Contract verlenging, wat zijn de regels?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bliver

Re: Contract verlenging, wat zijn de regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 20:54

ok weten we dat ook weer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 08:19

bliver schreef:
loez schreef:
Klopt! Mijn gevoel is wel anders geworden na ik een half jaar gekregen heb. Iedereen en zelfs mijn klanten geven aan dat ik het visitekaartje ben van de zaak.

Maar ik heb nu dus een half jaar gekregen, omdat mijn filiaalleider meer op klanten bezoek moet. Doet hij dit niet dan kan ik gaan.

Dus ik moet eigenlijk zorgen dat hij zijn werk beter ga doen, want anders verlies ik mijn baan.

Ik dacht eigenlijk altijd dat als ze je contract verlengen dit altijd minstens met dezelfde tijd moesten doen en niet korter. Dus omdat je laatste een jaar was dat je nu weer een jaar had moeten hebben en daarna vast

Nee hoor, zoals Brainless al zegt hoeft dat niet. Bij tijdelijke contracten geldt de 3 en 3 regel. Ze mogen je maximaal 3 tijdelijke contracten geven, maar die mogen bij elkaar niet langer dan 3 jaar duren. Dus 1 tijdelijk contract van 3 jaar mag ook, maar dan heb je daarna recht op een contract voor onbepaalde tijd.

Of 3x een contract van een half jaar, dan is daarna het eerstvolgende contract ook voor onbepaalde tijd.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 08:24

TS, zal alleen wel opletten met wat je hier openbaar op internet zet.
Werkgevers zijn tegenwoordig verdomd handig met internet, als hij ziet dat je loopt te klagen over het bedrijf kan je er alsnog uitgekickt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 08:36

Nickyyyy schreef:
TS, zal alleen wel opletten met wat je hier openbaar op internet zet.
Werkgevers zijn tegenwoordig verdomd handig met internet, als hij ziet dat je loopt te klagen over het bedrijf kan je er alsnog uitgekickt worden.

Daar was ik van op de hoogte, ga het even aan laten passen.

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:31

Fijn dat je contract verlengd is Joolien! :) Wel stressy dat je zo lang hebt moeten wachten op het verlossende woord...

Ik heb na 3 keer een jaarcontract geen contract voor onbepaalde tijd gekregen. Heb daarom 3 maanden voor een andere instantie gewerkt en kan per 1 mei weer terug naar mijn oude werkgever. Heel fijn dat ik aan het werk kon blijven en niet de WW in hoefde!

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:34

xEliesx schreef:
Fijn dat je contract verlengd is Joolien! :) Wel stressy dat je zo lang hebt moeten wachten op het verlossende woord...

Ik heb na 3 keer een jaarcontract geen contract voor onbepaalde tijd gekregen. Heb daarom 3 maanden voor een andere instantie gewerkt en kan per 1 mei weer terug naar mijn oude werkgever. Heel fijn dat ik aan het werk kon blijven en niet de WW in hoefde!

Dat is ook flauw zeg. Dus eigenlijk wilde ze je gewoon houden alleen ze willen niet aan een vastcontract vastzitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:41

xEliesx schreef:

Ja, dat is ook een optie. Wel fijn inderdaad dat je niet in de WW hoefde. En als je het naar je zin had bij je oude werkgever is het leuk dat je weer terugkan!

Ik kan me voorstellen dat werkgevers niet zo snel meer een contract voor onbepaalde tijd geven. Misschien als het ontslagrecht straks wat versoepeld wordt, dat het dan wat vaker gebeurt.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:45

En als we weer uit de crisis zijn zal ook helpen :P
Wij geven op het moment ook bijna geen vaste contracten. Het is gewoon te spannend of er voldoende werk blijft voor de mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:47

Kentaro schreef:
En als we weer uit de crisis zijn zal ook helpen

Dat bedoelde ik eigenlijk ook, maar had het er niet bij gezet. Bij ons krijgt er op het moment ook niemand een vast contract. Dus dan worden mensen soms ook voor de keuze gesteld om 3 maanden ergens anders te gaan werken en dan weer terug te komen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 13:16

xEliesx schreef:

Maar dit mag toch eigenlijk niet meer, behalve met tussenpose van minimaal 4 maanden (geloof ik)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 13:22

Yv_ schreef:
xEliesx schreef:

Maar dit mag toch eigenlijk niet meer, behalve met tussenpose van minimaal 4 maanden (geloof ik)?

Volgens mij is het nu nog steeds 3 maanden, maar het kan zijn dat daar wel iets aan gaat veranderen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 13:24

Eigenlijk is het gewoon oplichterij. Zo komen ze overal onderuit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 13:29

bliver schreef:

Ik denk dat je de werkgevers bedoelt en ergens kan ik me je gedachtegang wel voorstellen. Maar neem van mij aan dat een werkgever een "goede, gemotiveerde, deskundige, betrouwbare enz enz werknemer" graag in dienst wil houden hoor. En als de middelen er zijn, zal hij dat ook zeker doen. Maar in deze tijden van crisis en onzekerheid kan ik mij voorstellen dat een werkgever probeert om zoveel mogelijk risico's te vermijden.

En als werknemer ben je in Nederland best wel beschermd.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 13:40

bliver schreef:

Voor bepaalde bedrijven zal dit zeker opgaan.
Maar je kunt het ook van de andere kant bekijken. óf er worden bepaalde contracten niet verlengd, omdat het geld/werk er niet voor is en de rest kan door gaan. Of een bedrijf heeft allemaal vast personeel in dienst, door de te hoge personeelskosten gaat een bedrijf op de fles en sta je allemaal op straat....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 13:44

Kentaro schreef:
bliver schreef:

Voor bepaalde bedrijven zal dit zeker opgaan.
Maar je kunt het ook van de andere kant bekijken. óf er worden bepaalde contracten niet verlengd, omdat het geld/werk er niet voor is en de rest kan door gaan. Of een bedrijf heeft allemaal vast personeel in dienst, door de te hoge personeelskosten gaat een bedrijf op de fles en sta je allemaal op straat....

Eens.
Daar komt bij dat een werkgever natuurlijk allereerst voor zijn eigen boterham aan het werk is.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:33

bliver schreef:

Klopt....ik zit er zelf midden in.
Ze komen overal mee weg........letterlijk :(

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:38

bliver schreef:

Zo kun je het ook zien maar bij een bedrijf moet er nu eenmaal geld binnen komen om te blijven draaien en daar word niet alleen de baas beter van maar ook als werknemer. Het is niet altijd leuk maar werkgevers hebben het ook niet makkelijk met al die regeltjes en contracten.
We hebben allemaal hetzelfde voor ogen en dat is geld in de zak. Alleen denkt iedereen natuurlijk als eerste aan z'n eigen zak en dat geldt voor de werkgever maar ook zeker voor de werknemer.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:43

Ik ben het daar niet met je eens zwartje.
Als je als werknemer trouw bent aan de zaak......je eigen tijd voor hun fijn op gaat vullen omdat je zo begaan bent...... Dan verdient dat best enig respect. En ik kan je vertellen dat dat niet in alle gevallen zo werkt.

Werkgevers schijnen te dom te zijn om zich te beseffen dat een beetje menselijkheid toch echt meer op levert voor hem en zijn bedrijf!!
En geloof me.....ik klets echt niet uit mijn nek ;)

En daarna komen al die regeltjes in zicht.....die bij een beetje respect niet nodig geweest waren.
Dus......wat is daar dan nog aan winst in voor de werkgever of zijn bedrijf??

en ja....ik ben gefrustreerd ja :')

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:46

Als jij een beter aanbod krijgt van werk dan zal 9 van de 10 mensen vertrekken en zijn ze ineens niet zo trouw aan de zaak. Ik snap je echt wel hoor maar ik kan werkgevers ook best begrijpen iedereen kijkt nu eenmaal naar zichzelf.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:50

dan ben ik die ene idiote van die tien denk ik. :')
Nah....het zijn gewoon rottige tijden nu -O-

Maar een bedrijf zoals ik die nu heb leren kennen hoop ik nooit meer tegen te komen........ver onder de gordel en zo laagvloers als maar zijn kan....blegh....

Misschien domme pech maar misschien ook wel de mentaliteit van nu

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 19:57

benzine pomp toch?

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:29

bliver schreef:

Tsja.. zo kun je het ook bekijken :) Helaas heb ik momenteel niet zoveel keus..

Ik ben in deze tijden al superblij dat ik weer terug kan komen. In mijn sector (maatschappelijk werk) is namelijk weinig werk te vinden in Friesland.

Daarbij ben ik er zeker van dat mijn leidinggevende heel blij is met mij. Daar heb ik geen vast contract voor nodig. Over een aantal jaar wordt het ontslagrecht echt wel versoepeld, dan wordt het ook gemakkelijker om een vast contract te krijgen.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 20:57

Een vast contract zegt nu al niet zoveel mee.. Werkgever zegt reorganiseren en dan lig je met je 'vaste' contract ook gewoon op straat :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:04

Ik ben helaas geen uitzondering, collega dr contract loopt ook af op 14 april en heeft nog niks gehoord... Zit fulltime op de verkoop :n

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:54

Joolien schreef:
Ik ben helaas geen uitzondering, collega dr contract loopt ook af op 14 april en heeft nog niks gehoord... Zit fulltime op de verkoop :n

Dan vind ik jouw collega erg passief. Je bent er zelf bij. Je kan beter vragen dan gaan afwachten om vervolgens te horen dat je weg mag. zit je dan ineens zonder werk. Misschien word haar contract gewoon verlengd maar ook dat zou ik tijdig willen weten. Scheelt een hoop onrust in je hoofd