Koop op afbetaling met ouders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:32

Ga eerst eens op M fotograferen. Je hebt nog lang de max niet bereikt met dit toestel.

Marktplaats kan best als je maar gaat kijken en weet waar je mee bezig bent.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:32

AnneXxX schreef:
Welke camera heb je op dit moment?
Zoals ik het nu lees (tv stand) kun je beter tijd steken in wat internetten en je instellingen/camera beter leren kennen dan een nieuwe te kopen.

eens :j

Heb zelf een fotocursus georganiseerd maar wat is dat leuk en leerzaam! krijg eindelijk een idee van waar ik mee bezig ben in plaats van alleen maar lucky shots te hebben en zeggen goh, best goed gelukt :')
M stand is idd heel wat anders dan leuke plaatjes schieten met de standaardinstellingen. ik haal er ook veel meer voldoening uit. ondanks dat het resultaat soms echt bagger is. maar daarvoor juist wel weer heel leerzaam :j :')
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 12-01-14 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 19:33

Alwiene schreef:
_xDyan schreef:
Ik heb mijn camera al ff niet meer in mijn handen gehad en ik gebruik zelf nooit de Tv, ben liefhebber van de diafragma voorkeur stand (A= Aperture). Maar als ik me niet vergis moet je op de Tv ook gewoon zelf je ISO aanpassen. Dus als jij bij somber weer probeert weg te komen met een sluitertijd van 1/500e en een ISO van 100 of 200 en dan ook nog niet een extreem lichtsterke lens hebt, ja dan wil ik best geloven dat je zwart beeld krijgt. Kan dat de 'fout' zijn? :)

Ja tijd geleden kwam ik daar ook achter, dus iso gaat telkens ook mee omhoog. Dat is een tijd goed gegaan, maar sinds kort ook niet meer. Dus nu doe ik beweging op de Av stand, maar dan blijven ze wat bewogen. Dus doe ik daar misschien wat fout?

Als je foto's bewogen zijn was je sluitertijd te lang. Voor standfoto's heb je redelijk wat speling, maar ik ga er vanuit dat je werkt met je telelens, dan heb je al meer te maken met je eigen beweging. Om geen last te hebben van je eigen trillingen zou je vol ingezoomd met jouw lens eigenlijk niet onder de 1/400e moeten willen gaan. Op de AV kies je dus je diafragma, waarbij je het beste kan kiezen voor een zo groot mogelijk (klein getal) diafragma waarbij toch alles scherp is wat je scherp wil hebben. Dat ingesteld zie je dat je camera aangeeft wat nu je sluitertijd zou worden. Is die trager dan die 1/400e dan zal je ISO omhoog moeten. Zit je op maximale ISO, en je diafragma vol open en heb je dan nog licht tekort, dan zit je inderdaad aan de grenzen van jouw camera/lens combi. Maar je kan je dan ook afvragen of je niet gewoon bij te weinig licht probeert te fotograferen. (Binnenbakken bijvoorbeeld, nooit proberen daar zinnige foto's te maken, is zelfs met supercombi problematisch).[/quote]
Ah bedankt. Ik ga daar nog eens naar kijken, wat ik wel weet is dat de diafragma al wel vrij hoog staat, maar of dat het hoogst is wat mogelijk is, weet ik niet. Nee, in binnenbakken fotografeer ik niet, dat had ik op internet al gezien dat dat gwn echt heel moeilijk is :P

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:34

Tazzey schreef:
Ga eerst eens op M fotograferen. Je hebt nog lang de max niet bereikt met dit toestel.

Marktplaats kan best als je maar gaat kijken en weet waar je mee bezig bent.

Niet mee eens. Waarom zou je het jezelf onnodig moeilijk maken door elke keer weer alles helemaal in te moeten stellen. Naar mijn mening is er niks mis met de Tv of de Av stand. Echter moet je wel beseffen wat het doet en wat je zelf nog in moet stellen zodat je de juiste keuzes kan maken voor het beste resultaat.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:35

Ik denk dat je je deze bewustwording alleen maar kunt aanleren door eerst radicaal over te gaan op M.
Als je dan weet wat je aan het doen bent kun je gebruik maken van Tv en Av. Maar dat is mijn mening :D

De M stand bevalt mij overigens wel super :j

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:36

Heb ik met de vakantie ookwel eens gedaan, vriendinnen nodigden me uit en zo snel had ik het niet, dus ouders voorgeschoten en achteraf heb ik ze terugbetaald, geen rente overigens, zou dat wel een beetje vreemd vinden

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:36

Toch kun je zelfs met de 300d en het juiste glas in binnenbakken schieten. Dat heb ik zelf ook jaren gedaan.

Alwiene als jij op M leuk kunt schieten dan kun je best eens terug grijpen op de av of tv. Maar ts heeft volgens mij nog niet voldoende kennis. Overigens schiet ik zelf alleen op M. Dat is misschien persoonlijke voorkeur.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:37

_xDyan schreef:
Ah bedankt. Ik ga daar nog eens naar kijken, wat ik wel weet is dat de diafragma al wel vrij hoog staat, maar of dat het hoogst is wat mogelijk is, weet ik niet. Nee, in binnenbakken fotografeer ik niet, dat had ik op internet al gezien dat dat gwn echt heel moeilijk is :P

Wat bedoel je met hoog diafragma? Je wil een zo LAAG mogelijk getal he, dan staat ie zo wijd mogelijk open. Jouw grootste diafragma is 4 (volledig uitgezoomd) of 5.6 (volledig ingezoomd). Dan komt er het meeste licht binnen. Op de Av stand is diafragma het belangrijkste deel wat je zelf moet kiezen he, dus wel heel belangrijk dat je dat correct uitkiest :)
Laatst bijgewerkt door Alwiene op 12-01-14 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 19:37

Alwiene, wat bedoel je met burst? Dat komt mij niet bekend voor.

En ik wil nog even zeggen dat ik weet dat ik nog veel moet leren. Maar wat ik nu merk van de camera die ik nu heb, is dat het gwn niet fijn is om er mee te werken omdat ie traag is en soms gwn vast loopt... Dus als ik hier wat aan kan doe ik dat zeker eerst, voor dat ik een nieuwe koop.

Tazzey

Re: Koop op afbetaling met ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:38

Burst is meerdere opnamen achter elkaar. Kijk eens of de ruisreductie aan staat. En kijk eens naar de CF die je hebt.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:39

Ik moet ook megaveel leren. en niemand vindt het erg. alleen hebben wij (en ook ik als beginner) het idee dat het probleem dat je hebt niet persé ligt aan dat er iets verkeerd is met je body. als dat zo is, en we mochten gelijk krijgen, dan hou je zomaar 700 euro of meer in je zak. lijkt het me waard om daar even naar te kijken dus ;)

Wat voorn geheugenkaart heb je?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:40

Bursten is het snel achter elkaar schieten van een een aantal foto's door (in de stand die daarvoor is) je knop wat langer ingedrukt te houden. Bursten is zwaar voor je geheugenkaart omdat er ineens veel tegelijk weggeschreven moet worden.

Nogmaals de vraag of je geheugenkaart wel snel genoeg is. Je vastlopen lijkt op een probleem met het wegschrijven van je foto's.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:41

Dit probleem had ik met mijn 300d ook. Ik heb de ruisreductie uit gezet en het probleem was opgelost vandaar ook mijn vraag.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 19:42

Alwiene schreef:
_xDyan schreef:

Wat bedoel je met hoog diafragma? Je wil een zo LAAG mogelijk getal he, dan staat ie zo wijd mogelijk open. Jouw grootste diafragma is 4 (volledig uitgezoomd) of 5.6 (volledig ingezoomd). Dan komt er het meeste licht binnen. Op de Av stand is diafragma het belangrijkste deel wat je zelf moet kiezen he, dus wel heel belangrijk dat je dat correct uitkiest :)

Ja dat bedoel ik, laag, volgens mij op 4, maar dat weet ik niet zeker. Zal ik na moeten kijken.

Ohh, ja ik burst alleen bij een beweging, zodat ik zeker weet dat ik het goede moment heb. Hoe weet ik of ruisreductie aan staat :o. CF is een grote, maar ik kan niet zien op de kaart zelf wat de snelheid precies is. Ik had daar een nieuwe van willen kopen om dit probleem, maar omdat het al een vrij oude camera is, heeft mijn moeder mij aangeraden om voor een nieuwe camera te gaan sparen omdat zo'n kaart ook duur is. Niet zo duur als een camera natuurlijk, maar stel dat een nieuwe kaart niks oplost, is het best veel geld

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:43

dat vermoeden heb ik ook alwiene, Ik heb een snelle geheugenkaart (scandisk extreme) die gemaakt zijn voor spiegelreflexen. als ik continue opname gebruik (bursten) kan ik merken dat er tussen de 7 en 10 foto's goed gaan, en daarna wordt hij langzamer. Heb ik een keer uitgeprobeerd ;)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:44

Tazzey schreef:
Dit probleem had ik met mijn 300d ook. Ik heb de ruisreductie uit gezet en het probleem was opgelost vandaar ook mijn vraag.

Ah goede vraag dan! Ik ben me niet eens bewust van ruisreductie eerlijk gezegd. Had eerst een 350D en ben overgestapt op een 550D en toen ook heel snel op beter glas. Ben absoluut blij met wat ik nu heb, maar een goede fotocursus was waarschijnlijk meer waard geweest. Mijn arme 350D is van heel wat beschuldigd wat achteraf gezien MIJN fout en niet de zijne was. En nog heb ik nog een heeeeeeeeeeeleeeeeeeboel te leren. Maar heb tenminste eindelijke door wat diafragma/sluitertijd/ISO samen doen, zodat ik een beetje het gevoel heb dat ik weet waar ik mee bezig ben.

Heb alleen al een tijd niks gedaan. Vind het fotograferen leuk, maar heb zo weinig geduld voor de nabewerkingen. En sowieso fotografeer ik liever als ik het mezelf makkelijk kan maken en dat is niet in deze tijd van het jaar :P

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:48

Komt het vastlopen ook voor als je niet burst? Maar misschien is de ruisreductie vraag nog wel belangrijker, want Tazzey herkent dus je probleem zo te horen.

Wat dat bursten om het juiste moment te pakken betreft. Femke zou je nu vertellen dat je beter kan leren timen dan bursten, omdat je bij bursten juist grote kans hebt om (bijv bij een dravend paard) allemaal net-niet foto's te krijgen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:49

Misschien is ruisreductie een goeie ja (was ik me niet van bewust eigenlijk) geen idee hoe dat bij mij zit.
Maar die geheugenkaart is naar mijn idee ook een belangrijke...

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 19:50

Ja klopt, ik lees heel veel van Femke want ik leer er echt van, zo burst ik nu al veeel minder dan eerst.
Maar hoe zet ik de ruisreductie dan uit? :o

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:51

_xDyan schreef:
Ik had daar een nieuwe van willen kopen om dit probleem, maar omdat het al een vrij oude camera is, heeft mijn moeder mij aangeraden om voor een nieuwe camera te gaan sparen omdat zo'n kaart ook duur is. Niet zo duur als een camera natuurlijk, maar stel dat een nieuwe kaart niks oplost, is het best veel geld

Als een slome geheugenkaart in welke camera dan ook steekt, kom je nog steeds met het zelfde probleem.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:51

In het menu. Je moet even zoeken ik weet het niet meer uit mijn hoofd.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:52

_xDyan schreef:
Ja klopt, ik lees heel veel van Femke want ik leer er echt van, zo burst ik nu al veeel minder dan eerst.

Ik zou echt eens de handleiding van jouw camera gaan lezen en je camera leren kennen, dan kun je pas oordelen of het daadwerkelijk aan je camera ligt allemaal.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 19:53

AnneXxX schreef:
_xDyan schreef:
Ik had daar een nieuwe van willen kopen om dit probleem, maar omdat het al een vrij oude camera is, heeft mijn moeder mij aangeraden om voor een nieuwe camera te gaan sparen omdat zo'n kaart ook duur is. Niet zo duur als een camera natuurlijk, maar stel dat een nieuwe kaart niks oplost, is het best veel geld

Als een slome geheugenkaart in welke camera dan ook steekt, kom je nog steeds met het zelfde probleem.

Ja snap ik
Ik heb wel een kleinere geheugenkaart, daar komt het probleem ook voor maar weet niet of het een snelle is of niet...

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 19:54

AnneXxX schreef:
_xDyan schreef:

Ik zou echt eens de handleiding van jouw camera gaan lezen en je camera leren kennen, dan kun je pas oordelen of het daadwerkelijk aan je camera ligt allemaal.

Ik lees de handleiding ook, maar dan over de standen enso, ik heb daar nooit aan gedacht

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:54

pluisje88 schreef:
Lianne86 schreef:
Eigenlijk vind ik het voorbeeld van die auto ook schandalig :$ jagen je ouders je gewoon op kosten... Mijne deden dat ook, maar die betaalden toen gewoon een deel mee, omdat zij wilde dat ik een nieuwere auto zou kopen... Nu heb ik de auto 3 jaar en zit ie ook te pushen dat ik een nieuwe moet gaan kopen, terwijl de auto nog goed is, zuinig is etc. Dus dat ga ik ook niet doen, kan het doen, maar wie weet heb ik straks pech en zit ik met zo'n auto die om de 3 maanden iets heeft :S Nu weet ik dat ik een goede auto heb, en boeiend dat ie wat ouder is (6 jaar :'))

Waarom is het schandalig dat ze graag willen dat ik veilig de weg op ga? Als ik het niet had gewild had ik het ook echt niet gedaan. en dan hadden ze het geaccepteerd. Maar zij hebben wel iets mogelijk gemaakt wat anders niet had gekund :j ze hebben het voorgesteld en het leek mij wel wat (ondanks het geld dat ze dan nog van me te goed hebben). moet er wel bij zeggen dat ik toen bijna driekwart van de auto gewoon op mijn rekening had staan. het is niet zo dat ik zomaar 10.000 euro bij elkaar moet sparen om de auto te betalen. Alleen een soort van uitgestelde koop dus.

Omdat je toch mensen op kosten jaagt, niet stom bedoeld... Snap het echt wel... Maar als je het niet hebt, ga je wel geld uitgeven... En nu kun je het gewoon terugbetalen wanneer je het hebt... En zullen ze er niet moeilijk over doen... Snap het ook wel en zou het ook gedaan hebben in jouw geval :p maar ik kreeg laatst stom commentaar :$ Dus vandaar dat ik nu even zo denk (situatie: had een cadeaubon voor een nachtje hotel naar keuze, ontbijt erbij, wijntje.. kreeg toen serieus commentaar dat ik ze op kosten joeg, want ze moesten toch ook nog uit eten gaan daar etc. :') Geef nog een keer een duur cadeautje aan iemand :'))

Dus vandaar... Een duurdere auto is vaak ook duurder in verzekering etc. Dus je krijgt door de nieuwere/duurdere auto te kopen, ook nog andere extra kosten. Waarschijnlijk heb je dat wel weer terug aan onderhoud en al die dingen... dus merk je er nog weinig van ;) maar er komen meer dingen vaak bij kijken dan alleen het kopen...

Ik denk nu even heel dom omdat ik echt op een lompe manier de les werd gelezen ;)