Mobiel op school

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:57

Ik vind dat het eigenlijk wel een stukje (gebrek aan) respect tegen over je leraar is. :=

Is het zo lastig om even 50 minuten niet je telefoon te zien? Bij het wisselen van lokaal kun je alles weer bijlezen..

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:58

Slina schreef:
Het heerlijke van studeren; het boeit de leraren totaal niet wat je aan het doen bent. Dus zit dan ook non-stop te whatsappen.
Op de middelbare school zat hij in m'n broekzak op trilstand en ik keek dan tijdens leswisselingen/pauzes.

Dit vind ik toch wel erg raar om eerlijk te zijn :+ Ik bedoel, op een vervolgstudie zit je als het goed is écht om kennis op te doen die je later goed kan gebruiken. Je kiest nog eens zelf voor die exacte studie ook... Natuurlijk boeit het de leraar niet, hij krijgt zijn salarisstrookje toch wel binnen. Helaas moet je het zélf doen, en niet je leraar...

Daarbij komt ook nog eens dat ik het zo ontzettend ongeïnteresseerd en onvolwassen vind overkomen...Dat is toch hopelijk met 19 jaar niet meer nodig...

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:01

BaileyMix schreef:
Slina schreef:
Het heerlijke van studeren; het boeit de leraren totaal niet wat je aan het doen bent. Dus zit dan ook non-stop te whatsappen.
Op de middelbare school zat hij in m'n broekzak op trilstand en ik keek dan tijdens leswisselingen/pauzes.

Dit vind ik toch wel erg raar om eerlijk te zijn :+ Ik bedoel, op een vervolgstudie zit je als het goed is écht om kennis op te doen die je later goed kan gebruiken. Je kiest nog eens zelf voor die exacte studie ook... Natuurlijk boeit het de leraar niet, hij krijgt zijn salarisstrookje toch wel binnen. Helaas moet je het zélf doen, en niet je leraar...

Daarbij komt ook nog eens dat ik het zo ontzettend ongeïnteresseerd en onvolwassen vind overkomen...Dat is toch hopelijk met 19 jaar niet meer nodig...

Ik heb 2 vakken per dag, elk vak duurt 3 uur.
Eerste 1.5 uur is er theorie en let ik (probeer ik dan) geconcentreerd op.
Daarna mag je voor jezelf werken maar 9 van de 10 keer is m'n concentratie dan op dus ga ik whatsappen. De colleges zijn al facultatief dus vind het sowieso al wat dat ik braaf 's ochtend 8:45 op school ben.

moelly

Re: Mobiel op school

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:02

Baileymix: je hebt wel gelijk inderdaad :')

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:02

moelly schreef:
Goh, zitten toch veel mensen stiekem met hun telefoon te pielen, lees ik!
Interesseert de les je dan niet? Waarom ben je er dan?
En, als je toch met je telefoon wilt spelen, waarom dan stiekem? :')

Sorry, maar die logica snap ik niet helemaal..

Kom op, alsof jij je nooit verveeld hebt tijdens die eindeloze schooldagen? En alsof iédere, maar dan ook iédere les je boeide? Je hebt vast wel een keer zitten tekenen of briefjes schrijven naar je buurman/vrouw - dat is ook een vorm van niet opletten. Boeide jouw opleiding je dan ook niet? Je moet ook niet roomser dan de paus zijn :)

Toen ik vroeger nog in het middelbaar zat (zo'n 8 jaar geleden) waren er misschien nog geen smartphones, maar toen zaten ook veel leerlingen wel een keer stiekem snake te spelen of te sms'en in plaats van op te letten. Leerlingen vinden altijd manieren om zichzelf af te leiden tijdens de les, 30 jaar geleden was dat briefjes schrijven en 3 op een rij spelen op een papiertje, nu zijn dat smartphones. Wat natuurlijk niet betekent dat ik het goedkeur, maar kom op. Je weet zelf ook goed genoeg dat een gemiddelde 16-jarige niet bijster geïnteresseerd is in wiskunde of Duits. :P

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:06

Mobiel wel opzak maar zeker op stil! Ik wil niet steeds 20 keer moeten opdrukken als ik mijn mobiel check.. (Uniformberoepem opleiding)

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:13

Hij ligt altijd in mijn tas.
Maar ik zit stiekem op m'n tablet te rotzooien onder de les :') (ik zet wel netjes alle aantekeningen in me tablet,
maar tussen die aantekeningen zit ik op skype etc.)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:18

Wat doen jullie eigenlijk op skype tijdens de les? Toch niet videochatten? :oo

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:20

Nee, geen videochat :')

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:46

Eten is hier niet toegestaan,water mogen we altijd drinken zonder te vragen,staat
ook standaard op men bank.

Ik zit ook soms wel stiekem op men gsm,boekentas op tafel en achteraan in
de klas,of gewoon achter men map op tafel.licht er ook aan per vak.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:55

Bij ons op school zijn ze heel makkelijk wat betreft mobieltjes en eten en drinken. Drinken mag uit een flesje altijd en uit een blikje bijna overal ook. Ook mogen we gewoon in de les eten. Dit doe ik ook echt niet stiekem, wel stil natuurlijk. Ik heb mijn mobiel ook eigenlijk altijd op tafel liggen en kijk er geregeld op om te kijken hoe laat het is, of om iets op te zoeken op google. School heeft ook gewoon gratis wifi voor iedereen :) Daarnaast heb ik de uitwerkingen van vakken op mijn mobiel staan, dus daarvoor gebruik ik hem ook, dit is ook gewoon toegestaan en wordt zelfs door sommige leraren aangemoedigd.
Ja en natuurlijk zit ik ook wel eens te whatsappen of een spelletje te spelen, maar eigenlijk altijd gewoon in het zicht van de leraar. En dat wordt ook gewoon toegestaan, negen van de tien keer.
Ik denk trouwens wel dat het uitmaakt dat ik in vwo 5 zit dus dan wordt er gewoon van jezelf verwacht dat je de lesstof gaat begrijpen en hoe je dat doet, dat zoek je dan maar uit..

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 01:00

Femek2902 schreef:
Bij ons op school zijn ze heel makkelijk wat betreft mobieltjes en eten en drinken. Drinken mag uit een flesje altijd en uit een blikje bijna overal ook. Ook mogen we gewoon in de les eten. Dit doe ik ook echt niet stiekem, wel stil natuurlijk. Ik heb mijn mobiel ook eigenlijk altijd op tafel liggen en kijk er geregeld op om te kijken hoe laat het is, of om iets op te zoeken op google. School heeft ook gewoon gratis wifi voor iedereen :) Daarnaast heb ik de uitwerkingen van vakken op mijn mobiel staan, dus daarvoor gebruik ik hem ook, dit is ook gewoon toegestaan en wordt zelfs door sommige leraren aangemoedigd.
Ja en natuurlijk zit ik ook wel eens te whatsappen of een spelletje te spelen, maar eigenlijk altijd gewoon in het zicht van de leraar. En dat wordt ook gewoon toegestaan, negen van de tien keer.
Ik denk trouwens wel dat het uitmaakt dat ik in vwo 5 zit dus dan wordt er gewoon van jezelf verwacht dat je de lesstof gaat begrijpen en hoe je dat doet, dat zoek je dan maar uit..

Zo is het bij ons ook wel ja :j Vind ik overigens ook wel een fijnere sfeer creëren dan wanneer je het zou verbieden, want dan gaan leerlingen het juist wel doen omdat het niet mag.

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 01:06

BaileyMix schreef:
Femek2902 schreef:

Zo is het bij ons ook wel ja :j Vind ik overigens ook wel een fijnere sfeer creëren dan wanneer je het zou verbieden, want dan gaan leerlingen het juist wel doen omdat het niet mag.

Lijkt mij inderdaad fijn, ze zouden op meerdere scholen beetje wat losser moeten zijn kwa eten/drinken en mobieltjes. Hier krijg je direct een preek naar je hoofd geslingerd en daarna het klaslokaal uitgegooit.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 01:35

Als je op een middelbare school losser gaat worden den ik dat er een hele hoop mensen iets langer over hun school carrière gaan doen :+

Op die leeftijd zijn er zat die nog niet kunnen bedenken dat je op sommige momenten echt moet opletten omdat je anders later tegen de lamp loopt.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:48

Op de middelbare en het hbo had ik hem ook altijd gewoon op m'n tafel liggen, maar op de uni echt niet meer :n Heb m nu met m'n onderwijsgroepen gewoon netjes in m'n tas of jaszak zitten en kijk in de pauze even. Soms is de verleiding om te kijken wel erg groot als we een saai onderwerp behandelen :')

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:51

bij mij zit hij meestal in me zak, anders ligt ie op me schoot

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:17

Toen ik nog op de middelbare zat waren ze ook echt streng. Telefoon alleen in de aula of op het schoolplein, verder nergens. Hij moest van de leraren ook altijd in de kluis. Ik geef toe dat ik hem altijd in mijn zak, laars of etui had. (toen was het wel allemaal makkelijker, toen was het nog niet ''in'' om een smartphone met whatsapp te hebben)

Nu zit ik op het MBO en boeit het ze geen snars wat jij met je telefoon doet. Alleen tijdens toetsen letten ze er goed op. Ik heb de mijne nu ook meestal op tafel liggen en check regelmatig berichtjes. Telefoontjes beantwoord ik ook gewoon, maar wel buiten het lokaal.

Liesjeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:20

in mn etui, en tijdens de les ga ik altijd snap foto's maken met vriendinnen, zo leuk :')

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:23

Ik zit altijd meestal wel op me mobiel.
Maar leraren merken het nooit ik heb altijd van die smoesjes ja ik keek even hoelaat hetwas of mag ik mn telefoon even op stil zetten.

Liesjeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:24

idd, bij de meeste gaat het heel makkelijk :p

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:11

Yasmine schreef:
moelly schreef:
Goh, zitten toch veel mensen stiekem met hun telefoon te pielen, lees ik!
Interesseert de les je dan niet? Waarom ben je er dan?
En, als je toch met je telefoon wilt spelen, waarom dan stiekem? :')

Sorry, maar die logica snap ik niet helemaal..

Kom op, alsof jij je nooit verveeld hebt tijdens die eindeloze schooldagen? En alsof iédere, maar dan ook iédere les je boeide? Je hebt vast wel een keer zitten tekenen of briefjes schrijven naar je buurman/vrouw - dat is ook een vorm van niet opletten. Boeide jouw opleiding je dan ook niet? Je moet ook niet roomser dan de paus zijn :)

Toen ik vroeger nog in het middelbaar zat (zo'n 8 jaar geleden) waren er misschien nog geen smartphones, maar toen zaten ook veel leerlingen wel een keer stiekem snake te spelen of te sms'en in plaats van op te letten. Leerlingen vinden altijd manieren om zichzelf af te leiden tijdens de les, 30 jaar geleden was dat briefjes schrijven en 3 op een rij spelen op een papiertje, nu zijn dat smartphones. Wat natuurlijk niet betekent dat ik het goedkeur, maar kom op. Je weet zelf ook goed genoeg dat een gemiddelde 16-jarige niet bijster geïnteresseerd is in wiskunde of Duits. :P

Dat ben ik niet volledig met je eens. De lessen die ik leuk vond, de meeste wel, iets wat ook voor een groot deel aan de docent ligt, ging ik heen ja. Als ik geen zin had in een les omdat het me niet interesseerde, ging ik niet mijn tijd verdoen door in die les aanwezig te zijn.
Nee, briefjes schrijven heb ik nooit gedaan, natuurlijk wel eens met buurman of buurvrouw gekletst, maar daar werd bij mij op school ook wel de ruimte toe gegeven.
Ik vind het zelf eerlijk gezegd asociaal dat men tegenwoordig de hele les op de smartphone zit. Tuurlijk moet eens een berichtje kunnen, maar ik doel met mijn posts eigenlijk op de mensen die de hele les op de telefoon zitten te pielen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:23

Foundtheone schreef:
Mobiel wel opzak maar zeker op stil! Ik wil niet steeds 20 keer moeten opdrukken als ik mijn mobiel check.. (Uniformberoepem opleiding)

En zo hoort het :=

Wauw, ik schrik hier wel van hoor... "Ik wil het lezen als er een belangrijk berichtje binnenkomt", sorry, wat? Over de nieuwe nagellak van je beste vriendin? Ik vraag me af hoe vaak mensen die dit soort opmerkingen plaatsen daadwerkelijk wel eens een belangrijk bericht hebben gehad tijdens schooluren :=
Ik nauwelijks, in elk geval. Veel belangrijker dan "Weet jij waar de sleutel van de kabelkast ligt" van een commissiegenoot of "Moet ik nog iets halen voor het avondeten" van mijn vriend wordt het echt niet hier hoor :n

Mijn mobieltje (toen ik die zelf kocht halverwege de tweede klas) lag meestal in mijn kluisje... Als je niet continue met je vriendinnen zit te smsen die ook allemaal in de les zitten komt er namelijk niet zo gek veel binnen, zo blijkt :D

Nogmaals, ik vraag me echt serieus af wat er nou zo verschrikkelijk belangrijk is dat je de hele les op je telefoon moet doorbrengen.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:48

Liesjeex schreef:
in mn etui, en tijdens de les ga ik altijd snap foto's maken met vriendinnen, zo leuk :')

vind je snapchat ook zo leuk als je een jaartje extra mag doen? :)

pff snap dit echt niet hoor, hoeveel mensen hun telefoon onder de les gebruiken.

maarja, zal wel aan mij liggen. In 4 vmbo doe je zulke dingen niet meer (al zijn er nog uitzonderingen)

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:57

Jeetje, ik schrik er wel van hoeveel van mijn leeftijdgenoten zoveel op hun mobiel zitten tijdens de les. Daar zijn pauzes voor, alhoewel je dan beter kan kletsen met je mede-leerlingen. Veel gezelliger.
Tuurlijk zijn er leraren waar je op je mobiel kan, maar waarom zou je dat doen? Het gaat toch om jouw toekomst? De leraar maakt het niet uit als jij straks moet afstromen of blijft zitten.

Zo moeilijk is het volgens mij niet om even een uurtje niet op je mobiel te kijken, als er redenen zijn om op je mobiel te kijken als je gebeld word snap ik het (bijv. een familielid die op sterven ligt o.i.d.). Maar om gezellig met je vrienden/vriendinnen contact te hebben? Nee, dat snap ik niet. Wacht gewoon even tot de les is afgelopen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 19:00

Grappig dat niet alleen de leerlingen maar ook de leerkrachten daar nog niet zo goed weg mee weten.

Ik kan me trouwens niet meer herinneren hoe dat ging tijdens mijn studie, terwijl dat niet heel lang geleden is en ik allang een mobieltje had. Maar dat was nog wel voor whatsapp.

Enerzijds: dingen gewoon stil en uit de buurt. Anderzijds, ik zat in mijn tijd op school ook te patiencen, en bij gebrek aan mobieltje had ik een heel vernuftig systeem om dat op papier te doen. Ook heb ik eea zitten tekenen, maakte ik tijdens de les meestal pas mijn huiswerk (als je 1 vraag op de leerkracht voorblijft is het goed toch?) - kortom... ik geloof dat ik met name de laatste jaren toen ik weer in het klassikale systeem moest niet de meest gemotiveerde leerling was. Daar maakt een mobieltje dan weer niet zoveel voor uit.