Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
_Snow_White schreef:Dit systeem is al ruim een jaar in gebruik in Noord-Amerika bij verschillende banken en ook creditcard maatschappijen zoals MasterCard en Visa.
Brainless schreef:Niemand is verplicht een CC te gebruiken en tegenwoordig heb je alsnog (regelmatig) je pincode nodig bij gebruik.
Het gaat er niet om of het verplicht is maar dat mensen deze functie ongevraagd krijgen zonder dat de risico's werkelijk helder zijn. Een verkeerde zaak, maar tekenend voor de manier waarop we met dat soort zaken omgaan: vrij onzorgvuldig.Citaat:Contactloos betalen is ook niet verplicht en je kan altijd nog contant betalen.
MissChrys schreef:Daarbij zijn er genoeg devices die geld van je pinpas af kan trekken zonder dat je het door heb.
Bv iemand die langs me loopt en een aparaat langs mn broekzak haalt of tas, dan HOP weg 25,-
Citaat:Kan ik onbeperkt contactloos betalen?
Nee, u kunt niet onbeperkt contactloos betalen, dit wordt namelijk beperkt door limieten. Bedragen tot en met € 25 kunt u contactloos betalen zonder pincode. Daarnaast geldt er een maximaal bedrag dat u achtereenvolgens contactloos kunt betalen: € 50.
Voorbeeld
U bent in de supermarkt en doet een paar kleine boodschappen voor € 12. U betaalt zonder pincode. Vervolgens koopt u in de binnenstad een sjaal van € 24, ook zonder pincode. De volgende dag koopt u kaartjes voor de film voor € 16. Als u de Betaalpas dan tegen de betaalautomaat houdt, wordt er om uw pincode gevraagd. De uitgaven van € 12, € 24 en € 16 bedragen samen € 52 en overschrijden zo het maximum van € 50,-. Na een betaling met uw pincode kunt u weer contactloos betalen.
Brainless schreef:MissChrys schreef:Daarbij zijn er genoeg devices die geld van je pinpas af kan trekken zonder dat je het door heb.
Bv iemand die langs me loopt en een aparaat langs mn broekzak haalt of tas, dan HOP weg 25,-
Dat kan niet, je moet het pasje zelf, kaal tegen het apparaat aan houden.

Brainless schreef:En wat is duur... 10E per jaar, vind ik meevallen.
Citaat:Per ongeluk betalen is moeilijk met contactloos betalen, omdat je hem dan per ongeluk toevallig zelf ergens tegenaan moet houden. Door de portemonnee heen (zelfs door een hoesje heen) doet hij het niet.
Citaat:Per ongeluk betalen is moeilijk met contactloos betalen, omdat je hem dan per ongeluk toevallig zelf ergens tegenaan moet houden. Door de portemonnee heen (zelfs door een hoesje heen) doet hij het niet.
Dat is niet een restrictie van de kaart, maar van de apparatuur. Bouw een sterkere zender en je kunt op grotere afstand iets gedaan krijgen, en ook prima door materiaal heen (behalve metaal en ander geleidend materiaal, daar kunnen radiosignalen niet doorheen.)
In de praktijk zal dat zeker betekenen dat vooral zo'n miezerig plastic hoesje geen garantie biedt: om niet constant storingen te krijgen zal de zender beslist ruim genoeg worden ingesteld dat die halve milimeter het verschil niet maakt.
Citaat:Maar je hoeft er geen gebruik van te maken.
Als jezelf het risico te groot vindt ben je vrij contant te betalen.
Brainless schreef:Maar je hoeft er geen gebruik van te maken.
Citaat:Vroeger betaalde je al meer voor je betaalrekening, en dat terwijl nu de meeste standaard rekeningen gratis zijn geworden (omdat je oa geen bankafschriften meer hoeft te ontvangen).
Citaat:Ook kon je vroeger zo met elke "gevonden" pas geld ophalen in de bank (ja, zelfs zonder id).
Geld stelen (op welke manier dan ook) is van elke tijd en dat zal ook zo blijven.
Geen enkele beveiliging is 100% veilig en zal altijd te kraken zijn.
MissChrys schreef:Citaat:Maar je hoeft er geen gebruik van te maken.
Nou daar ben ik het niet mee eens...
Ik zal toch ook moeten pinnen voordat ik met contact geld kan betalen toch?
En daarbij ben ik er niet van gediend dat een bank op deze manier voor mij beslist of ik cash of met pin betaal.
Shadow0 schreef:De ING kijkt in eerste instantie of het voor hen niet teveel nadeel oplevert. Veiligheid is niet altijd de hoogste prioriteit.
(Bv een quote van een beveiligingsexpert: "ING moet een afweging maken tussen beveiliging en gebruikersgemak. En ING heeft vaak de neiging om voor gemak te kiezen" http://nos.nl/artikel/227390-internetba ... dicht.html
Ging daar niet over betalen op afstand, maar geeft wel aan dat ING zeker niet altijd kiest voor de veiligste optie.)
Geldt trouwens ook voor een aantal andere situaties: bepaalde onveiligheden worden geaccepteerd, en als blijkt dat het een te groot risico wordt, kan de vergoeding ervan onder druk komen te staan.
Zelf zie ik wel mogelijkheden voor misbruik, vooral in volle spitstrams/treinen/bussen.