Betaald parkeren aan de overkant, bij ons geen plek.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

shiirley133

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 00:50

Wat ben ik blij dat ik dit topic tegen kom!
Dacht dat het bij ons in Bergen op Zoom erg was....
Betaal 300€ per jaar (1e auto), mag dan wel gewoon in het centrum staan en als er ooit eens een plekje is kan ik m'n auto ook lekker voor de deur zetten.
Jammer genoeg is dit zo zeldzaam en mag ik vaak ook 4 straten verder lopen voordat ik eens een parkeerplekje gevonden heb!

Heel leuk, naast de vergunningen mogen hier ook mensen gewoon een kaartje kopen en hun auto parkeren (lees: 10 parkeerplekken en 30 huizen.. allemaal 1 vergunning per huis)
En dit terwijl de parkeergarage een straat verder altijd leeg is!
Maar ja, hier mogen wij als vergunninghouders natuurlijk niet parkeren.

En dan ook nog, wilden een 2e vergunning bij voor onze andere auto, ook nog 180€,
enige voorwaarde is dan dat je ongeveer 10 minuten moet lopen, want dan mag je niet eens in t centrum staan, maar op de ring en er buiten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:31

Cassidy schreef:
Op het moment dat er maar een beperkt aantal mensen in een straat komt om te parkeren kan dit soort zelfregulering heel goed werken. Op het moment zoals in het geval van de ts, dat er massaal buitenstaanders komen parkeren helaas niet meer.

Gedeeltelijk wel mee eens... maar ook als buitenstaander heb je de keuze om dat te doen met 'pech voor de bewoners, die interesseren me niet, moeten ze maar eerder zijn' of met een insteek om te kijken of er ook andere mogelijkheden zijn zodat je zelf niet het verschil maakt.

En natuurlijk zal die ene auto het verschil niet maken voor de bewoners... maar als je alles redeneert op die manier hoef je nooit meer iets te doen, ben je nergens meer verantwoordelijk voor. (Wat een heerlijkheid...)

En Electra, ja ik heb een auto, en ik woon in een buurt met parkeerproblemen (maar zonder betaald parkeren, en dat wil ik graag zo houden want dat lost de parkeerproblemen niet op!), en ik heb mijn auto al een paar keer flink verder weg gezet omdat het enige plekje dat nog over was de achterbuurvrouw is die moeilijk kan lopen.
Ik heb ook mijn auto er wel een keer neergezet toen ik chago was en laat thuis en me afvroeg waarom ik daar rekening mee moest houden... maar daar werd ik vooral kriebelig van, uiteindelijk voelde dat niet goed. De volgende keer heb ik het dus niet gedaan en heb ik toch nog maar een rondje gereden.
Verder rij ik dus rond in Utrecht, en ben dus echt wel bekend met parkeersituaties :)

Anoniem

Re: Betaald parkeren aan de overkant, bij ons geen plek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:47

Shadow, stel jullie krijgen betaald parkeren en dat heeft echt niet altijd met parkeerproblemen te maken, is gewoon geld verdienen voor de gemeente, en je komt niet in aanmerking voor een parkeer vergunning, ga jij betalen? Elke avond van 18.00 tot 21.00 uur? Of ga jij uitwijken naar een andere wijk met je auto?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:50

Bij ons was ook altijd een parkeerprobleem toen wij nog gratis konden parkeren en de wijk ervoor niet. Nu wij betaald parkeren hebben is dat niet beter geworden hoor. Bij ons is ieder huis verdeeld over 3 aparte verdiepingen. Waarvan veel een auto hebben. Dus alsnog weinig plek. Ik moet vaak ook 2 a 3 straten verder parkeren als ik om half 11 van stal af kom.
Er zijn nu eenmaal veel auto's en weinig parkeerplekken. That's life.
@ts: als je tante moeilijk kan lopen en veel spullen heeft, kan ze nog best op bezoek komen. Ik neem aan dat ze dan samen reist. Dan kan je de auto een paar minuten dubbel parkeren. Wat nodig is binnen zetten en je tante het huis in helpen en vervolgens zet de ander de auto weg. Voor alles is een oplossing.

Zo een apart parkeervak op kenteken voor de deur komt niet iedereen voor in aanmerking hoor. Dat is voor minder valide, artsen en dergelijke. Wij hadden zo een vak voor de deur omdat de praktijk bij ons beneden zat. Toen we verhuisde en de praktijk niet neer aan huis zat, hadden wij ook geen recht meer op zo een parkeervak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:54

Shadow0 schreef:
Russel, nee want die 35 euro heb ik niet. Maar volgens mij heb ik al aangegeven wat alternatieven zouden kunnen zijn. Ik zou zoeken naar een parkeerplek die misschien wat verder weg is maar minder overlast veroorzaakt voor directe bewoners (vaak zijn die mogelijkheden er namelijk wel), of kijken of ik op een andere plek kan parkeren in de buurt van een busverbinding. Maar de kosten van het buskaartje, of het stukje verder lopen zou ik dus zeker wel willen dragen.

(Maar dat mensen het zo moeilijk vinden voor te stellen vinden dat je soms wat ongemak voor lief neemt omdat je andere overwegingen hebt zegt eigenlijk wel heel veel over onze maatschappij.)

Als je uit wijkt naar een andere wijk, zul je altijd een plek van een ander innemen..zo zette ik hem bij de Gamma en dan gaat de Gamma moeilijk dien, niet omdat erg er niet genoeg plek is, maar omdat ze dat niet willen.

Gelukkig parkeer ik dan overdag en de meesten zijn weg.

Als je in een andere wijk gaat parkeren zul je altijd moeten lopen of als het ver weg is een bus moeten nemen, het feit is nl wel dat je in de naburig gelegen wijk parkeert en niet de enige bent die dat gaat doen, met als gevolg ook daar parkeerproblemen en plaatsen in neemt van die bewoners, dus belast.

En jij vond dat ik verkeerd bezig was om geen 35 euro te betalen, maar ook ik heb dat niet. Dat zal dan 15 maal 35 euro zijn is toch 525 euro extra per studiejaar...tja denk je echt dat er mensen zijn die dat gaan doen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:19

russel schreef:
Elke avond van 18.00 tot 21.00 uur? Of ga jij uitwijken naar een andere wijk met je auto?

Vermoedelijk zou ik betalen of de auto er helemaal uitdoen. (Grote kans dat een deeltijdauto dan namelijk voordeliger wordt voor mij, of de combinatie bus + (electrische) vouwfiets.) In een andere wijk zou vermoedelijk geen optie zijn, want als deze wijk betaald wordt hebben ze zeker de omliggende wijken ook al meegenomen :)

Maar wat ik dus niet zou doen is mijn auto in een smalle bewoonde straat neerzetten waar ook weinig parkeerplek is. En dat meen ik :j Het is misschien ontzettend moeilijk voor te stellen dat mensen zo in elkaar zitten, maar ik meen het van harte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:24

Een smalle bewoonde straat, dan moet je de weg goed kennen...ik denk dat passanten zo iets niet snel uitzoeken.

Maar ik heb ook betaald parkeren gewerkt, dat wase echt een ramp, heb van baan moeten wisselen omdat het niet te doen meer was, openbaar vervoer was ivm wisseldiensten dus niet te doen...dan is een smal straatje voorbij rijden ook geen optie meer.

Ik denk dat je pas echt kan oordelen als je er zelf elke dag weer mee te maken krijgt...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:29

russel schreef:
Ik denk dat je pas echt kan oordelen als je er zelf elke dag weer mee te maken krijgt...

Tuurlijk. Maar dan kun je er ook pas over oordelen als je zelf de moeite hebt genomen om alternatieven te bekijken. En aangezien jij nog niet hebt opgezocht hoe P+R werkt als alternatief in Utrecht staan we quite, toch? (Nogmaals: je beschrijving van de situatie bij je opleiding kan ik niet rijmen met de situatie die ik ken: nergens grenst een hoogtarief-gebied aan een vrij-parkerengebied en nergens is een vrij-parkerengebied meteen naar het hoogste tarief gegaan.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:41

Wat denk jij dat er voor mij als alternatief is als je uit een plattelands dorpje komt en helaas de beurs ook niet zo dik is? Dit is voor mij de goedkoopste en sneltse manier...

Dat je dat niet kan plaatsen is jammer. Tarieven voor bewoners, zakelijke markt is anders dan voor bezoekers...helaas is het uur tarief daar 4,14, een normaal tarief bij betaald parkeren.

Jij hebt het over P+R, dan denk jij vast aan een uurtje of 2 stadten...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:52

russel schreef:
Jij hebt het over P+R, dan denk jij vast aan een uurtje of 2 stadten...

Eh, nee. P+R is de hele dag... (Edit: sterker nog, als het echt gaat om maar een uurtje of 2, kun je juist beter in de stad parkeren in de parkeergarages. Paardenveld is dan een stuk makkelijker en nog ietsjes goedkoper.)

Verder: http://objectdesk.gemgids.nl/Publication/Site/180# De parkeertarieven.
Het donkerrode gebied is 4,41, de oranje en gele gebieden zijn lichter. In alle stukken van het donkerrode gebied was vorig jaar ook al betaald parkeren (mogelijk niet tegen dit hoge tarief.) De nieuwe gebieden zijn oa Tuindorp maar die vallen niet in het hoogste tarief. Nergens grenst bovendien een hoog tarief aan een vrij parkeren zone.

Een alternatief is, en dat heb ik nu inmiddels al twee keer gezegd, vermoedelijk dat je op zoek gaat naar een parkeerplek waar de overlast iets minder groot is, en dan verder met de bus. Dat kost een klein beetje extra geld en een klein beetje extra tijd. Dat heb jij er niet voor over denk ik, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:58

Dus je gelooft mij niet?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:58

Het is gewoon een feit dat de auto een melkkoe is, en ik sta met steeds meer tegenzin bij de pomp om voor meer dan 1,60 Euro per liter mijn auto vol te gooien. Het is dat ik idd ook niet zonder kan, woon-werkverkeer is misschien nog wel te doen, maar naast de auto zou ik ook de paarden de deur uit moeten doen om dat ze voor mij dan niet te bereiken zijn, en ook mijn ouders zou ik nog maar sporadisch kunnen zien omdat de reis met OV te lang gaat duren.

Ik kan mijn auto bij mij thuis makkelijk voor de deur kwijt. Zou dat anders zijn, en ik er nog een keer extra voor zou moeten betalen, is dat wel de druppel die de emmer zou doen overlopen, dan gaat de auto echt zonder pardon de deur uit. (Is nu al aan het uitrekenen hoeveel ze zou overhouden zonder auto en zonder paarden):x

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:00

Shadow0 schreef:
Een alternatief is, en dat heb ik nu inmiddels al twee keer gezegd, vermoedelijk dat je op zoek gaat naar een parkeerplek waar de overlast iets minder groot is, en dan verder met de bus. Dat kost een klein beetje extra geld en een klein beetje extra tijd. Dat heb jij er niet voor over denk ik, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan.

Sorry, moet Russel zichzelf in allerlei bochten wringen omdat verkeerdplanners (met opzet zo neergezet) geld ruiken? Moet ze er nog een keertje extra op toeleggen omdat gemeentes geld willen zien en anderen daarvoor niet willen betalen?

Ik ben het er helemaal mee eens dat de maatschappij bij jezelf begint, maar je moet ook opkomen voor jezelf want anders walsen anderen over je heen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:11

Cassidy schreef:
Sorry, moet Russel zichzelf in allerlei bochten wringen omdat verkeerdplanners (met opzet zo neergezet) geld ruiken? Moet ze er nog een keertje extra op toeleggen omdat gemeentes geld willen zien en anderen daarvoor niet willen betalen?

Nou ja, uiteindelijk zijn het de bewoners die er extra op toe moeten leggen. Juist door in een andere wijk te parkeren creeer je de situatie dat ook daar betaald moet worden. En dat is vervelend voor bezoekers, maar minstens zo vervelend voor de bewoners. IK heb daar moeite mee ja. Vooral als Russel er ook nog bijzet dat ze maar met moeite een parkeerplek kan vinden, is dat toch wel een indicatie dat je zelf bijdraagt aan de mindere leefbaarheid van een wijk, een wijk waar je zelf niets mee te maken hebt, want je opleiding is niet eens daar maar in de naburige wijk.

En nee, ik ben het niet zomaar eens met het parkeerbeleid overal, maar dat vind ik toch nog niet meteen een reden om uit onvrede het probleem neer te gooien bij bewoners die er werkelijk niets mee te maken hebben. En nogmaals: ik zou dat dus niet doen. Ik zou verder kijken naar alternatieven, en Utrecht kennende zijn er zat mogelijkheden te vinden.

En Russel: ik weet niet of ik je moet geloven. Ik kan wat je vertelt in elk geval niet plaatsen bij de feiten over het parkeerbeleid die ik ken en kan nazoeken. (Misschien is het parkeertarief bv wel helemaal niet opgelegd door de gemeente. De Uithof bv hanteert parkeertarieven in eigen beheer.)

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:13

Hier is het al jaren betaald parkeren.

Mede dankzij de kantoren die hierachter liggen.
Die hebben een parkeergarage maar daar moet voor betaald worden.
Daar was iedereen te beroerd voor en parkeerden de auto's in de woonwijk.

Bij ons is het alleen van 9 tot 2.

Ik weet ongeveer welke kant je op woont.

Vrees dat je niet gaat ontkomen aan het betaald parkeren als meerderen mensen gaan klagen over de overlast.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:21

Shadow0 schreef:
En nee, ik ben het niet zomaar eens met het parkeerbeleid overal, maar dat vind ik toch nog niet meteen een reden om uit onvrede het probleem neer te gooien bij bewoners die er werkelijk niets mee te maken hebben. En nogmaals: ik zou dat dus niet doen. Ik zou verder kijken naar alternatieven, en Utrecht kennende zijn er zat mogelijkheden te vinden.

Natuurlijk hebben bewoners er niets mee te maken, maar dit is een gevalletje actie-reactie. Het siert je dat jij jezelf in bochten gaat wringen om een ander niet tot overlast te zijn, dat kun en mag je echter van een ander niet verwachten. Je krijgt maar een vast bedrag op je rekening iedere maand, dus daar wil je zoveel mogelijk uithalen. En er zit maar 24 uur in een dag, en ook daar wil je zoveel mogelijk dingen in doen. Jezelf dingen ontzeggen omdat een ander vindt dat jij nog eens even dieper in je buidel moet tasten, per week een aantal uur meer tijd kwijt zijn aan woon-werkverkeer omdat je een extra reis moet maken om die ander niet tot last te zijn (wat evengoed niets uithaalt, want dat jij je auto daar niet neerzet betekend dat een ander dan de bewoner dat wel gaat doen)...tja ik zou het zelf niet doen. Tijd is geld, geld is luxe, en dat beetje meer luxe kan ik me tegenwoordig niet meer veroorloven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:28

Cassidy schreef:
Natuurlijk hebben bewoners er niets mee te maken, maar dit is een gevalletje actie-reactie. Het siert je dat jij jezelf in bochten gaat wringen om een ander niet tot overlast te zijn, dat kun en mag je echter van een ander niet verwachten.

Ik zou niet weten waarom niet. Ik vind dat gewoon een vrij egoistische instelling, en erger, het leidt tot een maatschappij met meer bureaucratie (parkeerautomaten, vergunningsafhandeling, toezicht, handhaving etc, is meer kosten voor iedereen) en een maatschappij met steeds meer regels en repressie waar je nooit eens de ruimte hebt om dingen in redelijkheid te doen.
Dat levert Russel nu misschien een paar tientjes en een kwartiertje tijdswinst op - maar op langere termijn zijn de kosten zoveel meer dan dat.

IK wil niet leven in een maatschappij die zo wordt ingericht. En de manier waarop ik daar aan bij kan dragen (naast stemmen en inspraak) is dat ik mijn best doe om het niet zover te laten komen.

En het zegt veel over onze maatschappij dat zoveel mensen dat moeilijk vinden om voor te stellen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:31

Ach, wat geloven betreft, ik geloof jouw verhaal ook niet helemaal, Shadow. Jij kan dan wel een plaatsje overhouden voor je hulpbehoevende buur, maar dat doet dan heel de straat en ook alle bewoners van de omliggende straten? Er is nooit bezoek, die daar zijn auto wel parkeert? Ik geloof dat niet, of er is in jouw buurt geen parkeerprobleem.

ik woon in een gewone straat, geen winkels e.d., maar wel een woning die wordt gebruikt als een klein kantoor van een GGZ-instelling. Daar komen de hele dag begeleiders even aanwippen. Die nemen dus ook een parkeerplek in, niet voor lang, maar bijv. een uurtje.
Zo kanje tientallen redenen opnoemen.
Geen auto is geen optie. Paard staat nl. niet in de stad :D , maar in de polder. En dan heb ik het niet eens over de noodzaak voor het werk. M.a.w. je auto wegdoen of dat er vaak alternatieven zijn, dat is leuk als je 1 x per week je auto gebruikt, maar niet als je hem dagelijks nodig hebt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:34

dravergekkie schreef:
Hier is het al jaren betaald parkeren.

Mede dankzij de kantoren die hierachter liggen.
Die hebben een parkeergarage maar daar moet voor betaald worden.
Daar was iedereen te beroerd voor en parkeerden de auto's in de woonwijk.

Bij ons is het alleen van 9 tot 2.

Ik weet ongeveer welke kant je op woont.

Vrees dat je niet gaat ontkomen aan het betaald parkeren als meerderen mensen gaan klagen over de overlast.

Dat heeft niet altijd "met te beroerd" zijn te maken. Sommigen verdienen minimumloon, als daar dan bijv. € 80 afgaat aan parkeerkosten, is dat voor sommigen gewoon niet haalbaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:35

Het is toch uiteindelijk ieder voor zich en God voor ons allen? Of zeg jij tegen je werkgever als hij je promotie of een salarisverhoging oorstelt, "nou nee, dankjewel, hoeft niet, geef maar aan een ander?" Zou jij als opvarende van de Titanic je plek in een reddingsboot afstaan aan een ander omdat jij je principes hebt? Hoe ver ga jij, als het om je eigen leven gaat? Je woongenot, je financiele plaatje?

Het is je goed recht om niet mee te doen aan de verharding van de maatschappij. Ik geloof echter niet, ook niet als er op grote schaal mensen weigeren om mee te doen, dat je hier verandering in brengt. Want dat parkeerbeleid dat staat, en je ziet dat mensen daar collectief niet aan mee gaan doen en de auto elders neerzetten. Die geldgraaiers zijn er, en daar moeten we helaas in mee. Of je begeeft je vrijwilling in de kantlijn van de maatschappij, zegt idd dat je weigert, draait niet meer mee in de mallemolen, zegt je werk en je woning op en verhuist naar een Kibboets, of gaat in een plaggenhut op de hei zitten (en zelfs dat mag tegenwoordig niet meer door de regels en repressie die er al tientallen jaren zijn). Is Utopia niets voor jou?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:36

Ik zet mijn auto ook neer waar plek is. Of dit nou in de buurman z'n straat is of m'n eigen straat. Gewoon zo dichtbij mogelijk. Sorry maar ik ga echt geen rekening houden met janje/Pietje en klaasje omdat ik in hun straat sta.

Ik werk onregelmatig en de optie met openbaar vervoer is bijna niet te doen. Ik doe er 2.5 uur over om naar m'n werk te gaan dan. En daarbij wil ik niet s'avonds met het openbaar vervoer ;)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:43

Zo heb even 5 pagina s discussie gelezen. In mijn ogen begint het niet zozeer bij een egoïstische maatschappij maar bij een gemeente die meer geld wilt zien. Ze beginnen met het autoluw maken van de binnenstad, mijn inziens de start om zoveel mogelijk betaald parkeren plekken te genereren , wat resulteerde in een stad die binnen een paar jaar bijna geheel betaald parkeren is. Wat geld opleverde voor de gemeente en nog wat banen creëert ....
Gelukkig ben ik niet in de stad opgegroeid en heb er weinig binding mee maar alleen dit soort problemen weerhouden mij ervan ooit in de stad te gaan wonen.
Voor iedereen wens ik voldoende parkeerruimte en weinig ruzie hierover!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:47

Gemeentes en steden zijn heel kortzichtig in hun plannen en doen zelden aan langetermijnplanning. Want de bereikbaarheid terugschroeven in de steden, leidt uiteindelijk alleen tot meer leegloop van de steden. Winkels doeken op omdat de klandizie niet meer komt. Of dit is omdat ze echt niet meer bereikbaar zijn of de collectieve weigering om te betalen voor die parkeerplek (hoeveel ben je eigenlijk tegenwoordig kwijt in Amsterdam?) is dan nog de vraag. Maar goed, een winkel die failliet gaat omdat de klandizie niet meer komt is niet het probleem van de gemeente, toch? Dus meer geld? Voor de gemeente wel. En wat de bewoner uiteindelijk daar voor gevolgen van ondervindt, is het probleem van de bewoner, toch? Als het bestuur uiteindelijk een richting kiest, wat heeft de bewoner daar voor invloed op, anders dan de volgende keer hun onvrede via de stembus kenbaar te maken? Wat het probleem nog niet oplost want dat betaald parkeren is er en dat gaat ook blijven ook.

Ik ben ook op het platteland opgegroeid. Voor mij ook geen woning in de stad. Al kreeg ik geld toe.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:55

Toch heb ik laatst begrepen, dat juist het platteland leeg stroomt en meer mensen daar stedelijk gebied trekken. Juist voor de voorzieningen, zoals onderwijs, zorg en winkels.

Voor mij maakt het niet zoveel uit. Zodra hier betaald parkeren wordt ingevoerd, koop ik 2 vergunningen. Maar als ik ergens heen ga en ik zie een vrij en/of gratis plekje, dan parkeer ik daar gewoon, zonder mij af te vragen of ik misschien wel iemand "zijn of haar" parkeerplek in beslag neem. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:56

shadow, de tarieven, parkeergebied is zone A1 voor bezoekers..

http://www.utrecht.nl/parkeren/tarieven-2014/

Mijn enige alternatief is de wijk tegen over. Zoals ik al zei, overdag is daar plaats, omdat de werkenden met de auto weg zijn..ik ga om 17.00 u weer weg, dus amper overlast. Het enige overlast is dat mensen overdag geen lege plek meer voo de deur hebben...en een kwartier met zware tassen zeulen, dus doe er wel wat voor :D