Broertje weg gelopen...!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 00:09

Angeliquee18 schreef:
Als ouders leren een goede vertrouwensband opbouwen met hun kind.
Dan hoef je niet streng te zijn, en al helemaal geen handen te hoeven gebruiken....

Ik vind wel dat je streng moet zijn, je hebt bepaalde grenzen afgesproken met je kind, en als ze daaroverheen gaan, zijn daar consequenties aan verbonden, als je daar laks mee om gaat weten ze niet waar ze aan toe zijn. Duidelijkheid en consequent zijn, is zo belangrijk, ook bij pubers.
Die proberen je uit, en als je als ouder flexibel in je eigen grenzen bent, heb je het niet meer in de hand.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 00:16

Angeliquee18 schreef:
Als ouders leren een goede vertrouwensband opbouwen met hun kind.
Dan hoef je niet streng te zijn, en al helemaal geen handen te hoeven gebruiken....

Makkelijker gezegd dan gedaan hoor. Dan mag je nog zo'n goede band hebben met je ouders als je wil, maar zodra de puberteit parten begint te spelen wil je plots niets meer van je ouders weten :Y). Ik denk dat vele ouders ook gewoon in paniek slaan wanneer ze merken dat hun kind de puberteit heeft bereikt, want na de puberteit komt immers de volwassenheid, en langzaamaan zullen ze hun kind moeten leren loslaten..

Muffin01

Re: Broertje weg gelopen...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 00:28

Fijn dat hij terecht is!

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 00:38

Hoe moet ik dit voor me zien? Lees dat veel bokkers niet aan hun ouders vertellen waar ze heen gaan. Gewoon "mam doei" en weg? :+
Ik ben 20 en vertel nog gewoon waar ik heen ga en mijn ouders ook aan mij. Is geen verplichting bij ,maar gewoon normaal bij ons. Anders leef je zo langs elkaar heen voor mijn gevoel. Of zeg ik nu iets geks? :+

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 00:51

missRosanne schreef:
Hoe moet ik dit voor me zien? Lees dat veel bokkers niet aan hun ouders vertellen waar ze heen gaan. Gewoon "mam doei" en weg? :+
Ik ben 20 en vertel nog gewoon waar ik heen ga en mijn ouders ook aan mij. Is geen verplichting bij ,maar gewoon normaal bij ons. Anders leef je zo langs elkaar heen voor mijn gevoel. Of zeg ik nu iets geks? :+

ik woon op mezelf en heb zelf 2 zoons en nog bel ik me ouders van goh ga ff daar en daar heen :') :o

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 00:53

hanny_jelke schreef:
missRosanne schreef:

ik woon op mezelf en heb zelf 2 zoons en nog bel ik me ouders van goh ga ff daar en daar heen :') :o

*\o/* *\o/*
Voel me al minder alleen.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 02:10

Tuurlijk moet je regels opstellen tegen over je kind. Ik had ook een bepaalde tijd dat ik thuis moest zijn. Was ik een keer te laat, kreeg ik geen straf, maar een gesprek. Mijn moeder legde mij ook uit dat zij mij het vertrouwen geeft om savonds alleen weg te mogen. Maar dan moest ik mijn moeder wel de vertrouwen geven om me daar aan te houden, zo simpel was het.. en ook ik was dan eens te laat. Maar als ik dan zag hoe bezorgt / teleurgesteld me moeder was, liet ik dat de volgende keer wel hoor :D

Maar mijn moeder is nooit streng geweest, stel hé, je zegt tegen je kind jij mag niet naar dat vriendje toe.
dan zegt je kind mama ik ga naar die vriendin toe, no way dus, kind gaat lekker naar d'r vriendje toe.
Mijn moeder heeft dat altijd voorkomen,
Heeft altijd gezegt, verbieden heeft geen nut, dan doe je het toch wel stiekem.
Dus dan maar gewoon eerlijk tegen me zijn..

Hoeveel kinderen doen wel niet alles stiekem tegenover hun ouders, dat vind ik nog erger... en daar helpt het streng zijn niet tegen hoor !

Ik val uiteraard niemand aan ofzo, moet ieder voor zich zelf weten.. en elk kind is uiteraard verschillend.
Maar ik ben wel van mening dat je met vertrouwen en praten van beide kanten het verste komt.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 07:33

En vaak de mensen die als kind geen regels hadden of te vrij opgevoed waren moet ik op de kliniek her opvoeden omdat het gewoon fout gaat. Want bij ons zijn er 'ineens' wel regels.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 08:17

Oh ja want als je vrij opgroeit, dan ben je een TSBer in de dop :')

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:07

Ik heb het nergens over vrij opvoeden en geen regels gehad maar dagen opsluiten op de kamer voor een puber vind ik niet echt passend.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:30

Ik ben altijd heel duidelijk naar mn kids, ze zijn 19 18 en 13. Laat weten waar je bent, mocht er wat zijn dan weten wij waar we heen moeten. Wel hebben ze alle vrijheid om zichzelf te ontplooien, waarbij ze ook hun eigen fouten mogen maken, tot in het redelijke dan wel.
Aan opsluiten, of lijfstraffen heb ik nooit gedaan, omdat dit geen zin heeft, soms heb ik er echt wel een zin in gehad, geloof me.
Ik kon ze niet harder treffen dan telefoon inleveren, computer van de kamer af enz. Dat dus ook dikwijls moeten doen bij zoon van inmiddels 18. Die het nodig vond om drugs te proberen en nog meer van die dingen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:07

quera schreef:
En vaak de mensen die als kind geen regels hadden of te vrij opgevoed waren moet ik op de kliniek her opvoeden omdat het gewoon fout gaat. Want bij ons zijn er 'ineens' wel regels.

Ik?
Jij heropvoedt toch geen kinderen?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:16

ik wil dat me kinderen eerlijk tegen me zijn, ze iets verbieden weet je toch wel dat ze het stiekem doen.
ik heb liever dat ze gewoon eerlijk zeggen waar ze zijn.
maar kwa gedrag, zitten er conseqwenties aan als ze iets doen wat gewoon niet mag.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:22

Ik denk dat een kind sneller iets zal doen als je het heel hard verbiedt. Zo weten onze kinderen bijvoorbeeld dat wij niet boos worden als blijkt dat ze roken. Hun vriendinnen doen het nu stiekem en mijn meiden verafschuwen roken.
Wel denk ik dat ze regels moeten hebben en er volgen ook zeker consequenties als ze iets doen wat niet door de beugel kan. Als ze hier weg gaan, wil ik weten waar ze zijn. Niet ter controle of om te verbieden, maar omdat ik bezorgd ben en wil weten waar ze zijn als ze in nood zijn. Dat begrijpen ze heel goed en zijn daar dan ook gewoon open over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:24

quera schreef:

Als jij dit werk doet zou je moeten weten dat daar vaak veel meer (psychologische) oliebol achter zit dan enkel vrij opvoeden of geen regels dus dat is dikke bullshit := En ik ben ook vrij opgevoed, mocht gaan en staan waar ik wilde, doordat mijn ouders me die vrijheid gaven wist ik dat ze me vertrouwde. Dat is overigens ook zo met mijn neefje en nichtje, die worden ook heel vrij gelaten en die zijn niet bepaald ontspoord ofzo. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:38

Fijn dat je broertje terecht is TS.

Wat ik wel een kwalijke zaak vind, is dat je broertje (of jij?) niet hoeven te vertellen waar je uithangt. Bij mij voldeed een 'daar ergens in de buurt' niet hoor. Dat zei ik erbij als ze niet wisten waar het adres lag, maar mijn ouders wisten dondersgoed waar alle vriendinnetjes woonden en waar alle activiteiten waren. Niks controlerends of straks aan, maar simpelweg willen weten waar je ongeveer kan zijn als er wat gebeurd. En dan heb ik het niet alleen over psychopaten die je vastgrijpen maar ook ongelukken e.d, dan is het toch fijn als ouders ook contact kunnen houden en ze dus weten waar ze moeten zoeken als je weg blijft.

En wat ik ook vind (maar dan in het algemeen, maar niet naar jou TS) is dat er tegenwoordig achterlijk snel word geroepen dat iemand vermist/kwijt is en 'ik hoop maar dat ze terug komen'.

Van de week ook, iemand werd 'vermist' omdat ze voor het laatst in het winkelcentrum was gezien en nog niet thuis was gekomen (zat 3 uur tussen).
Volgens mij ben je pas vermist/kwijt als je 24 uur niks hebt laten horen en als werkelijk waar niemand weet waar je bent.. Maar misschien ben ik ouderwets..

Maar ik blijf erbij, ik denk dat je ouders er goed aan doen om toch echt wel van je broertje (en jou) te eisen dat ze weten waar vriendjes en vriendinnetjes wonen. Zeker als dus bekend is dat als hij roept dat hij naar buiten gaat, dat hij dan naar zijn vriendinnetje rent (waarvan niemand dus wist waar ze woonde, belachelijk), zou ik dat toch echt eisen van m'n kinderen want op z'n blauwe ogen moet je 'm dus niet vertrouwen, maar als er wat gebeurd kijk je wel jezelf erop aan de rest van je leven.

Ik woon dan niet meer thuis maar ik meld alles aan m'n vriend; waar ik heen ga, waar dat is, en hoe lang ik weg denk te zijn. Simpelweg om de reden dat als er wat gebeurd, men weet waar ik voor het laatst geweest ben.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:10

Het is echt onzin dat het dan gelijk fout gaat. Bij mij is het op school keihard fout gegaan, en waarom? Juist omdat ik géén vertrouwen had in die leraren. ze waren inderdaad streng. Alles is maar moeten en moeten. Maar ze kijken nooit naar de situatie hoe dat kind is.
Mijn moeder heeft daar meerdere malen met de leraren gesproken, maar ze snappen het allemaal niet.
Toen kwam ik op zo'n school terecht wat jij her opvoeden noemt, maar dat was geen heropvoeden.
Hun keken naar de leerlingen, praatten met ze, en hup, ik deed alles wat moest !

Wij zijn trouwens alle 3 keurig op ons pootjes terecht gekomen, hebben een mooi gezin opgebouwd,
En onze mama is harstikke trots, ondanks al onze fouten die wij hebben gemaakt. Maar mijn moeder weet wel (bijna) alles.

Ik vind het schrikbarend hoevaak ik om mij heen ziehoevaak alles maar stiekem moet...

belle_boefJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:16

Angeliquee18 schreef:
Ik vind het schrikbarend hoevaak ik om mij heen ziehoevaak alles maar stiekem moet...

Ouders kunnen zich ook afvragen waarom een kind iets stiekem doet.
- Angst voor ouders die buiten proportioneel boos worden
- Ouders die zoveel van hun kind eisen dat fouten maken niet is toegestaan en ze daarom niks vertellen want wat ouders niet weten kan ook niet op je worden afgerekend.
- Geen vertrouwen in ouders hebben of een slechte band/relatie (om wat voor rede dan ook)
- Niet alles valt ouders te verwijten sommige kinderen liegen gewoon. (door een stoornis oid)
- Enzovoorts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:19

belle_boef schreef:
Angeliquee18 schreef:

Ouders kunnen zich ook afvragen waarom een kind iets stiekem doet.
- Angst voor ouders die buiten proportioneel boos worden
- Ouders die zoveel van hun kind eisen dat fouten maken niet is toegestaan en ze daarom niks vertellen want wat ouders niet weten kan ook niet op je worden afgerekend.
- Geen vertrouwen in ouders hebben of een slechte band/relatie (om wat voor rede dan ook)
- Niet alles valt ouders te verwijten sommige kinderen liegen gewoon. (door een stoornis oid)
- Enzovoorts

Maar wat heeft niet eerlijk vertellen waar je bent te maken met bovenstaande? Lijkt mij alleen maar fijn als je ouders weten waar je uithangt toch, als je ergens half dood ligt te gaan is het toch fijn als je ouders weten wat je bij vriendje X bent ipv bij vriendje Y?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:20

Quera, wat voor werk doe je eigenlijk?

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:27

LoveUggs schreef:
Na wat speuren dus zijn vriendinnetje op Facebook gevonden. Na een hoop moeilijk gedoe van haar kant heb ik haar over kunnen halen hem te laten bellen. ....

Je vader had toch zijn telefoon afgepakt en uitgezet? Vaag verhaal hoor...

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:37

quera schreef:
Tot ziens dan. :wave: Dus niet hard straffen betekend gelijk dat er geen regels zijn? Jeetje ik ben echt benieuwd hoe jullie een puber zoals mij zouden opvoeden... Denk dat je toch echt naar het kind moet kijken en ik kan met zekerheid zeggen dat hard straffen niet de beste oplossing is voor elk kind.
Laatst bijgewerkt door fourseasons op 05-02-14 11:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:39

Britty schreef:
LoveUggs schreef:
Na wat speuren dus zijn vriendinnetje op Facebook gevonden. Na een hoop moeilijk gedoe van haar kant heb ik haar over kunnen halen hem te laten bellen. ....

Je vader had toch zijn telefoon afgepakt en uitgezet? Vaag verhaal hoor...

Hallo, dat vriendinnetje heeft toch ook een telefoon? Niet meteen alles in twijfel trekken als je het niet meer snapt.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:31

Ja dat vriendinnetje is wel bereikbaar, maar dat broertje toch niet? Dus hoe heeft dat vriendinnetje haar vriendje dan kunnen bereiken, aangezien die geen telefoon meer had?

En als het broertje in kwestie daadwerkelijk bij zijn opa en oma zat, neem ik aan dat deze toch wel even contact op zouden nemen met het thuisfront om de ouders gerust te stellen?!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:44

Britty schreef:
Ja dat vriendinnetje is wel bereikbaar, maar dat broertje toch niet? Dus hoe heeft dat vriendinnetje haar vriendje dan kunnen bereiken, aangezien die geen telefoon meer had?

En als het broertje in kwestie daadwerkelijk bij zijn opa en oma zat, neem ik aan dat deze toch wel even contact op zouden nemen met het thuisfront om de ouders gerust te stellen?!

Hieronder staat het antwoord op je vragen:

LoveUggs schreef:
Na wat speuren dus zijn vriendinnetje op Facebook gevonden. Na een hoop moeilijk gedoe van haar kant heb ik haar over kunnen halen hem te laten bellen. Hij wou naar mijn opa en oma gaan, en dat is wat ze mij zei. Ze had straf en zij was binnen, en mijn broertje buiten, maar ze wist wel te vertellen wat hij zei. Toen ik dat tegen haar zei was haar moeder aan de huistelefoon dus kon hij daar niet op bellen, en zij had geen beltegoed. Wij kregen haar nummer maar niet, en na lang zeuren ging ze het toch maar aan haar moeder vragen. Heb haar gezegd mijn berichten maar als bewijs te gebruiken en toen ging de telefoon over!
Gelukkig (hoop ik) komt hij naar huis! Hij heeft ons alleen wel 1.5 uur stress bezorgd. Toen zijn vriendinnetje nou niet bepaald mee wou werken heb ik flink zitten mopperen en vloeken tegen mijn vader, puur omdat het voelde alsof ze hem niet wou laten bellen.. Hoe langer het duurde hoe meer ik mijn vaders gezocht zag vertrekken.. Ik ken hem als hij moet huilen en hij was er zeker tegen aan het vechten..

Ik laat het weten zodra hij daadwerkelijk thuis is.