De moeilijkste keuze ooit... - Advies gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:41

Zonder de andere antwoorden gelezen te hebben... kies de opleiding die je graag wilt doen. Hou geen rekening met paarden, vriendjes enz enz, want een opleiding bepaald je leven voor de toekomst en de rest komt later wel weer, hoe moeilijk dat nu ook is.

Dus eerst kiezen welke opleiding, zonder te denken in beperkingen, daarna gaan kijken hoe je de rest op gaat lossen (woonruimte, paard, enz)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:44

Mocht je bij defensie willen ben je al erg laat met beginnen met trainen. de testen zijn behoorlijk zwaar namelijk.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:03

Ik wil niet vervelend zijn hoor.. maar ik zou echt niet de opleiding laten schieten voor je paard.
Waarom moet je hem per se weg doen? Er worden zoveel paarden alleen maar in het weekend gereden of zelfs nog minder.. of je neemt een bijrijder..
Het is misschien niet de meest geweldige optie, maar zo kan je wel allebei hebben.
Als je paard overdag buiten komt, gewoon eten krijgt en gemest wordt dan kan het prima.
Waarom zo zwart-wit? Omdat bokt zo'n hoge eisen stelt? Bokt is wat dat betreft echt geen afspiegeling aan de werkelijkheid en een paard heeft ook een hartstikke leuk leven als hij wat minder gereden wordt hoor..

StableDoor

Re: De moeilijkste keuze ooit... - Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:32

Ik lees hier wat dingen die niet kloppen/kunnen. Bij de bereden politie gaan doe je niet zomaar. Ten eerste nemen ze geen mensen meer aan op de academie, ten tweede moet je eerst jaren straatagent zijn en ten derde nemen ze liever mensen aan die nog niet kunnen rijden (dingen afleren is tenslotte moeilijker dan aanleren).
Waarom ga je niet studeren en naast je studie bij de NATRES? Dat doen wel meer studenten, je verdient er nog wat mee ook. Bovendien is er volgens mij de mogelijkheid (als je defensie heeeel leuk vindt) om op uitzending te gaan. Je doet dan niet onder voor de 'beroeps', want je hebt hetzelfde geleerd.

Carlivb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:39

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:29

@Santos_05: dat is makkelijker gezegd dan gedaan, ik denk namelijk wel gelijk aan hoe ik alles aan moet pakken. Anders vind ik bijvoorbeeld een opleiding die helemaal geweldig is en is het gewoon echt niet mogelijk...

@quera: wie zegt dat ik niet al train? ;)

@spoekie: Ik vind het ontzettend oneerlijk tegenover mijn paard als ik alleen in het weekend eens kom rijden, dan zoek ik nog liever iemand die haar alle aandacht geeft die ze verdient. Waarom ik haar per se weg moet doen? Niet per se, maar met een defensie opleiding is het niet gemakkelijk te combineren. En dat je geen opleiding zou laten schieten voor je paard vind ik ook wel makkelijker gezegd dan gedaan, ik kan me eigenlijk geen leven meer voorstellen zonder m'n paardje

@StableDoor: Dat van die politie academie en "eisen" voor de bereden politie wist ik allemaal al ja, had daar een paar jaar geleden ook al naar gekeken. Maar dat is inderdaad geen optie omdat ze niemand meer toelaten. NATRES? nog nooit van gehoord, zal er is naar kijken!

Citaverde zit hier volgens mij ook "in de buurt", dacht ik in ieder geval...

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 17:15

Het enige wat ik denk, als ik dit zo lees is 'wat heb je het ongelukkig getroffen'. Overal waar je hart naar uitgaat.. is geen of moeilijk werk in te vinden.
Politie neemt niet aan. Defensie kampt met bezuinigingen dus het enige wat je voor hen doet is trainen in Nederland, je grootste uitdaging zal een uitzending zijn áls dat al gebeurd. En hoe groot ook je liefde voor de paardensport, ook dat is af te raden, je gaf zelf alle redenen daarvoor al aan. En fotografie, dat is al helemaal een overgehypte opleiding.

Ik kan dus niet meer dan meegaan met een hoop andere bokkers. Ga er een jaar tussenuit, maar probeer je jaar nuttig te gebruiken. Kijk ook eens naar HBO opleidingen, ga dagen proefstuderen en bezoek open dagen. Doe desnoods cursussen. Maar bovenal, staar je niet blind op de dingen die je hier genoemd hebt.

En vergeet niet, paarden kan altijd hobbymatig, net als lesgeven of bijvoorbeeld jureren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 17:16

Ik ben inderdaad van plan om de paardensport opleiding maar niet te doen, en gewoon de orun te halen.
Verder wil ik er inderdaad een jaartje tussenuit om de rest op een rijtje te zetten en een hoop open-dagen te bezoeken, dat lijkt me gewoon het beste!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 18:56

waar een wil is, is een weg. als je iets echt wil, vind je wel een weg.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 00:24

Anoniem schreef:
De havo is me redelijk makkelijk afgegaan. Buiten paardrijden sport ik niet, maar ik ga wel elke dag om de fiets naar mijn paard toe en rij haar meestal 4x per week ivm haar jonge leeftijd.

Hier zeg je zelf dat je niet traint. En alleen met elke dag op de fiets en paardrijden ga je t niet redden. :)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 00:45

Wat ik vooral raar vind, waarom je niet eerst gewoon kijkt of het iets is en of het niet te combineren valt...

Ik werkte 24 uur naast mijn studie, had een zaterdagsbaantje en was nog bijna dagelijks bij mijn verzorgpaard te vinden toen ik net ging studeren... Fulltime studie... Terwijl ik om me heen hoorde dat mensen nergens meer tijd voor hadden en een zaterdagsbaantje al zwaar vonden erbij :S

Het ene sluit het andere niet uit... Maarja.. zo zie ik het dan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 08:28

quera schreef:
Anoniem schreef:
De havo is me redelijk makkelijk afgegaan. Buiten paardrijden sport ik niet, maar ik ga wel elke dag om de fiets naar mijn paard toe en rij haar meestal 4x per week ivm haar jonge leeftijd.

Hier zeg je zelf dat je niet traint. En alleen met elke dag op de fiets en paardrijden ga je t niet redden. :)

Oh ik train wel, sportschool en hardlopen, maar dacht dat ze met deze vraag meer bedoelde of ik nog een andere sport doe (zoals bijvoorbeeld hockey) ;)

Lianne86 schreef:
Wat ik vooral raar vind, waarom je niet eerst gewoon kijkt of het iets is en of het niet te combineren valt...

Ik werkte 24 uur naast mijn studie, had een zaterdagsbaantje en was nog bijna dagelijks bij mijn verzorgpaard te vinden toen ik net ging studeren... Fulltime studie... Terwijl ik om me heen hoorde dat mensen nergens meer tijd voor hadden en een zaterdagsbaantje al zwaar vonden erbij :S

Het ene sluit het andere niet uit... Maarja.. zo zie ik het dan ;)

ja bent niet de eerste die dit zegt, maar ik zeg ook nergens dat een studie en paard (en werk) niet te combineren zijn ;) maar met een defensie opleiding ben je veel weg, en het paard staat er dan maar, dat lijkt mij heel lastig, omdat je ook niet savonds laat terug bent ofzo, nee, je komt helemaal niet terug.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:34

Het licht er maar helemaal aan hoe je paard is gehuisvest. Is dat full pension met paddock of weidegang met maatjes, dan is het helemaal geen probleem om voor langere tijd weg te zijn. Je zoekt een bijrijder voor 3x per week en klaar ben je. Is dat op een doe-het-zelf-stal dan zal het wat lastiger zijn omdat iemand helemaal voor jouw paard moet gaan zorgen als jij weg bent, maar ook dat is te overzien. Ik zou voorlopig het paard maar lekker houden, een leuke opleiding uitzoeken en vervolgens zien hoe het loopt.

Juist als je bij defensie wilt gaan werken moet je in oplossingen denken, niet in problemen ...

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 18:35

Nog even over het deel bereden politie. Inderdaad zijn er nu geen vacatures beschikbaar, maar dat wil niet zeggen dat die er helemaal niet meer komen. Echter zal eerst de reorganisatie plaats moeten vinden en iedereen weer op zijn plek zitten, alvorens er nieuwe mensen worden aangenomen. Maar, wat al meerdere mensen aanhalen, de politie moet je niet kiezen omdat je bij de beredenen wil. Dat is maar zo'n kleine groep, dat de kans dat je daarbij komt vrij klein is. Uiteraard, waar een wil is, is een weg. Maar er zit eerst nog een aantal jaar opleiding aan vast én vervolgens zul je eerst straatervaring op moeten gaan doen. Als je dat allemaal alleen maar doet omdat je uiteindelijk bij de beredenen wil komen, weet ik niet of je het wel gaat redden. Want de opleiding vraagt op sommige momenten veel van je.

Ook ik zou eerst eens gaan kijken naar iets wat jíj wil en leuk vind en dat even los zien van eventuele beperkingen zoals bijvoorbeeld je paard. Er is altijd wel een mouw aan te passen. Maar probeer te kijken in mogelijkheden in plaats van in onmogelijkheden.

Oh ja, en je zult de eerste niet zijn die een opleiding doet en vervolgens na 10 jaar toch iets heel anders wilt gaan doen. Dat is geen schande hoor. Je verandert nou eenmaal, waardoor keuzes die je ooit gemaakt hebt, gewoon niet meer zo goed blijken te passen. Ik ben inmiddels 28 en doe ook weer een opleiding. De leeftijd bij ons varieert van 19 tot 50. Geen enkel probleem dus.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 22:58

Ik werk bij defensie (sinds maart 2010) en heb 2 paarden :D

Mocht je wat willen weten, vraag het gerust :)

Heb niet alles helemaal doorgelezen, dus als je wat gerichte vragen hebt kan ik ze wat makkelijker beantwoorden :)

Daarnaast hebben we in t harde en Amersfoort ook paarden, waar je ook je eigen paard kan stallen tegen een lager tarief.

Soms ben je wel wat meer weg, maar je verdient dan ook een stuk meer :D zeker als je je paard stalt op 1 van de 2 locaties hebben ze daar begrip voor en zorgen ze uiteraard voor je paard. Eventueel kunnen ze ook gereden worden dacht ik

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 23:17

Als havo makkelijk is gegaan, waarom dan niet doorgaan naar het vwo, kan je de keuze voor een studie uitstellen

Verder: ga na veel open dagen als je een tussenfase neemt, ook van studies waarvan je van te voren zou denken dat het niets is. Ik dacht bijv dat rechten saai zou zijn, maar het is zo leuk en zo afwisselend. Ben blij dat ik na mijn havo ben gaan doen, door gegaan naar de uni en nu een hele leuke afwisselende baan heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:18

@Maflinger_S: Ik sta op een doe-het-zelf stal, dus dat maakt het allemaal net iets moeilijker ja.. Ik wil ook niet zo zeer in problemen denken, maar ik wil wel goed erover na denken, en niet beginnen aan iets wat eigenlijk niet "mogelijk" is en ik dan dus overhaaste beslissingen moet gaan maken omdat ik in de problemen kom als ik het allemaal niet red.

@Liesss_: Jij zegt dat je er nu werkt, hoe ging het met je paarden tijdens je opleiding?

@Douraque: Ik zie het nut niet van vwo gaan doen als ik toch niet naar de universiteit ga, dat is iets wat ik wel zeker weet. Ik wil niet nog langer op school zitten en dingen blijven doen die ik niet leuk vind (zoals bepaalde vakken)

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:33

Hoi, als ik jou verhaal lees (OP heb niet heel veel andere reacties gelezen) herken ik mezelf ontzettend in jou.

2 jaar geleden ben ik in september met hbo paardensport in deurne begonnnen. Afgelopen oktober ben ik ermee gestopt omdat het niets werd, ik voelde me er niet goed meer bij. Nu werk ik sinds oktober en heb ik alles op een rijtje kunnen zetten. 2 jaar geleden had ik nog niet genoeg 'levenservaring' om een goede studiekeuze te kunnen maken. Nu kan ik dat wel en ga vanaf september weer studeren!

Ik raad je sterk aan een jaartje ertussen uit te gaan. Ga lekker werken met je paardje trainen en je rustig oriënteren op een studiekeuze! En denk vooral aan wat voor baan je later wil, ik heb me destijds blind gestaard op de studie, terwijl ik het uiteindelijke werk niet wilde doen.

Succes :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:37

@chantalboes: dat lijkt mij ook een goed idee, ik heb ook niet genoeg levenservaring zoals jij zegt om een 'goede' keuze te maken nu!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:39

Dat 'te oud zijn' op een mbo opleiding is trouwens onzin. In mijn klas ben ik als bijna 17jarige de (op één na) jongste, het grootste deel is 18 en 21, wat uitschieters van 24 en 26 jaar.

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:42

Hou er rekening mee dat ze flink aan het bezuinigen zijn bij defensie.
je krijgt maar een contract van 8 jaar ,daarna als je niet door groeit in je functie wordt je de deur van de poort weer vriendelijk verwezen.
sport testen zijn helemaal niet zo zwaar hoor.
voor de toelating moet je 1900 meter binnen 12 min lopen. voor de vrouw 10 push ups en 20 sit ups.
Het heeft een hoop voordelen ,maar tegenwoordig alleen maar meer nadelen.
Ik zou als ik jou was dan eerder gaan voor de politie.
krijg je teminste een vast contract en heb je meer zekerheid.
Bij defensie blijf je bijna je hele carriere onzeker of je eruit vliegt of niet.
als je meer wilt weten vwb defensie kan je me altijd een pb sturen.

smiley91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:01

Tijdens mijn studie aan de uni reed ik mijn paarden en bracht ze uit in de sport en had een bijbaan. Dus het is geheel niet onmogelijk om eea te combineren. Waar een wil is...
En wat betreft VWO, je geeft aan dat je daar het nu niet van inziet als je niet naar de uni wilt. Maar als ik kijk naar mijn eigen aanname beleid en van mijn collega's is dat toch wel het geval. Ik ben eerder geneigd HBO-ers met een VWO achtergrond op gesprek te laten komen dan HBO-ers met een Havo achtergrond. Puur omdat ik in het verleden heb gemerkt dat gemiddeld genomen deze succesvoller zijn in de functies. dus het voegt wel degelijk wat toe in een competitieve arbeidsmarkt