kostgeld...pfffff, echt hè.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:51

Urielle; klopt, kan hier ook invloed hebben op bv de bijstandsuitkering omdat de woonlasten ook met het kind gedeeld kunnen worden.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 21:53

Chawi schreef:

Ik zeur niet over kostgeld betalen, alleen had ik zelf de indruk dat 250 kostgeld betalen nog best wel veel is. Gezien je toch nog steeds het kind ben. Daarom wilde ik advies over of mijn idee reëel was of dat van mijn ouders.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:55

Grappig dat al die zo volwassen voelende kinderen, toch vaak ook echt volwassen, het belachelijk vinden dat ze kostgeld moeten betalen. Wel het recht overal zelf over te mogen beslissen, maar niet voor je eigen levensonderhoud willen bijdragen.
Ik heb uit mezelf kostgeld betaald, ik vond het gewoon onfatsoenlijk om alles voor me te laten betalen terwijl ik gewoon een salaris had. Bovendien vond ik het een kick dat ik mijn ouders op die manier het makkelijker kon maken, lekker shoppen met mijn moeder!
Afhankelijk van wat je verdient, kun je best bijdragen in alle kosten. En bovendien ook meehelpen, zeker als alles ook nog eens voor je gedaan wordt. Je boodschappen, je was, je kamer schoonmaken. Beide ouders werken vaak dus samen doen is een stuk fijner.
En dat ge-emmer over dat je toch zelf kinderen wilt, bah..... heb je het zo slecht gehad???
De kosten van kinderen grootbrengen zijn al genoemd, moet je het helemaal uitpersen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:56

Wat is de reden waarom ze 250 willen en geen 200? Ik zou gewoon nog eens goed om tafel zitten en er ook bij melden dat je ook gewoon goed meedraait in het huishouden. Dat je die 50 euro liever nog spaart voor je eigen plek bv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:56

ukje schreef:
Chawi schreef:

Ik zeur niet over kostgeld betalen, alleen had ik zelf de indruk dat 250 kostgeld betalen nog best wel veel is. Gezien je toch nog steeds het kind ben. Daarom wilde ik advies over of mijn idee reëel was of dat van mijn ouders.

Maar zoals ik al eerder vroeg, wat zijn je verdere opties? Volgens mij is het namelijk gewoon kiezen of delen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:57

Ik denk ook dat het afhankelijk is van de situatie.
We hebben nu een beetje beeld van de situatie van TS, maar niet van haar ouders bv.
Misschien zitten zij zelf krap.
Verder denk ik niet dat het verkeerd is dat je leert dat er van het geld wat binnen komt ook weer geld af gaat en dan eerst voor noodzakelijke dingen en niet alleen maar voor de fun/luxe.

Hier is het nog niet zo ver en zo lang het kan zal ik dochter zeker ondersteunen, maar niet naar school/studeren is zeker werken, maakt me niet uit wat je doet, liefst zwaar en geestdodend werk, zodat je ziet wat een voorrecht het is dat je zelf een studie kunt uitzoeken ;).
Volwassen (willen) zijn heeft niet alleen maar voordelen.

Is ze later serieus aan het studeren/werken en laat ze zien goed met geld om te kunnen gaan, dan zullen we haar zeker blijven ondersteunen en bij voldoende inkomen zal ze wss ook kostgeld moeten betalen en sowieso helpen hier in huis (zoals ze nu ook doet, ik ben hier niet in mijn uppie huishoudster en stalknecht, tuinman etc.) en dat kan ze graag weer terug krijgen als ze op zichzelf gaat wonen als opstartkapitaal. Maar nogmaals dit zijn dingen die ook alleen maar kunnen als je je dit als ouders kunt (blijven) veroorloven.

Overigens heb ik zelf gestudeerd, werkte daarbij en was 20-21 toen ik samen met mijn partner mijn eerste huis kocht... Ken jouw situatie niet maar 24, wonen bij je ouders, tussenjaar/niet weten wat je wilt prima, maar dan kun je zeker 5 dagen per week werken, dan heb je nog 2 dagen over om na te denken...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:00

Chawi schreef:

Wachttijd huurhuis in de randstad is zo 5-8 jaar. Dan is met 24 nog thuis zitten niet zo gek (inschrijven is vanaf 18)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:02

Op kamers is ook een optie. Al heb je dan alsnog niet alles voor jezelf.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 22:06

vuurneon schreef:

Nee voor mij niet, zeker in een huis met meerdere studenten. Heb bijvoorbeeld mijn nachtrust best wel hard nodig, zeker als ik een hele dag intensief aan de bak zou moeten. Heb een keer proefgeslapen in een huis waar ze midden in de nacht de muziek even lekker aan gingen zetten , was gelijk klaar wakker. Dan wil je mij de volgende dag echt niet meemaken.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:17

Heerlijk hè, zo verwend zijn met een dak boven je hoofd dat ook nog betaald wordt voor je zodat je de luxe hebt om te kunnen wachten.
Mijn broek zakt af.

Tamary, je kan ook buiten de randstad gaan wonen en/of op kamers. Oh nee, dan heb je weer reistijd.

Hebben jullie enig idee wat een luxeproblemen het allemaal zijn?

Als je 24 bent, ben je gewoon kind af. Letterlijk volwassen. Ga werken en draag bij als een volwassen persoon of probeer het maar te redden voor 250 in de grote boze buitenwereld

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:18

Ik ging op mijn 18e, direct vanaf het mbo, werken, samenwonen, en dus mee betalen met de hypotheek, alles. Heb nooit kostgeld betaald, want ik was met mijn 18e het huis uit...
Heb nooit kunnen sparen, maar heb ook nooit op de zak van mijn ouders geleefd....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:18

ukje schreef:
vuurneon schreef:

Nee voor mij niet, zeker in een huis met meerdere studenten. Heb bijvoorbeeld mijn nachtrust best wel hard nodig, zeker als ik een hele dag intensief aan de bak zou moeten. Heb een keer proefgeslapen in een huis waar ze midden in de nacht de muziek even lekker aan gingen zetten , was gelijk klaar wakker. Dan wil je mij de volgende dag echt niet meemaken.

je hebt ook leuke huizen natuurlijk :D

Vriendin zit ook met serieuze (maar leuke) mensen in een huis en deelt de faciliteiten met minder mensen dan toen ze thuis woonde haha maar ja, je moet het net treffen en willen.