Is correct kassadraaien zo lastig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MMIDV

Re: Is correct kassadraaien zo lastig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:10

Terugtellen is in mijn ogen gewoon een (klein) stukje service naar de klant en zou een vereiste moeten zijn en zeker niet verboden....

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:27

Oh, wat een hoop ellende bij de kassa's zo te lezen.

Ik moet zeggen dat de C1000 bij ons( Stramproy) echt een hele fijne winkel is :j
Altijd vriendelijk personeel met een "goede morgen/middag/avond" en "nog een fijne dag"
Ze tellen netjes terug dus je krijgt geen kwak centen in je handen en nooit lange rijen want dan wordt er gelijk een kassa extra geopend.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat aanbiedingen niet verwerkt zijn bij de kassa en de bedragen dus niet kloppen en inmiddels heb ik wel zoveel vertrouwen dat ik de vraag"wilt u de bon nog" met "nee" beantwoord.
Ik kijk wel mee en weet meestal ook wel hoeveel ik ongeveer kwijt ben.

Ze gaan nu om naar Jumbo -O- maar ik hoop dat de instelling hetzelfde blijft met hetzelfde personeel.

Ik vind het trouwens heel knap hoe die meiden en enkele jongen de hele dag zo opgewekt en vriendelijk blijven, moet je maar kunnen!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:46

MarvanTom schreef:
Wat mij ook opvalt is dat als je bv. 35 cent wil bijbetalen om er een rond bedrag van te maken, de kassajuffrouw dan niet meer weet wat ze terug moet geven...

Ik zeg ook vaak nee als mensen bij willen geven, niet omdat ik niet kan tellen, maar omdat ze het meestal niet makkelijker maken. Als je met 50 euro betaalt voor 5,35 is die 35 cent niet het probleem. :+
En als ik dan geen briefjes van 5 heb heeft die 35 cent bijgeven dus ook niet echt zin.
Meestal zeg ik dat dan ook netjes: nee, dank u, ik heb geen briefjes van 5, dus het maakt weinig uit.
Muntgeld kan bij ons wel aangevuld worden, tientjes ook, maar vijfjes zijn echt altijd op en die kunnen we ook niet bestellen volgens mij, heel vreemd.

Terugtellen doe ik altijd, als zekerheid voor mezelf en uit fatsoen naar de klant. Het stoort me mateloos dat sommige van mijn collega's niet kunnen/willen terugtellen. Ik vind eigenlijk dat dat verplicht zou moeten worden geoefend voor je achter de kassa mag en als je het niet kan/wil hoor je achter de pinkassa. :Y)
Zelfs bij McDonalds telde ik terug, al hoefde dat daar niet. Niemand zit toch te wachten op kasverschil?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:50

Konstantine schreef:
meestal niet makkelijker maken. Als je met 50 euro betaalt voor 5,35 is die 35 cent niet het probleem. :+

Maar voor de klant is die 4,65 aan muntgeld wel een probleem :)

En dat er zo'n tekort aan vijfjes zijn vind ik uberhaupt wonderlijk. Waarom kunnen ze die dingen niet in de automaat stoppen? (Ik heb een hele tijd regelmatig 37,50 gepast af moeten rekenen. Toen ging ik de briefjes van 5 ook echt steken, als ik er weer eens een paar had kwamen ze mijn portemonnee niet meer uit!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:51

Dan scheelt het toch alsnog?
Qua muntgeld kan je dan 2x €2 en 1x €1 terug geven, ipv €4,65..
Als het €5,35 is dan vraag ik juist die €0,35 bij, wij hebben dan wel briefjes maar het scheelt ook gewoon in kleingeld.

Edit: scheelt nog tijd met terugtellen ook, €4,65 moet je in 2 delen terug geven, €5 kan in 1 keer..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-04-14 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:52

In mijn vorige woonplaats was er een Rabo-pinautomaat die ook vijfjes gaf (bij bedrag- en biljetkeuze, 5 euro kon je niet pinnen, minimum was 10 euro). Echt ideaal!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:22

Ze kunnen ook €5 in muntgeld terug krijgen hoor, prima. :j
Maar dan zijn ze in ieder geval gewaarschuwd dat er geen briefjes van 5 zijn. Het zou je verbazen hoeveel klanten als je (bijvoorbeeld) 25 terug geeft in 20 - 2 - 2 - 1 nog vragen of je niet 10 - 5 - 5 hebt in plaats van die 20. Als ik vijfjes had, zou ik je geen hand vol muntgeld geven, zeg maar... :')

De Rabo-automaat hier in de stad heeft dat ook een tijd gedaan. :j
Nu volgens mij niet meer, of nouja, die buiten in elk geval niet. Die binnen misschien nog wel, daar kun je ook muntrollen pinnen. Waarom je dat zou willen weet ik ook niet :')
Helaas heeft die van ING die naast de winkel zit alleen 20 en 50. Als 'ie net bijgevuld is (op maandag en donderdag) soms ook tientjes, maar niet altijd. :n
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 06-04-14 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:23

Ik vind het raar dat er mensen zijn die niet terug kunnen tellen. Als ze het in mijn hand kwakken dan tel ik het rustig na. Dan hebben ze alsnog last van oponthoud. Jammer voor ze, maar ik heb al iets te vaak gehad dat het teruggeven bedrag niet klopte, gewoon omdat ze niet terugtellen. Vind het ook asociaal dat het gewoon in je hand gekwakt wordt. Raar dat sommigen de opdracht krijgen het gewoon zo te doen.
Winkels..... en de medewerkers maar op hun kop geven niet klantvriendelijk te zijn. Volgens mij krijgen de medewerkers daar niet eens de kans voor met al die gekke regels als ik het zo lees.

Blij dat ik niet bij een grote supermarkt werk :)

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:26

Ik heb t ook héél vaak bij AH, word er echt moe van. Als ze bij alle klanten steeds 10 cent extra rekenen, zijn ze gauw rijk.... -_-

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:27

Als je daar als personeel nou eens wat van terug zag... O:)

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:28

Ik maak eerder mee dat iemand wel correct kassadraait, maar dat de producten verkeerd worden aangeslagen. Pas geleden een doosje frambozen gekocht stond, stond 2,75 op het schap, maar op de kassa voor 3,99. Ik shop altijd prijsbewust en dan zie ik het zo vaak misgaan. Bij de Jumbo ging het tot vijf keer toe mis met een bakje Johma kip-meloensalade, werd aangeslagen voor 1,79 terwijl op het schap 1,69 staat. En bij de Jumbo krijg je een bakje gratis als er de verkeerde prijs wordt aangeslagen. Heb zeker 5 bakjes gratis gehad, voordat de prijs werd aangepast :') .

En bij de Plus pas een bak lasagne voor 1,99 gekocht, slaat ie aan voor 2,99. Vraag altijd je kassabon en controleer die. Scheelt echt euro's!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:30

MarvanTom schreef:
Wat mij ook opvalt is dat als je bv. 35 cent wil bijbetalen om er een rond bedrag van te maken, de kassajuffrouw dan niet meer weet wat ze terug moet geven...

Ik moet zeggen dat ik daar op het begin soms moeite mee had. Echt, dat ik daar stond en tegen mezelf zei: komaan, ben je debiel ofzo. En als je er dan eindelijk op komt, dan sta je echt met schaamrood op de wangen terug te geven. Gelukkig alleen maar begripvolle klanten voor mijn kassa gehad.

Weet je wat het is, je hebt 100'en klanten die goed gaan en vanaf dat 1 klant tegen me uitvalt, ben ik er zo van aangedaan dat ik daarna sneller fouten maak, waardoor ik weer denk van waar ben je mee bezig. En zo gaat die cirkel voort. Dan moet ik mezelf echt even bij mijn nekvel pakken.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:10

VeraPopeye, enig idee waarom jullie niet mogen terugtellen? Vind ik echt een absurde regel!

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:18

Gini schreef:
MarvanTom schreef:

Ik moet zeggen dat ik daar op het begin soms moeite mee had. Echt, dat ik daar stond en tegen mezelf zei: komaan, ben je debiel ofzo. En als je er dan eindelijk op komt, dan sta je echt met schaamrood op de wangen terug te geven. Gelukkig alleen maar begripvolle klanten voor mijn kassa gehad.

Weet je wat het is, je hebt 100'en klanten die goed gaan en vanaf dat 1 klant tegen me uitvalt, ben ik er zo van aangedaan dat ik daarna sneller fouten maak, waardoor ik weer denk van waar ben je mee bezig. En zo gaat die cirkel voort. Dan moet ik mezelf echt even bij mijn nekvel pakken.

Klopt inderdaad wat je zegt.
Moest gisteren 5 uur werken, en eigenlijk alleen maar leuke gezellige mensen aan m'n kassa gehad.
Komt er opeens een furieuze dame die beweerde dat ik haar emballagebon niet had verrekend, en het was bijna 5 euro wat daar op stond.
Dus ik was een beetje verbouwereerd, ze was ook niet naar mij toe gegaan naar maar de informatiebalie. Mijn teamleider keek me dus vragend aan van goh ben je dat vergeten?
Ik wist vrijwel zeker dat ik die mevrouw het terug heb gegeven. Enige is dat ze de bon pas gaf na het afrekenen, dus ze heeft het niet op haar boodschappenbon staan, maar los er na gekregen.
Toen die vrouw weer boos weg was gelopen was ik tijdens het werk toch wel even van mn apropeau.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:57

Wat een stomme verhalen in dit topic zeg.
Ik werk al jaren in de supermarkt als cassiere, maar kan mij niet identificeren met de meeste cassieres in dit topic.
Je werkt in een supermarkt, omdat je het werken met klanten leuk vind.
Ik snap niet dat je niet normaal kunt terug tellen, je lade gevuld kunt houden en normaal met klanten om kunt gaan.
Waar ik werk zijn ook regels verbonden aan de inhoud van je kassalade, maar de klant is koning.
Als er met tweehonderd euro betaald wordt door een klant, prima, ik vul mijn lade wel weer aan.
Het streven is de klant tevreden de winkel te laten verlaten, maakt niet uit wat je ervoor moet doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:01

SdaphneS schreef:

Nee hoor, omdat ik centjes nodig had en ze in winkels altijd wat krachten kunnen gebruiken.
Als ze aan het begin van de dag meteen met een biljet van 200 euro willen betalen is het moeilijk om je kassa vol te houden.
De baas zei altijd tegen mij: klant is koning, maar geen keizer. Ik hield van mijn baas. :D

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:02

Zelf scannen is het fijnste. Maar anders ook de bonnetjes checken! Al vaker foutjes tegengekomen.
De reden dat ik zelf niet achter de kassa kon werken was de constante angst iets fout aan de slaan.
Maar sommige boeit het gewoon niet hoor...

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:03

Als jij geld wilt verdienen moet je niet vergeten dat de klant jou salaris betaald.
Ik werk ook voor het geld, maar werk met enorm veel plezier en ben betrokken met de klant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:06

SdaphneS schreef:
Wat een stomme verhalen in dit topic zeg.
Ik werk al jaren in de supermarkt als cassiere, maar kan mij niet identificeren met de meeste cassieres in dit topic.
Ik snap niet dat je niet normaal kunt terug tellen, je lade gevuld kunt houden en normaal met klanten om kunt gaan.
Waar ik werk zijn ook regels verbonden aan de inhoud van je kassalade, maar de klant is koning.
Als er met tweehonderd euro betaald wordt door een klant, prima, ik vul mijn lade wel weer aan.
Het streven is de klant tevreden de winkel te laten verlaten, maakt niet uit wat je ervoor moet doen.

Deels met je eens, €200 en €500 nemen wij niet aan, dus dat mag ik ook niet doen.
Terugtellen doe ik altijd, moeilijk doen over groter briefgeld doe ik ook niet, als ik niet genoeg heb is dat mijn probleem, niet die van de klant en als het op is had ik eerder bij moeten roepen.
Álles doen om klanten tevreden te houden doe ik niet, zolang ze mij met respect behandelen zal ik daar echt mijn best voor doen, hebben ze geen respect voor mij dan houd het op een gegeven moment wel op.
Ik kom uit een 'dorps' filiaal, draaide daar niet heel veel kassa maar de klanten daar waren een stuk respectvoller dan in het filiaal waar ik nu werk, ik draai nu vooral kassa en ik ben echt wel klantvriendelijk en vrolijk maar hier is het geen uitzondering dat klanten een houding hebben dat zij koning zijn en ik een hond, en wat dat betreft laat ik niet over me heen lopen, dat kan ook niet want je geeft ze 1 vinger en de volgende keer nemen ze de hele hand..
Wederzijds respect moet er wel zijn vind ik.
Gelukkig mag ik straks naar een andere afdeling, ben daar wel heel blij om, zeker nu de nix er is, komen heel wat scheldpartijen voorbij.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:13

Ik heb zelf ook jaren in een supermarkt gewerkt als bijbaan en kan me enorm ergeren aan het laks in 'de bak' gooien van de boodschappen. Zoveel moeite is het toch niet om flessen niet met een rotvaart naar beneden te laten rollen of een pakje koekjes aan de kant te houden? Ik doe echt mijn best om alles er zo snel mogelijk uit te vissen, maar als je een redelijke hoeveelheid boodschappen doet in je eentje valt dat af en toe niet mee.

Toen ik begon achter de kassa was dat in het pre-scan tijdperk (dus gewoon alle prijsjes/codes intypen op de kassa) en was er ook nog geen 'bak': alle boodschappen moesten door ons in het karretje worden gezet (en netjes!!!). Dus het was typen, boodschappen ordenen en ook zelf berekenen hoeveel geld je terug moest geven (en terugtellen :) ). En als het kon daartussen ook nog een geïnteresseerd praatje houden met de klant, want het was een buurtsuper.

Dus als ik een cassierre nu zie (en hoor) zuchten en steunen tijdens het werk snap ik dat echt niet..... Beetje interesse in je werk en de klant kan er toch wel af?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:20

SdaphneS schreef:
Als jij geld wilt verdienen moet je niet vergeten dat de klant jou salaris betaald.
Ik werk ook voor het geld, maar werk met enorm veel plezier en ben betrokken met de klant.

Uiteraard, ik was ook absoluut geen hork achter de kassa. Maar om de verhalen die hier gedeeld worden stom te noemen.
Ik ben inderdaad niet perfect. Er zullen dus dagen geweest zijn dat ik net ietsje minder ad rem was en dan kan het snel overkomen als 'die debiele kassierster' en dat vind ik erg. Je doet gewoon je best. Terugtellen deed ik niet. Waarom? Ik had meer klanten die zuchtend te wachten stonden en 'ja ja ja kom' mompelde, dan klanten die daar zichtbaar tevreden mee waren. Dan maak je een afweging, doe ik het nog of doe ik het niet. Ik deed het niet meer, tenzij bij oudere personen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:23

Ik heb best interesse in mijn werk en de klant hoor, heb er vorige week nog een compliment over gekregen dat ik zoveel leuker ben dan de meeste van mijn collega's *\o/*

Ik laat dan ook niet merken dat sommige klanten mij mateloos irriteren, ik klaag er gewoon achteraf in de kantine over met collega's of via de app met vrienden. Lucht zo lekker op, kun je er daarna weer tegenaan :D

Met die Nix-regel heb ik trouwens nog maar weinig gedoe gehad, maar dat is misschien ook omdat ik niet in het weekend of 's avonds achter de kassa zit, want ik heb de vrijdag- en zaterdagavondmeisjes er wel eens over gehoord. Best sneu, helemaal uitgekafferd worden om zoiets. Als een klant mij dat flikt ben ik niet meer aardig, oud genoeg of niet, als je me uitscheldt krijg je het sowieso al niet meer mee. :evaw:
(En daar is de baas het mee eens.)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:28

Ik heb van mijn zusje begrepen dat ze werken met een tijdslimiet, ze moeten bijvoorbeeld tien producten binnen tien seconden verwerkt hebben (zoiets, weet t niet precies). Ik kan me voorstellen dat er met zo'n systeem makkelijk fouten ontstaan :).

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:49

Ik heb zelf jaren als bijbaan bij de ah gewerkt en heb er echt een bloedhekel aan wanneer er niet terug geteld wordt... het is een zeer kleine moeite, een check voor jezelf en de klant en kost echt niet meer moeite en tijd dan zeggen : met 18 euro 35 terug en het vervolgens in 1 prop op je hand te gooien.
Je leert er zelf ook snel van rekenen en het ook te begrijpen wanneer mensen iets aanbieden erbij te geven. Hoe vaak ik geen schaap achtige blik krijg en dan bedankt wordt.. simpelweg omdat er dan niet meer begrepen wordt wat ze terug moeten geven omdat het schermpje al aangegeven heeft hoeveel er teruggegeven moet worden.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:58

Ik vind het juist persoonlijk irritant als cassieres dat doen.. Dan sta ik daar echt zo van; geef me dat geld nou maar gewoon..
Ach gelukkig is ieder mens anders maar ik doe het zelf ook niet omdat ik geen gezeur wil met mijn baas. Hij wil niet dat ik terugtel? Dan doe ik dat ook niet want ik heb mijn baan erg graag anders kan ik mijn paardje de deur wijzen..