Hoe bewust ben jij je van de wereld om je heen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:18

ik vind het wel heel grappig dat hier het stammendenken wordt afgekeurd en in afrika juist aangemoedigt/in stand gehouden. daarom zijn daar complete oerwouden leegestroopt om mijnwerkers te voeden (braziliaanse mijn, nu in handen van bendes) of of om te verkopen.
ipv geld zouden wij imo kennis moeten sturen. over het algemeen duurteen goede gedragsverandering duurt 30 jaar voordat het er door is, dus er is nog hoop wat dat betreft :)
ik vind ze trouwens niet zo zielig als de meeste bokkers, het is vooral ook heel goed je zieligheid kunnen uitspelen.
het bespreken van anticonceptie, ziektes, naar de wc gaan is zo ontzettend taboe.

qua kinderen krijgen heb ik ook een redelijke strakke stelregel. als je niet voor jezelf kunt zorgen, een erfelijke ziekte hebt of een geestelijke beperking zou je imo geen kinderen moeten willen krijgen.

hoe erg ik rekening houd met mijn omgeving/wereld wisselt per dag.
ik eet meestal biologisch vegetarisch/veganistisch met streek producten.
kleding komt van de kringloop/doorgeef of maak ik zelf.
haar kleur ik met cacoa en henna.
voornamelijk omdat ik zelf een arme sloeber ben, maar ook omdat hypes me hoofdpijn bezorgen en ik geen deel wens uit te maken van een modehype. :')

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:24

Ik ben er van bewust wat er allemaal in de wereld gebeurt, hongersnood in Afrika, al die armoede etc.
Maar of ik er iets mee doe, nee. Geld doneren doe ik niet aan, het is altijd maar hopen dat uberhaupt iets daar komt,
hoor vaak genoeg dat veel in eigen zak wordt gestoken en nooit terecht komt waar het moet horen.
Heb wel betere dingen te doen dan te piekeren wat er allemaal in de wereld gebeurt waar ik toch niks aan kan veranderen.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:31

Ik geef niet aan goede doelen, wel winkel ik in de vele charity shops die we hier hebben, maar over het algemeen zijn dit ook goede doelen dicht bij huis. En om eerlijk te zijn, ik winkel daar eigenlijk alleen maar omdat het goedkoop is.
Een vriend van me gaat binnenkort naar Thailand om aan een weeshuis mee te bouwen, en die sponsor ik wel een beetje, maar alleen met spullen, niet met geld.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:51

Ik koop waar ik kan fair trade spullen, dan hoop ik dat het geld tenminste bij de juiste personen terecht komt.

xSlvna schreef:
Zeker wel, het liefst ging ik er met een machine geweer heen en schoot ik ze neer. :j Nee zeker niet, onwijs kinderachtig om mijn reactie zo verkeerd op te pakken.

Hier mogen die mensen die kinderen als items 'creëren' en het vervolgens niet kunnen betalen op eigen (grotendeels) eigen houtje ook best op de straat creperen, grof, maar ze kiezen er toch zelf voor om er aan te beginnen terwijl ze weten dat het onmogelijk gaat worden om op eigen benen te staan.

Ik verwens hierbij niemand dood, maar ik kan echt geen medelijden hebben voor mensen die zelf voor het rot leven (met een snellere dood tot gevolg) 'kiezen', of dat nu in Afrika, China of Nederland is. ;)

Edit: Ik hoef ook geen kinderen te maken of paarden te fokken, als ik wat wil koop ik het wel.

Van deze opmerkingen valt mijn mond echt open, wat een compleet gebrek aan respect, medeleven en ook kennis. Alsof de arme bevolking van Afrika zijn "rot leven en snellere dood" gewoon zelf kiest. Probeer je eens één moment in te leven in het leven van een jonge vrouw ginds, want dat had jij ook kunnen zijn.
Geen school, dus ook geen kennis over voorbehoedsmiddelen, nauwelijks eten of drinken, geen medicatie wanneer je ziek bent, geen veiligheid, uiteraard geen luxe zoals internet... enz. Van hieruit is het allemaal zo gemakkelijk praten.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:17

pinto_1 schreef:
Denk dat je heel blij mag zijn dat je in een welvarend land bent geboren, en keuzes hebt. Zowel over voedsel, als wel of niet kinderen willen.
Wat Selka ook schreef, deze mensen in de armste gebieden van Afrika hebben die keus niet. Vrouwen worden uitgehuwelijkt, voorbehoedsmiddelen zijn er niet of bijna niet en vrouwen hebben er niets te vertellen.
Vind het eigenlijk vrij respectloos hoe jij erover praat, en makkelijk oordelen dat deze mensen er zelf voor kiezen als je zelf in een rijk westers land geboren bent.

Waar een wil is, is een weg. Het maakt niet uit waar je bent geboren!
http://en.wikipedia.org/wiki/William_Kamkwamba

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 22:36

Elise_0o schreef:
pinto_1 schreef:
Denk dat je heel blij mag zijn dat je in een welvarend land bent geboren, en keuzes hebt. Zowel over voedsel, als wel of niet kinderen willen.
Wat Selka ook schreef, deze mensen in de armste gebieden van Afrika hebben die keus niet. Vrouwen worden uitgehuwelijkt, voorbehoedsmiddelen zijn er niet of bijna niet en vrouwen hebben er niets te vertellen.
Vind het eigenlijk vrij respectloos hoe jij erover praat, en makkelijk oordelen dat deze mensen er zelf voor kiezen als je zelf in een rijk westers land geboren bent.

Waar een wil is, is een weg. Het maakt niet uit waar je bent geboren!
http://en.wikipedia.org/wiki/William_Kamkwamba

Ja, en dus? Omdat deze man een windmolen heeft gebouwd moet elke afrikaan dat maar kunnen? >;)

Als ik wat meer van computers wist had ik ook wel Microsoft uitgevonden en net zo rijk als Bill Gates kunnen zijn. :D

Urbanus

Re: Hoe bewust ben jij je van de wereld om je heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 22:42

Het maakt wel degelijk uit waar je bent geboren. Afrika is gewoon een kansarm land, des te knapper als iemand zich uit dat systeem weet te worstelen. Zelfs in Nederland bepaalt je wieg al heel veel.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 22:47

Upendo, ik herken mezelf erg in wat je zegt. Ik schrik ook ontzettend van de onverschilligheid van bepaalde reacties in dit topic. Wat een harteloosheid en gebrek aan kennis af en toe, absoluut bizar.
Ik kijk naar wat er in de wereld gebeurt en word er zo ongelofelijk moedeloos van - er is te veel om te repareren, en te weinig wil om het goed te doen.
Ik geloof ook dat de mens inherent egoïstisch is, wat natuurlijk ook evolutionair geprogrammeerd is, maar dat betekent niet dat we dit natuurlijke egoïsme hoeven door te zetten. We hebben tenslotte een brein gekregen waarmee wat dat kunnen overstemmen.

Ik ben zelf lid van Amnesty International en met onze committee hebben we bijvoorbeeld brieven-schrijf-avonden etc. georganiseerd. Niet om geld op te halen, maar een politiek statement te maken en de gevangenen een hart onder de riem te steken.
Verder wil ik door mijn studie een verschil maken: ik doe een MSc. in klimaatverandering en ga door voor mijn doktersgraad. Is ook een studie waar ik af en toe van college kom en denk 'Het is gewoon game over met de wereld. De planeet redt zich wel, maar de ecosystemen erop niet."
Ik wil graag door wetenschappelijk onderzoek te doen en dat onderzoek naar 'niet-wetenschappers' te communiceren een (klein) verschil maken in hoe ik deze wereld ooit achter laat. Dat is ook vanaf dat ik klein was mijn doel geweest: iets zinvols doen.

Geld geven doe ik aan het WNF en Protect Our Winters, transparante (tot op zekere hoogte) organisaties. Winkelen bij de kringloop; maar ik moet zeggen dat ik bij boodschappen en kleding vaak zondig, waardoor ik me ook schuldig voel. Primark, Sainsbury's en Tesco zijn nou niet bepaald de plekken waar ik eigenlijk dingen wil kopen, maar doe het toch..

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 22:55

Naar mijn mening heeft het geven van geld aan grote goede doelen, waar dan ook ter wereld, weinig zin. Er blijft teveel aan de strijkstok hangen. Waar ik persoonlijk wél in geloof, is microkredieten. Op die manier worden kleine gemeenschappen in arme gebieden sterker gemaakt en dat heeft uiteindelijk altijd zin. Een klein beetje geld voor een eigen bedrijfje in een dorpje in Afrika leidt er uiteindelijk toe dat er geld verdiend wordt, dat er kinderen naar school kunnen en dat mensen opgeleid worden.

Ik vind overigens Nederland niet belangrijker dan andere landen of andersom. Ik voel me niet meer verbonden met het oude vrouwtje aan het einde van de straat dan met een oude vrouw in een dorpje in Malawi. Het feit dat eerstgenoemde zich Nederlandse mag noemen vind ik in die zin weinig waarde hebben. Zolang het om eerste levensbehoeften gaat is de een niet beter dan de ander!

Wel heb ik stiekem een enorme hekel aan die reclame over kinderen die zielig zijn omdat ze geen WiFi hebben in het ziekenhuis ofzo. Sorry maar dan ga je toch in je kleurboek kleuren of tv-kijken ofzo? :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 22:58

Ik had ook geen wifi in het ziekenhuis, sterker nog, er bestond geen internet! Weet je wat ik heb gedaan? Een rups gemaakt van lapjes vilt. En het was heel leuk!!!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 23:09

Lieve mensen, ik ga vijf pagina's doorspitten als ik de tijd heb om mijn laptop te pakken, maar zorg er alsjeblieft voor dat je je mening wel gefundeerd en op een nette manier brengt.
xSlvna, je hebt me al op twee manieren gekwetst. Met name het 'kanker-zorgt-ervoor-dat-overbevolking-voorkomen-wordt' en het 'als-ik-kinderen-wil-koop-ik-ze-wel'. Dat zorgt er echt voor dat er tranen in mijn ogen staan dus zou je je posts een keer door willen lezen voor je op plaatsen drukt? :)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 23:25

Weetje, door alle media worden we gewoon meer geconfronteerd meer narigheid.

Mijn oma (die is opgegroeid op het platteland in Tjechie) die wist dat altijd zo goed uit te leggen. Zij wist wat er gebeurde in haar dorp en de twee a drie buurdorpen. Verder niks... Ze wist niet eens waar de tweede wereldoorlog echt om ging. Nu hebben we tv, radio (ok, toen ook al :+ ), socail media en noem maar op. We zijn veel bewuster van de wereld om ons heen en zijn meer bewust van alle narigheid. Dat geeft ook meer druk op ons als persoon..

Ik ben afgestapt van het lid zijn van een goed doel. Soms zie ik iets en denk ik; hier, een eenmalige donatie. Dat kan zijn aan de zielige kindjes in Afrika (als ik zo'n show zie is mijn hart ook niet van steen) maar dat kan ook zijn aan de voedselbank. Ik ben bevoorrecht dat ik wat van de wereld kan zien. Als ik dan in een (derde wereld) land ben geeft ik ook aan mensen of projecten die het kunnen gebruiken. D.m.v. een fooi of geld voor een project. Het komt dan direct bij de mensen terecht. Voor de rest probeer ik mij af te sluiten.

Omdat ik zo bevoorrecht ben dat ik de wereld kan verkennen ben ik ook kritisch. Ik vind het dan ook lastig om om te gaan met kreten als 'hier in Nederland hebben we het ook echt slecht'. Als je in een land bent geweest waar ze wonen in hutjes van modder, stront en whatever, waterbron op 5km, zonder riolering, weinig eten en andere voorzieningen... Waar ze ondanks dat dankbaar zijn voor alles wat ze hebben. Waar ze helemaal door het dolle heen zijn omdat je 50 euro (ofzoiets) betaald zodat ten minste een van hun kinderen naar school kunnen... Tja, kwestie van relativeren.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 23:33

Maar Rytir, hoe banketstaaf het ook klinkt: als het in dat hele land zo is, weten de meeste van die mensen niet beter.
Natuurlijk zijn ze dan nog niet per se gelukkig, maar ik ben ervan overtuigd dat ze minder ongelukkig zijn dan de mensen in de Braziliaanse favela's, die zo goed als direct grenzen aan enorme metropolen vol peperdure villa's en penthouses. Die mensen worden namelijk dag in, dag uit geconfronteerd met het feit dat het heel veel anders had kunnen zijn als ze niet eens 5000, maar een banketstaaf 25 km verderop in de wieg hadden gelegen...

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 23:35

Mwah, is dat heel anders dan het zien van vermogende toeristen? In idd luxe hotels met voorzieningen die zij van ze langzalzelevennooit kunnen hebben? Ook daar is de grens rijkdom duidelijk te zien...

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 23:42

Heel eerlijk? Ik maak me alleen druk om mijn directe omgeving. Het is een ver-van-mijn-bed-show wat er in Afrika en India gebeurt. Ik kan er geen seconde wakker om liggen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 23:43

Ah, je bedoelt wel een land waar (redelijk wat) toerisme is. Ik dacht echt aan zo'n middle-of-nowhere waar ze nog nooit een westerling hebben gezien. Ja, als er toeristen komen is het hetzelfde verhaal.
Schandalig ook eigenlijk dat mensen daarheen gaan voor hun plezier, ga lekker naar Bora Bora of Hawaïï als je toch stinkend rijk bent...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:59

Ik vind het doel van 'red de 19.000 kinderen die elke dag doodgaan allemaal' geen goed doel omdat er niet wordt nagedacht over het gevolg daarvan. Dan red je al die kinderen, en dan? Mogen wij ons dan op de borst kloppen terwijl die mensen waarschijnlijk een mensonterend bestaan tegemoet gaan? Als je toch vrijwel zeker weet dat die mensen een ellendig bestaan gaan krijgen, waarom dan toch per se redden?

Dan vind ik inderdaad microkredieten veel beter.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:04

Terwijl een vriend van mij zijn scriptie in Afrika heeft geschreven mbt de microkredieten en een negatief advies heeft gegeven. Ik weet niet exact welk land, maar het kwam er op neer dat ze het geld namen en verdwenen. Niet uit diefstal, maar uit schaamte.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:06

even heel kort door de bocht, de kinderen zijn het symptoom.
door alleen het symptoom aan te pakken red je het niet, je moet de hele oorzaak met wortel en al aanpakken.
Dan "red"je die 19.000 kinderen ook omdat ze er helemaal niet zijn :)
En de nul haal je nooit helaas, ben zelf actief bezig voor"maak van de nul een punt."
http://www.rovl.nl/over-rovl/missie-en- ... l-een-punt
maar nul verkeersslachtoffers red je nooit, maar het streven er naar ïs voor mij genoeg om me ervoor in te zetten. :)

@lieveli, mijn vriend heeft ook in afrika gezeten voor zijn afstuderen. De mentaliteit is daar heel anders dan hier.
Ben heel benieuwd waar je vriend heeft gezeten :)

waar ik nog het meeste mee zit is dat de mensen hier "neerkijken" op de omstandigheden daar terwijl sommige stammen enorm trots zijn op de hutjes/gebruiken en tradities. Daar kan de gemiddelde nederlander nog een puntje aan zuigen.

het is allemaal niet zo mistroostig en slecht als men wil laten zien.
ja het zijn sloophutjes, maar ze drinken wel cola en hebben wel een nieuwe iphone *omdat familie in het westen die opstuurt, want het zijn statussymbolen* als ze dat zouden verkopen en investeren zouden ze ook geholpen zijn.
hetzelfde als bijstandsmensen die een pakje shag roken per dag. 5x30= is 150 euro die je uitspaart.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:38

@Upendo, ik weet dat het enorm lastig is maar ik wil je hierbij vragen (ik heb het topic over je vader gelezen) afstand te doen van jouw eigen persoonlijke ervaringen en situatie en dan te denken aan wat kanker is, een ziekte. Ziektes zijn er en die zullen nooit verdwijnen, ziektes zorgen dat de samenleving gezond en sterk blijft en helpen bij het voorkomen van overbevolking. Ik heb me ook heel lang snel gekwetst gevoeld (mijn opa is overleden aan kanker en vanwege een slechte (geen voor een aantal jaren) relatie met mijn vader was hij voor mij zowel mijn opa als mijn vaderfiguur) wanneer er iets negatiefs over kanker werd gezegd of het werd gebruikt als scheldwoord, maar daar heb je alleen jezelf mee. Een ander zal zijn mening er niet om veranderen en je zult het ook niet minder vaak horen.

Nu mijn blik op deze kwestie. Imo moet iedereen zijn leven voor zich leven en voor zijn of haar omgeving. Alleen aan datgene wat je begrijpt kun je iets positiefs toevoegen, wij snappen hun cultuur niet dus hoe kunnen wij in godsnaam begrijpen wat ze willen of nodig hebben? En in hoeverre is het respectvol om ergens binnen te komen lopen en zeggen 'de paasei wat een rotzooi en wat hebben jullie weinig! Waarom draagt dat jongetje geen schoenen? Hier ik help jullie wel!'. Als ik hen zou zijn geweest zou ik erg wantrouwend zijn, boos, beledigd en mijn eerste gedachte zou zijn 'wie denk je wel niet dat je bent? Rare dodo met je schoenen en je driedelig pak, kun je überhaupt wel een koe slachten en bereiden?' Of iets in die trant, ligt eraan waar ik vandaan zou komen uiteraard en wat mijn levenswijze zou zijn.

Willen mensen in derde wereld landen wel opleidingen? Zie je een achteraf derde wereld dorpeling die nog nooit schoenen heeft gedragen al een pakkie aandoen om vervolgens een kantoor binnen te lopen zonder overweldigd te zijn, om daarna achter zijn computertje te zitten en een vergadering bij te wonen. Dit alles zonder vreemd aangekeken te worden en gelukkig te zijn? ... waarom moeten ze anders leren schrijven en engels leren? Voor huizen bouwen, waterputten slaan, voor eten, nakomelingen en een gezellige omgeving zorgen heb je geen opleiding nodig namelijk. En dan. Zouden we aids wel moeten voorkomen? Aids zorgt ervoor dat niet iedereen het overleefd die daar geboren wordt. Aangezien middelen om niet zwanger te raken daar niet in de cultuur zitten worden er miljoenen baby'tjes geboren, waar moeten die allemaal wonen, wat moeten die allemaal eten? En ohja, we bouwen graag voor ze omdat ze soms op straat leven of niet naar school gaan of met 10 mensen in een 2x2 huisje wonen en dat is vreselijk want dat vinden wij. Zet ze in de westerse cultuur neer en ze weten me god niet wat ze moeten doen, staan ze straks uit de vijver te vissen worden ze gek aangekeken, slachten ze de buurmans ezel worden ze veroordeeld, doen ze een plasje worden ze bekeurd voor wildplassen. Natuurlijk is dit ontzettend overdreven maar ik heb het gevoel dat dat is wat wij proberen te doen. De westerse cultuur naar andere gebieden te brengen, waarom? Waarom is de westerse cultuur zoveel beter dat die van hen?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 11:57

Colorado, ik denk dat jij niet in mijn hoofd kan kijken en ik kan de discussie prima volgen maar denigrerend over mensen met kanker praten is volledig overbodig. Dat wens ik niet over aangesproken te worden. Graag ontopic. ;)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:00

Ik bedoelde het positief, kwam er alleen mee omdat ik het er zelf erg lastig door heb gehad, sorry, niet mijn zaken je hebt gelijk :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 12:03

Maakt niet uit, maar ik kan zaken (Soms iets te) goed gescheiden houden hoor. :)

Vanmiddag ga ik alles inhoudelijk bekijken, het is iets harder gegaan dan ik verwacht had. :P

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:12

Ik bedoelde dat het hele volk uiteindelijk zelf kiest voor de overbevolking en dus de hongernood, het hele volk, niet alleen de vrouwen die kinderen krijgen, want ik weet hoe het in die landen kan gaan.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:15

Ik kan wel huilen, zo kortzichtig vind ik jouw reacties. En tegelijk vind ik het bijna lachwekkend, hoe vreselijk dom je nu overkomt. Want dit heeft niks meer te maken met een mening, dit is gewoon een volslagen gebrek aan feitenkennis. Je weet helemaal niets van 'hoe het in die landen kan gaan.'