Zorgverzekering in 2015 met 20% omhoog wat vindt bokt ervan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:52

Liezel1 schreef:
Je overuren nu niet betaald krijgen is behoud van je baan op de langere termijn in deze financiëel moeilijke tijd. Het alternatief is alles uitbetaald krijgen en over 3 maanden op straat staan, omdat je werkgever failliet is. Wat heb je liever?

Volgens mij zijn er niet veel werkgevers die het door zo'n tijdelijke maatregel redden. Meestal is het: met overuren uitbetaald over 4 maanden op straat staan, of anders met 3. Als een werkgever z'n verplichtingen niet meer na kan komen dan is een faillissement volgens mij in de meeste gevallen een kwestie van tijd.

Reden waarom ik mensen aan zou raden om niet te snel akkoord te gaan met zulke lapmiddelen. (En al helemaal niet als het gevolgen heeft voor je ww, zoals akkoord gaan met minder salaris.)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:53

20%, JEETJE

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:58

Het is goed gegaan tot de euro kwam en ga niet vertellen dat het aan de oudjes ligt want die hebben juist opgebouwd waar wij nu van profiteren.
Die hebben zich vroeger het rambam gewerkt en hadden niet veel luxe.

Als iedereen even terug denkt aan de komst van de euro en wat er daarna gebeurde geld pompen in Europa( wat een bodemloze put was ) en zo kan ik er nog een paar opnoemen dan weet iedereen toch de rede.

Liezel1* Dit heet profiteren en uitbuiten van de werknemers daar is een bond voor waar je lid van kunt worden.
Ik heb er in het verleden een paar keer een beroep op gedaan en die hebben mij prima geholpen.
Daar hoef je zelf niets voor te doen zij regelen alles.
Als iedereen maar angstig gaat toegeven aan de werkgever dan blijft dit gewoon in stand en dan ben je niet de dupe maar is het eigen schuld.
jij bent degene die zich in de vingers snijd of je nu ontslagen word of niet.

Ik ben mijn hele leven al een vechter geweest en heb nu nog heb nog steeds werk ik geef nooit op.
Ook al ben je in vaste dienst het is tegenwoordig heel makkelijk om van je personeel af te komen.

Nessah

Re: Zorgverzekering in 2015 met 20% omhoog wat vindt bokt ervan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:09

20% dus €16,50 per maand. Ik vind het persoonlijk niet zo schokkend, maar ik snap als dat voor een ander wel veel geld is. Maar wanneer je even iets verder kijkt... zie je dat het nog niet vast staat, daarnaast wanneer dit wel wordt doorgevoerd wordt de zorgtoeslag er op aangepast ;) Oftewel, voor mensen met een lager inkomen daar gaat de zorgtoeslag voor omhoog. ( zie zorgwijzer)

mensen wees eens blij met het land waarin je woont. Ik heb ook zo vaak heel krap gezeten, maar wanneer ik een ongeluk krijg weet ik dat ik wel geholpen word.

Ik ben zelf begonnen met zo ongeveer het laagste onderwijs wat bestaat en studeer nu bijna af aan het HBO. Zo lang je maar doorzet en alles opzij zet, kan iedereen het. Ik heb de keuze genomen om op mijn 16e-20ste niet elk weekend te gaan stappen en shoppen etc maar om naar school te gaan en bijbaantjes te hebben. Waardoor ik nu tijdens mijn hbo opleiding pas vrijheid heb. Ik ben inmiddels bijna 27 en studeer af wanneer ik 28 ben, maar dan wel vanaf het vbo tot hbo :) Waar een wil is..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:13

lady62 schreef:
Onzin ook de werkgever moet zich houden aan regels daar is een bond voor.
Je wilt toch niet zeggen dat je niet voor je eigen belangen opkomt uit angst je baan te verliezen.

En vaak (bij wat betere banen) zit overwerk gewoon bij het salaris in.
Dit mag wettelijk ook zo geregeld worden (en ja dat vinden de CNV en FNV ook).

Mijn man werkt ook vaak 50-60 uur in de week, is 11-12 uur per dag van huis en in het weekend maakt hij nog vaak wat "even" af (of iets werkend) zodat men maandag weer verder kunnen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:21

Dan staat dat toch in je contract en is er een maximum aan tijd extra werk zit bij het salaris.
Dan kun je toch ook niet zeggen dat je overwerk niet word uitbetaald maar heb je er zelf toch voor getekend of zie ik het fout?
Laatst bijgewerkt door lady62 op 04-03-14 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:25

Dat wilde ik net zeggen Brainless! Bij mijn vriend is het ook gewoon inclusief. Dus die is iedere dag ca. 14 uur van huis (dat is incl. 2 uur reistijd) en ieder weekend werkt hij minstens 1 dag op kantoor en een halve dag thuis. En hij is heus niet de enige "gek". In mijn contract staat ook hoeveel overwerk is inbegrepen bij het loon.

@Lady62, nee hoor bij een jurist, fiscalist, notaris etc. staat echt niet hoeveel uurtjes je "moet/mag" werken voor het geld.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:28

Selka schreef:
Dat wilde ik net zeggen Brainless! Bij mijn vriend is het ook gewoon inclusief. Dus die is iedere dag ca. 14 uur van huis (dat is incl. 2 uur reistijd) en ieder weekend werkt hij minstens 1 dag op kantoor en een halve dag thuis. En hij is heus niet de enige "gek". In mijn contract staat ook hoeveel overwerk is inbegrepen bij het loon.

@Lady62, nee hoor bij een jurist, fiscalist, notaris etc. staat echt niet hoeveel uurtjes je "moet/mag" werken voor het geld.

Hier ontgaat mij even iets.
Hebben we het hier ook over een hoger salaris of gewoon het minimum.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:35

Nee een hoger salaris. Ik kreeg uit Liezel haar voorbeeld niet het idee dat het om het minimum draaide, meer om baanbehoud. En dat is zowel aan de orde bij een hoger als een lager salaris :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:38

Mijn man is programmeur, dus geen advocaat.
Hij heeft wel een goed salaris en dat is incl alles.
Ook overwerk en bereikbaar zijn in de vakantie.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:45

Ik snap de hele loon en opleiding discussie eigenlijk niet....

Ook al heb je een super goed salaris betaal je eventueel ziektekosten als iemand met een gemiddeld salaris.
of iets lager dan het gemiddelde.
je verdien je echt het minimum krijg je zorg toeslag.

Ik vind gewoon dat als je elk jaar meer moet betalen dat ze ook fatsoenlijke zorg moeten geven.
Daar ontbreekt het ook nog eens aan.
Soms als me zusje opgenomen moet worden kan het bv niet eens er zijn wel bedden maar geen personeel door al die bezuinigingen. Dubbele onderzoeken doen of half gebakken dat het weer over moet.
Ze is nu van de kinder afdeling naar de volwassne afdeling gegaan.... En wat denk je ze gaan alles weer overnieuw onderzoeken. Geld genoeg hebben ze dan dnek ik maar.
Me zusje zit hier ook niet op te wachten.
En sommige onderzoeken zijn niet goed gedaan zegt deze arts bla bla bla.
Dat langzame gedoe en slechte communicatie kost een hoop geld.

Wat voor salaris je ook hebt.
Ook al is het maar 16 euro in de maand ik kan die 16 euro elke maand goed gebruiken.
Ik krijg geen zorg toeslag had dat wel graag gewild maar je valt overal net buiten.

Verschil tussen arm en rijk wordt te groot door alles.
De rijken kunnen straks alleen nog studeren de rest moet zoveel lenen dat ze misschien als ze 45 jaar zijn de lening hebben af betaald.
Zullen we maar hard om lachen.

overwerk krijg ik ook niet betaalt dat zijn gereserveerde uren bij ons.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:50

crazyshar schreef:
wat betreft het opleidingsniveau, een advocaat is heel erg lang bezig met zijn studie's, en spendeert (als het goed is) zijn carrière in een lichamelijk positieve situatie.

een stratenmaker daarentegen, heeft een minder lange opleiding, maar werkt zijn hele leven, wat dus een stuk langer is als die advocaat, zijn lichaam helemaal naar de knoppen.

de advocaat verdient (nogmaals over het algemeen) een zéér ruim salaris en begint zo rond zijn 30ste aan zijn carrière, kan tot zijn 67ste werken, en is dan lichamelijk nog fit en kan van zijn pensioen genieten.
de straten maker begint op zijn 18e met een minimum salaris , kan tot zijn 67ste werken maar is op zijn 50ste al helemaal kapot, kapotte rug, kapotte knieën, enzovoort en beland dan in het zorgsysteem en kan amper van zijn pensioen genieten.

ik begrijp dat zij die een dure studie gedaan hebben, voor onze levens vechten, en ons hulp bieden die we zelf niet kunnen verwezenlijken, maar laat hen dan tot hun 67ste werken.
en laat degene die op jonge leeftijd zich krom staan te werken om ervoor te zorgen dat die advocaat of die chirurg naar zijn werk kan, eerder met pensioen gaan zodat ook hij nog iets heeft om voor te leven.

daarnaast is het een idee om een x aantal jaar vast te stellen dat je werkzaam bent geweest, neem 30 jaar, als jij begint op je 30ste met werken ivm grote studie, kun je op je 60ste op pensioen.
begin je op je 18e met werken kun je met 48j op pensioen.

iedereen werkt dan hetzelfde aantal jaren, alleen kun je er dan nog wat mee.

er wordt altijd hoog gesproken over de dure lange opleidingen, maar die mensen zouden nergens zijn, zonder een automonteur, een straten maker, de loodgieter,.... en andersom ook natuurlijk.

Heb je er weleens over nagedacht hoe zwaar een baan als advocaat mentaal kan zijn? 's Avonds uitgeput thuiskomen (net als de stratenmaker), maar niet om vijf uur de deur achter je dicht kunnen trekken en denken 'dat komt morgen wel', onbetaalde overuren (hoort erbij) en een flinke verantwoordelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:57

Er is een groep mensen waarvan het inkomen net boven een bepaalde grens ligt en die gewoonweg buiten de boot vallen. Geen Zorgtoeslag een Huurtoeslag enz. Deze mensen houden per saldo minder over dan iemand die aan alle kante bijgespijkerd wordt.
Heb ook ooit in deze situatie gezeten en dat was niet echt leuk. En dan is die 16,50 een enorm bedrag.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 22:52

Aangezien het weer gaat stijgen stap ik over naar een goedkopere verzekeraar.
Zit nu ook met barstende hoofdpijn door een oorontsteking Ha praat me er niet van.
Krijg je mij niet heen en daarnaast heb ik een verhoogd eigen risico van 850 of zoiets.
Want mij krijg je nergens heen het is alleen maar van het kastje naar de muur gestuurd worden hier.
Ik loop al 18jaar met een zere knie elke keer Ha werd niks aan gedaan.
Mij best dan blijf ik lekker lopen wat wel zo heerlijk krom is.
Neem een vriendin van mij nam eens een overdosis was zo depri nee daar zaten ze gelijk achteraan want ze was een gevaar voor zichzelf ja gek he als je met een gigantisch oorontsteking zit en ze doen er niks aan en je wordt gek en razend van de pijn toen kon ze wel ineens worden geholpen.
Hoe krom is dat nu maakt het niet meer uit ze is in januari 2010 onder een trein gekomen.
Dat was even een zin of topic maar mensen die hulp van ggz nodig hebben worden ook zo veel afgewezen dat merk ik hier heel erg.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:14

jij bent gezond dus kan jij je makkelijk een hoog eigen risico permiteren. Mensen die chronisch ziek zijn net zoals ik zitten wel aan een laag eigen risico vast dus betalen we meer als chronisch zieken.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 23:54

IK doe het ook maar op de gok.
Want je krijgt toch niks meer haast vergoed.
Want elke maand 50euro voor niks weg brengen vind ik wel zonde van het geld.
IK en mijn man besparen zo al 6oo euro per jaar op de zorgverzekering.

CharazJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 09:05

En wie heb je daar mee dan dat je met een ooronsteking blijft lopen? volgens mij alleen jezelf.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 09:14

Loveskary schreef:
Aangezien het weer gaat stijgen stap ik over naar een goedkopere verzekeraar.
Zit nu ook met barstende hoofdpijn door een oorontsteking Ha praat me er niet van.
Krijg je mij niet heen en daarnaast heb ik een verhoogd eigen risico van 850 of zoiets.
Want mij krijg je nergens heen het is alleen maar van het kastje naar de muur gestuurd worden hier.
Ik loop al 18jaar met een zere knie elke keer Ha werd niks aan gedaan.
Mij best dan blijf ik lekker lopen wat wel zo heerlijk krom is.
Neem een vriendin van mij nam eens een overdosis was zo depri nee daar zaten ze gelijk achteraan want ze was een gevaar voor zichzelf ja gek he als je met een gigantisch oorontsteking zit en ze doen er niks aan en je wordt gek en razend van de pijn toen kon ze wel ineens worden geholpen.
Hoe krom is dat nu maakt het niet meer uit ze is in januari 2010 onder een trein gekomen.
Dat was even een zin of topic maar mensen die hulp van ggz nodig hebben worden ook zo veel afgewezen dat merk ik hier heel erg.

De HA gaat niet van je eigen risico af.
Alleen als hij/zij je doorstuurt en/of medicijnen geeft.

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:31

Loveskary schreef:
Ik ben nu zelf werkloos en beur niks heb altijd als freelancer gewerkt maar mij best zo.
Ik vind heus wel weer iets.
Wordt het me te heet onder de sokken dan ga ik gewoon full time werken.

Blijkaar zit je er nog warmpjes genoeg bij om niet aan het werk te moeten...

Gelukkig ben ik ook geen deskundige in overheidszaken.. Er zal ongetwijfeld genoeg anders kunnen. Hoe precies daar kan ik zo geen antwoord op geven. Wel een interessante discussie.
Mensen die hun stinkende best doen betreft werk/opleiding, geen onnodige uitgaven doen en nog een stukje maand overhouden aan het eind van hun geld. Die leven inderdaad in een oneerlijke situatie.

Ik vind het jammer dat er moord en brand geschreeuwd wordt over crisis omdat luxe als een paard niet meer betaald kunnen worden. Net zo jammer als roepen dat het zorgstelsel van geen kant klopt terwijl iemand zelf te eigenwijs is om er correct/überhaupt gebruik van te maken.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:49

Rebeccaa schreef:
En het Koningshuis dat zo duur zou zijn- tja, een president is niet goedkoper hoor. Als je het in Nederland zo slecht hebt, waarom emigreer je dan niet naar een ander land? Waar denk je het heel veel beter te krijgen?

Wat een wijsheid......niet op de hoogte zeker dat ons koningshuis het één na duurste is van de hele wereld? Knap als je zo'n klein landje bent. schop onder hun kont moeten ze hebben.

Vind het toch wel apart dat de economie groeiende is in andere landen, neem Duitsland, en dat het hier in Nederland hangen en wurgen blijft, hoe kan dat nou ? Zou het zijn omdat Den Haag de eigen bevolking wegjaagt vanwege alle idiote verhogingen ? Vergelijk nou eens iets simpels....bekeuringen....waarom zijn die hier 5 a 6x zo hoog in vergelijk met onze buurtlanden ? Brandstof voor de auto ? Sigaretten? Dranken ? In de landen waar het stukken goedkoper is groeit de economie dus welke foute beslissingen worden er genomen ? Héél simpel....ik geef nog net zo gemakkelijk geld uit als voorheen alleen niet meer in Nederland, een aantal km sturen en ik zit in Duitsland en kom met karren vol boodschappen terug voor minder dan de helft wat ik hier in ons graai grage landje uit geef. Helaas voor de ondernemers in het grens gebied, die gaan allemaal naar de gallemiesen maar wie zijn schuld is dat ? Als ik in Duitsland boodschappen aan het doen ben staan de parkeerplaatsen vol met gele kentekens en alles praat Nederlands in de winkels, raar hé ? Al jaren lang hebben ze hun mond vol over...WIJ ZIJN ËËN EUROPA....ja ja, zolang het uitkomt en zodra het niet uitkomt zijn we opeens weer Nederland. Ik zeg de groeten, ga mijn geld ergens uitgeven waar het nog wel een eerlijke waarde heeft en dat is dus bij de buren.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:54

Ik heb sinds het nieuwe zorgsysteem geen zorg meer gehad zonder eigen bijdrage :n Wmb ga ik dus onverzekerd door het leven, maar dat mag natuurlijk niet. Ondetussen betaal ik me scheel aan zorg die ik niet vergoedt krijg.

Wat is er gebeurd met het andere plan om de zorg juist veel goedkoper te maken voor minima? Dat zou dit jaar ingevoerd worden. Begrijp me niet verkeerd: ik vind dat 10je minder per maand geweldig, maar het andere susteem stond me nog meer aan :Y)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:36

Bassenqua schreef:
Rebeccaa schreef:
En het Koningshuis dat zo duur zou zijn- tja, een president is niet goedkoper hoor. Als je het in Nederland zo slecht hebt, waarom emigreer je dan niet naar een ander land? Waar denk je het heel veel beter te krijgen?

Wat een wijsheid......niet op de hoogte zeker dat ons koningshuis het één na duurste is van de hele wereld? Knap als je zo'n klein landje bent. schop onder hun kont moeten ze hebben.

Niet van de hele wereld... van (west-)europa.
Daarnaast zijn bij de Nederlandse zichtbare bedragen de kosten van het personeel ed meegerekend en die van andere koningshuizen (nog) niet.
Die worden anders berekend waardoor je een scheve vergelijking krijgt.

Even ter verduidelijking: de president van Frankrijk kost bijna 4x zoveel.
Daarnaast levert ons koningshuis ook geld op:
http://www.hacweekblad.eu/page6/files/f ... 2-203.html

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:36

Voorstander en tegenstander koningshuis, wordt een oneindige discussie. ;)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:03

Even terug op de beginpost: Dit jaar is de zorgverzekering in verhouding tot vorig jaar verlaagd. Maar daar hoor je dan weer niemand over.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:32

Maar je eigen risico verhoogd Winged. Komt op hetzelfde neer en het is nog altijd een heel bedrag in de maand.