Wat nemen veel webwinkels een loopje met de regels..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:53

pmarena schreef:
Dat kan iedereen volgens mij best begrijpen waarom een verkoper hier voor kiest? :)

Ik snap best dat je zou willen dat de wet anders is, maar ik snap niet waarom een verkoper ervoor kiest de wet te negeren. Dat vind ik gewoon niet tof.

Citaat:
Zelf doe ik het maar gewoon netjes uit het oogpunt van klantvriendelijkheid, maar ik kan me voorstellen dat er ook onder webshophouders fanatiekelingen zitten die het gewoonweg verdommen omdat ze het niet eerlijk vinden

Sorry, maar dan hadden ze geen webshophouder moeten worden. 'Ik betaal vandaag maar geen parkeergeld omdat ik het onzin vind' is ook geen keuze.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:56

russel schreef:
Ik had altijd begrepen dat verzendkosten voor een bedrijf lager liggen dan een particulier. Op de verzendkosten wordt ook verdiend. 6.75 is niet het tarief voor een bedrijf..

Dat is alleen bij heel grote webshops zo, die afspraken hebben kunnen maken met postbedrijven. Als je heel veel verstuurt kan je met o.a. PostNL een afspraak maken om voor minder geld pakketten te versturen, maar voor veel webshops (de meesten) is het verzenden ook gewoon 6,75.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:14

Shadow: Mja, wet negeren... er zijn wel meer zaken waarbij je zelf onderling andere regels afspreekt dan wat eigenlijk wettelijk zou moeten.

Ik kan daar als klant zijnde echt niet mee zitten als een verkoper daar maar gewoon duidelijk over is :)

Als iemand zegt dat ik iets met een grote korting kan krijgen MITS ik dan plechtig beloof dat ik het niet terug zal sturen of op welke manier dan ook tijd & geld ga kosten...dan ben ik gewoon blij met die korting die ik niet had gekregen als ik wel terug had willen kunnen sturen / meer service had gewild.

Stel ik weet heel zeker dat ik een bepaald kussen wil want mijn man heeft die ook. En normaal kost dat ding 100 euro. Daarin zit dan berekend dat ik wel eens veel vragen kan stellen, wat om wil ruilen, terug wil sturen, enz. Maar ik weet zeker dat ik hem wil, wil hem alleen even bestellen en voor de rest heeft de verkoper totaal geen "last" meer van me, super makkelijke verkoop. Als ik hem dan voor 80 kan krijgen dan is dat voor ons allebei toch super? Ben ik als klant heel erg blij mee in ieder geval +:)+ Maar dat kan dus niet meer als ik toch ineens op hoge poten met een wetsartikel in de hand terug kan komen om alsnog terug te komen op onze afspraak...

Of als ik bvb. iets door iemand laat maken en men dat vooruitbetaald wil hebben. Ook al zou dat niet mogen: ik kan dat best begrijpen dat een verkoper dat wil omdat die al wel vaker iets voor iemand gemaakt zal hebben en er dan mee is blijven zitten -O-

En dan is het aan mij als klant om ervoor te kiezen of ik daar wel of niet mee akkoord ga. Je kan zelf ook bedenken dat je daarmee een risico loopt toch. Dan moet je maar bij een ander kopen die andere voorwaarden hanteert.

Ik heb liever dat er op deze manier nog een beetje persoonlijk over de prijs / voorwaarden onderhandeld kan worden dan dat men van hogerhand alles fixeert want of dat nu altijd in het belang van de koper is valt ook nog te betwisten. Inderdaad zal het bij sommige webshops vast gaan zorgen voor prijsverhogingen omdat men wel de retour-kosten er uit moet kunnen halen...en dat lijkt me nu niet het voordeel van de klant.

Dan moet de goedwillende klant die weloverwogen bestelt, weer lijden onder degenen die vanalles terugsturen op kosten van de webshop.

Maargoed, zoals gezegd snap ik wel waarom men er voor gekozen heeft om deze regels in te voeren en sta ik er op zich ook achter :j

Alleen vind ik het dus ook heel begrijpelijk waarom veel shops de kont tegen de krib gooien want je best doen voor een klant en er vervolgens nog geld achteraan moeten gooien voelt gewoon niet rechtvaardig.

Wanneer er dan ook nog zaken bij komen zoals het terug moeten nemen van gebruikte spullen, of verplicht zijn om betaling achteraf mogelijk te maken... dat kan je gewoon de kop kosten als ondernemer -O-

En ik vraag me af in hoeverre de klant het er gewoon mee zal moeten doen bij de webshops die weigeren verzendkosten terug te betalen of spullen terug te nemen, omdat een rechtszaak beginnen voor verzendkosten ook een beetje "over the top" is lijkt me :P

Sammie

Re: Wat nemen veel webwinkels een loopje met de regels..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:18

Ik denk eerder dat een hoop webshops gewoon wat regels van een ander hebben over genomen en dat het dus niks te maken heeft met kont tegen de krib gooien. Meer zo iets van hunnie doen het ook en het is wel lekker makkelijk.

Tussen particulier-particulier gelden andere regels dan tussen een bedrijf-particulier.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:21

pmarena, wat een duidelijke uitleg en ben het er zó mee eens!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:24

Totdat álle bedrijven eerst 100 euro borg gaan vragen wat je pas na 4 bestellingen van boven de 250 euro kan terugkrijgen. Om maar iets geks te verzinnen..

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:59

Ik heb nog geen foto ontvangen, ook nog geen reactie gehad

Steentjes uit de frontriem heb ik ook gehad, die klant heeft gewoon een nieuwe frontriem gehad.

Ik weet zeker dat het hoofdstel goed was.
Sta er niet van te kijken dat het hoofdstel gewoon terug gestuurd word, maar nog even afwachten.

Ik heb jaren in een winkel gestaan, ook heel veel van geleerd. Ik behandel een klant net zo als ik ook zelf graag geholpen wil worden.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:08

heb alleen even de openingspost gelezen, hoor. Maar wat ik me afvraag...waarom koop je uitverkoopartikelen als er in grote letters staat dat geld niet teruggegeven wordt? Dan weet je van tevoren dat je daar dus discussie over gaat krijgen. Daarbij vind ik het kinderachtig...om wel eerst te kopen, en daarna te gaan miauwen over dat de wet anders is. En dat je het daarna ook nog op internet zet...tja..het zou mijn ding niet zijn. Ik ben meer van het van tevoren overleggen, en niet zo van het afdwingen omdat het mijn recht is....als ik de webshop was zou ik je op de zwarte lijst zetten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:16

Maar het is de fout van de winkel dat er uberhaubt discussie over komt want het is gewoon de wet.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:20

pmarena schreef:
En ik vraag me af in hoeverre de klant het er gewoon mee zal moeten doen bij de webshops die weigeren verzendkosten terug te betalen of spullen terug te nemen, omdat een rechtszaak beginnen voor verzendkosten ook een beetje "over the top" is lijkt me :P

En juist dat is een punt waar misbruik van gemaakt kan worden helaas, niet alleen over die ene keer verzendkosten maar ook over retouren/tegoedbonnen etc, het gaat vaak om in verhouding kleine bedragen waarvan sommige (grote) webshops de gok nemen (en ingecalculeerd hebben in hun risicomarge) dat de klant daar niet de moeite voor gaat doen.
Kleinere webshops zoals die van jou lijden daar helaas onder, het enige wat je kunt doen is je marge wat te verkleinen om het op te vangen

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:23

Amaris schreef:
Maar het is de fout van de winkel dat er uberhaubt discussie over komt want het is gewoon de wet.

ja, mee eens. Maar ik vind het sowieso al stom dat de wet aangeeft hoe webwinkels zaken moeten aanpakken...weet je wat dat kost als mensen constant zaken bestellen en weer retourneren? En ik vind dat als ze dit heel duidelijk op de site zetten, je naderhand niet moet gaan piepen daarover. Overleg dat dan voor die tijd even, en koop desnoods ergens anders.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:26

IHN schreef:
ja, mee eens. Maar ik vind het sowieso al stom dat de wet aangeeft hoe webwinkels zaken moeten aanpakken...weet je wat dat kost als mensen constant zaken bestellen en weer retourneren?

Waarom zouden ze dat doen? Het kost ze namelijk elke keer wel de verzendkosten terug. Volgens mij is dit zoeken naar een probleem.

Citaat:
En ik vind dat als ze dit heel duidelijk op de site zetten, je naderhand niet moet gaan piepen daarover.

Je mag het natuurlijk best vinden... maar het is net zo zinloos als een bord op je auto hangen met 'ik betaal geen parkeergeld' en dan verwachten dat je geen boete krijgt omdat je het toch heel duidelijk hebt aangegeven.

De wet is duidelijk: bepalingen in de Algemene Voorwaarden in strijd met de wet zijn nietig, en deze bepaling is in strijd met de wet. Geen discussie over mogelijk.

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:29

russel schreef:
Ik had altijd begrepen dat verzendkosten voor een bedrijf lager liggen dan een particulier. Op de verzendkosten wordt ook verdiend. 6.75 is niet het tarief voor een bedrijf..

Kleinere webshops hebben geen contract met PostNL en betalen ook gewoon 6,75, daarnaast moeten ze ook de doos betalen, opvul materiaal, adreslabels en al het andere wat bij de verzending hoort.
Mocht ik als webwinkeleigenaresse winst willen maken op de verzendkosten kan ik een tarief gaan rekenen van om en nabij de € 10,- behoor dan namelijk ook mijn benzine kosten te rekenen + afschrijving van mijn auto om bij het postkantoor te komen en de tijd die ik daarvoor kwijt ben.

Maar inderdaad, heel veel webwinkels houden zich niet aan de regels. Maar ook veel webwinkel eigenaren kennen de regels niet. Of ze verdiepen zich er niet in of het zijn [niet banketstaaf bedoeld] mensen die denken makkelijk en snel geld te verdienen over de rug van een ander.

Voor retouren hebben wij een antwoordnummer, deze staat niet openlijk op de website omdat hier dusdanig misbruik van werd gemaakt dat het niet leuk meer was.

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:30

IHN schreef:
Amaris schreef:

ja, mee eens. Maar ik vind het sowieso al stom dat de wet aangeeft hoe webwinkels zaken moeten aanpakken...weet je wat dat kost als mensen constant zaken bestellen en weer retourneren? En ik vind dat als ze dit heel duidelijk op de site zetten, je naderhand niet moet gaan piepen daarover. Overleg dat dan voor die tijd even, en koop desnoods ergens anders.

Je mag je klanten hierop wijzen en ook klanten die dit herhaaldelijk doen uitsluiten van bestellen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 14:33

IHN schreef:
heb alleen even de openingspost gelezen, hoor. Maar wat ik me afvraag...waarom koop je uitverkoopartikelen als er in grote letters staat dat geld niet teruggegeven wordt? Dan weet je van tevoren dat je daar dus discussie over gaat krijgen. Daarbij vind ik het kinderachtig...om wel eerst te kopen, en daarna te gaan miauwen over dat de wet anders is. En dat je het daarna ook nog op internet zet...tja..het zou mijn ding niet zijn. Ik ben meer van het van tevoren overleggen, en niet zo van het afdwingen omdat het mijn recht is....als ik de webshop was zou ik je op de zwarte lijst zetten.

Een zwarte lijst, omdat de webshop zich niet aan de wet houdt :D? Als je, je niet aan de wet gaat houden dan moet je naar mijn mening geen webshop hebben.
Ik noem geen namen dus zie geen enkel probleem.
Verder viel de deken 2 maten kleiner dan normaal, als ze dat nou gewoon beschreven hadden op hun website was er geen enkel probleem. Dingen die moeten passen kan je niet verplichten het niet te mogen ruilen imo.
Laatst bijgewerkt door Faniek op 24-01-14 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:40

Ik vind de parkeergeld vergelijking niet zo'n goede eigenlijk, gezien je dan 1-zijdig wat anders beslist.

Wanneer je als klant voordat je bestelt, heel duidelijk vertelt krijgt dat je het betreffende artikel niet mag ruilen, dan vind ik als klant dat ik dit gewoon moet respecteren. Voor mij gaat goed fatsoen voor wetgeving namelijk :j

Ik vind het een beetje zo'n verhaal wanneer er bij een terrein duidelijk bordjes staan met "Betreden op eigen risico!" en ook nog "Verboden terrein" en "Verboden te voeren".

Waarna mensen toch (helemaal zelf) het besluit nemen om er tòch op te gaan en hun kind een Mars in een ponybek te laten duwen...waarbij ponylief per ongeluk op een vinger knaagt.

En dat die mensen dan vervolgens met de wet gaan lopen wapperen en de eigenaar wiens pony hun kind beschadigd heeft, aansprakelijk stellen voor de geleden schade -O-

Ik vind dan dat zo iemand zijn eigen verantwoordelijkheid zou moeten nemen en goed fatsoen boven wetgeving zou moeten stellen.

Neemt niet weg dat wanneer je iets bestelt dat niet terug mag, en het is anders dan je had verwacht n.a.v. omschrijving / foto's, dat je dat gewoon terug moet kunnen sturen :j

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:42

pmarena schreef:
En dat die mensen dan vervolgens met de wet gaan lopen wapperen en de eigenaar wiens pony hun kind beschadigd heeft, aansprakelijk stellen voor de geleden schade -O-

Met het verschil dat die mensen hard kunnen wapperen maar de wet niet in hun voordeel spreekt omdat ze niets te zoeken hadden op het terrein van een ander want het is geen openbaar terrein

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:48

Dan hebben ze in deze wel geluk dat ze een bordje hadden hangen met verboden toegang, want als je zoiets niet hebt, heb je nog geen poot om op te staan... :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:57

pmarena schreef:
Ik vind de parkeergeld vergelijking niet zo'n goede eigenlijk, gezien je dan 1-zijdig wat anders beslist.

De webshophouder beslist toch ook eenzijdig wat anders? De wet zegt heel duidelijk wat de regels zijn, maar desondanks negeert de webshophouder dat en beroept zich er vervolgens op dat het duidelijk was aangegeven.

Zo werkt dat dus niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:04

Het schijnt alleen maar eenzijdig of bijzaak te zijn als het op het eerste oog nadeel kan werken voor een webshop?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:44

Ik vind het niet eenzijdig beslissen nee, als je tegen een klant zegt: je kan dit artikel met zeer veel korting bestellen, maar weet dan wel: je krijgt het alleen voor deze prijs als je belooft dat je het niet terugstuurt.

De klant is dan namelijk de andere partij die besluit of die daar wel of niet mee akkoord gaat.
Niks eenzijdigs aan dus, aan 2 kanten is men vrij om te kiezen.

Die klant HOEFT niet te bestellen maar heeft vrije keuze of die met het aanbod akkoord gaat of niet.

Even puur voor de discussie hè :)

Maargoed, we draaien dus inderdaad een beetje in rondjes :P

ilovelente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:59

Ik vind het echt niet kunnen dat Webshops de verzendkosten verplicht zijn terug te betalen aan de klant. Tenslotte is dat geen geld wat de Webshop verdient maar wat aan de post of pakketdienst betaald moet worden door de Webshop om uberhaupt de pakketten te kunnen versturen. Zou lekker zijn dan... wij zijn allemaal te lui en te gierig om in een winkel te kopen want we willen allemaal het goedkoopste hebben en er niks voor doen. Webshops moeten al lagere prijzen aanhouden om de concurrentie voor te zijn en dan ook nog eens uit eigen zak de verzendkosten van de klant betalen die alles lekker makkelijk wil en het liefst gratis. Dat betekend voor een webshop dat als hij per week 10 klanten heeft die maar fijn alles bestellen, het terugsturen en dan hun verzendkosten terug eisen dat de webshop al minstens 70 euro verlies heeft per week want die verzendkosten heeft de webshop niet in zijn zak gestoken maar aan de post betaald. doe dat eens over een jaar berekenen dan ben je als webshop 3640 euro KWIJT, dan kun je net zo goed je webshop sluiten want voor zo´n verlies moet je een dikke 10.000 euro omzet draaien. Nee die wetgeving moeten ze in mijn ogen echt veranderen want daardoor gaan veel bedrijven failliet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:00

nou ik zou zeggen: ga de politiek in en doe er iets aan

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:04

ilovelente schreef:
Tenslotte is dat geen geld wat de Webshop verdient maar wat aan de post of pakketdienst betaald moet worden door de Webshop om uberhaupt de pakketten te kunnen versturen.

Risico van het vak :) En dat kun je gewoon meeberekenen in de marge.

Citaat:
doe dat eens over een jaar berekenen dan ben je als webshop 3640 euro KWIJT, dan kun je net zo goed je webshop sluiten want voor zo´n verlies moet je een dikke 10.000 euro omzet draaien.

Leuk bedacht, maar waarom zou je zoveel retours hebben? Die kosten de klant namelijk ook geld, zij moeten ook verzendkosten betalen (plus nog het gedoe.) Interessanter is om eens te kijken wat het retourpercentage is (en eventueel hoe je dat kunt verbeteren.)

Dit soort sommetjes zeggen niks.

ilovelente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:10

Ik denk niet dat je dat als webshop kunt meerekenen in je marge want zoveel marge is er tegenwoordig al niet meer en zeker niet als webshop omdat je flink moet concurreren met de rest. Ik denk dat veel mensen zich goed vergissen in de winstmarge van een webshop. Die goede tijden van veel winst zijn echt voorbij en je leest niet voor niks in de krant dat zelfs grote winkelketens of webgiganten problemen hebben door de kosten van het retourneren. En op je 2e antwoord: ik denk dat je je vergist hoeveel van die klanten er zijn die fijn bestellen, thuis besluiten.... ach nee niet mijn kleur, niet de goede maat oid en dan het gekochte terugsturen. Dat de klant verzendkosten moet betalen is juist het risico van de klant als hij lekker makkelijk online wil bestellen. Wat al eerder in dit topic is gezegd als de klant naar de winkel gaat kost het ook benzinegeld of een buskaart.