'Contactloos' Betalen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:24

Het geld rolt toch al snel. Even wat bedenktijd, is niets mis mee ;)

_Snow_White

Re: 'Contactloos' Betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:20

Een ding waar ik mij in deze discussie een beetje aan stoor is de negativiteit voor de ING.
Dit systeem is al ruim een jaar in gebruik in Noord-Amerika bij verschillende banken en ook creditcard maatschappijen zoals MasterCard en Visa.
De ING heeft in dit geval gewoon de kat uit de boom gekeken en gezien dat dit systeem ergens anders al positieve reacties heeft opgeleverd.
Hierdoor hebben zij minder experimenteel risico, sinds dat andere banken dit al uitgeprobeerd hebben

Vanuit mijn perspectief lijkt dit juist een goede zet vanuit de ING en niet gewoon een keuze voor gebruiksgemak ten koste van veiligheid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 22:32

_Snow_White schreef:
Dit systeem is al ruim een jaar in gebruik in Noord-Amerika bij verschillende banken en ook creditcard maatschappijen zoals MasterCard en Visa.

Het is, vind ik, werkelijk waar absurd dat we in deze tijd nog bizar dure en onveilige methoden zoals creditcards blijven gebruiken.

Ik verzet me dan ook niet alleen tegen de ING, en zelfs niet alleen tegen het contactloos betalen, maar vooral ook tegen de toename van onveilige betaalmiddelen zonder goed na te denken over de risico's. En dat nadenken is niet iets dat alleen achter de schermen bij de banken moet gebeuren, dat moeten we allemaal doen - wat zijn de implicaties, welke onvoorziene nadelen kan het hebben, en willen we dat als maatschappij?

(Daarbij, 'maar' 25 euro kan toch tot aanzienlijke problemen leiden als je nauwelijks rondkomt, en door dit soort geintjes ineens te maken krijgt met een waterval aan administratiekosten en incassoboetes. Plus dat het als het gekraakt wordt of misbruikt, veel geld oplevert voor het criminele circuit, iets wat ik zelf geen goed idee vind.)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:10

@Shadow0
Niemand is verplicht een CC te gebruiken en tegenwoordig heb je alsnog (regelmatig) je pincode nodig bij gebruik.
Contactloos betalen is ook niet verplicht en je kan altijd nog contant betalen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:18

Brainless schreef:
Niemand is verplicht een CC te gebruiken en tegenwoordig heb je alsnog (regelmatig) je pincode nodig bij gebruik.

Dat is in elk geval zeker niet de praktijk: er zijn veel zaken onmogelijk zonder CC, vooral internationale betalingen zijn zonder CC niet mogelijk. Juridisch verplicht ben je niet, praktisch gezien kun je in een aantal situaties echt niet zonder.

Citaat:
Contactloos betalen is ook niet verplicht en je kan altijd nog contant betalen.
Het gaat er niet om of het verplicht is maar dat mensen deze functie ongevraagd krijgen zonder dat de risico's werkelijk helder zijn. Een verkeerde zaak, maar tekenend voor de manier waarop we met dat soort zaken omgaan: vrij onzorgvuldig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:52

Voor internationale betalingen kun je een prepaid cc nemen.
Daar kun je direct het bedrag opzetten wat je nodig hebt voor je betaling.

Geld in je portemonnee ben je ook kwijt als je heb verlies/gestolen wordt, net zoals geld op je chipknip.
Op de site van de ING wijden ze (vind ik) voldoende uit over de mogelijkheden van het contactloos betalen en ook hoe en wanneer je recht hebt op vergoeding (bij diefstal).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:40

Er staat anders niets over vergoeding bij misbruik van contactloos betalen zonder dat je pas gestolen is. En ook niets over het risico van per ongeluk betalen omdat je ergens tegenaan komt.

(De prepaid cc lost alleen het probleem van per ongeluk in de schulden raken op. Onveilig is het nog steeds zolang er saldo op staat, ze worden slecht geaccepteerd en ze zijn gruwelijk duur. Het is overduidelijk dat het CC-systeem in stand wordt gehouden omdat het zeer lucratief is voor de financiele instellingen erachter - de techniek biedt talloze mogelijkheden om betalen beter, veiliger en goedkoper te maken.)

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:46

Ik vind het een systeem van lik mn vestje...
Als ik mijn pinpas kwijt ben, dan kan iedereen mijn pinpas tot 25 gebruiken (per keer of per dag geen idee, stond niet in mn melding op de ING app).

Daarbij zijn er genoeg devices die geld van je pinpas af kan trekken zonder dat je het door heb.
Bv iemand die langs me loopt en een aparaat langs mn broekzak haalt of tas, dan HOP weg 25,-

Ik snap dit niet hoor... je zou juist innovaties verwachten die alles veiliger maken maar nee hoor, laten we alles alleen makkelijker maken en de veiligheid maar vergeten :S

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:52

Hoezo worden prepaid cc slecht geaccepteerd?
Je hebt zowel prepaid kaarten van visa als mastercard, de meest geaccepteerde kaarten ter wereld.
Daarnaast kun je er direct geld op zetten, dus op het moment dat je wat wilt kopen stort je er geld op en betaal je direct.
En wat is duur... 10E per jaar, vind ik meevallen.

Per ongeluk betalen is moeilijk met contactloos betalen, omdat je hem dan per ongeluk toevallig zelf ergens tegenaan moet houden. Door de portemonnee heen (zelfs door een hoesje heen) doet hij het niet.
De kans is groter dat je geld uit je portemonnee laat vallen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:57

MissChrys schreef:
Daarbij zijn er genoeg devices die geld van je pinpas af kan trekken zonder dat je het door heb.
Bv iemand die langs me loopt en een aparaat langs mn broekzak haalt of tas, dan HOP weg 25,-

Dat kan niet, je moet het pasje zelf, kaal tegen het apparaat aan houden.

Citaat:
Kan ik onbeperkt contactloos betalen?

Nee, u kunt niet onbeperkt contactloos betalen, dit wordt namelijk beperkt door limieten. Bedragen tot en met € 25 kunt u contactloos betalen zonder pincode. Daarnaast geldt er een maximaal bedrag dat u achtereenvolgens contactloos kunt betalen: € 50.

Voorbeeld
U bent in de supermarkt en doet een paar kleine boodschappen voor € 12. U betaalt zonder pincode. Vervolgens koopt u in de binnenstad een sjaal van € 24, ook zonder pincode. De volgende dag koopt u kaartjes voor de film voor € 16. Als u de Betaalpas dan tegen de betaalautomaat houdt, wordt er om uw pincode gevraagd. De uitgaven van € 12, € 24 en € 16 bedragen samen € 52 en overschrijden zo het maximum van € 50,-. Na een betaling met uw pincode kunt u weer contactloos betalen.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:59

Brainless schreef:
MissChrys schreef:

Dat kan niet, je moet het pasje zelf, kaal tegen het apparaat aan houden.

Dat kan dus wel, vandaar dat er speciale hoesjes zijn voor pasjes die dit soort dingen tegen gaan...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:02

MissChrys schreef:
Dat kan dus wel, vandaar dat er speciale hoesjes zijn voor pasjes die dit soort dingen tegen gaan...

Bron?

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:06

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:08

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:14

Brainless schreef:
En wat is duur... 10E per jaar, vind ik meevallen.

Tsja, daar scheiden onze wegen definitief. Ik vind 10E per jaar extra voor iets wat technologisch al prima zou kunnen via de normale wegen gewoon volslagen onzin. Dat Visa dat toejuicht, dat snap ik wel, maar het belang van klanten staat zeker niet voorop.

Citaat:
Per ongeluk betalen is moeilijk met contactloos betalen, omdat je hem dan per ongeluk toevallig zelf ergens tegenaan moet houden. Door de portemonnee heen (zelfs door een hoesje heen) doet hij het niet.

Dat is niet een restrictie van de kaart, maar van de apparatuur. Bouw een sterkere zender en je kunt op grotere afstand iets gedaan krijgen, en ook prima door materiaal heen (behalve metaal en ander geleidend materiaal, daar kunnen radiosignalen niet doorheen.)
In de praktijk zal dat zeker betekenen dat vooral zo'n miezerig plastic hoesje geen garantie biedt: om niet constant storingen te krijgen zal de zender beslist ruim genoeg worden ingesteld dat die halve milimeter het verschil niet maakt.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:23

Citaat:

Dat is niet een restrictie van de kaart, maar van de apparatuur. Bouw een sterkere zender en je kunt op grotere afstand iets gedaan krijgen, en ook prima door materiaal heen (behalve metaal en ander geleidend materiaal, daar kunnen radiosignalen niet doorheen.)
In de praktijk zal dat zeker betekenen dat vooral zo'n miezerig plastic hoesje geen garantie biedt: om niet constant storingen te krijgen zal de zender beslist ruim genoeg worden ingesteld dat die halve milimeter het verschil niet maakt.

Precies!
dat is dus wat ik ook probeer te vertellen....
en of het dus kan!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:25

Maar je hoeft er geen gebruik van te maken.
Als jezelf het risico te groot vindt ben je vrij contant te betalen.

Vroeger betaalde je al meer voor je betaalrekening, en dat terwijl nu de meeste standaard rekeningen gratis zijn geworden (omdat je oa geen bankafschriften meer hoeft te ontvangen).
Ook kon je vroeger zo met elke "gevonden" pas geld ophalen in de bank (ja, zelfs zonder id).
Geld stelen (op welke manier dan ook) is van elke tijd en dat zal ook zo blijven.
Geen enkele beveiliging is 100% veilig en zal altijd te kraken zijn.

En betalen zul je toch moeten, ontwikkelingen en onderhoud kosten nu eenmaal geld (en ja ook het risico wordt indirect betaald door de gebruikers).

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:26

Citaat:

Nou daar ben ik het niet mee eens...
Ik zal toch ook moeten pinnen voordat ik met contact geld kan betalen toch?
En daarbij ben ik er niet van gediend dat een bank op deze manier voor mij beslist of ik cash of met pin betaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:31

Het risico was toch sowieso voor de bank?

Dat stond iig in die melding van ing, dat je bij een gestolen pas het geld terug krijgt van ing.

edit:
Wat kan er gebeuren als mijn pas wordt gestolen?
Bent u uw pas verloren of is deze gestolen? Neem dan direct contact op met de ING via 020 22 888 00 (vanuit het buitenland +31 20 22 888 00) dan blokkeren wij direct uw Betaalpas. Het maximale bedrag dat achtereenvolgens zonder pincode contactloos kan worden betaald is € 50. Is uw Betaalpas na verlies of diefstal door iemand anders gebruikt voor contactloos betalen zonder pincode? Dan vergoeden wij u het bedrag dat door deze betalingen is afgeboekt. Hiervoor heeft u geen eigen risico. Alleen in bijzondere gevallen vergoeden wij niet. Bijvoorbeeld als u weet dat u de Betaalpas kwijt bent, maar deze niet direct laat blokkeren. Of als u kon weten dat uw Betaalpas voor frauduleuze handelingen gebruikt zou worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:34

Brainless schreef:

Denkfout: het contant betalen heft het risico niet op. De manier om het risico te voorkomen is om het uit te schakelen op de pas of rekening.

Citaat:
Vroeger betaalde je al meer voor je betaalrekening, en dat terwijl nu de meeste standaard rekeningen gratis zijn geworden (omdat je oa geen bankafschriften meer hoeft te ontvangen).

De meeste rekeningen zijn helemaal niet gratis!
Zie http://www.vanbetaalrekeningveranderen.nl/ -> kosten per jaar.
(En dat nog afgezien van het feit dat je over het algemeen geen rente krijgt op je saldo, en dat overboekingen vaak een dag bij de bank liggen.)

Citaat:
Ook kon je vroeger zo met elke "gevonden" pas geld ophalen in de bank (ja, zelfs zonder id).
Geld stelen (op welke manier dan ook) is van elke tijd en dat zal ook zo blijven.
Geen enkele beveiliging is 100% veilig en zal altijd te kraken zijn.

En dus hoef je geen afweging meer te maken over hoe onveilig iets is? Omdat geld toch altijd vervalst wordt kunnen we alle veiligheidskenmerken op briefjes ook weer afschaffen? En we geven iedereen gewoon pincode 1111?

Zo werkt dat natuurlijk niet. Juist omdat het een glijdende schaal is, tussen heel onveilig en behoorlijk veilig, moet je steeds de afweging maken tussen wat aanvaardbaar is en wat niet. Suffe cliches als 'niets is 100% veilig' oplepelen is niet een beargumenteerde afweging maken.

Nini_roosje: dat risico rekent de bank uiteraard wel weer door aan z'n klanten: oa aan jou dus. Daarnaast heeft de bank het over vergoeding bij diefstal, maar niets over skimming zonder diefstal.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:35

MissChrys schreef:
Citaat:

Nou daar ben ik het niet mee eens...
Ik zal toch ook moeten pinnen voordat ik met contact geld kan betalen toch?
En daarbij ben ik er niet van gediend dat een bank op deze manier voor mij beslist of ik cash of met pin betaal.

Je kan 1x per week geld halen uit de muur (met je pincode) of met je id aan de balie en daarna je pasje thuis opbergen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:39

Shadow0 schreef:
De ING kijkt in eerste instantie of het voor hen niet teveel nadeel oplevert. Veiligheid is niet altijd de hoogste prioriteit.
(Bv een quote van een beveiligingsexpert: "ING moet een afweging maken tussen beveiliging en gebruikersgemak. En ING heeft vaak de neiging om voor gemak te kiezen" http://nos.nl/artikel/227390-internetba ... dicht.html
Ging daar niet over betalen op afstand, maar geeft wel aan dat ING zeker niet altijd kiest voor de veiligste optie.)

Geldt trouwens ook voor een aantal andere situaties: bepaalde onveiligheden worden geaccepteerd, en als blijkt dat het een te groot risico wordt, kan de vergoeding ervan onder druk komen te staan.

Zelf zie ik wel mogelijkheden voor misbruik, vooral in volle spitstrams/treinen/bussen.

Dit dus, zal het ook zeker niet gaan gebruiken/activeren. Zou dan overigens ook eerst een nieuwe bankpas moeten halen.
Dit hele swipe systeem is er sowieso alleen voor het gemak, en instanties als de belastingdienst, want er zal verwacht worden dat winkels/fastfoodrest. etc meer zullen verkopen en dus meer btw afdragen.
Dit hele systeem is daar gewoon ordinair voor bedoelt.
Hetzelfde geld voor het met je telefoon kunnen betalen (wat ik persoonlijk dan wel weer een stuk veiliger vind dan dat swipe aangezien je moet inloggen en dus een code moet invoeren); tuurlijk handig hoor dat je toch even iets kunt kopen terwijl je je pinpas vergeten bent. Maar ook dit is puur om jou als consument tot consumeren te bewegen, niks meer en niks minder.
Dus ja; ik persoonlijk vind het nogal een ordinaire manier van mensen tot kopen kopen kopen aan te zetten.

Want DAT is DE achterliggende reden, niet dat jij als consument makkelijk en snel kunt betalen. Dat is namelijk een mooie bijkomstigheid die de consument wel over de streep trekt.

Als ik kijk naar hoe goed zoiets 'handigs' als digid beveiligd is, hoef ik niet lang na te denken over wat ze wat mij betreft met dit hele gebeuren mogen doen; de prullenbak in ermee.

Die 50 euro en dan pin in moeten voeren is ook gewoon schijnveiligheid. Zoals iemand eerder al zei: voor veel mensen is 50 euro een heleboel geld....en dan niet alleen om te verliezen, maar ook om te 'krijgen' .
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 06-03-14 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:40

@Shadow0
Er zal altijd een afweging gemaakt moeten worden tussen de kosten.
Wat kost het om iets meer veiliger te maken (want 100% kan gewoon niet) en de kosten wat dit geeft.

Betaal je het geld uit aan de mensen die geld kwijtraken, of aan onderzoek en ontwikkeling (het veiliger maken).
Van het laatste weet je niet hoeveel veiliger het wordt en of er alsnog weer een manier wordt gevonden om geld af te troggelen en dan kan het zijn dat ze onder de streep daarna een stuk duurder uit zijn.
En het klopt dus dat ze sommige lekken laten zitten en de mensen maar hun geld terug betalen omdat het dichten van een lek misschien meer gaat kosten dan het opbrengt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:42

Mensen je bent dat geld niet kwijt!! bij verlies

Dat risico ligt bij de bank niet bij de gebruiker!!!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:44

Anoniem schreef:
Mensen je bent dat geld niet kwijt!! bij verlies

Dat risico ligt bij de bank niet bij de gebruiker!!!!

En waar betaald de bank het van?