Whatsapp storing, over naar telegram?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:13

MarlindeRooz schreef:
:') Mochten mensen denken dat het gaat gebeuren, beeld je dan even in dat dat technisch gezien veeeeeel gaat kosten.

Technisch gezien? Dat klopt niet hoor, technisch is dat echt een makkie!

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:17

MarlindeRooz schreef:
Heeft iemand dat jou serieus wijs gemaakt? :=
:') Mochten mensen denken dat het gaat gebeuren, beeld je dan even in dat dat technisch gezien veeeeeel gaat kosten.

Waar baseer je dat op , zo spannend is dat niet hoor, zeker niet voor een facebook die een leger aan programmeurs heeft.
Database A en B koppelen is niet heel spannend.

Ik verwacht niet de inhoud heel spannend is voor een facebook
Die hebben meer aan Persoon A kent B en C , B heeft al een facebook account en A kennen we nog niet.
En in combinatie met foto herkenning die facebook toepast hebben we persoon misschien ook al ergens staan op een foto.
We kunnen er nu indirect ook achter komen wat A interessant vind.

Voor de marketing persoon, A en B kennen elkaar , wonen in de buurt van .... en vinden de merken .... belangrijk / interessant.
Laatst bijgewerkt door PascalB op 23-02-14 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:19

Shadow0 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Technisch gezien? Dat klopt niet hoor, technisch is dat echt een makkie!

àlle berichten van whatsapp aan facebook linken daar gaat dunkt mij veel werk in zitten om dat in te stellen en ook om dat steeds te posten...

Lumea

Re: Whatsapp storing, over naar telegram?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:21

Technisch gezien lijkt mij dat niet erg moeilijk, maar denk ook niet dat ze álle berichten op facebook gaan zetten.
Eerder zoals hierboven al is gezegd dat ze personen die ze nog niet kennen toch kunnen herkennen met bijvoorbeeld foto's en zo de interesses van hun kunnen achterhalen etc.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:22

Ik heb Telegram ook gedownload :)
Is dat net als bij whatsapp, dat je dan na een jaar moet betalen?

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:22

Dat linken gebeurd op database niveau en zoiets doet een server(zeker de hoeveelheid die zowel whatsapp als facebook hebben) met 2 vingers in de neus.
Laatst bijgewerkt door PascalB op 23-02-14 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:23

Esmee_98 schreef:

Ik gebruik Whatsapp nu al een aantal jaar en ik heb nog nooit betaald.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:24

MarlindeRooz: Dat gaat niet handmatig hoor! Je maakt gewoon een koppeling in de database, en je laat de computers verder het werk doen. Niet echt heel erg uitdagend, elke programmeur met een beetje database-ervaring moet dit kunnen. Dat is dus voor een team als facebook / whatsapp echt geen enkel probleem.

Lumea: ik denk ook niet dat ze dat (op korte termijn) gaan doen... maar niet omdat het technisch te moeilijk of te duur zou zijn, want dat is het echt niet.

Esmee_RS

Lumea schreef:
Esmee_98 schreef:

Ja ik helaas wel, heb voor 1 jaar betaald en toen werd ie voor 3 jaar verlengd :+

MarlindeRooz

Dat neem ik dan maar van jullie aan, maar ik zie niet waarom facebook dat zou doen.

Daarbij wat maakt het uit dat het gefilterd wordt voor reclame? Problemen mee? Dan verwijder je facebook en whatsapp gewoon?!

Het is gewoon dat facebook er eerlijk over is wat er met jou informatie gebeurd... Wie weet gebeurd het nu ook al wel en weten we dat gewoon niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:25

Esmee_98 schreef:
Lumea schreef:

Ja ik helaas wel, heb voor 1 jaar betaald en toen werd ie voor 3 jaar verlengd :+

Iphone zekers?
Een paar jaar terug moest je met een iphone betalen voor whatsapp, dat hoeft nu niet meer.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:27

MarlindeRooz schreef:
Esmee_98 schreef:

Iphone zekers?
Een paar jaar terug moest je met een iphone betalen voor whatsapp, dat hoeft nu niet meer.

Nee, Huawei :Y)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:28

MarlindeRooz schreef:
Daarbij wat maakt het uit dat het gefilterd wordt voor reclame?

Ik heb op de vorige pagina proberen uit te leggen waarom dat een probleem is. Ik wil best wat verduidelijken als je daar iets niet aan begrijpt, maar het is wel handig als je daar wat concreter op in gaat.

Citaat:
Problemen mee? Dan verwijder je facebook en whatsapp gewoon?!

Zeker. Maar ik wil ook wel graag uitleggen waarom ik dat doe. (Ik heb het trouwens nooit gehad, juist om die redenen.)

Citaat:
Het is gewoon dat facebook er eerlijk over is wat er met jou informatie gebeurd...

Facebook is helemaal niet eerlijk over wat ermee gebeurt. Ze zijn heel onduidelijk in hun voorwaarden, geven vrijwel geen informatie over wat er gebeurt, en worden nu zelfs aangeklaagd wegens hun valse likes.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:29

Volgens mij heb ik duidelijk iets gemist... Waar kan ik vinden dat je privacy verandert nu Facebook het overgenomen heeft?

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:30

MarlindeRooz schreef:
Dat neem ik dan maar van jullie aan, maar ik zie niet waarom facebook dat zou doen.

Daarbij wat maakt het uit dat het gefilterd wordt voor reclame? Problemen mee? Dan verwijder je facebook en whatsapp gewoon?!

Het is gewoon dat facebook er eerlijk over is wat er met jou informatie gebeurd... Wie weet gebeurd het nu ook al wel en weten we dat gewoon niet.

We denken te weten wat facebook doet, maar dat is niet eens zeker of ze dat wel/niet doen. Alle (internet)bedrijven doen het allemaal 'achter je rug om'. Je dénkt dat het veilig is, maar dat is het helemaal niet.. Álles wordt opgeslagen wat je op internet doet. Het wordt allemaal verzameld en zo hebben ze een mooi profiel van iedereen. Van interesses tot bankzaken tot relaties etc.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Lumea op 23-02-14 20:32, in het totaal 3 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:31

Ik dacht dat jullie het over een echte telegram hadden tot pagina 3 ;( hihi. Heb geen Facebook, geen WhatsApp en geen Telegram. Privacy probleem opgelost!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:31

Ik blijf bij mijn mening dat je niet moet zeuren over je privacy als je überhaupt op internet rond surft.

Volledige transparantie is iets wat we toch nooit gaan bereiken in de "internet-industrie".

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:32

Ik vind dat hele 'Help, ik moet betalen voor Whatsapp!' maar vreemd.

Zelf zit ik in verschillende groepsgesprekken, waar behoorlijk veel per dag gepraat wordt. Als we dit allemaal zouden moeten sms'en, betaalde ik me echt scheel aan sms kosten! Ik weet niet hoeveel whatsapp nu zou moeten kosten, maar ik herinner me dat het toen iets van €0,89 per jaar was. Nou geloof mij, die 'kosten' heb ik er na (bij wijze van) een kwartier al wel weer uit.

Verder is voor mij de enige onzekerheid wat er nou precies met mijn whatsapp gesprekken gaat gebeuren: blijven die privé of kan straks de hele wereld lezen wat ik allemaal app?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:33

Shadow0 schreef:
Janine1990 schreef:
Ik denk dus niet dat we het zijn vergeten, maar het echt niet weten. Of het niet zo hebben beleefd. Wat logisch is als je zo jong bent in die tijd...

Misschien heb je daar wel een punt. En heeft het toen zo'n indruk op mij gemaakt, niet omdat de feiten zo waren, maar vooral omdat mensen zich er toen echt zorgen over maakten, en dat oversloeg op mij als kind.

Citaat:
En gezondheid is in Westerse landen al behoorlijk een issue, dus in hoeverre kunnen wij niet voor onszelf bepalen wat gezond en ongezond is, in een maatschappij waarin nieuwsberichten over gezondheid en gezonde producten eigenlijk de orde van de dag zijn?

Nou, juist die toegang tot informatie wordt wel steeds meer beperkt als er steeds minder onafhankelijke communicatie is. Ik vind het juist zo risicovol dat we op een bepaald moment niet meer genoeg informatie hebben om werkelijk te kunnen kiezen.
(En als we dan naar de tabaksindustrie kijken: zo is de informatie dat nicotine kankerverwekkend lange tijd verborgen gehouden. Als je enerzijds door de overheid juist aangemoedigd wordt om te roken (het is ooit verplicht geweest in dienst!) en je anderzijds niet kunt weten dat iets kankerverwekkend is, hoe kun je dan een goede keuze maken?

Bij Google treedt dat gevaar ook al op: niet iedereen krijgt dezelfde resultaten op dezelfde zoektermen bv, dus niet iedereen heeft toegang tot dezelfde informatie. Als ook de uitwisseling steeds moeilijker wordt dan kunnen mensen op een bepaald moment niet meer kiezen, en zich ook niet meer verenigen om actie te ondernemen.

Ja, als kind maakt dat inderdaad heel erg veel indruk. Dat heb ik dan weer met andere dingen, zoals 9/11 bijvoorbeeld.

Roken is weer een goed voorbeeld. Grappig, nooit geweten dat het in dienst verplicht is geweest. Bizar eigenlijk... Dan was het bij de overheid vast niet bekend dat de conditie minder werd van roken... Want welk land wil nu een halfbakken leger klaar hebben staan in tijden van nood... :=

Ik begrijp wederom waar je naar toe wilt. Maar het heeft natuurlijk ook een keerzijde, klokkenluiders hebben meer kanalen om hun verhaal te doen en kunnen beter beschermd hun verhaal doen. Waardoor onafhankelijke partijen onderzoek kunnen doen.

Die laatste alinea begrijp ik niet helemaal. Op welk niveau zijn de er verschillen in zoekresultaten? Want geografisch gezien is dat goed verklaarbaar.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:33

Elize als je dat allemaal via sms zou moeten doen zouden er alleen belangrijke dingen besproken worden en niet al die onzin erbij. Die onzin wordt dan wel verteld als je elkaar in het echt ziet of evt via skype oid.
Als je per berichtje moet betalen ga je echt niet zoveel spammen hoor :=

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:36

Lumea schreef:
Elize als je dat allemaal via sms zou moeten doen zouden er alleen belangrijke dingen besproken worden en niet al die onzin erbij. Die onzin wordt dan wel verteld als je elkaar in het echt ziet of evt via skype oid.
Als je per berichtje moet betalen ga je echt niet zoveel spammen hoor :=

Dat klopt! :j Ben ik ook helemaal met je eens.

Maar dan alsnog: wanneer we met whatsapp net zo zouden doen als met smsen, dus zoals jij zegt: alleen belangrijke dingen, dan heb je dat er ook al vrij snel uit!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:36

KozieZ schreef:
Volgens mij heb ik duidelijk iets gemist... Waar kan ik vinden dat je privacy verandert nu Facebook het overgenomen heeft?

Dat is de verwachting.
En is inderdaad speculatie...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:51

Janine1990 schreef:
Ik begrijp wederom waar je naar toe wilt. Maar het heeft natuurlijk ook een keerzijde, klokkenluiders hebben meer kanalen om hun verhaal te doen en kunnen beter beschermd hun verhaal doen. Waardoor onafhankelijke partijen onderzoek kunnen doen.

Maar dan is het dus wel belangrijk dat er voldoende kanalen overblijven, en ook onafhankelijke partijen die daar onderzoek naar kunnen doen. En alleen daarom al hoop ik dat mensen overstappen naar verschillende diensten - gewoon omdat het belangrijk is om die verscheidenheid te houden, en niet alles via een heel klein aantal partijen te laten gaan.

Citaat:
Die laatste alinea begrijp ik niet helemaal. Op welk niveau zijn de er verschillen in zoekresultaten? Want geografisch gezien is dat goed verklaarbaar.

Google past je resultaten aan aan wat het denkt dat je wilt zien. Gebaseerd op wat je eerder hebt gezocht en wat je bekijkt. Gevolg daarvan is dat je dan mogelijk vooral dingen te zien krijgt die in je straatje passen, maar geen informatie die de andere kant belicht.

Stel bv, iemand die erg van fast food houdt zoekt steeds de dichtstbijzijnde mcdonalds, de weekaanbiedingen etc. En google denkt: ah, die houdt van fast food!

Na een paar maanden begin je die hamburgers toch wel een beetje te zien, en je zegt tegen die persoon: moet jij niet eens minderen met al dat fast food? Die persoon wil vervolgens informatie over hoe ongezond dat eigenlijk is, zo'n hamburger, maar komt vervolgens alleen maar uit op de pagina's van macdonalds en burger king en op pagina's die zeggen dat het allemaal best meevalt met al die risico's.

Het probleem is: de persoon denkt alle informatie te doorzoeken via Google, maar Google biedt alleen maar informatie aan die past bij wat hij/zij eerder zocht.

Dit is maar een voorbeeldje he - gelukkig weten de meeste mensen wel dat elke dag Mac echt niet goed is. Maar het is wel aan voorbeeld hoe makkelijk je dan misleid kunt worden.

(Kan omgekeerd trouwens net zo goed: iemand die alleen vegan wil krijgt bv alleen maar pagina's over hoe slecht McDonalds wel niet is, en nooit eens een relativerend woord dat de wereld NIET vergaat van af en toe een patatje.)

Iemand die het ook wel aardig uitlegt: http://rcallewaert.be/het-internet-als-echokamer/

Lumea

Re: Whatsapp storing, over naar telegram?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:00

Helemaal met je eens Shadow!

Het 'enge' vind ik dat Facebook (bijna) het grootste gedeelte van de social media bezit. Er moet inderdaad genoeg concurrentie ed overblijven om mensen hun keus te laten behouden en dat niet alleen Facebook (bijna) alle macht krijgt...

En inderdaad dat Google zich aanpast op wat je wilt zien kan ik alleen maar beamen. Dit hebben wij wel eens met een clubje uitgetest en er kwamen bij sommige andere pagina's uit..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:06

Hmm, ja, nu begrijp ik je aversie van monopolieposities.
Ik denk ook dat wat nu gebeurt, dat Facebook Whatsapp koopt, en alle speculaties die daaruit volgen, een goede ontwikkeling gaat krijgen, namelijk het creëren van meerdere kanalen.
En uiteindelijk is Facebook nog steeds niet van Google.

Leuk artikel, het is een logische ontwikkeling voor Google, en ook handig voor ons.
Uiteindelijk denk ik dat het vooral belangrijk is dat we zelf blijven nadenken en niet klakkeloos alles overnemen van internet. En in het klakkeloos overnemen van informatie van internet schuilt misschien nog wel het grootste gevaar in de toekomst.

Aan de andere kant leidt het ook tot natuurlijke selectie :D :P